فهرست مقالات مجید کهرازهی


  • مقاله

    1 - شناسایی چالش ها و راهبردهای ارزشیابی در شبکه شاد با رویکرد پدیدارشناسی در دوره ابتدایی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , شماره 3 , سال 19 , پاییز 1403
    پژوهش حاضر به بررسی و واکاوی عمیق چالش‌ها و راهبردهای فرآیند ارزشیابی در شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) پرداخته است. پژوهش دارای رویکرد کیفی است و به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی است و با بهره گیری از پدیدار شناسی انجام گرفته است. جامعه آماری کلیه‌ی معلما چکیده کامل
    پژوهش حاضر به بررسی و واکاوی عمیق چالش‌ها و راهبردهای فرآیند ارزشیابی در شبکه آموزشی دانش‌آموز (شاد) پرداخته است. پژوهش دارای رویکرد کیفی است و به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی است و با بهره گیری از پدیدار شناسی انجام گرفته است. جامعه آماری کلیه‌ی معلمان دوره ابتدایی شاغل در سال تحصیلی 1400- 1399 در بخش مرکزی شهر میرجاوه شامل 120 معلم در 10 مدرسه دوره ابتدایی می‌باشد که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند از هر مدرسه 3 معلم و در مجموع 30 معلم به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه ساختار یافته است و بصورت غیر حضوری و در قالب 6 سوال انجام گرفت که 3 سوال مربوط به چالش‌های ارزشیابی و 3 سوال مربوط به راهبردهای ارزشیابی می‌باشد. پس از انجام مصاحبه، به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی استفاده شده است. همچنین قابلیت تائید از طریق مرور و بازبینی‌های دقیق و چندین باره داده-ها، تفسیرها و یافته‌های این مطالعه با نگاهی به مطالعات پیشین حاصل شده است. نتایج نشان داد مهمترین چالش‌های ارزشیابی شامل زیرساخت‌های ضعیف، اعتبار پایین ارزشیابی، مشکلات دانش‌آموزان، عدم‌نظارت دقیق معلم، عدم‌مشارکت خانواده‌ها، عدم-برقراری ارتباط دوسویه، اضطراب و تنش بالاست و در مقابل، استفاده از قابلیت‌های سایر برنامه‌ها، برگزاری ارزشیابی تصویری، بهره‌گیری از ارزشیابی تلفیقی، طرح سوالات استاندارد، توجه به ویژگی‌های دانش‌آموزان، نظارت مستمر معلم، و جلب مشارکت خانواده‌ها از مهمترین راهبردهای ارزشیابی در شبکه شاد می‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - آسیب‌شناسی شبکه شاد بر اساس میزان اثربخشی عناصر برنامه درسی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی
    فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , شماره 4 , سال 14 , پاییز 1402
    پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی و تحقق عناصر برنامه درسی در شبکه شاد از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی پرداخته است. مطالعه حاضر، پژوهشی آمیخته با رویکرد (کیفی-کمی)، از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان دوره ابتدایی سال تحصیلی 1400_13 چکیده کامل
    پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی و تحقق عناصر برنامه درسی در شبکه شاد از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی پرداخته است. مطالعه حاضر، پژوهشی آمیخته با رویکرد (کیفی-کمی)، از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام معلمان دوره ابتدایی سال تحصیلی 1400_1399 بخش مرکزی شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان می‌باشد.روش انتخاب نمونه نیز به‌صورت هدفمند بوده است؛بدین صورت که از هر10 مدرسه دوره ابتدایی3 معلم و در مجموع30نفر جهت مصاحبه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی استفاده از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته با معلمان دوره ابتدایی ودر رویکرد کمی نیز استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بود.روش تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی انجام مراحل سه‌گانه کدگذاری و برای داده‌های کمی استفاده از آمار توصیفی بود. بعد از تجزیه و تحلیل داده های حاصل با تاکید بر عناصر اصلی برنامه درسی، 4 مقوله کلی (اصلی)، 29مقوله فرعی و81مقوله پایه ازمهمترین مولفه-های کلیدی برای آسیب شناسی شبکه شاد مشخص شدند.نتایج پژوهش نشان داد که میزان اثربخشی و تحقق عناصر برنامه درسی (شامل اهداف، محتوا،روش‌های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) در شبکه شاد نسبتا مطلوب می‌باشد؛ هرچند برای رسیدن به شرایط مطلوب به‌ویژه در بخش روش‌های یاددهی- یادگیری و ارزشیابی هنوز فاصله بسیاری وجود دارد. پرونده مقاله