-
مقاله
1 - عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از آن برای دانشجویان کارشناسی ارشدآینده پژوهی مدیریت , شماره 100 , سال 25 , بهار 1393انتخاب استاد راهنما بهعنوان مهمترین تصمیم تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از این انتخاب برای دانشجویان کارشناسی ارشد انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود چکیده کاملانتخاب استاد راهنما بهعنوان مهمترین تصمیم تحصیلی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما و پیامدهای حاصل از این انتخاب برای دانشجویان کارشناسی ارشد انجام شد. روش پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دکتری ورودی سال تحصیلی 92-91 و 93-92 دختر و پسر رشتههای علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی شهر تهران که در دو سال اخیر از پایان نامه کارشناسی ارشد خود دفاع نموده بودند تشکیل داد (3092N= ) با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران 342 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق متخصصین به دست آمد و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ سنجیده شد که ضریب. 2/87/. نشان از سطح قابلقبول ابزار تحقیق بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای استفاده شد. بر اساس نتایج بهدستآمده، دانشجویان به معیارهای آکادمیک و ویژگیهای رفتاری استادان در انتخاب آنها بهعنوان راهنما بیش از معیارهای غیر آکادمیک توجه داشتند. در رابطه با پیامدهای حاصل از انتخاب استادان راهنما نیز، دانشجویان از کمک استادان راهنما برای یافتن شغل مناسب رضایت نداشتند و متغیر به وجود آمدن انگیزه پژوهشی را بهعنوان مهمترین پیامد بعد از انتخاب استاد راهنمای مناسب برگزیدند. در خصوص عوامل مؤثر بر انتخاب استادان راهنما، توجه بهتمامی عوامل مؤثر در این انتخاب به دانشجویان، و در خصوص پیامدهای حاصل از انتخاب، کمک به دانشجویان دریافتن شغل مناسب و به وجود آوردن انگیزه پژوهشی به استادان راهنما پیشنهاد میشود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - Determining the Share of Each of the Environmental and Organizational Components in Students' Professional EthicsCurriculum Research Journal , شماره 4 , سال 2 , تابستان 1400Purpose: Considering the role of professional ethics in the success and effectiveness of other practices, the purpose of this study was determine the share of each of the environmental and organizational components in students' professional ethics.Methodology: The prese چکیده کاملPurpose: Considering the role of professional ethics in the success and effectiveness of other practices, the purpose of this study was determine the share of each of the environmental and organizational components in students' professional ethics.Methodology: The present study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was cross-sectional from type of quantitative. The research population was faculty members of the Islamic Azad University of Tehran province in 2018 year with number 5921 people, which according to the Krejcie and Morgan table number of 365 people were selected as a sample by multi-stage cluster sampling method. The research instrument was a 31-item researcher-made questionnaire whose content validity was confirmed by 12 experts and specialists and content validity index obtained 0.790 and its reliability was obtained by Cronbach's alpha method for components of environmental 0.881 and organizational 0.943. Data were analyzed by exploratory factor analysis and structural equation modeling in SPSS and PLS software.Finding: The results of exploratory factor analysis showed that students' professional ethics had two components of environmental (9 items) and organizational (22 items) that the factor load of all items was higher than 0.50. Also, the results of structural equation modeling showed that the model of students' professional ethics had a good fit and according to the standard coefficients of the paths, the share of environmental and organizational components in students' professional ethics was 0.250 and 0.327, respectively.Conclusion: Considering the share of environmental and organizational components in students' professional ethics, planning is necessary to improve their professional ethics through both environmental and organizational components and the indicators of each of them. پرونده مقاله -
مقاله
3 - نگاه آیندهپژوهانه؛ حلقۀ مفقوده در مطالعات مؤسسات آموزشی: بررسی موردی توسعۀ حرفهای مدیران مدارسمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 3 , پاییز 1402در آغاز قرن بیست و یک، بیش از هر زمان دیگری، نیاز بهآموزش و پرورش آیندهنگر احساس شد. آموزش و پرورش آیندهنگر بر اساس آیندهنگری و با توجه به شرایط آتی، افقهای آینده را ترسیم میکند. پژوهش کنونی با هدف بررسی ضرورت نگاه آیندهپژوها چکیده کامل
در آغاز قرن بیست و یک، بیش از هر زمان دیگری، نیاز بهآموزش و پرورش آیندهنگر احساس شد. آموزش و پرورش آیندهنگر بر اساس آیندهنگری و با توجه به شرایط آتی، افقهای آینده را ترسیم میکند. پژوهش کنونی با هدف بررسی ضرورت نگاه آیندهپژوهانه در مؤسسات آموزشی با بررسی موردی توسعۀ حرفهای مدیران مدارس مقطع ابتدایی انجام شد. پژوهش کیفی و کاربردی و با روش مرور نظامند انجام شد. ابتدا پیشینههای نظری و پژوهشی مرتبط با توسعۀ حرفهای مدیران مدارس بررسی شد و پس از آن پژوهشهای خارجی از سالهای 2013- 2023 و پژوهشهای داخلی از سالهای 1394 الی 1400 با توجه به محتوای پژوهش به طور دقیق بررسی و مرتبطترین پژوهشها انتخاب شدند. یافتههای 24 پژوهش خارجی و 25 پژوهش داخلی تحلیل شد. بر اساس یافتهها 30 مؤلفۀ محوری پرتکرار تشخیص داده شد که در توسعۀ حرفهای مدیران مدارس مؤثر بودند. پژوهشگران در پژوهشهای خود بیشتر وضعیت موجود را در نظر گرفته و برای بالا بردن سطح توسعۀ حرفهای مدیران مدارس نتایج و یافته های خود را در قالب الگوها یا پیشنهادات مطرح کردهاند و دغدغۀ آینده های محتمل را نداشتهاند و در صورت داشتن این دغدغه با رویکرد آیندهپژوهی این مسأله را بررسی نکرده اند.
پرونده مقاله -
مقاله
4 - طراحی و تبیین الگوی پیامدهای دانشگاه به عنوان سازمان فضیلتی؛ مورد مطالعه: دانشگاههای دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استان یزددوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 12 , تابستان 1400مقدمه و هدف: فضیلت سازمانی از جمله مفاهیم جدید سازمانی است که از روانشناسی مثبتنگر گرفته شده است. مطالعه در این حوزه در برگیرنده رفتارهای برجسته در سازمان است که خود منجر به پیامدهای مثبت میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین پیامدهای سا چکیده کاملمقدمه و هدف: فضیلت سازمانی از جمله مفاهیم جدید سازمانی است که از روانشناسی مثبتنگر گرفته شده است. مطالعه در این حوزه در برگیرنده رفتارهای برجسته در سازمان است که خود منجر به پیامدهای مثبت میشود. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین پیامدهای سازمان فضیلتی در دانشگاههای دولتی استان یزد انجام شده است.
روش شناسی پژوهش: در این مطالعه ابتدا از روش پژوهش کیفی گروه کانونی و مصاحبههای نیمهساختار یافته با هشت نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی استان یزد، سپس با تحلیل و کدگذاری دادههای به دست آمده از مصاحبه و ادبیات با روش تحلیل مضمون، مدل مفهومی پژوهش تدوین شد. سپس در بخش کمی پژوهش، مدل مفهومی با پرسشنامه محقق ساخته در نمونه 285 نفر از کارکنان دانشگاههای دولتی استان یزد با روش مدلیابی معادلات ساختاری آزمون شد. روایی محتوا، واگرا، همگرا و همچنین پایایی ترکیبی و ضریب آلفای کرونباخ این پرسشنامه مناسب بود.
یافته ها: در مدل به دست آمده از پژوهش کیفی، پیامدهای دانشگاه فضیلتی، شامل «خودبرانگیختگی سازمانی»، «رفتار شهروندی سازمانی»، «هویت سازمانی»، «بهزیستی معنوی»، «شجاعت اخلاق حرفهای»، «شادی سازمانی»، «سلامت سازمانی»، «عملکرد سازمانی» و «سرمایه اجتماعی» و هم چنین تاثیر برخی از پیامدها بر روی یکدیگر شناسایی شد. همچنین نتایج بخش کمی، نشان داد تمام پیامدها دارای بار عاملی مناسب بوده و مدل تایید شد و در این مدل پیامدهای شادی سازمانی، شجاعت اخلاق حرفهای و بهزیستی معنوی دارای ضریب مسیر بیشتری بودند، لذا سازمان فضیلتی بیشترین تأثیر را بر آنها دارد.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به اینکه مزایا و پیامدهای فضیلت سازمانی، در کوتاه مدت آشکار نمیشود؛ بنابراین مدیران و کارکنان دانشگاه باید بدانند که با نهادینه کردن رفتارهای فضیلتی در دانشگاه، افزایش کیفیت خدمات و مزیت رقابتی در بلندمدت برای دانشگاه حاصل میشود. پرونده مقاله