-
مقاله
1 - ارزیابی پتانسیل سیلگیری مسیر پیچان رودی رودخانة کرخه با استفاده از شاخص خطر سیلخیزی محلیپژوهش های نوین در مهندسی محیط زیست , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1402مقدمه: پیچان رودها از اشکال مهم ژئومورفولوژیکی ـ هیدرولوژیکی میباشند و به لحاظ جابجاییهای مکانی که در محدودة دشتهای سیلابی انجام میدهند، موجب تغییر ابعاد مورفولوژیکی بستر جریان رودخانهها و دشتهای سیلابی میگردند. این پدیدهها به علت پویایی زیادی که دارند، مسائل و چکیده کاملمقدمه: پیچان رودها از اشکال مهم ژئومورفولوژیکی ـ هیدرولوژیکی میباشند و به لحاظ جابجاییهای مکانی که در محدودة دشتهای سیلابی انجام میدهند، موجب تغییر ابعاد مورفولوژیکی بستر جریان رودخانهها و دشتهای سیلابی میگردند. این پدیدهها به علت پویایی زیادی که دارند، مسائل و مشکلات عمدهای را نیز در محدودههای تشکیل به وجود میآورند. غالبا حضور پیچان رودها پتانسیل بالای رودخانه را برای وقوع دبیهای حداکثر نشان میدهد. در این پژوهش، مناطق دارای پتانسیل بالای وقوع سیل در مسیر پیچان رودی رودخانة کرخه با استفاده از شاخص خطر سیلخیزی محلی ( LFH) شناسایی گردیدهاند. مواد و روشها: در این مطالعه، با استفاده از شاخص خطر سیلخیزی محلی پتانسیل ایجاد سیل در مسیرهای پیچان رودی رودخانة کرخه مورد ارزیابی قرار گرفت. این شاخص با استفاده از ضرایب و پارامترهای مورفولوژیکی حوضة آبریز (ناهمواری حوضه، تراکم زهکشها، ضریب ناهمواری، ضریب کشیدگی و ...) و فاکتورهای هندسی پیچان رود (طول پیچان رود، انحنای پیچان رود، زاویة قوس، پهنای کانال و ...) محاسبه میگردد. نتایج و بحث: میزان دبی مقطع پر با استفاده از طول پیچان رود در 44 مقطع برش خورده در رودخانه کرخه برآورد شد. نتایج نشان میدهد در بخشهایی که طول پیچان رود افزایش یافته، میزان دبی نیز بیشتر شده است. به عبارت دیگر، از قوسهای بزرگ پیچان رود، سیلابهای با دبی بالا گذر کرده است. در این 44 مقطع، بیشترین مقدار دبی مربوط به قوس 41 به طول 2521 متر (بلندترین قوس) و برابر با 9/342 متر مکعب بر ثانیه است، که فاصلة آن قوس تا ایستگاه پای پل 777/102 کیلومتر میباشد. کمترین مقدار دبی مربوط به قوس 7 به طول 600 متر (کوتاهترین قوس) و برابر با 88/25 متر مکعب بر ثانیه است که در فاصلة 6/15 کیلومتری از ایستگاه پای پل واقع شده است. نتیجهگیری: بطور کلی مقادیر محاسبه شده شاخص LFH، نشاندهندة پتانسیل پایین خطر وقوع سیلابهای بزرگ در مسیر رودخانه کرخه است. مقدار تراکم زهکشی و میزان کل آبراههها در واحد سطح حوضه نیز این موضوع را تأیید میکند. در 18 قطعه از 44 قطعه مورد مطالعه مقدار شاخص منفی و بیانگر پتانسیل سیلخیزی پایین و در 26 قطعه مثبت و حاکی از پتانسیل سیلخیزی بالا است. بیشترین مقدار بدست آمده مربوط به قوس 44 (نزدیک به ایستگاه عبداخان) به مقدار 97/0 در فاصلة 113 کیلومتری ایستگاه پای پل و کمترین مقدار مربوط به قوس 33 به مقدار 38/3- در فاصلة 8/77 کیلومتری ایستگاه پای پل است. پرونده مقاله -
مقاله
2 - New approach for weather radar calibration by Radar-Rain Gauges- altitudes relationshipsJournal of Radar and Optical Remote Sensing and GIS , شماره 5 , سال 6 , پاییز 2023Weather unipolar ground-based radar measurements can experience momentous changes by using other effective parameters that directly compromise the accuracy of the hydrometeorology applications. These radar measurements however, need to be calibrated for more accurate ra چکیده کاملWeather unipolar ground-based radar measurements can experience momentous changes by using other effective parameters that directly compromise the accuracy of the hydrometeorology applications. These radar measurements however, need to be calibrated for more accurate rainfall estimation. In addition to the radar-rainfall relationship (Z-R), this is a pragmatic approach based on careful analyses of other parameters include distance from radar, altitudes and rainfall time duration. This article introduces a new calibration approach using altitude parameters and time-stepwise processing of reflectivity-rainfall rate (Z-R) relationship. Based on previous work utilizing the radar-rainfall relationship; this article hypothesizes that the rainfall measurement from ground based radar are affected by other parameters. This Research leads to introduce a new effective parameter and generate two new empirical coefficients (a/b and c) in radar-rainfall relationship. Two consecutive years unipolar ground-based radar data sets with 190 occurrences of rainfall from 43 stations in calibration window of three hours; and the corresponding rainfall measured from registered rain gauges were used in this study. The results indicated that radar-rainfall relationship Z=AR^(b )is better improvised with altitudes effect (H) and empirical coefficient (c), such that Z=AR^(b ) H^(c ). The radar-rainfall relationship is denoted by R2min= 58, R2max=98; when altitude effect (H) is considered, the relationship is better improvised (R2min=71, R2max =98). It is, therefore, concluded that the use of other effective parameters (distance from radar, altitudes and rainfall time duration) leads to optimum accuracy of Z-R relationship. پرونده مقاله