فهرست مقالات مهرزاد حمیدی


  • مقاله

    1 - نقش میانجی گری فرهنگ شهروندی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای
    مطالعات توسعه اجتماعی ایران , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400
    هدف از این تحقیق، بررسی نقش میانجی گری فرهنگ شهروندی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان داوطب شرکت کننده در المپیاد ورزشی در چکیده کامل
    هدف از این تحقیق، بررسی نقش میانجی گری فرهنگ شهروندی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای بود. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان داوطب شرکت کننده در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای کشور تشکیل دادند. نمونه آماری تحقیق 385 نفر بودند که در المپیاد درون مدرسه ای سالتحصیلی 96-1395 شرکت کرده بودند که بصورت تصادفی و خوشه ای در دسترس انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه اطلاعات فردی، فرهنگ شهروندی(محقق ساخته)، سرمایه اجتماعی(ناهاپیت و گوشال،1998) و تمایل به داوطلبی(می کیم، 2006) انجام شد. نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین سرمایه اجتماعی و فرهنگ شهروندی با تمایل به داوطلبی وجود داشت (r =0/403 ، r =0/434 ، 01/0 ( p ≤. میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر تمایل به داوطلبی برابر با 94/0، میزان تأثیر فرهنگ شهروندی بر تمایل به داوطلبی 09/0 و میزان تأثیر سرمایه اجتماعی بر فرهنگ شهروندی 68/0 به دست آمد. الگوی پژوهش از برازش لازم برخوردار بود و فرهنگ شهروندی نقش میانجی گری در رابطه بین سرمایه اجتماعی و تمایل به داوطلبی ورزشی ایفا کرد. توصیه می شود که مدیران و مسئولان آموزش و پرورش تدابیر و اقدامات لازم به منظور گسترش و افزایش سرمایه اجتماعی ، فرهنگ شهروندی به عمل آورند تا تمایل به داوطلبی ورزشی را در برگزاری المپیاد درون مدرسه ای بهبود و ارتقا دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل محیط و ارائه راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 1 , سال 1 , زمستان 1400
    مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحب‌نظران در قالب مصاحبه‌های کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوت چکیده کامل
    مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات راهبردی بود که با هدف تعیین راهبردهای توسعه فوتبال در نظام آموزش و پرورش ایران انجام شد. به این منظور با استفاده از نظرات صاحب‌نظران در قالب مصاحبه‌های کیفی و نیز برگزاری جلسات شورای راهبردی، ابتدا تحلیل محیط شامل شناسایی قوت‌ها، محدودیت‌ها، فرصت‌ها و ریسک‌ها انجام شد. سپس انتظار یا چشم‌انداز برای رشته ورزشی فوتبال در ورزش آموزش و پرورش تعیین شد. در پایان به منظور دستیابی به انتظار تدوین‌‌شده سه راهبرد اصلی تعیین شد. تقویت ارتباطات و تعاملات با نهادهای ورزشی و فوتبالی داخلی و خارجی، توسعه نظام آموزش و توسعه منابع انسانی فوتبال و توسعه نظام و فرآیندهای استعدادیابی فوتبال، سه راهبرد اصلی تعیین‌‌شده در این مطالعه بودند. به منظور تحقق راهبردهای تدوین‌‌شده فهرستی از برنامه های عملیاتی ارائه شد. لذا لازم است ضمن زمان بندی برنامه ها، بودجه مناسب هر یک پیش‌بینی و شاخص‌های ارزیابی نیز برای تحقق راهبردها مشخص شود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - تدوین مدل ورزش شهروندی کلان شهرهای ایران : رویکرد توسعه یافتگی اجتماعی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , شماره 8 , سال 3 , پاییز 1402
    هدف: طراحی مدل توسعه ورزش شهروندی کلان شهرهای ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود.روش شناسی: توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی، تعدا چکیده کامل
    هدف: طراحی مدل توسعه ورزش شهروندی کلان شهرهای ایران با رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری بود.روش شناسی: توصیفی و به لحاظ هدف، کاربردی است. گردآوری اطلاعات، به صورت میدانی و به شیوه آمیخته کیفی و کمی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی تعداد 18 نفر از خبرگان و در بخش کمی، تعداد 70 نفر، شامل مدیران و کارشناسان دفتر ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، مسئولین فدراسیون و هیأت ورزش های همگانی و مدیران تربیت بدنی شهرداری در کلان شهرهای ایران بودند. داده ها با بررسی اسنادی و نظرات خبرگان و با روش دلفی، پرسشنامه محقق ساخته حاوی 16 عامل توسعه ورزش شهروندی جمع آوری شد. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و یایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (86/0= α). جهت ساختاردهی عوامل و طراحی مدل از نظرات خبرگان، درصد فراوانی و تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. نتایج: نشان داد که 16 عامل مؤثر شناسایی شده بر توسعه ورزش شهروندی در 7 سطح قرار گرفتند. عوامل چشم انداز و مدیریت کلان و برنامه ریزی و مدیریت جامع در سطح زیربنایی مدل قرار گرفتند.نتیجه گیری: به طور کلی پیشنهاد می گردد توجه به ورزش شهروندی بایستی در جهت گیری های کلان دولت قرار گرفته و مسئولان نسبت به طراحی و اجرای برنامه جامع توسعه ورزش شهروندی اقدام لازم را انجام دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - طراحی مدل عوامل موثر بر سایش اجتماعی متأثر از تغییرات اجتماعی در تربیت بدنی آموزش و پرورش با رویکرد ساختاری تفسیری
    تغییرات اجتماعی - فرهنگی , شماره 4 , سال 18 , پاییز 1400
    هدف پژوهش، طراحی مدل عوامل موثر بر سایش اجتماعی متأثر از تغییرات اجتماعی در تربیت بدنی آموزش و پرورش با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی، از نظر نوع داده ‌ها، آمیخته کمی و کیفی از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش چکیده کامل
    هدف پژوهش، طراحی مدل عوامل موثر بر سایش اجتماعی متأثر از تغییرات اجتماعی در تربیت بدنی آموزش و پرورش با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی، از نظر نوع داده ‌ها، آمیخته کمی و کیفی از لحاظ روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، شامل مدیران، کارشناسان ارشد و کارشناسان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان ها برابر با 384 نفر بود تعداد 181 نفر به‌صورت تصادفی ساده بر طبق جدول مورگان به ‌عنوان نمونه آماری انتخاب شد. در بخش کیفی تعداد 18 نفر از خبرگان بر اساس تخصص، تجربه، تسلط نظری، دسترسی و تمایل به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و فرم خودتعاملی ساختاری شامل 13 عامل مؤثر بر سایش اجتماعی بود روایی پرسشنامه توسط 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد (85/0=α). همچنین جهت مدل یابی عوامل از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد عوامل در هفت سطح قرار گرفتند. عوامل درگبری شغلی، ضعف انگیزش و تعارض شغلی در سطح اول صعف مدیریت در پایین ترین سطح قرار گرفتند. پرهیز از سیاسی کاری، توسعه عدالت سازمانی و رفع ضعف های مدیریتی بر دیگر کاهش دیگر عوامل سایش اجتماعی تأثیر گذار است در نهایت منجر به کاهش درگبری شغلی، ضعف انگیزش و تعارض شغلی در تربیت بدنی آموزش و پرورش خواهد شد. پرونده مقاله