دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره1,سال
10
,
بهار
1387
آزمون هوشی ماتریسهای پیشرونده ریون از آزمونهای معتبر هوشی است که بهمنظور سنجش و اندازهگیری هوش کلی (عامل g ) از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است. فرم پیشرفته این آزمون برای سنجش هوش افراد درخشان و برجسته (از نظر هوشی) و دانشجویان، ابزار سودمندی محسوب میشود. چکیده کامل
آزمون هوشی ماتریسهای پیشرونده ریون از آزمونهای معتبر هوشی است که بهمنظور سنجش و اندازهگیری هوش کلی (عامل g ) از پایایی و روایی قابل قبولی برخوردار است. فرم پیشرفته این آزمون برای سنجش هوش افراد درخشان و برجسته (از نظر هوشی) و دانشجویان، ابزار سودمندی محسوب میشود. هدف این پژوهش آن بود که پایایی و روایی این آزمون برای سنجش هوش دانشجویان بررسی شود و سپس معادلهای بهره هوشی نمرات خام افراد بهدست آید. به همین منظور، از جامعه آماری دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان در سال تحصیلی 85 ـ 1384 یک نمونه 707 نفری به روش تصادفی انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشان داد که آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون پیشرفته بهمنظور اندازهگیری هوش عمومی دانشجویان از پایایی و روایی معناداری (01/0 P < ) برخوردار است. با استفاده از روش محاسبه نمرات استاندارد (نمرات z )، معادلهای بهره هوشی در مقیاس هوشی وکسلر با میانگین 100 و انحراف معیار 15 به دست آمد. همچنین بین میانگین نمرات خام دختران و پسران در این آزمون تفاوت معناداری (01/0 P < ) مشاهده نگردید. مقایسه میانگین نمرات خام آزمودنیها در سنین مختلف نشان داد که بعد از 18 سالگی تفاوت معناداری بین میانگین نمرات وجود ندارد.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره4,سال
7
,
پاییز
1389
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین عناصر و ابعاد فرهنگ مدرسه (نگرش به تحصیل، یادگیری گروهی، نگرش و رفتار دانشآموز، نگرش معلم، نگرش اولیا، وسایل و امکانات و محیط فیزیکی) با انگیزۀ پیشرفت در میان دانشآموزان اول تا سوم راهنمایی شهرستان مبارکه است. به این منظور از 6155 نفر دا چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین عناصر و ابعاد فرهنگ مدرسه (نگرش به تحصیل، یادگیری گروهی، نگرش و رفتار دانشآموز، نگرش معلم، نگرش اولیا، وسایل و امکانات و محیط فیزیکی) با انگیزۀ پیشرفت در میان دانشآموزان اول تا سوم راهنمایی شهرستان مبارکه است. به این منظور از 6155 نفر دانشآموز دورۀ راهنمایی 463 نفر (240 دختر و 223 پسر) بهصورت نمونهگیری تصادفی ـ خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه انگیزۀ پیشرفت هرمنس و پرسشنامۀ محققساختۀ فرهنگ مدرسه استفاده شد که روایی محتوایی پرسشنامۀ فرهنگ مدرسه مورد تأیید متخصصان قرار گرفت. برای روایی سازۀ پرسشنامه یاد شده از روش تحلیل عامل استفاده شد و ابعاد هفتگانۀ ذکر شده در بالا بهدست آمد. پایایی پرسشنامۀ فرهنگ مدرسه به روش آلفای کرونباخ 93/0 برآورد گردید و پایایی پرسشنامۀ هرمنس به روش آلفای کرونباخ 86/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل عاملی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و آزمون t مستقل استفاده شد. تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش نشان داد: 1ـ بین عناصر و ابعاد فرهنگ مدرسه و انگیزۀ پیشرفت رابطه وجود دارد. 2ـ ابعاد فرهنگ مدرسه قدرت پیشبینیکنندگی انگیزۀ پیشرفت را دارد و بیشترین پیشبینیکنندۀ انگیزۀ پیشرفت دانشآموزان نگرش به تحصیل، نگرش معلم و محیط فیزیکی بوده است. 3ـ بین مؤلفههای فرهنگ مدرسه از نظر دانشآموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره2,سال
3
,
تابستان
1385
چکیده ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرص ه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت بهمنظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی یادگیری، تعالیبخشی به اهداف تربیتی و اصلاحات آموزشی قرار داده است چکیده کامل
چکیده ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به عرص ه فعالیتهای بشر و گسترش روزافزون آن در قرن حاضر، ابزار بسیار کارآمدی در اختیار متخصصان و متولیان تعلیم و تربیت بهمنظور تغییر و بهبود روشهای یاددهی یادگیری، تعالیبخشی به اهداف تربیتی و اصلاحات آموزشی قرار داده است. بهکارگیری این فناوری بهمنظور دستیابی به اهداف آموزشی و تربیتی مستلزم مطالعه و بررسی علمی و همهجانب ه آن، شناخت ضعف ها و قوت ها ، فرصتها و تهدیدهای نظام آموزشی در بهکارگیری آن، ترسیم وضعیت موجود و مطلوب و برنامهریزی کلان و تفصیلی برای ر سیدن به وضعیت مطلوب است. تعریف و تبیین نقشهای تربیتی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تعلیم و تربیت و ارائ ه یک الگوی مفهومی از آن راهنمای برنامهریزان درسی و متخصصان تعلیم و تربیت در طراحی آموزشی و چگونگی تلفیق این فناوریها در فرایند یاددهی ـ یادگیری خواهد بود. تلاش مؤلفان بر آن است که الگویی را پیشنهاد نمایند که دستیابی به این هدف را امکانپذیر سازد
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد