فهرست مقالات بهمن اکبری


  • مقاله

    1 - تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصون‌سازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانش‌آموزان دختر دبیرستانی
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1391
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصون‌سازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانش‌آموزان دختر دبیرستانی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون سه گروهی با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر دبی چکیده کامل
    این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری و مصون‌سازی در مقابل فشار روانی بر سازگاری اجتماعی و خودپندارۀ دانش‌آموزان دختر دبیرستانی اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون سه گروهی با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانش‌آموزان دختر دبیرستانی بودند که از میان آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، 45 نفر انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهای سنجش، شامل پرسشنامۀ سازگاری اجتماعی (بل، 1968) و پرسشنامۀ خودپنداره (راجرز، 1951) بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری نسبت به آموزش مصون‌سازی در برابر فشار روانی و گروه کنترل بر افزایش سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر تأثیر معناداری (01/0P ). پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری بر میزان پرخاشگری و هیجان‌خواهی رزمی کاران زن شهرستان آمل
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 1394
    پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری بر میزان پرخاشگری و هیجان‌خواهی رزمی‌کاران زن شهر آمل انجام شد. این تحقیق تجربی و به شکل میدانی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان رزمی‌کار 12تا 25 ساله شهر آمل در سال 89ـ1388 بودکه از این میان افراد واج چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری بر میزان پرخاشگری و هیجان‌خواهی رزمی‌کاران زن شهر آمل انجام شد. این تحقیق تجربی و به شکل میدانی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان رزمی‌کار 12تا 25 ساله شهر آمل در سال 89ـ1388 بودکه از این میان افراد واجد شرایط تعداد 40 نفر انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه گواه (20 نفر) و گروه آزمایشی (20 نفر) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس هیجان‌خواهی زاکرمن (1979) و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. برنامه آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری در 6 جلسه 90 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک بار، برای آزمودنی‌های گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام برنامه آموزشی، پس‌آزمون برای هر دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. نتایج با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری در گروه آزمایش معنی‌دار بوده است (0005/0P≤). به‌عبارت دیگر، آموزش گروهی شناختی ـ رفتاری موجب کاهش میزان پرخاشگری و هیجان‌خواهی گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه، شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسأله ریاضی در میان دانشجویان
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 1 , سال 7 , بهار 1389
    این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسألۀ ریاضی دانشجویان انجام گرفت. به این منظور از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد و داده‌های مورد نیاز دربارۀ راهبردهای عمقی، راهبردهای سطحی، اهداف تسلط، اهداف عم چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ بین وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسألۀ ریاضی دانشجویان انجام گرفت. به این منظور از روش تحقیق پیمایشی استفاده شد و داده‌های مورد نیاز دربارۀ راهبردهای عمقی، راهبردهای سطحی، اهداف تسلط، اهداف عملکرد ـ گرایش، اهداف عملکرد ـ اجتناب و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده با استفاده از پرسشنامه‌های هدف پیشرفت الیوت و چرچ و فرایندهای مطالعۀ بیگز از بین 427 دانشجو با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای جمع‌آوری شد. نتایج نشان داد رابطۀ اهداف تسلط با راهبردهای عمقی و توانایی حل مسألۀ ریاضی مثبت و معنادار، اما رابطۀ اهداف عملکرد ـ گرایش و اجتناب با توانایی حل مسألۀ ریاضی معنادار نمی‌باشد. رابطۀ راهبردهای عمقی با توانایی حل مسألۀ ریاضی مثبت و معنادار و رابطۀ راهبردهای سطحی با توانایی حل مسألۀ ریاضی معنادار نیست. همچنین نتایج نشان داد که اهداف تسلط مهمترین عامل اثرگذار بر توانایی حل مسألۀ ریاضی است و پسران اهداف عملکرد ـ گرایش را بیشتر از دختران به‌کار می‌گیرند و دانشجویان متعلق به طبقۀ پایین جامعه نسبت به دانشجویان طبقۀ بالای جامعه اهداف تسلط را بیشتر به‌کار می‌گیرند. بین راهبردهای یادگیری و توانایی حل مسألۀ ریاضی دانشجویان برحسب جنسیت و وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی خانواده تفاوتی وجود ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - جدول مقاله شماره 5
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1386