دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره4,سال
13
,
پاییز
1391
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، سبکهای دلبستگی، سبکهای هویتی و صفات شخصیتی در تمیز نوجوانان و جوانان معتاد و غیرمعتاد است. در این مطالعۀ علّی ـ مقایسهای جامعۀ آماری همۀ مردان معتاد 15 تا 25 ساله (معتادان به مواد مخدر و مواد محرک) بستریشده چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک شده، سبکهای دلبستگی، سبکهای هویتی و صفات شخصیتی در تمیز نوجوانان و جوانان معتاد و غیرمعتاد است. در این مطالعۀ علّی ـ مقایسهای جامعۀ آماری همۀ مردان معتاد 15 تا 25 ساله (معتادان به مواد مخدر و مواد محرک) بستریشده در مرکز بازپروری توسکا متعلق به جمعیت خیریۀ تولد دوباره در منطقۀ افسریه تهران است. همچنین جامعۀ آماری افراد غیرمعتاد نیز مردان 15 تا 25 سالۀ ساکن در منطقۀ افسریه است. برای نمونهگیری 60 معتاد و 60 غیرمعتاد به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای سنجش عبارتاند از: پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراکشده (زیمت و همکاران، 1988)، سبکهای دلبستگی بزرگسالان (بشارت، 1379)، سبکهای هویت برزونسکی ( ISI-6G ، وایت و همکاران، 1998)، و NEO-FFI (کاستا و مککری، 1992). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل ممیز استفاده شد. یافتهها نشان داد که به کمک متغیرهای گفتهشده میتوان عضویت در گروههای معتاد و غیرمعتاد را پیشبینی کرد. تابع حاصل به روش همزمان قادر به تبیین 7/61 درصد و در روش گام به گام 60 درصد از واریانس تفاوت در گروههای معتاد و غیرمعتاد بود (001/0 > P ). با مقایسۀ ضرایب استاندارد در روش همزمان و گام به گام، هویت هنجاری، حمایت اجتماعی ادراکشده و مسؤولیتپذیری به ترتیب بیشترین نقش را در تمایز دو گروه معتاد و غیرمعتاد داشتند. پیشبینی عضویت گروهی نشان داد که در روش گام به گام 7/86 درصد از افراد در گروههای معتاد و غیرمعتاد بهدرستی طبقهبندی شدهاند.
پرونده مقاله
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره2,سال
9
,
تابستان
1386
چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسهای دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای اجرای این طرح ابتدا جامعۀ دانشآموزان مدارس دولتی شهر اصفهان مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای ت چکیده کامل
چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسهای دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. برای اجرای این طرح ابتدا جامعۀ دانشآموزان مدارس دولتی شهر اصفهان مشخص و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 494 دانشآموز و به همین تعداد والدین آنان انتخاب شدند. سپس پرسشنامۀ کیفیت زندگی والدین را والدین دانشآموزان و پرسشنامۀ عملکرد مدرسهای دانشآموزان را معلمان آنها پاسخ دادند. روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها تحلیل رگرسیون یک متغیری و رگرسیون چندمتغیری با روش قدم به قدم بود. یافتههای پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی والدین با عملکرد مدرسۀ دانشآموزان رابطۀ معنادار دارد و از بین مجموعه متغیرهای کیفیت زندگی سه متغیر تحصیلات والدین، رویدادهای نامطلوب زندگی والدین و تعداد فرزندان خانواده به ترتیب از مهمترین متغیرهای پیشبینیکنندۀ عملکرد مدرسهای هستند. نتایج نشان میدهد که میتوان با در نظر گرفتن کیفیت زندگی والدین و مؤلفههای آن، عملکرد مدرسهای و مؤلفههایش را پیشبینی کرد.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
4
,
بهار
1386
چکیده برای مقایسه تأثیر سه منبع قدرت (مدیر، معاون و معلم مستقیم) در مدرسه روی اطاعت محض دانشآموزان، یک آزمایش میدانی روی نمونه 660 نفری از جامعه دانشآموزان مناطق بیستگانه آموزش و پرورش شهر تهران اجرا شد. ابتدا منابع قدرت، هر کدام به دو روش کتبی و شفاهی از آزمودنی چکیده کامل
چکیده برای مقایسه تأثیر سه منبع قدرت (مدیر، معاون و معلم مستقیم) در مدرسه روی اطاعت محض دانشآموزان، یک آزمایش میدانی روی نمونه 660 نفری از جامعه دانشآموزان مناطق بیستگانه آموزش و پرورش شهر تهران اجرا شد. ابتدا منابع قدرت، هر کدام به دو روش کتبی و شفاهی از آزمودنیها خواستند فعالیتی ثابت که ضداخلاقی نبوده و تا اندازهای غیرعادی باشد را انجام دهند. سپس آزمایشگر رفتار آزمودنیها را پس از اعلام دستور مشاهده و ثبت کرد. آزمودنیها از نظر هر فعالیتی که پس از دریافت تقاضا انجام دادند، مورد پرسش پایانی قرار گرفتند. پس از استخراج دادهها و اعمال روشهای آماری توصیفی و استنباطی (استفاده از آزمون معناداری تفاوت بین دو نسبت مستقل) نتایج زیر به دست آمد: 1) بین رفتار اطاعت محض در دانشآموزان مقاطع مختلف تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. این تفاوت به دلیل مقام منبع قدرت در مدرسه است، به صورتی که هر چه مقام فرد بالاتر باشد، اثر بیشتری در اطاعت دانشآموزان داشته است. 2) جایگاه منابع قدرت در رفتار اطاعت محض جنسهای مختلف اثری نداشته است. پسرها از رفتار تمرد بیشتری برخوردار بودهاند، اما این میزان معنادار نبوده است (05/0 >P ). 3) دستورات کتبی به طور معناداری (05/0 >P ) نسبت به دستورات شفاهی رفتار اطاعت افراد را برانگیخته ساختهاند. میزان تمرد از دستورات شفاهی نیز به صورتی معنادار (05/0 >P ) بیشتر از دستورات کتبی بوده است. 4) کتبی بودن یا شفاهی بودن درخواست اثر معناداری در جنسهای مختلف نداشته است(05/0 >P ). 5) رفتار اطاعت محض در مقاطع بالاتر کاهش معناداری (05/0 >P ) داشت. این تـفاوت در دانشآموزان مقطع ابتدایی با راهنمایی و دبیرستان بسیار بیشتر از تفاوت بین دانشآموزان مقطع راهنمایی با دبیرستان بوده است.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد