فهرست مقالات حسن میرزایی


  • مقاله

    1 - تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران از منظر توجه به ویژگی‌های شهروند جهانی
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , شماره 5 , سال 9 , زمستان 1391
    این پژوهش با هدف بررسی میزان توجّه به ویژگی های شهروند جهانی (Global citizenship) در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی کشورایران انجام گرفته است. دراین پژوهش ازروش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفه‌ها و ویژگی های شهروند جهانی و ازروش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی میزان توجّه به ویژگی های شهروند جهانی (Global citizenship) در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی کشورایران انجام گرفته است. دراین پژوهش ازروش توصیفی جهت مشخص نمودن مؤلفه‌ها و ویژگی های شهروند جهانی و ازروش تحلیل محتوا به منظور بررسی و تحلیل برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی استفاده شده است. جامعه آماری آن در بخش تحلیل محتوا برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی کشور بود که ازاین جامعه، برنامه درسی مطالعات اجتماعی پایه‌های چهارم و پنجم ابتدایی به روش هدفمند انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه تحلیل اهداف، سیاهه تحلیل محتوای کتب درسی، سیاهه تحلیل محتوای کتاب راهنمای معلم و سیاهه تحلیل تصاویر بود که پس از مطالعه مبانی نظری و بسترهای قانونی، طرح پیشنهادی تهیه و تدوین شد و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی و کارشناسان مربوطه تعیین گردید. واحد تحلیل جملات مندرج درمتن کتب درسی، متن اهداف، متن کتاب راهنمای معلم و نیز تصاویر مندرج در کتب درسی بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهمترین یافته‌ها بیانگر آن است که در مجموع در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در بعد شناختی به میزان 20/10 درصد، بعد عملکردی به میزان 10/6 درصد و بعد نگرشی به میزان 15/3 درصد به ویژگی‌های شهروند جهانی توجه شده است که این موضوع بیانگر کم توجهی به این مؤلفه‌ها است. در بخش تصاویر نیز به میزان 30 درصد به مؤلفه‌ها و ویژگی‌های شهروند جهانی توجه شده است پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - Evaluation of Environmental Considerations within Iranian Elementary School Social Studies Curriculum
    Biannual Journal of Education Experiences , شماره 1 , سال 3 , زمستان 2020
    Abstract The purpose of this study was to investigate the attention to environmental factors in Iranian elementary school social studies curriculum. In this study, a descriptive method was used to identify environmental components and a content analysis method was used چکیده کامل
    Abstract The purpose of this study was to investigate the attention to environmental factors in Iranian elementary school social studies curriculum. In this study, a descriptive method was used to identify environmental components and a content analysis method was used to evaluate and analyze the curriculum of social studies in elementary school. The statistical population of the study was the content analysis of the social studies curriculum of the elementary school of Iran which from this population, the fifth- and sixth-grade elementary school social studies curriculum was selected by the purposeful method. The data collection tool was the Objective Analysis List, Textbook Content Analysis List, and Teacher's Guidebook Content Analysis List, which was developed after studying the theoretical foundations and legal bases, and then its validity was determined by science-education experts. The unit of analysis of the sentences contained in the textbooks is the texts of the goals and the textbook of the teacher. In the content analysis section, the most important findings show that in the social studies curriculum of Iranian elementary schools in the cognitive aspect, skillful dimension and attitude dimension towards environmental components 9.72%, 5.89%, and 4.01%, respectively which indicates the lack of attention to this important issue. Keywords:Environment,Curriculum,Environmental Curriculum,Primary school. پرونده مقاله