هدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای چکیده کامل
هدف این پژوهش تدوین الگوی حکمرانی کارآفرین براساس دیدگاه متخصصان و مدیران ارشد در وزارت آموزش و پرورش با روش پژوهش، به شیوه کیفی و با استفاده از رویکرد زمینه ای بود. جامعه آماری مورد مطالعه کلیه خبرگان و مدیران ستادی با روش نمونه برداری هدفمند به شیوه دلفی،30 خبره برای مشارکت و انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع مقوله ها انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به اشباع اطلاعات گردآوری شده است. برای بررسی محتوای مصاحبه های صورت گرفته مفهوم سازی و استخراج مقوله ها از شیوه نظامند استفاده شد. طرح تحقیق نظامند نظریه برخاسته از داده ها بر استفاده از مراحل تحلیل داده ها ازطریق کدگذاری باز کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی تأکید دارد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار 12MAXQDA استفاده شد. نتایج کیفی پژوهش پیرامون الگوی حکمرانی کارآفرین 95 شاخص و 31 مقوله بدست آمد که درکدگذاری محوری در 8 دسته مقوله فرعی قرار گرفتند. سپس با استفاده از مثلث سازی براساس مقوله های مستخرج از مصاحبه با متخصصین و پژوهش ها مدل الگوی حکمرانی کارآفرین در 5 بعدکارآفرین، عملگرایی و ریسک پذیری، چالش طلبی و رویاپردازی تدوین شد.
پرونده مقاله
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
,
شماره5,سال
6
,
زمستان
1395
جامعه روستایی ایران به عنوان جامعه در حال گذار دست خوش تغییرات و دگرگونیهای فراوانی شده است، بهگونهای که ما شاهد تغییر ارزشهای جوانان، تحولات خانواده و شکاف نسلی در جوامع روستایی هستیم. شدت و دامنه تغییر در ابعاد مختلف سبک زندگی در جام چکیده کامل
جامعه روستایی ایران به عنوان جامعه در حال گذار دست خوش تغییرات و دگرگونیهای فراوانی شده است، بهگونهای که ما شاهد تغییر ارزشهای جوانان، تحولات خانواده و شکاف نسلی در جوامع روستایی هستیم. شدت و دامنه تغییر در ابعاد مختلف سبک زندگی در جامعه روستایی به اندازهای است که ورود وسایل ارتباط جمعی جدید منجر به حرکت جامعه از سبک زندگی روستایی به سمت سبک زندگی شهری شده است. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق توصیفی حاضر با هدف بررسی نقش رسانهها در تحولات سبک زندگی روستاییان در شهرستان زنجان به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی روستاییان شهرستان زنجان بود که با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 250 نفر از آنها برای انجام تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان (اعضای هیات علمی گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی دانشگاه زنجان) مورد تأیید قرار گرفت و روایی سازه و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق تحلیل عاملی تأییدی (مدل اندازهگیری) مورد ارزیابی قرار گرفت. دامنه مقادیر ضرایب پایایی ترکیبی برای مقیاسهای مختلف پرسشنامه بین 906/0 تا 929/0 به دست آمد که بیانگر انسجام درونی مناسب ابزار اندازهگیری بود. تجزیه و تحلیل دادهها به وسیله نرمافزارهای SPSS20 و AMOS20 انجام شد. یافتههای توصیفی در رابطه با مؤلفههای سبک زندگی نشان میدهد که 4/44 درصد از پاسخگویان سطح سلامت اجتماعی خود را در سطح بالا ارزیابی کردهاند. همچنین، یافتهها نشان داد که 70 درصد پاسخگویان از سطح سلامت معنوی بالایی برخوردارند. طبق نتایج میانگین تماشای تلویزیون در میان پاسخگویان 4 ساعت و 20 دقیقه در روز بود. یافتههای تحلیلی حاکی از آن بود که بین محیط رسانهای با سبک زندگی پاسخگویان رابطه منفی و معنیداری وجود داشت. همچنین، بر اساس نتایج استنباطی مشخص شد که متغیر گروههای سنی در رابطه میان متغیرهای تحقیق دارای اثر تعدیلگری بود، به نحویکه اثر محیط رسانهای بر سبک زندگی روستاییان با گروه سنی پایین منفی و معنیدار بود، در حالیکه این اثر برای افراد در گروه سنی بالا غیرمعنیدار به دست آمد.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد