فهرست مقالات سهیلا سبزی چی


  • مقاله

    1 - تاثیر سرزندگی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی بر رضایت از زندگی دانش آموزان متوسطه دوم با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه های تربیتی والدین
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , شماره 94 , سال 24 , زمستان 1402
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر سرزندگی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی بر رضایت از زندگی دانش آموزان متوسطه دوم با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه های تربیتی والدین به روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان شهر اراک بود که در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی رشت چکیده کامل
    این پژوهش با هدف بررسی تاثیر سرزندگی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی بر رضایت از زندگی دانش آموزان متوسطه دوم با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه های تربیتی والدین به روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان شهر اراک بود که در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی رشته های ریاضی، تجربی و انسانی تحصیل می کردند و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. تعداد افراد نمونه با در نظر گرفتن احتمال افت و نقص در تکمیل پرسشنامه ها، 719 دانش آموز در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (Dehghanizadeh & Hossein Chari, 2012)، خود ناتوان سازی تحصیلی(ASHS)( Schwinger & Stiensmeier-Pelster, 2011)، رضایت از زندگی دانش آموزان(MSLSS) (Huebner, 1994) و ادراک نوجوان از شیوه های تربیتی والدین(pops)(Robbins, 1994) بود. داده های به دست آمده با روش مدل معادلات ساختاری از نوع متغییر مکنون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای بررسی برازش مدل مقادیر نسبت کای اسکوئر به درجه ی آزادی، (RMSEA)، (CFI)،(NFI)،(TLI)،(IFI) و آلفای کرونباخ گزارش شدند که حکایت از پایایی مناسب مدل داشتند. یافته ها نشان داد سرزندگی و خودناتوان سازی تحصیلی بر رضایت از زندگی و ادراک نوجوان از شیوه های تربیتی والدین اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین اثر مستقیم متغیر میانجی بر رضایت از زندگی تایید شد.با انجام این تحقیق می‌توان با مشاهده مشکلات آموزشی یا عدم سلامت روان و تشخیص عوامل موثر بر آن در دانش‌آموزان، برنامه‌های متناسب را اجرا نمود تا رضایتمندی از زندگی در دانش‌آموزان افزایش یابد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تدوین مدل ساختاری بهزیستی ذهنی بر اساس سرزندگی تحصیلی و خودناتوان سازی تحصیلی با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه های تربیتی والدین
    فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان بر‌اساس سرزندگی تحصیلی و خودناتوان‌سازی تحصیلی با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه‌های تربیتی والدین و با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر در سال تحصیلی 99-1400 ناحیه 1 و چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری بهزیستی ذهنی دانش‌آموزان بر‌اساس سرزندگی تحصیلی و خودناتوان‌سازی تحصیلی با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه‌های تربیتی والدین و با روش تحلیل مسیر انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر در سال تحصیلی 99-1400 ناحیه 1 و 2 شهر اراک بود که در دوره دوم متوسطه مدارس دولتی رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی تحصیل می‌کردند و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. تعداد افراد نمونه با در نظر گرفتن احتمال افت و نقص در تکمیل پرسشنامه‌ها، در نهایت 719 دانش‌آموز در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه‌های سرزندگی تحصیلی حسین‌چاری و دهقانی‌زاده، خود‌ناتوان‌سازی تحصیلی(ASHS) ﺷﻮﯾﻨﮕﺮ و اﺳﺘﯿﻨﺴﻤﺮ ﭘﻠﺴﺘﺮ ، بهزیستی ذهنی(SWS) کییز و ماگیار و جین ادراک نوجوان از شیوه‌های تربیتی والدین(pops) رابینز بود. داده‌های به دست آمده با روش مدل معادلات ساختاری از نوع متغییر مکنون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد سرزندگی و خودناتوان‌سازی تحصیلی بر بهزیستی ذهنی و ادراک نوجوان از شیوه‌های تربیتی والدین اثر مستقیم و معناداری دارند. همچنین اثر مستقیم متغیر میانجی بر بهزیستی ذهنی تایید شد. نتایج نشان داد که مدل ساختاری بهزیستی ذهنی دانش آموزان براساس سرزندگی و خودناتوان‌سازی تحصیلی با میانجیگری ادراک نوجوان از شیوه‌های تربیتی والدین، بهترین مدل برازش یافته با شاخص‌های برازش بکار رفته جهت استفاده در مدارس و مراکز به منظور افزایش بهزیستی ذهنی و سلامت روان می‌باشد. پرونده مقاله