فهرست مقالات سجاد قارلقی


  • مقاله

    1 - طراحی و تبیین صلاحیت‌های حرفه‌ای کارشناسان پژوهش مؤسسات آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاه تهران)
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1394
    پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیت‌های حرفه‌ای کارشناسان پژوهش مؤسسات آموزش عالی و با روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونه‌گیری هدفمند به مصاحبه نیمه ساختمند با 12 نفر از معاونین و کارشناسان پژوهش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف طراحی و تبیین صلاحیت‌های حرفه‌ای کارشناسان پژوهش مؤسسات آموزش عالی و با روش آمیخته (کمی و کیفی) انجام شد. بدین منظور در بخش کیفی از طریق نمونه‌گیری هدفمند به مصاحبه نیمه ساختمند با 12 نفر از معاونین و کارشناسان پژوهش پرداخته شد. برای تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده شد و مؤلفه‌های دانش، مهارت‌های ادراکی، مهارت‌های انسانی، مهارت‌های فنی، نگرش و انگیزه، ویژگی‌های اخلاقی و ویژگی‌های روان‌شناختی مورد شناسایی قرار گرفت. سپس در بخش کمی به تبیین وضعیت صلاحیت حرفه‌ای کارشناسان پژوهش پرداخته شد. جامعه آماری در این بخش کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران (281 نفر) بود که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 162 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده در این بخش پرسشنامه بود که بر اساس مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه های شناسایی‌شده تدوین شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 0.94 محاسبه شد و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی موردسنجش قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مؤلفه‌های ذکرشده به‌خوبی صلاحیت حرفه‌ای کارشناسان پژوهش را تبیین می‌کنند. همچنین یافته‌های بخش کمی نشان داد که صلاحیت حرفه‌ای کارشناسان پژوهشی در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد و مؤلفه‌های نگرش و انگیزه و مهارت‌های ادراکی در سطح متوسط قرار دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تبیین ساختاری رابطه صلاحیت حرفه‌ای و کیفیت زندگی کاری کارشناسان پژوهش
    مدیریت توسعه و تحول , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر صلاحیت حرفه‌ای بر بهبود کیفیت زندگی کاری بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران تشکیل می‌دادند (281N=). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 162 نفر با استفا چکیده کامل
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی تأثیر صلاحیت حرفه‌ای بر بهبود کیفیت زندگی کاری بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بود و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارشناسان پژوهش دانشگاه تهران تشکیل می‌دادند (281N=). برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 162 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده از پرسشنامه محقق‌ساخته صلاحیت-حرفه‌ای با پایایی (94/0α=) و کیفیت زندگی کاری والتون با پایایی (85/0α=) استفاده شد که روایی صوری آن‌ها نیز با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف، تی تست تک نمونه‌ای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تی‌تست تک نمونه‌ای نشان داد صلاحیت‌ حرفه‌ای کارشناسان پژوهش بالاتر از میانگین مورد انتظار و کیفیت زندگی کاری آنان پایین‌تر از میانگین مورد انتظار می‌باشد. نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین صلاحیت‌ حرفه‌ای و کیفیت زندگی کاری کارشناسان پژوهش رابطه مثبت و معنی‌داری آماری (49/0r=،‌ و 01/0P≤) وجود دارد و بر اساس نتایج مدل‌سازی معادلات ساختاری تأثیر صلاحیت حرفه‌ای بر کیفیت زندگی کاری (36/0 γ=) تأیید شد.کلمات کلیدی: شایستگی، صلاحیت، صلاحیت حرفه‌ای، کیفیت زندگی کاری. پرونده مقاله