مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره13,سال
5
,
پاییز
1393
مقدمه: دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی یک ابزار جامع برای گزارش دادن عمیق تواناییها و نیازهای تکاملی درباره صلاحیتهای ارتباطی بین فردی و اجتماعی مهم میباشد. هدف اصلی از نگارش این مقاله تعیین همبستگی بین دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستانهای منتخب شهر تهرا چکیده کامل
مقدمه: دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی یک ابزار جامع برای گزارش دادن عمیق تواناییها و نیازهای تکاملی درباره صلاحیتهای ارتباطی بین فردی و اجتماعی مهم میباشد. هدف اصلی از نگارش این مقاله تعیین همبستگی بین دیدگاه 360 درجه هوش عاطفی و نوآوری مدیران بیمارستانهای منتخب شهر تهران در سال 1391 بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ روششناسی یک مطالعه همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 52 نفر از مدیران پرستاری، مدیران یا معاونان اجرایی و سوپروایزرهای تعدادی از بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران شامل بیمارستانهای شهید هاشمینژاد، محب، مطهری، فیروزگر، رسول اکرم (ص)، دکتر شریعتی و حضرت علی اصغر بود. به دلیل کم بودن تعداد افراد جامعه پژوهش، نمونه گیری انجام نگرفت. ابزار جمعآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامهای 100 سوالی مشتمل بر 74 سوال در زمینه هوش عاطفی و 26 سوال نوآوری بود. اعتبار پرسشنامه توسط تعدادی از اساتید و صاحبنظران رشته مورد بررسی قرار گرفت و روایی آن نیز با استفاده از روش آزمون- بازآزمون و محاسبهی میزان ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. جهت تحلیل دادههای جمعآوری شده، از روشهای آماری و نرمافزار SPSS استفاده شد. آزمونهایی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت عبارتند از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تی تک نمونهای.
یافتهها: میانگین نمره هوش عاطفی مدیران، 26/298 (از بیشینه 370 نمرهی قابل کسب) میباشد. مردان بطور کلی نمره هوش عاطفی بالاتری نسبت به زنان کسب کردند. میان ابعاد هوش عاطفی یعنی بعد خود مدیریتی، بعد ارتباطات و بعد مدیریت روابط با نوآوری همبستگی مستقیمی با 001/0P< مشاهده شد. یافته دیگر این پژوهش عبارت بود از اینکه بین هوش عاطفی و نوآوری هم، همبستگی مستقیم با 001/0P< وجود دارد.
نتیجهگیری: با توجه به معنادار بودن رابطه بین متغیر نوآوری با هوش عاطفی و همچنین ابعاد 3 گانه آن میتوان برای افزایش متغیر نوآوری تمرکز برنامهریزی استراتژیک را بر روی ابعاد خود مدیریتی، مدیریت روابط و ارتباطات در جهت افزایش متغیر هوش عاطفی قرار داد.
پرونده مقاله
مقدمه: چابکی به عنوان توان پاسخگویی سریع به تغییرات غیرقابل پیشبینی در زنجیرههای تامین امدادی که با بیشترین عدم قطعیت در صحنه بلایا مواجه بوده اهمیت فوق العادهای مییابد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر چابکی در زنجیرههای تامین امدادی سلامت در بلایا بود.
رو چکیده کامل
مقدمه: چابکی به عنوان توان پاسخگویی سریع به تغییرات غیرقابل پیشبینی در زنجیرههای تامین امدادی که با بیشترین عدم قطعیت در صحنه بلایا مواجه بوده اهمیت فوق العادهای مییابد. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر چابکی در زنجیرههای تامین امدادی سلامت در بلایا بود.
روشپژوهش: پژوهش حاضر از نوع تحلیل عاملی بود. خبرگان شرکتکننده شامل 138 نفر از متخصصین مدیریت خدمات بهداشتی، درمانی و بلایا، مدیران وکارشناسان هلال احمر و مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی سراسر کشور بودند. جمعآوری دادهها توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی آن براساس قضاوت خبرگان و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با مقدار 99/0 و ضریب سازگاری درونی آلفای کرونباخ با مقدار 98/0 تایید گردیده انجام شد. تحلیل دادهها با نرمافزارSPSS16 انجام گردید. تعیین کفایت حجم نمونه با استفاده از6/0 ≤KMO صورت گرفت.
یافتهها: در این پژوهش 49 عامل با ارزش ویژه بیش از 2 و بارهای عاملی بیش از6/0به عنوان عوامل موثر بر چابکی در زنجیرههای تامین امدادی سلامت در بلایا شناسایی شدند. بیشترین همبستگی به ترتیب مربوط به متغیر تعیین سریع مقدار و نوع نیاز خانوادههای آسیبدیده با بار عاملی939/0، استفاده از راهنمای کالای امدادی متناسب با حادثه و منطقه با مقدار 938/0و 928/0، وجود کارشناسان آموزش دیده با 919/0 و ارتباط با چندین مرکز توزیع با 918/0بود.
نتیجهگیری: همبستگی بالای متغیرهای تعیین سریع نیاز خانوادههای آسیبدیده، استفاده از راهنمای کالای امدادی، وجود کارشناسان آموزش دیده و ارتباط با چندین مرکز توزیع با عامل چابکی ،ضرورت توجه مسئولین سازمانهای امدادی به تشکیل و آموزش تیمهای ارزیاب، تقویت جایگاه مدیریت دانش در زنجیرههای تامین امدادی، توانمندسازی کارکنان و بکارگیری اصول مدیریت زنجیره تامین، درجهت ارتقای سطح پاسخگویی به هنگام وقوع بلایا را نشان میدهد.
پرونده مقاله
مقدمه: رضایت بیمار مهمترین جنبه کیفیت خدمات است و رعایت حقوق بیماران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی امری اجتناب ناپذیر می باشد. برونسپاری خدمات به عنوان یک راه حل بهبود هزینه اثربخشی در نظام سلامت بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برون سپا چکیده کامل
مقدمه: رضایت بیمار مهمترین جنبه کیفیت خدمات است و رعایت حقوق بیماران در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی امری اجتناب ناپذیر می باشد. برونسپاری خدمات به عنوان یک راه حل بهبود هزینه اثربخشی در نظام سلامت بسیاری از کشورهای دنیا مطرح است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برون سپاری بر رضایت مندی و رعایت حقوق بیماران مراجعه کننده به بخش های رادیولوژی بیمارستانهای منتخب تهران به انجام رسید. روش پژوهش: این مطالعه شاهد-موردی در 4 بیمارستان دانشگاهی شهر تهران و با شرکت 377 بیمار انجام گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایتمندی بیمار و رعایت حقوق بیمار بود که در سه حیطه پذیرش (3 سوال)، خدمات رادیولوژی (7 سوال) و امکانات بهداشتی - رفاهی (8 سوال) طراحی و در قالب سیستم لیکرت امتیازبندی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS.21 و به کمک آمارههای توصیفی و آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس آنوآ صورت پذیرفت. یافتهها: در حیطه های پذیرش و امکانات بهداشتی- رفاهی میانگین دو مولفه در بیمارستان های برون سپاری شده (57/0±69/2 و 51/0±53/2) بیشتر از بیمارستان های برون سپاری نشده (64/0±47/2 و 61/0±25/2) بود. در بیمارستان های برون سپاری شده و برون سپاری نشده از لحاظ مولفه های پذیرش(942/8=F، 003/0=P) و امکانات بهداشتی رفاهی(773/8=F،003/0=P) تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجه گیری: برونسپاری در بخش رادیولوژی بیمارستانها می تواند به افزایش رضایت بیماران در زمینه های پذیرش و امکانات بهداشتی و رفاهی منجر گردد.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره25,سال
8
,
پاییز
1396
مقدمه: اهمیت نظام ارجاع در سیستم سلامت تا آنجاست که گفته شده 80 تا90 درصد بیماران در سطح اول مراقبتهای بهداشتی درمانی قابل تشخیص و درمان هستند، لذا اصلاح سیستم ارجاع میتواند به میزان زیادی بار مراجعات تخصصی و فوق تخصصی بیمارستانها را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی چکیده کامل
مقدمه: اهمیت نظام ارجاع در سیستم سلامت تا آنجاست که گفته شده 80 تا90 درصد بیماران در سطح اول مراقبتهای بهداشتی درمانی قابل تشخیص و درمان هستند، لذا اصلاح سیستم ارجاع میتواند به میزان زیادی بار مراجعات تخصصی و فوق تخصصی بیمارستانها را کاهش دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر سیاستگذاری نظام سلامت و ساختار بیمه سلامت بر نظام ارجاع برنامه پزشک خانواده شهری ایران در جهت بهبود و توسعه نظام مراقبت در سطوح اول، دوم و سوم نظام ارجاع بهداشت و درمان کشور انجام شده است. روش پژوهش: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی - همبستگی بود. با شناسایی نظاممند نظام ارجاع پزشک خانواده در کشورهای مختلف سیاستگذاریها، همچنین قوانین نظام بیمهای کشورهای مختلف استخراج و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و بر اساس روش آماری تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی تاثیر این عوامل بر نظام ارجاع شناسایی شد. جامعه پژوهش شامل 400 نفر از صاحبنظران پزشک خانواده درسطح کشور بود. کفایت دادهها براساس آزمون بارتلت و کیسرمیرالکین ((KMO سنجیده شد. پایایی آزمون براساس آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) و همچنین روایی آزمون براساس آزمون میانگین واریانس مشترک AVE)) محاسبه و تایید شد. یافتهها: سیاستگذاری نظام سلامت و ساختار مناسب بیمه بر نظام ارجاع پزشک خانواده شهری موثر است. (به ترتیب با ضریب تاثیر 0/804و0/860) در عامل "سیاستگذاری نظام سلامت" مهمترین متغیر گویه 9 "نظارت بر ارائه خدمات در سطح اول، دوم و سوم ارجاع" با بارعاملی 0/774 و در بعد ساختار بیمه، مهمترین متغیر گویه 12 "اعمال محدودیت برای ارجاع بیماران در مطبها" با بار عاملی 0/793 بود. نتیجهگیری: سیاستگذاری نظام سلامت و ساختار نظام بیمه سلامت در پویایی و موفقیت نظام ارجاع پزشک خانواده شهری تاثیر به سزایی دارند و میتوان با توجه به هر یک از این عوامل گام موثری در بهبود نظام ارجاع و سلامت جامعه برداشت.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره24,سال
8
,
تابستان
1396
مقدمه: اینترنت اشیاء در بخش درمان، یکی از مهمترین تلاشهای فناورانه در تعالی سازی عملکرد مراکز درمانی همچون بیمارستانها است که در صورت بکارگیری آن، وضعیت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت مورد تقویت و بهبودی قرار خواهد گرفت. روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق چکیده کامل
مقدمه: اینترنت اشیاء در بخش درمان، یکی از مهمترین تلاشهای فناورانه در تعالی سازی عملکرد مراکز درمانی همچون بیمارستانها است که در صورت بکارگیری آن، وضعیت عدالت اجتماعی در حوزه بهداشت مورد تقویت و بهبودی قرار خواهد گرفت. روش پژوهش:پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری 400 نفر از پزشکان و پرستاران بیمارستان و 196 نفر نمونه در مجموع 200 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه به کارگیری اینترنت اشیاء در حوزه سلامت و عملکرد سازمانی میباشد و روش تحلیل آماری شامل مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار LISREL8.54 و تحلیل رگرسیون دو متغیری است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن شد که جمعآوری پیوسته و دورهای علائم حیاتی و پارامترهای بیماری مزمن و شایع به ترتیب (0/42) و (0/31)، پیگیری و نظارت (0/36)، خدمات از راه دور (0/47)، مدیریت اطلاعات (0/43)، ارسال محتوای هوشمند به کاربر (0/29)، یکپارچگی بین سازمانی (0/21)، فعالیت زیست محیطی (0/24)، بر عملکرد سازمانی تأثیر دارد. نتیجهگیری: به کارگیری اینترنت اشیاء با توجه به مؤلفههای مذکور، یکی از دستاوردهای مهم فناوری است که قدرت تأثیرگذاری مستقیم بر عملکرد سازمانی حوزه سلامت بیمارستان شهید رجائی تهران دارد.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره43,سال
13
,
بهار
1402
مقدمه: اعتباربخشی به معنی ارزشیابی سیستماتیک مراکز اراِئه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات اعتباربخشی بر سنجه ایمنی بیمار در اتاقهای عمل یکی از بیمارستانهای تامین اجتماعی تهران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از منظر نتیجه، کا چکیده کامل
مقدمه: اعتباربخشی به معنی ارزشیابی سیستماتیک مراکز اراِئه خدمات سلامت با استانداردهای مشخص است. هدف کلی این پژوهش بررسی تاثیر مداخلات اعتباربخشی بر سنجه ایمنی بیمار در اتاقهای عمل یکی از بیمارستانهای تامین اجتماعی تهران بوده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از منظر نتیجه، کاربردی و روش اجرا ،تحلیلی و زمان به صورت مقطعی صورت گرفته است. جامعه آماری، منابع اطلاعاتی مربوط به سنجه ایمنی بیمار است و نمونهگیری آن در بازه زمانی سال 1391-1399 است. روش نمونهگیری بصورت تمام شماری و شامل کلیه اطلاعات مربوط به این بازه زمانی میباشد. ابزا گرداوری داده، فیش کارت بوده که با روش کتابخانهای از منابع و مراکز تهیه داده با هماهنگی دفتر بهبود کیفیت و واحد آمار بیمارستان استخراج شده است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSSو روش تحلیل سریهای زمانی منقطع انجام شد.یافتهها: یافتههای تحلیل سری زمانی، پژوهش در ۳ قالب تاثیر افزایشی، تاثیر کاهشی و بی تاثیر بودن طرح اعتبار بخشی بر سنجهها گزارش شده است. در سنجه ایمنی بیمار نتایج حاصل از جدول رگرسیون قطعهای نشان داده است که در ابتدای دوره بررسی، متوسط سنجه ایمنی بیمار 34/76 درصد بوده است. تغییرات ماهانه سنجه ایمنی بیمار، قبل از مداخله معنیدار نبوده است (43/۰= P). بعد از مداخله نیز سطح میانگین سنجه ایمنی بیمار، تغییر ناگهانی و معناداری نداشته است (42/0=P). همچنین اختلاف روند (شیب) سنجه ایمنی بیمار، قبل و بعد از مداخله تغییر معناداری نداشته است (31/0=P). به طوری که سنجه ایمنی بیمار بعد از مداخله اول به طور فصلی 06/1 درصد افزایش داشته است. به طور کلی نتایج حاصل از پژوهش نشان داده است که، در نتیجه اجرای طرح اعتباربخشی سنجه ایمنی بیمار افزایش یافتهاند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده است که، اجرای مداخلات سنجههای اعتباربخشی بر روی سنجه ایمنی بیمار تاثیر دارد. تعداد سنجههای معنادار از سال 1395 تا 1399، نشان میدهد که ویرایشهای سوم و چهارم استانداردهای اعتبار بخشی ملی بیمارستانهای ایران موثر بوده است. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته پیشنهاد میشود: سنجه ایمنی بیمار بعد از مداخله اول افزایش پیدا کند.بنابراین اجرای اعتباربخشی در بیمارستانها به مدیران پیشنهاد میگردد.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره8,سال
3
,
تابستان
1390
مقدمه: مهمترین مساله در مطالعات مربوط به تغییرات سازمانها، محیط پیرامون سازمان است. قلمرویی که سازمانها در آن شکل گرفته و دستخوش تغییر میگردند. مولفههای محیطی سازههایی هستند که برای ارزیابی و درک مفهوم محیط سازمان بکار میروند. د چکیده کامل
مقدمه: مهمترین مساله در مطالعات مربوط به تغییرات سازمانها، محیط پیرامون سازمان است. قلمرویی که سازمانها در آن شکل گرفته و دستخوش تغییر میگردند. مولفههای محیطی سازههایی هستند که برای ارزیابی و درک مفهوم محیط سازمان بکار میروند. در این پژوهش تلاش گردیده است تا ابعاد و مولفههای محیطی موثر بر کارآفرینی سازمانی در بیمارستانهای دولتی ایران شناسایی شده و میزان تاثیر آنها بر اقدامات کارآفرینانه مورد ارزیابی قرار گیرد. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام، توصیفی و از نظر زمان مقطعی میباشد. محیط این پژوهش را بیمارستانهای قطب علمی کشور و نمونه آماری این پژوهش را 500 نفر از مدیران میانی و کارشناسان این بیمارستانها شامل: سوپروایزرها، سرپرستاران، پرستاران، و کارشناسان امور اداری که دارای مدرک تحصیلی لیسانس به بالا بوده و حداقل سه سال سابقه کار داشته باشند، تشکیل میدهد. در این پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده استفاده گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد و برای تحلیل آنها از روشهای تحلیل عاملی، تحلیل مسیر، برازش مدل و نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافتهها: در پژوهش حاضر مقدار شاخص کفایت نمونهبرداری (KMO) مولفههای محیطی 83%، مقدار p value زیر 05/0 و دستهبندی صورت گرفته نیز 89 درصد واریانس را میپوشاند که بیانگر مناسب بودن مؤلفههای استخراج شده محیطی است. مقادیر شاخصهای نیکویی برازش GFI، CFI، NFI، RFI وIFI مدل بالای 99/0 و مقدار RMSEA نیز 05/0 و بسیار مناسب ارزیابی گردید. همچنین ارتباط ابعاد محیط با یکدیگر و با متغیر وابسته کارآفرینی تأیید گردید. نتیجهگیری:عوامل محیطی شامل ابعاد پویایی، پیچیدگی، بخشندگی و تنازع و همچنین مولفههای آنها در محیط پیرامونی بیمارستانهای دولتی ایران وجود داشته و همگی بر کارآفرینی سازمانی آنها تاثیر مستقیم و معنیدار دارند. لذا در صورت سیاستگذاری و برنامهریزی مناسب، شرایط موجود در محیط بیرونی برای تحریک، ایجاد انگیزه و سوق دادن این بیمارستانها به سمت اقدامات کارآفرینانه سازمانی برای رویارویی با تحولات رو به تزاید کنونی مهیا میباشد.
پرونده مقاله
مدیریت بهداشت و درمان
,
شماره3,سال
1
,
تابستان
1388
مقدمه: بیمارستان به دلیل رابطه نزدیک با بیمار و اهمیتی که خدمات بهداشتی درمانی در تندرستی جامعه دارد و همچنین به سبب ارائه خدمات فنی و حساس، از نظر یادگیری سازمانی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر استقرار استانداردهای ایزو سری 9 چکیده کامل
مقدمه: بیمارستان به دلیل رابطه نزدیک با بیمار و اهمیتی که خدمات بهداشتی درمانی در تندرستی جامعه دارد و همچنین به سبب ارائه خدمات فنی و حساس، از نظر یادگیری سازمانی جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر استقرار استانداردهای ایزو سری 9000 بر میزان یادگیری سازمانی در بخشهای بالینی بیمارستانهای عمومی، آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میباشد.
روش پژوهش: در این پژوهش شاهد- موردی چهار بیمارستان عمومی، آموزشی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی محیط مطالعه را تشکیل دادهاند. بیمارستان شهدای تجریش و لقمان حکیم که فاقد گواهینامه استاندارد ایزو 9000 بودند، به عنوان شاهد و بیمارستانهای شهید مدرس و آیتاله طالقانی که دارای گواهینامه استاندارد ایزو 9000 بودند، به عنوان مورد انتخاب شدند. تمامی سرپرستان بخشهای بالینی این بیمارستانها (100نفر) در پژوهش شرکت داده شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه و تکمیل به شیوه خود ایفا توسط پاسخگویان، گردآوری شد. برای سنجش روایی ابزار از روش تأیید اعتبار محتوا با نظرخواهی از خبرگان و برای پایایی از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد میانگین و انحراف معیار و برای مقایسه دو گروه از آزمون t استفاده شد .
یافتهها: در بیمارستانهای فاقد گواهینامه استاندارد ایزو میانگین نمرات یادگیری در سطح فردی برابر (3.64±19.5)، در سطح گروهی (1.86±8.86) و در سطح سازمانی (8.47±34.76) گزارش شد. در بیمارستانهای دارای گواهینامه استاندارد ایزو نمرات یادگیری در سطح فردی برابر(6.93±25.9)، در سطح گروهی (3.72±13.32) و در سطح سازمانی برابر (13.83±52.30)بود. استقرار استانداردهای ایزو 9000 بر هر سه سطح یادگیری در بیمارستانهای مورد مطالعه تأثیر داشته است(0.005=P).
نتیجهگیری: مستند سازی اطلاعات بیمارستانها طی فرآیند اخذ گواهینامه استاندارد ایزو 9000 باعث افزایش یادگیری سازمانی میشود.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد