فهرست مقالات مهتاب معتمد


  • مقاله

    1 - هنجاریابی آزمون ذهنی ـ حرکتی خردسالان 30-1 ماهه مادران شاغل در مراکز درمانی
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 41 , سال 12 , پاییز 1402
    مقدمه: اندازه‌گیری به عنوان یکی از اهداف مهم در حیطه رشد، متخصصان را قادر به بررسی تغییرات و تشخیص تأخیرهای رشدی و کسب بینش در مورد راهکارهای آموزشی می‌کند. یکی از معتبرترین و مهم‌ترین مقیاس‌های سنجش رشدی در کودکان خردسال توسط ادوت برونه و ایرن لزین در فرانسه طراحی شده چکیده کامل
    مقدمه: اندازه‌گیری به عنوان یکی از اهداف مهم در حیطه رشد، متخصصان را قادر به بررسی تغییرات و تشخیص تأخیرهای رشدی و کسب بینش در مورد راهکارهای آموزشی می‌کند. یکی از معتبرترین و مهم‌ترین مقیاس‌های سنجش رشدی در کودکان خردسال توسط ادوت برونه و ایرن لزین در فرانسه طراحی شده است ؛ اما استفاده از این مقیاس در ایران منوط به بررسی روایی و پایایی آن است. پژوهش حاضر به منظور بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی این مقیاس در خردسالان ایرانی مادران شاغل در مراکز درمانی با توجه به موقعیت شغلی آنها انجام یافته است.روش پژوهش: پژوهش حاضر در مقوله طرح های توصیفی و زمینه یابی قرار می گیرد. همچنین با توجه به مقایسه مؤلفه های مقیاس ذهنی ـ حرکتی در دو جنس طرح از نوع علی ـ مقایسه ای نیز می باشد. نمونه پژوهشی شامل536 کودک خردسال مادران شاغل در مراکز درمانی مادران شاغل در مراکز درمانی ( 327 دختر و 209 پسر) با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس است.یافته‌ها: نتایج آلفای کرونباخ نشان‌دهنده پایایی مناسب خرده‌مقیاس‌ها بود. ضریب پایایی برای هر یک از خرده‌مقیاس‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ عبارت بودند از: خرده‌مقیاس کنترل وضعیت بدن 0/76، خرده‌مقیاس هماهنگی چشمی حرکتی 0/74، خرده‌مقیاس زبان گفتاری شنیداری 0/58، خرده‌مقیاس اجتماع‌پذیری 0/77 و آلفای کرونباخ به دست‌آمده برای کل مقیاس 0/89 است. با روش تحلیل عاملی تأییدی 4 عامل استخراج گردید. این 4 عامل عبارتند از: کنترل وضعیت بدن، هماهنگی چشمی حرکتی، زبان گفتاری شنیداری و اجتماع‌پذیری.نتیجه‌گیری: بر طبق نتایج این پژوهش مقیاس رشد ذهنی ـ حرکتی کودکان برونه و لزین واجد ویژگی‌های روان‌سنجی مورد نیاز برای کاربرد در پژوهش‌های روان‌شناختی در رابطه با خردسالان است. پرونده مقاله