فهرست مقالات امیراسماعیل فروهید


  • مقاله

    1 - تحلیل زمانی و مکانی آلودگی‌ صدا با استفاده از سیستم اطلاعات مکانی (GIS)، خوشه‌بندی سلسله مراتبی تجمعی (AHC) و تحلیل مؤلفه‌های اصلی (PCA) (مطالعه موردی: شهر تهران)
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 1 , سال 24 , بهار 1401
    زمینه هدف: آلودگی صدا از انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی است که سلامت جامعه و موجودات زنده را تهدید می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مواجهه کوتاه‌مدت و بلندمدت با آلودگی صدا علاوه بر کاهش شنوایی و افزایش فشارخون، ناراحتی قلبی و عروقی، برهم خوردن خواب و آرامش و باعث تغییر الگوی ر چکیده کامل
    زمینه هدف: آلودگی صدا از انواع آلودگی‌های زیست‌محیطی است که سلامت جامعه و موجودات زنده را تهدید می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مواجهه کوتاه‌مدت و بلندمدت با آلودگی صدا علاوه بر کاهش شنوایی و افزایش فشارخون، ناراحتی قلبی و عروقی، برهم خوردن خواب و آرامش و باعث تغییر الگوی رفتاری می‌شود.روش بررسی: به ‌منظور مطالعه آلودگی صدا و تاثیر به سزای وسایل نقلیه در بحث آلودگی صدا، محدوده‌های تجریش، توحید، اتوبان همت و حکیم به دلیل حجم ترافیک بالا به‌عنوان محدوده‌های مطالعاتی انتخاب گردید و از طریق روش میدانی به کمک روش‌های زمین‌آماری تهیه شد و پارامترهای تاثیرگذار در بحث تراز صوتی مانند: ترافیک، عرض جاده، شیب و کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری و فضای سبز، برای هر نقطه برداشت ثبت گردید و با استفاده از روش‌های آماری "خوشه‌بندی سلسله مراتبی" و "تحلیل مؤلفه‌های اصلی" ، میزان وابستگی‌های مکانی و زمانی آن‌ها استخراج شد.یافته‌ها: نتایج تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که بیشترین تاثیر بر میزان تراز آلودگی صدا را ترافیک و بعد از آن پارامتر عرض جاده‌ها دارد. بیشترین تراز آلودگی صدا نیز در کاربری‌های تجاری و اداری بوده است.بحث و نتیجه گیری: در اکثر خیابان‌های این محدوده به علت وجود ساختمان‌های نوساز و چندطبقه به نظر می‌رسد امکان تعریض خیابان وجود نداشته باشد. اما تا آنجا که میسر است توصیه می‌گردد در صورت امکان در جاهایی که سر و صدا زیاد است از مانع صوتی برای کاهش صدا در خانه هایی که اطراف خیابان ها ساخته شده اند، استفاده کرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تاثیر تایرهای وسایل نقلیه در حال حرکت بر مقاومت لغزشی و تولید صدا در روسازی‌های آسفالتی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , شماره 6 , سال 21 , تابستان 1398
    زمینه و هدف: آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایل نقلیه از جمله مشکلات مهمی است که در مناطق شهری با گسترش راه ها به وجود آمده است. به دلیل افزایش هزینه های ساخت و نصب دیوارهای صوتی به منظور مقابله با آلودگی صوتی، باید برای مقابله با این مشکل به دنبال روش هایی بود که هزینه های چکیده کامل
    زمینه و هدف: آلودگی صوتی ناشی از تردد وسایل نقلیه از جمله مشکلات مهمی است که در مناطق شهری با گسترش راه ها به وجود آمده است. به دلیل افزایش هزینه های ساخت و نصب دیوارهای صوتی به منظور مقابله با آلودگی صوتی، باید برای مقابله با این مشکل به دنبال روش هایی بود که هزینه های اضافه علاوه بر هزینه های اجرایی راه نداشته باشد. بهبود بافت روسازی یکی از روش های بسیار موثر در کاهش صدای تایر و روسازی و کاهش صدای بازتابی از سطح آسفالت است. روش بررسی: برای ارزیابی مقاومت لغزشی آسفالت از آزمایش پاندول انگلیسی مطابق با استاندارد ASTM E303-74 در شرایط مرطوب بر روی نقاط مختلف آسفالت انجام گردید. از این دستگاه برای بررسی بافت ریز روسازی استفاده می شود. یافته ها: عدد اصطکاک روسازی با ضریب منفی1469/0 نسبت عکس با میزان تراز صدا دارد، یعنی با افزایش عدد اصطکاک روسازی میزان تراز صدای ایجاد شده کاهش می یابد. از طرفی عمق بافت روسازی که به صورت اندازه ی مصالح روسازی تعیین شده است با ضریب2810/0، نسبت مستقیم با میزان آلودگی صدای ایجاد شده دارد و هر اندازه از مصالح ریز دانه تری استفاده شود، سبب افزایش میزان تراز صدا خواهد شد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج ضرایب برآورد شده از معادله، می توان به این نتیجه دست یافت که تهیه روسازی هایی با عدد اصطکاک بالا می تواند میزان آلودگی صدای منتشرشده در اثر حرکت وسایل نقلیه را به خصوص در نواحی شهری و مناطق حساس کاهش دهد. بنابراین توصیه می شود در نواحی حساس صوتی، در فرآیند تهیه روسازی ها، ترتیبی اتخاذ شود که علاوه بر حفظ مقاومت مناسب روسازی، از مصالح درشت دانه تری استفاده شود. بدین منظور در این مقاله به بررسی بافت روسازی در میزان صدای ایجاد شده ناشی از اثر متقابل تایر و روسازی پرداخته شده است. پرونده مقاله