تأثیر راهبردهای تولید بر اولویتهای رقابتی و صادرات محصولات خودرویی تاکتیکی ویژه
الموضوعات : Strategic Management Researchesحامد خانزاده 1 , سید مرتضی مدنی 2 , علی نوپور هولاری 3
1 - دکترای مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
2 - دکترای مهندسی مواد، پژوهشگاه مواد و انرژی، کرج، ایران
3 - کارشناس ارشد MBA،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: اولویت رقابتی, خودروی تاکتیکی ویژه, راهبرد تولید, قابلیت رقابتی و صادرات,
ملخص المقالة :
از مهمترین انواع راهبرد کاربردی که در شکلدهی به شایستگیهای لازم برای رقابت بین سازمانها نقش دارد؛ راهبرد تولید است. این پژوهش با بهرهگیری از ادبیات و مصاحبه با خبرگان صنعت خودروهای تاکتیکی ویژه، اولویتهای رقابتی و اقدامات راهبردی تولید را شناسایی کرده و مدل مفهومی پژوهش را شکل داده است. پس از آن با یافتن اقدامات راهبردی تولید که از اولویتهای رقابتی تأثیر پذیرفتهاند؛ به بررسی تأثیر آنها بر عملکرد صادراتی پرداخته است.با بهرهگیری از آمارهای استنباطی از قبیل ضریب همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه، دادههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی کندال، رابطه هریک از چهار اولویت رقابتی کیفیت، انعطافپذیری، کاهش هزینه و تحویلپذیری، با هریک از بیست و هفت اقدام راهبردی منتخب بررسی و روابط معنادار شناسایی شد. سپس تأثیر اقدامات مذکور که از اولویتهای رقابتی تأثیر پذیرفتهاند؛ بر عملکرد مربوط به اولویتها، تحلیل شد تا میزان آن مشخص شده و از طرف دیگر به این سؤال پاسخ داده شود که ترکیب این اقدامات، چقدر میتواند عملکرد صادراتی مجموعههای مورد مطالعه را بهبود دهد. نتایج نشان داد مجموعه اقدامات مشخص شده میتواند موجب بهبود عملکرد 6/74 درصدی کیفیت، 2/9 درصدی کاهش هزینه، 1/61 درصدی انعطافپذیری و 9/49 درصدی تحویلپذیری شود. همچنین مجموعه اقدامات راهبردی تولید میتواند حداکثر به میزان 5/44 درصد بر سوددهی تأثیرگذار باشد و لذا میتوان نتیجه گرفت عوامل دیگری از قبیل بازاریابی، ارتباطات مؤثر و مناسب و... نیز بر سوددهی مؤثر هستند. در پایان، محدودیتهای پژوهش ذکر گردید و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای آتی ارائه شد.
