تأثیر راهبردهای تولید بر اولویتهای رقابتی و صادرات محصولات خودرویی تاکتیکی ویژه
محورهای موضوعی : پژوهش های مدیریت راهبردیحامد خانزاده 1 , سید مرتضی مدنی 2 , علی نوپور هولاری 3
1 - دکترای مدیریت دولتی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایران
2 - دکترای مهندسی مواد، پژوهشگاه مواد و انرژی، کرج، ایران
3 - کارشناس ارشد MBA،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
کلید واژه: اولویت رقابتی, خودروی تاکتیکی ویژه, راهبرد تولید, قابلیت رقابتی و صادرات,
چکیده مقاله :
از مهمترین انواع راهبرد کاربردی که در شکلدهی به شایستگیهای لازم برای رقابت بین سازمانها نقش دارد؛ راهبرد تولید است. این پژوهش با بهرهگیری از ادبیات و مصاحبه با خبرگان صنعت خودروهای تاکتیکی ویژه، اولویتهای رقابتی و اقدامات راهبردی تولید را شناسایی کرده و مدل مفهومی پژوهش را شکل داده است. پس از آن با یافتن اقدامات راهبردی تولید که از اولویتهای رقابتی تأثیر پذیرفتهاند؛ به بررسی تأثیر آنها بر عملکرد صادراتی پرداخته است.با بهرهگیری از آمارهای استنباطی از قبیل ضریب همبستگی و رگرسیون خطی چندگانه، دادههای تحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابتدا با استفاده از ضریب همبستگی کندال، رابطه هریک از چهار اولویت رقابتی کیفیت، انعطافپذیری، کاهش هزینه و تحویلپذیری، با هریک از بیست و هفت اقدام راهبردی منتخب بررسی و روابط معنادار شناسایی شد. سپس تأثیر اقدامات مذکور که از اولویتهای رقابتی تأثیر پذیرفتهاند؛ بر عملکرد مربوط به اولویتها، تحلیل شد تا میزان آن مشخص شده و از طرف دیگر به این سؤال پاسخ داده شود که ترکیب این اقدامات، چقدر میتواند عملکرد صادراتی مجموعههای مورد مطالعه را بهبود دهد. نتایج نشان داد مجموعه اقدامات مشخص شده میتواند موجب بهبود عملکرد 6/74 درصدی کیفیت، 2/9 درصدی کاهش هزینه، 1/61 درصدی انعطافپذیری و 9/49 درصدی تحویلپذیری شود. همچنین مجموعه اقدامات راهبردی تولید میتواند حداکثر به میزان 5/44 درصد بر سوددهی تأثیرگذار باشد و لذا میتوان نتیجه گرفت عوامل دیگری از قبیل بازاریابی، ارتباطات مؤثر و مناسب و... نیز بر سوددهی مؤثر هستند. در پایان، محدودیتهای پژوهش ذکر گردید و پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای آتی ارائه شد.
Production strategy is one of the most important types of applied strategy that plays a role in shaping the necessary competencies for competition among organizations. In this research, according to the background of the research and interviews with the experts of the special tactical vehicle industry, the competitive priorities and strategic measures of production in the mentioned industry were identified and the conceptual model of the research was formed. Then by finding the strategic production actions that has been affected by competitive priorities, we discussed their effects on export performance. Analysis of research data was done using inferential statistics such as correlation coefficient and multiple linear regressions; First, by using Kendall's correlation coefficient, the relationship of each of the four competitive priorities of quality, flexibility, cost reduction, and delivery capability was investigated with each of the twenty-seven selected strategic measures and significant relationships were identified. Then we analyzed the effect of the mentioned actions that has been affected by competitive priorities on the performance related to priorities in order to know its extent. On the other hand, we answered the question that to what extent, the mentioned combination of measures can improve the export performance of the studied units. The results showed that the specified set of measures can improve performance by 74.6% of quality, 9.2% of cost reduction, 61.1% of flexibility and 49.9% of delivery capability. Also, the set of strategic production measures can affect profitability by 44.5% at most. So, it can be concluded that other factors such as marketing, effective and appropriate communication, etc. are also effective on profitability. At the end, the limitations of the research were mentioned and suggestions for future research were presented.
جعفرنژاد، احمد؛ رمضانیان، محمد رحیم (1384). تعیین الگوی ارتباط میان اولویت رقابتی کیفیت، تصمیمات استراتژیک و فعالیتهای بهینه در قطعهسازان موفق صنعت خودروسازی، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 69: 25-54.
حبیبپور و صفری(1388). راهنمای جامع کاربرد SPSS در تحقیقات پیمایشی اثر کرم حبیب پور، رضا صفری از انتشارات متفکران، تهران: موسسه راهبرد پیمایش
فلاحی، اصغر؛ کولوبندی، عبدالله؛ سلوکدار، علیرضا (1394). تدوین استراتژی تولید با کمک تجزیه و تحلیل SWOT و تکنیک های تصمیمگیری چند معیاره فازی (مطالعه موردی صنایع متالوژی)، تهران: موسسه همایشگران مهر اشراق.
قاضینوری نائینی، سید سروش (1390). ارتباط پیکربندیهای توأم استراتژیهای تولید، تکنولوژی و کسب و کار با عملکرد سازمان، رساله دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی.
ماگرنا، جوان (1393). شناخت مایکل پورتر. ترجمه فرهاد مهمانپذیر، تهران: انتشارات ژرف.
Animah, I. & Shafiee, M. (2021). Maintenance strategy selection for critical shipboard machinery systems using a hybrid AHP-PROMETHEE and cost benefit analysis: a case study. Journal of Marine Engineering & Technology, 20(5), 312-323.
Avella, L. & Fernandez, E. & Vazquez, C. J. (2001). Analysis of manufacturing strategy as an explanatory factor of competitiveness in the large Spanish industrial firm. International Journal of Production Economics, 72(2), 139-157.
Boyer, K. K. (1998). Longitudinal linkages between intended and realized operations strategies. International Journal of Operations & Production Management.
Da Rosa Cardoso, R. & de Lima, E. P. & da Costa, S. E. G. (2012). Identifying organizational requirements for the implementation of Advanced Manufacturing Technologies (AMT). Journal of Manufacturing Systems, 31(3), 367-378.
Dangayach, G. S. & Deshmukh, S. G. (2001). Manufacturing strategy: literature review and some issues. International journal of operations & production management.
Galeazzo, A. & Klassen, R. D. (2015). Organizational context and the implementation of environmental and social practices: what are the linkages to manufacturing strategy?. Journal of Cleaner Production, 108, 158-168.
Gouvea Da Costa, S. E. & Platts, K. W. & Fleury, A. (2006). Strategic selection of advanced manufacturing technologies (AMT), based on the manufacturing vision. International Journal of Computer Applications in Technology, 27(1), 12-23.
Hottenstein, M. P. & Casey, M. S. & Dunn, S. C. (1999). The diffusion of advanced manufacturing technology in multiplant, multidivisional corporations. Journal of Engineering and Technology Management, 16(2), 129-146.
Ibrahim, E. B. & Harrison, T. (2020). The impact of internal, external, and competitor factors on marketing strategy performance. Journal of Strategic Marketing, 28(7), 639-658.
Jonsson, H. & Rudberg, M. (2017). KPIs for measuring performance of production systems for residential building: A production strategy perspective. Construction innovation.
Koc, T. & Bozdag, E. (2009). The impact of AMT practices on firm performance in manufacturing SMEs. Robotics and Computer-Integrated Manufacturing, 25(2), 303-313.
Koufteros, X. A. & Vonderembse, M. A. & Doll, W. J. (2002). Examining the competitive capabilities of manufacturing firms. Structural equation modeling, 9(2), 256-282.
Lau, R. S. M. (2002). Competitive factors and their relative importance in the US electronics and computer industries. International Journal of Operations & Production Management.
Mady, M. T. (2008). The impact of plant size and type of industry on manufacturing competitive priorities: An empirical investigation. Competitiveness Review: An International Business Journal.
Malmström, M. & Wincent, J. & Johansson, J. (2013). Managing competence acquisition and financial performance: An empirical study of how small firms use competence acquisition strategies. Journal of Engineering and Technology Management, 30(4), 327-349.
Ortega, M. J. R. (2010). Competitive strategies and firm performance: Technological capabilities' moderating roles. Journal of business research, 63(12), 1273-1281.
- Qarashay, D. M. S. Q. & Alzu'bi, F. A. (2018). The effect of strategic management on the organizational performance using the balance scorecards approach to measure performance: a case study in the nursing department at al-khalidi hospital and medical center. International Journal of Business and Management, 13(4), 259-270.
Sansone, C. & Hilletofth, P. & Eriksson, D. (2017). Critical operations capabilities for competitive manufacturing: A systematic review. Industrial Management & Data Systems.
Skinner, W. (1969). Manufacturing-missing link in corporate strategy.
Slack, N. & Lewis, M. (2002). “Operations Strategy”, Financial Times, Prentice-Hall, Harlow, UK.
Sum, C. C. & Kow, L. S. J. & Chen, C. S. (2004). A taxonomy of operations strategies of high performing small and medium enterprises in Singapore. International Journal of Operations & Production Management.
Swamidass, P. M. & Newell, W. T. (1987). Manufacturing strategy, environmental uncertainty and performance: a path analytic model. Management science, 33(4), 509-524.
Thun, J. H. (2008). Empirical analysis of manufacturing strategy implementation. International Journal of Production Economics, 113(1), 370-382.
Ungan, M. C. (2007). Manufacturing best practices: implementation success factors and
Ward, P. T. & Duray, R. & Leong, G. K. & Sum, C. C. (1995). Business environment, operations strategy, and performance: an empirical study of Singapore manufacturers. Journal of operations management, 13(2), 99-115.
Yudoko, G. (2012). “Sustainable Operations Strategy: A Conceptual Framework”, The 3rd International Conference on Technology and Operations Management.
_||_