ارائه مدل ارتقای خلاقیت دانشآموزان با تأکید بر رویکرد یادگیری معکوس
الموضوعات : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalعلی آتشانی 1 , مریم افضل خانی 2 , هادی رزقی شیرسوار 3 , فخرالدین احمدی 4
1 - دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
2 - ستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
4 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, یادگیری معکوس, دانشآموزان, مدرسه, معلم.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ارتقای خلاقیت دانشآموزان با تأکید بر رویکرد یادگیری معکوس می¬باشد. روش: پژوهش حاضر آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی- کمی) است. این پژوهش دارای دو بخش کیفی وکمی است. جامعه آماری بخش کیفی خبرگان دانشگاهی رشته علوم تربیتی و خبرگان آموزش¬وپرورش بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری با تعداد 10 نفر از خبرگان مصاحبه انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران و معلمان مدارس استان تهران به تعداد 1929 نفر بودند که از این جامعه آماری، تعداد 303 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقه¬ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود. ضریب پایایی با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه¬وتحلیل داده¬ها در بخش کیفی از رویکرد تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدليابي معادلات ساختاري از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. یافته¬ها: نتایج نشان داد 82 درصد مدل ارتقای خلاقیت دانشآموزان با تأکید بر رویکرد یادگیری معکوس به ابعاد اصلی شامل: 1. عوامل فردی، 2. عوامل محیطی 3. عوامل نهادی، 4. عوامل سازمانی و فرعی شامل: 1. جذب دانشآموزان، 2. توسعه یادگیری، 3. استقرار یادگیری، 4. ارزیابی عملکرد یادگیری وابسته است. نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهاد شد سازمان آموزش¬وپرورش در راستای تحقق این مقولات گام¬به-گام و به¬تدریج با توجه به یک نقشه راه و برنامه استراتژیک دراز مدّت عمل نمایند. در مجموع میتوان بیان کرد داشتن رویکرد پارادایمی با نگاه بومی و منطقه¬ای نیز به تحقق ارتقای خلاقیت دانشآموزان با تأکید بر رویکرد یادگیری معکوس کمک می¬کند.
