تجربه زیسته یادگیری غیررسمی در مدارس رسمی: رویکرد پدیدارشناسی
الموضوعات : Research in Curriculum Planning
فاطمه گودرزی
1
,
علیرضا صادقی
2
,
مصطفی قادری
3
,
حسن ملکی
4
,
غلامرضا یادگارزاده
5
1 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 - استاد گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
5 - دانشیار گروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری غیررسمی, یادگیری رسمی, پدیدارشناسی تفسیری, مدرسه, تلفیق آموزش.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی و تبیین تجربه زیسته یادگیری غیررسمی در مدارس رسمی انجام شد. رویکرد پدیدارشناسی تفسیری هایدگر بهکار گرفته شد تا دیدگاهها، احساسات و تجربههای عمیق معلمان، دانشآموزان و والدین بهصورت نظاممند و با دقت درک شود. جامعه آماری شامل دانشآموزان سال آخر دبیرستان، معلمان با حداقل ۱۰ سال سابقه تدریس و والدین آنان بود و تمام اعضای هر گروه در نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند (۵۲ نفر). دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و مشاهده مستقیم جمعآوری شد و محورهای پرسش شامل نقاط قوت و ضعف برنامه رسمی، تجربه یادگیری غیررسمی، تعاملات کلاس و انتظارات آموزشی بود. دادهها با تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA کدگذاری و تمبندی شدند تا الگوهای پنهان و آشکار یادگیری غیررسمی شناسایی و بهصورت نظاممند ارائه شود. یافتهها نشان داد یادگیری غیررسمی در قالب فعالیتهای گروهی، تعاملات دانشآموزی، مشارکت فعال در پروژهها و استفاده از منابع غیررسمی رخ میدهد و میتواند فرصتهای یادگیری را فراتر از برنامه رسمی گسترش دهد. همچنین، تعامل میان یادگیری رسمی و غیررسمی زمینههایی برای بهرسمیت شناختن و تقویت تجربههای یادگیری فراهم میکند و امکان ارتقای خلاقیت و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان را نیز ایجاد میکند. این پژوهش با ارائه تصویری جامع از یادگیری غیررسمی، میتواند برای معلمان، مدیران مدارس و سیاستگذاران آموزشی راهکارهای عملی، الهامبخش و کاربردی فراهم آورد.
