فهرس المقالات جبرئیل مرزی علمداری


  • المقاله

    1 - بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی درون سازمانی (مطالعه موردی: شرکت تکدانه مرند)
    بازاریابی خدمات عمومی , العدد 3 , السنة 1 , پاییز 1402
    کارآفرینی درون سازمانی، سازمان‏ها را از طریق فعال بودن در بازار با جستجو و توسعه محصولات و خدمات برتر با استفاده از پتانسیل کارکنان برای ایجاد سودآوری و رشد توانمند می‏کند. و به کارکنان اجازه می‌دهد تا از منابع سازمان برای ایجاد تغییرات در سازمان و ایجاد یک کسب و کار جد أکثر
    کارآفرینی درون سازمانی، سازمان‏ها را از طریق فعال بودن در بازار با جستجو و توسعه محصولات و خدمات برتر با استفاده از پتانسیل کارکنان برای ایجاد سودآوری و رشد توانمند می‏کند. و به کارکنان اجازه می‌دهد تا از منابع سازمان برای ایجاد تغییرات در سازمان و ایجاد یک کسب و کار جدید استفاده کنند. هدف این تحقیق بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند است. روش تحقیق کاربردی و پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شرکت تکدانه می باشد که در سال جاری در این شرکت مشغول به کار هستند. تعداد کارکنان مشغول در این کارخانه غالب بر 1000 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 277 نفر به عنوان نمونه آماری محاسبه شدند که این تعداد به صورت کاملا تصادفی از بین کارکنان مشغول در این شرکت انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه کارآفرینی درون سازمانی كورنوال و پرلمن (1990) و پرسشنامه کارآفرینانه استیونسون استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‎آوری شده توسط پرسشنامه‎های تحقیق از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) به وسیله‌ی نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان می‌دهد: 1. گرایش استراتژیک بر بهبود کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند موثر است. 2. تعهد به منابع بر بهبود کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند موثر است. 3. ساختار مدیریت بر بهبود کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند موثر است. 4. فلسفه پاداش بر بهبود کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند موثر است. 5. رشد گرایی بر بهبود کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند موثر است. 6. فرهنگ کارآفرینانه بر بهبود کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند موثر است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی فرصت‏های تجارت الکترونیک در متاورس
    پژوهش های بازاریابی اسلامی , العدد 2 , السنة 1 , بهار 1402
    هدف تحقیق حاضر بررسی فرصت‎های تجارت الکترونیک در متاورس می‌باشد. که از نظر هدف، بنیادی به حساب می آید. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی با تأکید بر داده های کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل مقالات داخلی، خارجی، کتابها و ای أکثر
    هدف تحقیق حاضر بررسی فرصت‎های تجارت الکترونیک در متاورس می‌باشد. که از نظر هدف، بنیادی به حساب می آید. روشی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته روش تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی با تأکید بر داده های کیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل مقالات داخلی، خارجی، کتابها و اینترنت مرتبط با فرصت‎های متاورس در حوزه تجارت الکترونیک می باشد. روش نمونه گیری تحقیق حاضر از نوع هدفمند و شامل انتخاب 50 مقاله با 62 کد و با موضوع بررسی فرصت های متاورس در حوزه تجارت الکترونیک می‎باشند. با توجه به سؤال و هدف تحقیق، مناسبترین طرح تحقیق فراترکیبی است. شرط رویکرد فراترکیبی بررسی سیتماتیک ادبیات به منظور شناسایی عوامل مرتبط با هدف تحقیق است. که در این پژوهش در گام های اجرای این روش بررسی نظام‎مند ادبیات با جستجو در دیتابیس‎ها و ژورنال های معتبر و ترکیب ادبیات تحقیق انجام شد. نتایج تحقیق صورت گرفته نشان داد متاورس فرصتی مناسب در توسعه تجارت الکترونیک محسوب می‎شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی میزان کارآفرینی مدیران با تحصیلات عالیه، در واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 22 , السنة 6 , پاییز 1391
    ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. شاخص‌های سخت افزاری و دارایی‌های مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش تعیین کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی‌های نرم افزاری داده است. تولید علم و دانش، بهره گیری ازدان أکثر
    ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. شاخص‌های سخت افزاری و دارایی‌های مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش تعیین کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی‌های نرم افزاری داده است. تولید علم و دانش، بهره گیری ازدانش و گسترش آن در سطح جامعه در تمام زمینه‌ها، توانمندی و قدرت ایجاد می‌نماید. دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به عنوان رکن اساسی در توسعه همه جانبه کشور باید بتوانند نیروهای جوان و طالب علم کشور را اهل فکر و نظر، نوآور و خلاق پرورش دهند. در دنیای امروز بزرگترین سرمایه‌های یک بنگاه اقتصادی نیروهای اهل فکر، یادگیرنده و خلاق آن‌ها هستند و این نیروها کسی جز کارآفرینان نیستند. پژوهش حاضرکه جامعه آماری آن 335 نفر از مدیران با تحصیلات عالیه صنایع شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی می باشند در نظر دارد میانگین نمرات کارآفرینی و ابعاد پنج گانه موثر بر آن را در میان مدیران صنایع شهرک های صنعتی استان را از طریق یک کار پژوهشی جامع مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و با شناساندن نقاط ضعف و قوت ابعاد مختلف کارآفرینی، پیشنهاداتی را به منظور تمرکز و بهبود بخشیدن به ابعاد ضعیف کارآفرینی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارایه مدل تاثیر فرهنگ نوآوری و نوآوری در بازاریابی و محصول بر عملکرد بازار در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1402
    هدف این پژوهش مدل ساختاری از تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 190 از مدیران شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بود. نمونه آم أکثر
    هدف این پژوهش مدل ساختاری از تاثیر فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول در شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بوده است. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 190 از مدیران شرکتهای تولیدی قطعات خودرو تبریز بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 123 بدست آمد. که بصورت تصادفی ساده انتخاب شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها تحقیق، از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. در این پژوهش برای سنجش روایی پرسشنامه از روایی محتوا و جهت سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده و روایی و پایایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها ضمن استفاده از آمارهای توصیفی، از مدلسازی مسیری ساختاری بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی بهره گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می-دهد فرهنگ نوآوری بر عملکرد بازار با نقش میانجی، نوآوری بازاریابی و محصول تأثیر مثبت و معنی-داری دارد. فرهنگ نوآوری بر نوآوری بازاریابی و نوآوری محصول تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. نوآوری بازاریابی بر نوآوری محصول و عملکر بازار تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی تاثیر رفتار کارآفرینانه بر کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 8 , السنة 3 , بهار 1403
    هدف این تحقیق بررسی تاثیر رفتار کارآفرینانه بر کارآفرینی درون سازمانی است. روش تحقیق کاربردی و پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شرکت تکدانه مرند می باشد. تعداد کارکنان مشغول در این کارخانه غالب بر 1000 نفر بودند که بر اس أکثر
    هدف این تحقیق بررسی تاثیر رفتار کارآفرینانه بر کارآفرینی درون سازمانی است. روش تحقیق کاربردی و پیمایشی است که به روش میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان شرکت تکدانه مرند می باشد. تعداد کارکنان مشغول در این کارخانه غالب بر 1000 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد نمونه آماری 277 نفر بدست آمد. برای انتخاب نمونه آماری از روش تصادفی ساده استفاده شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه کارآفرینی درون سازمانی کورنوال و پرلمن (1990) و پرسشنامه رفتار کارآفرینانه زامپتاکیس و موستاکیس (2007) استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‎آوری شده توسط پرسشنامه‎های تحقیق از از مدل‌سازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس(Smart Pls) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان می‌دهد ابعاد رفتار کارآفرینانه شامل کاهش کاغذ بازی، تغییر در رفتار کارکنان، بینش استراتژیک، ایجاد محیط کاری پر انرژی و محیط حمایتی بر کارآفرینی درون سازمانی در شرکت تکدانه مرند تاثیرگذار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - بررسی عوامل موثر بر پذیرش اتوماسیون اداری با استفاده از تئوری یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری (UTAUT) (مطالعه موردی واحدهای شمال غرب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی)
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1397
    پذیرش فناوری یکی از عناوین اصلی تحقیقات مرتبط با سیستم‌های اطلاعات در دهه‌های اخیر بوده است. دیدگاه‌های متنوعی در خصوص فهم عوامل مؤثر بر تصمیم کاربران برای پذیرش فناوری اطلاعات وجود دارد. منطقی که در پشت این دیدگاه‌ها وجود دارد در این نکته نهفته است که موفقیت یا بازده س أکثر
    پذیرش فناوری یکی از عناوین اصلی تحقیقات مرتبط با سیستم‌های اطلاعات در دهه‌های اخیر بوده است. دیدگاه‌های متنوعی در خصوص فهم عوامل مؤثر بر تصمیم کاربران برای پذیرش فناوری اطلاعات وجود دارد. منطقی که در پشت این دیدگاه‌ها وجود دارد در این نکته نهفته است که موفقیت یا بازده سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات به میزان گرایش کاربران برای به‌کاربردن و استفاده از سیستم‌ها بستگی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر پذیرش اتوماسیون اداری در واحدهای شمال غرب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدل یکپارچه پذیرش و استفاده از فن‌آوری (UTAUT) می‌باشد. این مطالعه از لحاظ روش از نوع توصیفی، از لحاظ روش جمع آوری داده از نوع میدانی و از لحاظ هدف، از نوع مطالعات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی کارکنان و اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه‌های شمال غرب استان آذربایجان شرقی بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده گردید. حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 256 نفر بدست آمد. به منظور جمع آوری اطلاعات در بخش اصلی تحقیق و سنجش متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید. که از روایی و پایایی لازم برخوردار می‌باشد. نتایج آزمون فرضیات نشان می‌دهد ابعاد انتظار اجرا، انتظار تلاش، نفوذ اجتماعی و شرایط تسهیل‌گر بر پذیرش اتوماسیون اداری در واحدهای شمال غرب دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی تاثیر مثبت دارد. در ضمن عوامل موثر بر پذیرش اتوماسیون اداری در گروه‌های سنی، جنسیت و سابقه استفاده از اتوماسیون اداری تفاوت معنی داری با هم ندارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس
    مدیریت نوآفرینی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1402
    هدف تحقیق حاضر تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس می‌باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف تحقیقی کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی بدست آوردن داده‎های مورد نیاز، از نوع پژوهش‎های توصیفی و همبستگی می‎باشد. جام أکثر
    هدف تحقیق حاضر تاثیر حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس می‌باشد. پژوهش حاضر بر اساس هدف تحقیقی کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی بدست آوردن داده‎های مورد نیاز، از نوع پژوهش‎های توصیفی و همبستگی می‎باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کادر فروش شرکت‌های تولیدی و بازرگانی مستقر در منطقه آزاد تجاری- صنعتی ارس می‌باشند. که تعداد آن 645 نفر برآورد گردید. برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری 241 نفر بدست آمد. در این پژوهش برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد نمونه آماری 241 نفر بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها، با بکارگیری مدل معادلات ساختاری و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس به بررسی مسیرهای مشخص شده پژوهش مطابق با مدل مفهومی پرداخته شده است. نسخه 3 نرم افزار اسمارت پی ال اس برای تدوین مدل معادلات ساختاری و اس پی اس اس نسخه 26 برای سایر تحلیلها استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات حاکی از آن است که حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید در شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس تاثیر مثبت دارند. تفاصيل المقالة