-
المقاله
1 - مصرف نمایشی جوانان: آیندهی مصرفگراییآینده پژوهی مدیریت , العدد 115 , السنة 29 , زمستان 1397ارتباط بین جوانی و هریک از عرصههای مهم زندگی، از جمله اولویتهای ارزشی و پیامدهای رفتاری آن را میتوان به عنوان موضوع آینده پژوهی مورد مطالعه قرار داد. قرار گرفتن ایران در مرحلهی جوانی از منظر گذار سنی جمعیت، افزایش جمعیت شهرنشین، وجود شکافهای طبقاتی و اهمیت یافتن ار أکثرارتباط بین جوانی و هریک از عرصههای مهم زندگی، از جمله اولویتهای ارزشی و پیامدهای رفتاری آن را میتوان به عنوان موضوع آینده پژوهی مورد مطالعه قرار داد. قرار گرفتن ایران در مرحلهی جوانی از منظر گذار سنی جمعیت، افزایش جمعیت شهرنشین، وجود شکافهای طبقاتی و اهمیت یافتن ارزشهای مادیگرایانه در زندگی شهری امروز، موجب ایجاد نوعی صحنه در بستر شهر، جهت نمایش دادن مصرف محصولات تجملی شده است. پژوهش حاضر در صدد بررسی ارتباط خود فردی (در مقابل خود رابطهای و جمعی) با میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی، و همچنین تأثیر مادیگرایی بر مصرف نمایشی است. بعلاوه، پژوهشگران به مطالعه پیرامون وجود تفاوت بین پسرها و دخترهای جوان، از نظر میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی در حوزهی مُد و پوشاک پرداختهاند. روش پژوهش از نوع پیمایشی بوده و از طریق ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعهی آماری پژوهش، کلیهی جوانان ساکن مناطق شمالی شهر تهران بودند که دادههای مورد نیاز از نمونهای به حجم 395 آزمودنی گردآوری شده و در نهایت، جهت تحلیل دادهها، از رگرسیون خطی ساده و تحلیل واریانس چند متغیره واریانس چند متغیره استفاده شده است. مطابق با نتایج بدست آمده، مادیگرایی بر مصرف نمایشی مُد و پوشاک تأثیر مستقیم داشته و میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی این طبقه از محصولات، در دخترها بیشتر از پسرهای جوان بوده است. همچنین بین خود فردی با میزان مادیگرایی و مصرف نمایشی، رابطهای دیده نشد. البته نتایج حاصل شده، از میزان بسیار بالای فردگرایی در جامعهی آماری مورد مطالعه حکایت دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - سناریوسازی تأثیرمؤلفههای مدیریت دانش برزنجیره تأمین بارویکردپویایی سیستمآینده پژوهی مدیریت , العدد 125 , السنة 32 , تابستان 1400زمینه:در سازمان های پیشرفته سیاست های مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم به کارگیری مدیریت دانش است. همچنین یکی از تصمیماتی که در زنجیره تامین گرفته می شود مساله برنامه ریزی تولید است که نیازمند تصمیمات آینده نگر با رویکردی جامع و به پیوسته است که نمیتوان از طریق نگرش ای أکثرزمینه:در سازمان های پیشرفته سیاست های مدیران در طول زنجیره تامین مستلزم به کارگیری مدیریت دانش است. همچنین یکی از تصمیماتی که در زنجیره تامین گرفته می شود مساله برنامه ریزی تولید است که نیازمند تصمیمات آینده نگر با رویکردی جامع و به پیوسته است که نمیتوان از طریق نگرش ایستا این امر را محقق کرد. هدف:این تحقیق به دنبال ارائه مدلی پویا برای بررسی تاثیر سناریوهای احتمالی مدیریت دانش بر نرخ تولید در فراورده های نفتی در چارچوب تفکر سیستمی می باشد. روش:پژوهش حاضر براساس هدف ،از نوع پژوهش های کاربردی و به لحاظ ماهیت داده ها از نوع کمی و کیفی واز لحاظ گردآوری داده ها از نوع پژوهش های تحلیلی- علی می باشد.این تحقیق در یک شرکت تولید محصولات پتروشیمی در یک بازه زمانی ۲۰ساله مورد مطالعه قرار گرفته است که با تهیه پرسشنامه وتایید خبرگان ابتدا متغیرهای اصلی شناساییو روابط آن ها در قالب حلقه های علی تدوین گردیده سپس با طراحی مدل اصلی در قالب نمودار انباشت- جریان تکمیل و به وسیله نرم افزار ,ونسیم شبیه سازی شده است. یافته ها:سناریوهای مطرح شده تاثیر متغیرهای مدیریت دانش بر تقاضای نرخ تولید وکاهش نرخ ضایعات آن را مورد ارزیابی قرارمی دهند. نتیجه گیری:این مدل با ارائه خروجی های مناسب و بهره گیری از مولفه های مدیریت دانش موفق به افزایش نرخ تولید و کاهش نرخ ضایعات آن در زنجیره تامین شده است.همچنین آزمون های اعتبار سنجی و تحلیل حساسیت صورت گرفته بر روی مدل نشان از معتبر بودن آن دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - تحلیل اثرات کوتاهمدت و بلندمدت عوامل مؤثر بر ساختار تجارت در اقتصاد ایران کاربرد روش ARDLاقتصاد کاربردی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1400بررسی وضعیت کشورها در حوزه اقتصاد بینالملل و مبادلات بازرگانی آنها با دنیای خارج حائز اهمیت است. به این منظور، هدف مطالعه حاضر تحلیل اثرات کوتاهمدت و بلندمدت عوامل مؤثر بر ساختار تجارت در اقتصاد ایران است که با استفاده از الگوی خود رگرسیونبرداری با وقفههای توزیعی أکثربررسی وضعیت کشورها در حوزه اقتصاد بینالملل و مبادلات بازرگانی آنها با دنیای خارج حائز اهمیت است. به این منظور، هدف مطالعه حاضر تحلیل اثرات کوتاهمدت و بلندمدت عوامل مؤثر بر ساختار تجارت در اقتصاد ایران است که با استفاده از الگوی خود رگرسیونبرداری با وقفههای توزیعی (ARDL) به صورت سالانه طی دوره 1397-1376 ارزیابی شده است. براساس نتایج، تولید ناخالص داخلی و سرمایهگذاری مستقیم خارجی اثرات مثبت بر تجارت دارند. همچنین نتیجه میشود تأثیر این متغیرها در افزایش تجارت در بلندمدت بیشتر از کوتاهمدت است. لذا در تبیین سیاستهای تجاری توجه به وضعیت داخلی و بینالمللی اقتصاد از حیث رقابتپذیری و دستیابی به رشد اقتصادی پایدار پیشنهاد میشود، طرح این موضوع میتواند به عنوان یک نکته راهبردی مورد استفاده سیاستگذاران واقع شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - استراتژیهای محتوا در شبکههای اجتماعی: جوامع برند سلامت محور در ایرانمدیریت بهداشت و درمان , العدد 28 , السنة 9 , تابستان 1397مقدمه: رشد سریع رسانههای اجتماعی فرصتهای زیادی برای فعالان حوزه سلامت ایجاد کرده تا بخش زیادی از فعالیتهای بازاریابی خود را در این حیطه انجام دهند، هدف اصلی پژوهش حاضر درک کامل فاکتورهای اصلی استراتژی محتوا در رسانه اجتماعی اینستاگرام کلینیکهای سلامتی برای افزایش در أکثرمقدمه: رشد سریع رسانههای اجتماعی فرصتهای زیادی برای فعالان حوزه سلامت ایجاد کرده تا بخش زیادی از فعالیتهای بازاریابی خود را در این حیطه انجام دهند، هدف اصلی پژوهش حاضر درک کامل فاکتورهای اصلی استراتژی محتوا در رسانه اجتماعی اینستاگرام کلینیکهای سلامتی برای افزایش درگیری اعضای جوامع برند است. روش پژوهش: پژوهش حاضر در 2 مرحله انجام گردید، مرحله اول با بررسی مطالعات پیشین و مصاحبه عمقی با 8 خبره بومیبه استخراج مدل اقدام شد و مرحله دوم روابط بین متغیرهای مدل بررسی گردید، از حیث روش، مطالعه موردی چندگانه تبینی (علی) میباشد که 1572 پست اینستاگرام 8 کلینیک سلامتی با روش نتنوگرافی در دوره زمانی 1 ساله کدگذاری و تحلیل گردید. یافتهها: در سطح 95 درصد اطمینان رابطه معنیداری بین نوع محتوا (p<0.001) و هشتگ (p<0.000) با متغیرهای درگیری مشتری وجود دارد و بین چابکی محتوا (p<0.001) با درگیری مشتری (به جزء ذخیره پست و درصد کشف) و بین روز ارسال پست (p<0.001) با متغیرهای درگیری مشتری ( به جزء درصد کشف و تعداد نفرات مشاهده کننده) و بین مفاد محتوا (p<0.001) با درگیری مشتری (به جزء بازدید پروفایل و درصد کشف) و لحن صدا (p<0.002) با درگیری مشتری (به جزء لایک، درصد کشف و فالور جدید ) رابطه معنیداری وجود دارد. نتیجه گیری: فاکتورهای حاصل به کلینیکهای سلامتی کمک میکند تا محتوای بهینه و متناسب با مشتریان جامعه برند خود ایجاد کند که بتواند تعداد اعضای جامعه برند را بالا برده و آنها را با محتوا درگیر کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تحلیل بهرهوری در سیستم بانکی (رابطه علیت کوتاهمدت و بلندمدت میان نیروی کار، کفایت سرمایه و بهرهوری کل عوامل در بانکها)حسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1400ارتقای بهرهوری بازارهای مالی نقش مهمی را در اقتصاد کشورها بازی میکند. با توجه به بانک محور بودن سیستم تأمین مالی اغلب کشورها ازجمله ایران، شناخت راههای اندازهگیری و افزایش سطح بهرهوری در بانکها حائز اهمیت است. براین اساس، هدف از این مطالعه بررسی رابطه علیت کوتاه و أکثرارتقای بهرهوری بازارهای مالی نقش مهمی را در اقتصاد کشورها بازی میکند. با توجه به بانک محور بودن سیستم تأمین مالی اغلب کشورها ازجمله ایران، شناخت راههای اندازهگیری و افزایش سطح بهرهوری در بانکها حائز اهمیت است. براین اساس، هدف از این مطالعه بررسی رابطه علیت کوتاه و بلندمدت میان متغیرهای کفایت سرمایه، نیروی کار و بهرهوری کل عوامل در مجموعه منتخبی از 10 بانک پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1389-1398 میباشد. نتایج تحقیق با استفاده از روش حداقل مربعات معمولی پویا (DOLS)، مدل الگوی تصحیح خطای برداری (VECM) و آزمون والد نشان میدهد، در کوتاهمدت تنها یک رابطه یکسویه از سمت کفایت سرمایه به بهرهوری کل بهدستآمده است. در بلندمدت روابط دوسویه میان متغیرهای نیروی کار و کفایت سرمایه با بهرهوری کل عوامل، مثبت و معنادار بهدستآمدهاند. همچنین جزء تصحیح خطا که بیانگر سرعت تعدیل کوتاهمدت به سمت تعادل بلندمدت می باشد، مورد ارزیابی قرارگرفته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - مقایسه کارآمدی مدلهای ARIMA و ARFIMA در پیش بینی نرخ بهره و نرخ اوراق خزانه اسلامی در ایراندانش سرمایهگذاری , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1402نظر به اهمیت پیش بینی متغیرهای اقتصادی، مدلهای مختلفی جهت پیشبینی مقادیر آتی به وجود آمدهاند. در حقیقت مدلهای اقتصادی را میتوان از طریق بررسی میزان دقت پیشبینی مورد آزمون قرار داد. هدف اصلی این پژوهش پیشبینی نرخ بهره بین بانکی و نرخ اوراق خزانه اسلامی به عنوان شا أکثرنظر به اهمیت پیش بینی متغیرهای اقتصادی، مدلهای مختلفی جهت پیشبینی مقادیر آتی به وجود آمدهاند. در حقیقت مدلهای اقتصادی را میتوان از طریق بررسی میزان دقت پیشبینی مورد آزمون قرار داد. هدف اصلی این پژوهش پیشبینی نرخ بهره بین بانکی و نرخ اوراق خزانه اسلامی به عنوان شاخصهایی از نرخ بهره در ایران، در راستای تسهیل مدیریت ریسک نرخ بهره است. برای پیشبینی از دو مدل اقتصادسنجی شامل ARFIMA وARIMA استفاده شده است. به طوریکه، مدل ARFIMA با در نظرگرفتن حافظه بلندمدت و مدل ARIMA بدون در نظرگرفتن حافظه بلندمدت مدنظر قرار گرفتند. ارزیابی میزان دقت پیشبینی دو مدل مذکور با استفاده از دادههای ماهانه نرخ بهره بین بانکی و همچنین دادههای ماهانه میانگین نرخ اوراق خزانه اسلامی نشان میدهد که در خصوص هر دو دادۀ نرخ بهره بین بانکی و نرخ اوراق خزانه اسلامی ،مدل ARIMA عملکرد بهتری در مقایسه با مدل ARFIMA در پیشبینی دادهها دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - پویایی شناسی رفتار مدیریت دانش بر حمل و نقل زنجیره تامین و لجستیک مبتنی برمتدولوژی پویایی سیستم (SD)مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1401امروزه زنجیره های تامین درسازمان ها به سمت بکارگیری سیستم های اثر بخش تردر حرکت هستند و بدون شک ،دانش یکی از اجزای لاینفک چنین سیستم هایی است ،در زنجیره تامین مهمترین و اساسی ترین فرایند حمل و نقل است.بنابراین بهره گیری از روشهایی جهت کسب، ذخیره سازی و بکارگیری دانش درس أکثرامروزه زنجیره های تامین درسازمان ها به سمت بکارگیری سیستم های اثر بخش تردر حرکت هستند و بدون شک ،دانش یکی از اجزای لاینفک چنین سیستم هایی است ،در زنجیره تامین مهمترین و اساسی ترین فرایند حمل و نقل است.بنابراین بهره گیری از روشهایی جهت کسب، ذخیره سازی و بکارگیری دانش درسیستم حمل و نقل و لجستیک می تواند باعث مزیت رقابتی در زنجیره تامین سازمان گردد .هدف این پژوهش ارائه مدلی پویا برای ارزیابی مولفه های مدیریت دانش است تا سازمان را در کسب عملکرد بالاتر در حمل و نقل و توزیع یاری نماید. برای درک بهتر از رفتار سیستم، باید روابط بین متغیرهای سیستم تدوین شود و با استفاده از رایانه، مقدار متغیرها در طول زمان شبیه سازی شود. برای این منظور از نرمافزار ونسیم استفاده شده است. برای بدست آوردن فرمولها از نظرات خبرگان و صاحبنظران آشنا با مدیریت دانش و زنجیره تأمین و پویایی سیستم بهره گرفته شده است. ضرایب و مقادیر ثابت با کمک آمارهای قبلی شرکت پتروشیمی و صاحب نظران شرکت محاسبه شده است.که درنهایت خروجی ها و نتایج نشان از تاثیر مثبت بکارگیری دانش بر حمل ونقل و لجستیک زنجیره تامین دارند. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - بهینه سازی زنجیره تأمین تحویل به مشتری و مدیریت تقاضا با استفاده از مدیریت دانش: رویکرد پویایی سیستممطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401در رقابت جهانی باید محصولهای متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد، خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی شده که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها برای این رقابت جهانی ناگزیر به استفاده از مدیریت دانش بوده و به لزوم به کا أکثردر رقابت جهانی باید محصولهای متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد، خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی شده که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها برای این رقابت جهانی ناگزیر به استفاده از مدیریت دانش بوده و به لزوم به کارگیری دانش در سازمان واقف میباشند. در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی برای بهینه سازی زنجیره تأمین تحویل به مشتری با استفاده از مدیریت دانش در شرکت تولید محصولات پتروشیمی هستیم، همچنین با توجه به ماهیت پویای مدیریت دانش و تأثیر مؤلفههای آن بر زنجیره تأمین، از متدولوژی پویایی سیستم استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد افزایش میزان مستند سازی دانش و اشتراک گذاری آن در طول زنجیره تأمین باعث پوشش دهی بیشتر تقاضا شده و در نهایت منجر به افزایش تحویل کالا و رضایت بیشتر مشتری میگردد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - بررسی تاثیر مالیات محلی برتوزیع درآمد درکشورهای منتخب OECD و ارائه راهکارها ی جهت پیاده سازی مالیاتهای محلی دراقتصاد ایران The Effect of Local Tax on Income Distribution and Strategies to Implementation of Local Taxes in Iranاقتصاد مالی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1399اصلاحات و بهبود نظام مالیاتی میتواند در کنار ایجاد درآمدهای بالاتر مالیاتی، ساختار مالیاتی و به تبع آن ساختار اقتصاد را اصلاح نماید. امروزه شناسایی مالیاتهای محلی به عنوان پایهی مالیاتی موجه و پایدار به علت کارایی و مزیتهای آن بیشتر مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی قرا أکثراصلاحات و بهبود نظام مالیاتی میتواند در کنار ایجاد درآمدهای بالاتر مالیاتی، ساختار مالیاتی و به تبع آن ساختار اقتصاد را اصلاح نماید. امروزه شناسایی مالیاتهای محلی به عنوان پایهی مالیاتی موجه و پایدار به علت کارایی و مزیتهای آن بیشتر مورد توجه سیاستگذاران اقتصادی قرار گرفته و مشابه مالیاتهای ملی میتواند بر نحوهی توزیع درآمد اثر گذار باشد. هدف این پژوهش، بررسی اثر مالیات محلی بر توزیع درآمد در 12 کشور منتخب OECDطی سالهای2004 تا 2014 است. الگوی مورد نظر روش گشتاورهای تعمیم یافته)(GMMو استفاده از ضریب جینی به عنوان شاخص نابرابری است. نتایج نشان میدهد با افزایش مالیات بر درآمد محلی و مالیات بر دارایی محلی و سایر مالیاتهای محلی (کمکهای اجتماعی و امنیتی ...) ، ضریب جینی کاهش مییابد در نتیجه نابرابری درآمد کمتر میشود همچنین با افزایش مالیات بر فروش محلی، ضریب جینی افزایش و نابرابری درامد بیشتر میشود تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - بررسی اثرات اعمال مالیات سبز بر مصرف انرژی در ایران Evaluating of Green Tax Effects on Consumption of Energy in IRANاقتصاد مالی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1400حمل و نقل و سایر کالاهای بی دوام را به تفکیک سه طبقه فقیر، متوسط و ثروتمند جامعه طی سال های 1396-1383 بررسی می کند. برای این منظور کشش های قیمتی جبرانی و غیر جبرانی تقاضا و نیز کشش های درآمدی گروه کالاهای مذکور از طریق سیستم تقاضای تقریباً ایده آل غیر خطی برآورد شده است أکثرحمل و نقل و سایر کالاهای بی دوام را به تفکیک سه طبقه فقیر، متوسط و ثروتمند جامعه طی سال های 1396-1383 بررسی می کند. برای این منظور کشش های قیمتی جبرانی و غیر جبرانی تقاضا و نیز کشش های درآمدی گروه کالاهای مذکور از طریق سیستم تقاضای تقریباً ایده آل غیر خطی برآورد شده است. نتایج حاکی از آن است که، علامت کشش های قیمتی خودی بر اساس انتظار نظری مورد تأیید می باشند. ضمن این که دو گروه انرژی خانگی و سوخت حمل و نقل از نظر قیمتی برای هر سه سطح درآمدی تقریباً باکشش ظاهر شده اند. در واقع افزایش قیمت یک درصدی انرژی خانگی در صورتی که با جبران مصرفکننده همراه نباشد، منجر به کاهش حدود یک درصد مصرف انرژی در همه خانوارها و نیز کاهش 002/0 درصد مصرف سوخت خانوارهای متوسط خواهد شد. این نتیجه در مورد گروه سوخت حمل و نقل نیز صدق می کند. افزایش قیمت یک درصدی در گروه سوخت، بدون جبران مصرف کننده، منجر به کاهش 1 تا 005/1 درصد مصرف سوخت در همه خانوارها و همچنین کاهش درصد جزئی در مصرف انرژی در خانوارهای متوسط و ثروتمند خواهد شد. گروه کالایی سوخت های حمل و نقل برای گروه فقیر و متوسط جامعه به صورت کالای لوکس و برای گروه ثروتمند به صورت کالای ضروری و گروه انرژی خانگی برای تمام خانوارها به صورت کالای ضروری ظاهر شده است.Evaluating of Green Tax Effects on Consumption of Energy in IRAN Farnaz FrotanJamshid PajoyanFarhad GhafariFarhad Khodad KashiThis dissertation evaluates the effects of taxing on three groups of goods, i.e. housing energy, transport fuels, and other non-durable goods in rich, moderate and poor households during the period of 2004-2017. To this end, we compute the income and price elasticities respect to each categories of goods by the estimates obtained for the parameters of a Quadratic Almost Ideal Demand System. According to the results, while the sign of the own price elasticities is theoretically expected, the groups of housing energy and transport fuels appear to be elastic in every three type of households. One percent Increasing in the price of housing energy, if the consumer isn’t compensated, results in about 1 percent decrease in energy consumption in all households and also 0.002 percent reduction in fuel consumption in moderate households. There are the same results for the group of transport fuel. One percent increasing in the price of transport fuel, without compensation of consumer, results in about 1 percent decrease in energy consumption in all households and also a partial reduction in energy consumption of rich and moderate households. As well as housing energy category has appeared as a necessity in all three types of households and transport fuel category has appeared as luxury for poor and moderate, and a necessity for the rich households. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - تحلیل اثر سیاست مالی (مالیات بر مجموع درآمد) بر توزیع درآمد کشورهای منتخب OECD*اقتصاد مالی , العدد 1 , السنة 16 , بهار 1401چکیدهعدالت اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد در کنار مباحث مهمی چون رشد و توسعه ی اقتصادی، کاهش نرخ تورم و بیکاری، همواره مورد دغدغه ی غالب اقتصاددانان بوده است. توزیع عادلانه درآمد و کاهش نابرابری درآمدی در جامعه و همچنین شناسایی عوامل موثر بر نابرابری درآمدی به منظور سیاس أکثرچکیدهعدالت اقتصادی و توزیع عادلانه درآمد در کنار مباحث مهمی چون رشد و توسعه ی اقتصادی، کاهش نرخ تورم و بیکاری، همواره مورد دغدغه ی غالب اقتصاددانان بوده است. توزیع عادلانه درآمد و کاهش نابرابری درآمدی در جامعه و همچنین شناسایی عوامل موثر بر نابرابری درآمدی به منظور سیاستگذاری صحیح یک امر ضروری و بدیهی است. هدف این تحقیق تحلیل اثرات سیاست مالی ( با تاکید بر مالیات بر مجموع درامد) بر توزیع درآمد کشورهای منتخب OECD می باشد. در همین راستا تأثیر مالیات بر مجموع درامد بر ضریب جینی با استفاده از مدل رگرسیون مبتنی بر دادههای پانلی برای 6 کشور منتخب برای سالهای 2000 تا 2015 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد شاخص تورم و شاخص بیکاری اثر منفی و شاخص مالیات بر مجموع درامد اثر مثبت بر بهبود توزیع درآمد کشورهای منتخب دارند. تفاصيل المقالة