شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران شاغل در استان البرز
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیفاطمه نادری 1 , فاطمه نوشینفرد 2 , احمد شاهبیگ 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: نیازهای آموزشی, کتابداران, کتابخانه های عمومی, استان البرز,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی استان البرز اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعه پژوهش را کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان البرز تشکیل داده اند که تعداد آنها 107 نفر بوده است. نمونه مورد پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 84 نفر تعیین گردید که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 917/0 تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارتوصیفی، تحلیلی و آزمون مقایسه میانگین یک نمونه ای توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: بیشترین شرکت در کلاسهای برگزار شده مربوط به دورههای مقدماتی و پیشرفته ICDL و تکنیکهای قصهگویی و کتابداری است و نقش دورههای آموزشی در ارتقاء مهارتهای مجموعهسازی، سازماندهی، مرجعشناسی وارائه خدمات و فناوری اطلاعات زیاد است. بهتر است شکل برگزاری کلاسهای آموزشی بصورت حضوری، زمان برگزاری کلاسهای آموزشی در ساعت کاری و مدرس کلاسهای آموزشی اساتید دانشگاه باشند و بیشترین مهارتها و آموزشهای مورد نیاز در آینده مربوط به آشنایی با سیستمهای هوشمند درکتابخانه، آشنایی با منابع اطلاعاتی اینترنتی وآشنایی با اصول اخلاق حرفهای درکتابخانهها است. نتیجه گیری: حدود نیمی از کارکنان دارای سابقه زیر بیست سال هستند؛ با این حال هنوز از فرصت ارتقا و دانشاندوزی برخوردارند. ازاین رو، ضروری است برنامهریزی بهتری در جهت روزآمدکردن فعالیت کتابخانه، با توجه به مهارتها و تمایلات شرکت کنندگان در دورهها ، طراحی و اجراشود.
الیاسی، فرنگیس(1393) . اثربخشی آموزش در سازمانهای آموزشی. تهران: ندای کارآفرین.
سیدجوادین، سیدرضا(1385). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. تهران: نگاه دانش.
شهرزادی،لیلا، مجیری، شهین(1389). نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 7 (ویژهنامه):576-566.
کاپیووا، زدراوکا ؛آلنکا، کاوسیک کولیک(1380). افزایش توان کتابخانههای تخصصی در کشورهای درحال گذار. ترجمه یزدان منصوریان. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
محمودی، علیرضا(1388). بررسی رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. فصلنامه دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6،74-63.
مزینانی، علی. (1377). بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 33. 64-44.
معرف زاده، عبدالحمید؛ صانعی دهکردی، پرستو (1385). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 9 ( 35)، 170-127.
نیککار، ملیحه؛ فرزین، فرزانه (1379). «آموزش تکنولوژی جدید اطلاعات به کتابداران و تأثیر آن بر بهره وری» ارائهشده در پنجمین همایش سراسری کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
Chopra H.usereducation: Training the librarians to use new technologies in developing countries [online].2001[cited 2006 Apr 25]: Available from: URL: http//www.Ifla.org/IV/Ifla67/papers/103-126.
Mahmood k, Ajmal Khan M. ICT training for LIS Professionals in Pakistan: a needs assessment. Emerald Group Publishing Limited 2007:41(4): 418-27
Wilson TD.Mapping the curriculum in information studies.New library world.2001:102
(11-12):436-42.