شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران شاغل در استان البرز
محورهای موضوعی : نظام ها و خدمات اطلاعاتیفاطمه نادری 1 , فاطمه نوشینفرد 2 , احمد شاهبیگ 3
1 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 - استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
3 - کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
کلید واژه: نیازهای آموزشی, کتابداران, کتابخانه های عمومی, استان البرز,
چکیده مقاله :
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کتابداران کتابخانههای عمومی استان البرز اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و به روش پیمایشی تحلیلی اجرا شده است. جامعه پژوهش را کتابداران شاغل در کتابخانه های عمومی استان البرز تشکیل داده اند که تعداد آنها 107 نفر بوده است. نمونه مورد پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 84 نفر تعیین گردید که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده است و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 917/0 تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمارتوصیفی، تحلیلی و آزمون مقایسه میانگین یک نمونه ای توسط نرم افزار SPSS انجام شد. یافتهها: بیشترین شرکت در کلاسهای برگزار شده مربوط به دورههای مقدماتی و پیشرفته ICDL و تکنیکهای قصهگویی و کتابداری است و نقش دورههای آموزشی در ارتقاء مهارتهای مجموعهسازی، سازماندهی، مرجعشناسی وارائه خدمات و فناوری اطلاعات زیاد است. بهتر است شکل برگزاری کلاسهای آموزشی بصورت حضوری، زمان برگزاری کلاسهای آموزشی در ساعت کاری و مدرس کلاسهای آموزشی اساتید دانشگاه باشند و بیشترین مهارتها و آموزشهای مورد نیاز در آینده مربوط به آشنایی با سیستمهای هوشمند درکتابخانه، آشنایی با منابع اطلاعاتی اینترنتی وآشنایی با اصول اخلاق حرفهای درکتابخانهها است. نتیجه گیری: حدود نیمی از کارکنان دارای سابقه زیر بیست سال هستند؛ با این حال هنوز از فرصت ارتقا و دانشاندوزی برخوردارند. ازاین رو، ضروری است برنامهریزی بهتری در جهت روزآمدکردن فعالیت کتابخانه، با توجه به مهارتها و تمایلات شرکت کنندگان در دورهها ، طراحی و اجراشود.
Purpose: This study aimed to identify the training needs of public libraries Alborz Province implemented. Methodology:This study applied a survey analysis. The study population consisted of librarians working in public libraries Alborz Province have formed a number of 107 people. The sample was determined using a sample of 84 patients who were randomly selected. The data collection tool was questionnaire and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient 917/0. Data analysis using descriptive, analytical and test a sample mean comparisons were performed using SPSS software. Findings: Most participants in the courses of basic and advanced courses ICDL and storytelling techniques and libraries and the role of training in enhancing the skills of collecting, organizing, and providing services and information technology Reference is high. The presence better educational classes, educational classes time in hours and university teacher training courses and the skills and training required in the future to become familiar with libraries intelligent systems, introduction to Internet information resources familiarity with the principles of professional ethics the libraries. Conclusion: About half of the employees have a history of twenty years, yet have the opportunity to upgrade and knowledge accumulation. Leda is essential for better planning in order to update library activities, according to the skills and interests of participants in the program, designed and implemented.
الیاسی، فرنگیس(1393) . اثربخشی آموزش در سازمانهای آموزشی. تهران: ندای کارآفرین.
سیدجوادین، سیدرضا(1385). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. تهران: نگاه دانش.
شهرزادی،لیلا، مجیری، شهین(1389). نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 7 (ویژهنامه):576-566.
کاپیووا، زدراوکا ؛آلنکا، کاوسیک کولیک(1380). افزایش توان کتابخانههای تخصصی در کشورهای درحال گذار. ترجمه یزدان منصوریان. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
محمودی، علیرضا(1388). بررسی رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. فصلنامه دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6،74-63.
مزینانی، علی. (1377). بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 33. 64-44.
معرف زاده، عبدالحمید؛ صانعی دهکردی، پرستو (1385). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 9 ( 35)، 170-127.
نیککار، ملیحه؛ فرزین، فرزانه (1379). «آموزش تکنولوژی جدید اطلاعات به کتابداران و تأثیر آن بر بهره وری» ارائهشده در پنجمین همایش سراسری کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
Chopra H.usereducation: Training the librarians to use new technologies in developing countries [online].2001[cited 2006 Apr 25]: Available from: URL: http//www.Ifla.org/IV/Ifla67/papers/103-126.
Mahmood k, Ajmal Khan M. ICT training for LIS Professionals in Pakistan: a needs assessment. Emerald Group Publishing Limited 2007:41(4): 418-27
Wilson TD.Mapping the curriculum in information studies.New library world.2001:102
(11-12):436-42.