Identify training needs of librarians in public libraries of Alborz province
Subject Areas : Journal of Information Systems and ServicesFatemeh Naderi 1 , Fatemeh Nooshinfard 2 , Ahmad Shahbeigh 3
1 - MA of knowledge and information science, Tehran Science and Research Branch,
Islamic Azad University
2 - Assistant professor of knowledge and information science, Tehran Science and Research Branch, Islamic Azad University
3 - MA of knowledge and information science, Tehran Science and Research Branch,
Islamic Azad University
Keywords: Educational needs, Librarians, public library. Alborz Provinc,
Abstract :
Purpose: This study aimed to identify the training needs of public libraries Alborz Province implemented. Methodology:This study applied a survey analysis. The study population consisted of librarians working in public libraries Alborz Province have formed a number of 107 people. The sample was determined using a sample of 84 patients who were randomly selected. The data collection tool was questionnaire and its reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient 917/0. Data analysis using descriptive, analytical and test a sample mean comparisons were performed using SPSS software. Findings: Most participants in the courses of basic and advanced courses ICDL and storytelling techniques and libraries and the role of training in enhancing the skills of collecting, organizing, and providing services and information technology Reference is high. The presence better educational classes, educational classes time in hours and university teacher training courses and the skills and training required in the future to become familiar with libraries intelligent systems, introduction to Internet information resources familiarity with the principles of professional ethics the libraries. Conclusion: About half of the employees have a history of twenty years, yet have the opportunity to upgrade and knowledge accumulation. Leda is essential for better planning in order to update library activities, according to the skills and interests of participants in the program, designed and implemented.
الیاسی، فرنگیس(1393) . اثربخشی آموزش در سازمانهای آموزشی. تهران: ندای کارآفرین.
سیدجوادین، سیدرضا(1385). مدیریت منابع انسانی و امور کارکنان. تهران: نگاه دانش.
شهرزادی،لیلا، مجیری، شهین(1389). نیازسنجی دورههای آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانههای دانشگاه دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 7 (ویژهنامه):576-566.
کاپیووا، زدراوکا ؛آلنکا، کاوسیک کولیک(1380). افزایش توان کتابخانههای تخصصی در کشورهای درحال گذار. ترجمه یزدان منصوریان. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
محمودی، علیرضا(1388). بررسی رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. فصلنامه دانششناسی(علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 6،74-63.
مزینانی، علی. (1377). بررسی نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی و مراکز اطلاعرسانی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 33. 64-44.
معرف زاده، عبدالحمید؛ صانعی دهکردی، پرستو (1385). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی استان خوزستان. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 9 ( 35)، 170-127.
نیککار، ملیحه؛ فرزین، فرزانه (1379). «آموزش تکنولوژی جدید اطلاعات به کتابداران و تأثیر آن بر بهره وری» ارائهشده در پنجمین همایش سراسری کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.
Chopra H.usereducation: Training the librarians to use new technologies in developing countries [online].2001[cited 2006 Apr 25]: Available from: URL: http//www.Ifla.org/IV/Ifla67/papers/103-126.
Mahmood k, Ajmal Khan M. ICT training for LIS Professionals in Pakistan: a needs assessment. Emerald Group Publishing Limited 2007:41(4): 418-27
Wilson TD.Mapping the curriculum in information studies.New library world.2001:102
(11-12):436-42.