بررسی مبانی فلسفی معرفتشناختی ارزشیابی در دوره مدرن در تعلیم وتربیت
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیقادر فراقی 1 , محسن فرمهینی فراهانی 2 , اکبر رهنما 3
1 - کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: پوزیتیویسم, معرفتشناختی, ارزشیابی,
ملخص المقالة :
در پژوهش حاضر، مبانی معرفتشناختی ارزشیابی در دوره مدرن و رویکرد برجسته معرفتشناسی این دوره در حوزه ارزشیابی: رویکرد پوزیتیویسم، مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش تحلیلی - اسنادی بوده است. بهمنظور گردآوری دادههای لازم جهت پاسخگویی به سؤالات پژوهش کلیه اسناد موجود و مرتبط با موضوع با استفاده از فرم گردآوری دادهها جمعآوری و بر اساس پنج محور رایج در تحلیلهای معرفتشناسی مورد تحلیل قرار گرفته است. عمدهترین یافتهها با توجه به سؤالهای پژوهش عبارتاند از: در این نظام فکری در بحث موضوع شناخت، تأکید بر شناسایی جهان واقعی و عینی است و از شناسایی بر محور امور ذهنی صحبتی به میان نیامده است و برای شناخت از ابزارهای استقرایی (مشاهده و آزمایش) استفاده میشود. حواس پنجگانه مهمترین منبع شناخت میباشند و در روششناسی، اثباتگرا و عینی محسوب میشوند و سرانجام این نتیجه حاصل میشود که رویکردهای ذکر شده از اعتبار جامعومانعی برخوردار نیستند. به دلیل اینکه کلیه جنبههای ارزشیابی را به لحاظ مؤلفههای معرفتشناسی در برنمیگیرند و در مقایسه با رویکردهای سنتی کمی بوده ولی بهتر است از روشهای ترکیبی یعنی کیفی و کمی و الگوهای دیگر (ترکیبی) در ارزشیابی استفاده گردد.
Bazargan, A. (2004) educational evaluation, Tehran,samt publications. [Persian]
Bazargan,A. (2009), educational evaluation: concepts, models & operationa process. Tehran: samt. [Persian]
Bast, J. (2000) research method s in behavioral & training sciences, translator: Hassan pasha sharifi & Narges Taleghani, Tehran, roshd Publications.
Bola,S.H, (1996) evaluating educational plans for development, translator: khodayar Ebili, Tehran, publication of international institute of adults education.
Chalmers,A. (1995) science nature: Introduction on philosophical scienciology schools, translator: saeid ziba kalam, Tehran,scientific & cultural publications center, first edition.
Farmahini Farahani, M. (2004) post modernism & education, Tehran,Ayyig Publications. [Persian]
Geryling, E. C,& others (2001) new view in philosophy, translator: mohamad saeidi mehr & others, Qum,Taha cultural institute publications.
Gotek, G. (2011) philosophical schools & training ideas, translator: Mohamad Jafar pakseresht,Tehran,samt publications, eleventh edition.
Kardan, A. M. & others (2001) education philosophy, Tehran, samt publication, first edition. [Persian]
Keramati,M. R. (2013) academic plan evaluation (approach institute),Tehran, Roshd Publications,first edition. [Persian]
Keranbach, L.G (1985), training psychology (second volume), translator: Razavi, Tehran,offset company (publication date to original language) 1963
Kiamanesh,A. R. (2002) educational evacuation methods, Tehran, payam Moor publications. [Persian]
Mansoob Basiri, M. (2004) philosophical basics of educational evaluation models,Tehran application- scientific high education institute publications of university jihad. [Persian]
Mirza Mohamadi, M. H. (2008), several basic discussion in conformational education from education philosophy view, Tehran, Yastaroon. [Persian]
Mirza Mohamdi & colleagues (2010), clarifying histological reasons of structuralism approach in academic development evaluation, Daneshvar research – scientific monthly number 45, page 127 to 140. [Persian]
Mirzayi Ahranjani, H.,Sarlak,M. A. (2005), a view to organizational histology: change trajectory, managerial applications & schools, peyk Noor monthly,human sciences, autumn, period 3, number 3, special for management, page 69 to 78 – 20. [Persian]
Moalemi,H. (2004) hystemology, Qum,world center publications of Islamic sciences, first edition. [Persian]
Mohamad Gholinia, J. (1998),acquainting with usable evaluation models in agricultural education & distribution, Jihad university (scientific- distributing), eighteenth year, number 212 & 213, page 35 to 46. [Persian]
Moosapoor, N. (2002),theoretical basics of educational evaluation models,research & planning periodical In high education,number 23- 24 (scientific- research). [Persian]
Navidi,A.Ghasemi,F. (2014), The Effect of Quantitative and Qualitative Evaluation on Anxiety in Primary Fourth Students., Tehran, Quarterly Journal of Education, Winter 93, Year 30, No. 4,. [Persian]
Saif, A. A. (2013),measurement, evaluation & educational evaluation,Tehran,Doran publication. [Persian]
_||_