رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان
الموضوعات :احسان عظیم پور 1 , محمدرضا سعدی 2 , سریه جلیلی 3
1 - آموزش و پرورش
2 - آموزش و پرورش
3 - آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: معلمان, رضایت شغلی, راهبردهای آموزشی و انضباطی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخهی همبستگی مبتنی بر تحلیل رگرسیون که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه این پژوهش شامل 419 نفر از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول متوسطه(راهنمایی) و دوره دوم متوسطه( دبیرستان) شهرستان چایپاره بود که از این تعداد 201 نفر (117نفر مرد و 84 نفر زن ) به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از رضایت شغلی مینه سوتا(MSQ)(1951)، پرسشنامههای راهبردهای آموزشی عظیمپور(1393) و راهبردهای انضباطی عظیمپور(1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطهی رابطه مثبت و تقریبا بالایی بین مولفهی رضایت شغلی درونی با متغیرهای راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان وجود دارد و رابطه مولفهی رضایت بیرونی با متغیر راهبردهای آموزشی غیرمعنادار و با متغیر راهبردهای انضباطی رابطهی کمی دارد. همچنین 35 درصد از واریانس راهبردهای آموزشی و 32 درصد از واریانس راهبردهای انضباطی معلمان به وسیلهی انواع رضایت شغلی معلمان، تبیین شد.
_||_