-
المقاله
1 - خاستگاه و منشاء خوابهای مشایخ در تذکرةالاولیاادبیات عرفانی و اسطوره شناختی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1398یکی از معماهایی که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده، مسأله خواب بوده است. این امر بر بسیاری از علوم چون ادیان، اساطیر، روانشناسی، ادبیات، عرفان و تصوّف تأثیر گذاشته است. عرفا و متصوّفه از خواب به عنوان منبع الهام، برای حلّ بسیاری از مسائل خود استفاده میکردند و ب أکثریکی از معماهایی که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده، مسأله خواب بوده است. این امر بر بسیاری از علوم چون ادیان، اساطیر، روانشناسی، ادبیات، عرفان و تصوّف تأثیر گذاشته است. عرفا و متصوّفه از خواب به عنوان منبع الهام، برای حلّ بسیاری از مسائل خود استفاده میکردند و برای آن ارزش زیادی قائل بودند. عطار در تذکرةالاولیا بسیاری از خوابهای مشایخ و اولیا را بدون هیچ تردید و تزلزلی نقل کرده است. به دلیل اهمیت موضوع خواب از گذشته تعریف و تقسیمبندیهایی برای آن ذکر شده است، مانند: خوابهای صادقه، صالحه و... . در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی نخست خوابهای نقل شده در تذکرةالاولیا را از لحاظ کمی و موضوع مطرح در آنها یا شخصیتهای اصلی آنها تقسیمبندی و در پایان ارتباط خوابهای تعریف شده را با واقعیات زندگی شخصیتها مورد بررسی و تطبیق قرار میگیرد. نتیجۀ پژوهش آن است که بسیاری از خوابها ریشه در زندگی واقعی مشایخ و عرفا داشته و همچنین هدف مشایخ از تعریف و بیان خوابها و تأثیرگذاری آنها به این دلیل بوده که خواب جزئی از نبوّت و پیامی از فراسوی عالم ماده تلقی میشده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - بررسی نمود کهنالگوی آنیموس در شعر ژاله قائممقامیفصلنامه زن و جامعه , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1400چکیده هدف: یونگ، روانِ ناخودآگاهِ انسان را متشکّل از دو قطب متقابل مؤنّث و مذکّر آنیما و آنیموس میداند. کهنالگوی آنیما نیمۀ زنانه در روان مرد و آنیموس نیمۀ مردانه در روان زن است. این کهنالگوها تحتِ تأثیر روابط و رفتارهای خانواده در أکثرچکیده هدف: یونگ، روانِ ناخودآگاهِ انسان را متشکّل از دو قطب متقابل مؤنّث و مذکّر آنیما و آنیموس میداند. کهنالگوی آنیما نیمۀ زنانه در روان مرد و آنیموس نیمۀ مردانه در روان زن است. این کهنالگوها تحتِ تأثیر روابط و رفتارهای خانواده در وجود هر شخص شکل میگیرند و تحتِ شرایط اجتماع و زندگی وی، میتوانند تغییراتی در شخصیّت او به دنبال داشته باشد. یگانگی با این کهنالگوها موجب تکامل انسان خواهد شد و استیلای هر یک از این قطبهای متقابل در فرد، سلسلهای از ویژگیها را پدید میآورد که از منظر روانشناسی قابل بررسیاند. این تصویرها در آثار هنرمندان به صورت ناخودآگاه خود را نشان میدهند. قائممقامی شاعربانوی معاصر، نیز ناخودآگاه این کهنالگوها را در اشعارش به اشکال مختلف(مثبت و منفی) بروز دادهاست. روش: پژوهش حاضر، با هدف راهیابی به لایههای پنهان اندیشههای ژاله قائممقامی با استفاده از نقد روانشناختی و بهرهگیری از تفکّرات یونگ، میکوشد با روش توصیفی – تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، همۀ نمودها و جلوههای مثبت و منفی کهنالگوی آنیموس را در دیوان قائممقامی استخراج و بسامد آنها به صورت نمودار بیان کند. یافتهها: بر پایۀ یافتهها، در اشعار ژاله بسامد جنبۀ مثبت آنیموس در مقایسه با جنبۀ منفی، بالاتر است؛ بهطوریکه 74.74درصد یافتهها پیرامون نمود مثبت آنیموس است و 25.26درصد از یافتهها، نشان از جنبههای منفی آنیموس هستند. شکلگیری اولیۀ این کهنالگوها به هنگام حضور قائممقامی در خانواده مثبت است؛ امّا با ازدواج و شروع زندگی زناشویی وی، نمودهای منفی آنها آغاز میشود و پس از شکست در ازدواج و جدایی او از فرزند، به اوج خود میرسد. تفاصيل المقالة