فهرس المقالات نوید مهتاب


  • المقاله

    1 - اثر بخشی رفتار های حمایتی و غیر حمایتی مربیان بر خود کارآمدی و رفاه ذهنی ورزشکاران رشته ووشو
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 3 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی رفتارهای حمایتی و غیر حمایتی مربیان بر خودکارآمدی و رفاه ذهنی ورزشکاران رشته ووشو بود. لذا روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود که داده‌های آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری گردید. جامعه آماری این پژوهش شام أکثر
    هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان اثربخشی رفتارهای حمایتی و غیر حمایتی مربیان بر خودکارآمدی و رفاه ذهنی ورزشکاران رشته ووشو بود. لذا روش تحقیق از نوع توصیفی – همبستگی بود که داده‌های آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی ورزشکاران رشته ووشو بر اساس آمار ارائه‌شده توسط هیئت ووشو استان کردستان در سال 99 که در لیگ استان شرکت کردند و تعداد آن‌ها 110 نفر است. نمونه آماری این تحقیق بر اساس جدول مورگان و کرجسی برابر با تعداد 86 نفر می‌باشد که به شیوه تصادفی ساده انتخاب گردیده‌اند. برای جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها مورد تأیید اساتید بوده و پایایی پرسشنامه‌ها و خرده مقیاس‌های آن‌ها در آزمون ضریب آلفای کرونباخ در سطح مطلوب بوده است. شاخص‌های آماری نظیر فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار در تحلیل توصیفی داده‌ها استفاده شد. جهت آزمون فرضیه‌های تحقیق در بخش آمار استنباطی از آزمون‌های کلموگروف اسمیرنف و آزمون تحلیل واریانس ANOVA با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 انجام‌شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که: 2/47 درصد نمونه آماری دارای مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم، 8/34 درصد در دامنه سنی 26 تا 30 سال سن قرار داشتند. نتایج آمار استنباطی نشان داد که رفتارحمایتی مربیان (05/0P≤، 96/2=F) و رفتار غیرحمایتی مربیان (05/0P≤، 59/4=F) بر خودکارآمدی ورزشکاران تأثیر دارند. همچنین رفتار حمایتی مربیان (05/0P≤، 58/3=F) و رفتار غیرحمایتی مربیان (05/0P≤، 34/10=F) بر رفاه ذهنی ورزشکاران تأثیر دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - پیش‌بینی راهکارهای مناسب جهت پیاده‌سازی مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات در سالن‌های ورزشی
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 1 , السنة 1 , زمستان 1400
    هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای مناسب جهت پیاده‌سازی مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات در سالن‌های ورزشی بود. جهت دستیابی به این هدف از روش تحقیق اکتشافی نوع تحقیقات ترکیبی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق متخصصان مدیریت ورزشی که نمونه به حجم 15 نفر انتخاب گردید ک أکثر
    هدف این پژوهش شناسایی راهکارهای مناسب جهت پیاده‌سازی مدیریت زنجیره تأمین تجهیزات در سالن‌های ورزشی بود. جهت دستیابی به این هدف از روش تحقیق اکتشافی نوع تحقیقات ترکیبی استفاده گردید. جامعه آماری در بخش کیفی تحقیق متخصصان مدیریت ورزشی که نمونه به حجم 15 نفر انتخاب گردید که حجم نمونه تا رسیدن به اشباع نظری بوده است و در بخش کمی تحقیق از روش نمونه‌گیری در دسترس نمونه‌ای به حجم 245 نفر از مشتریان سالن‌های ورزشی به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات در بخش کیفی پژوهش از روش مصاحبه استفاده گردید و در بخش کمی پژوهش نیز از پرسشنامه تدوین‌شده در بخش کیفی تحقیق استفاده شد که بر اساس نتایج آلفای کرونباخ میزان پایایی پرسشنامه برابر با 87/0 بود و روایی محتوایی پرسشنامه نیز توسط متخصصین مورد تائید قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی و آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته‌ها در بخش کیفی پژوهش نشان داد که مدیریت زنجیره تأمین خدمات از مؤلفه‌های مدیریت منابع، هزینه مداری، ارزیابی عملکرد، نیازسنجی، تأمین خدمات، تعاملات، مدیریت تقاضا، ظرفیت انگاری، مدیریت اطلاعات تشکیل‌شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی با مقدار RMSEA05/0 مورد تائید قرار گرفت. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که طبق نتایج مدیریت تقاضا، نیازسنجی و مدیریت منابع به ترتیب با میانگین رتبه 75/6 و 06/6 و 01/6 بیشترین تأثیر را به‌عنوان راهکار مناسب دارند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی چالش‌‌های پیش‌‌روی ورزش شهروندی استان کردستان و ارائه مدل ارتقاء
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 7 , السنة 3 , تابستان 1402
    هدف این مطالعه بررسی چالش‌‌های پیش‌‌روی ورزش شهروندی استان کردستان و ارائه مدل ارتقاء بود. پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. جامعۀ آماری این پژوهش را صاحب‌‌نظران تشکیل می‌‌دادند. جهت نمونه‌‌گیری از روش نمونه‌‌گیری هدفمند استفاده شد و مبتنی بر اشباع نظری با 17 نف أکثر
    هدف این مطالعه بررسی چالش‌‌های پیش‌‌روی ورزش شهروندی استان کردستان و ارائه مدل ارتقاء بود. پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون بود. جامعۀ آماری این پژوهش را صاحب‌‌نظران تشکیل می‌‌دادند. جهت نمونه‌‌گیری از روش نمونه‌‌گیری هدفمند استفاده شد و مبتنی بر اشباع نظری با 17 نفر از صاحب‌‌نظران مصاحبه شد. برای جمع‌‌آوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جهت بررسی کیفیت و اعتباربخشی به نتایج از معیارهای لینکلن و گابا (1985) که شامل معیارهای اعتبار، انتقال، قابلیت اعتماد و تأییدپذیری است استفاده شد. همچنین به‌‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌‌ها از روش تحلیل مضمون اتریداسترلینگ استفاده شد. یافته‌‌های این مطالعه نشان داد: چالش‌‌های پیشروی ورزش شهروندی استان کردستان کانون شبکه‌‌ای مضمونی است که در برگیرنده 3 مضمون فراگیر و 9 مضمون سازمان‌‌دهنده (1) چالش‌‌های زمینه‌‌ای (نامطلوب بودن زیرساخت‌‌های ورزشی، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه، تهدیدات زیست‌‌محیطی)، (2) چالش‌‌های ساختاری (یکپارچه نبودن مدیریت ورزش شهروندی، ضعف مدیریتی و سیاست‌‌گذاری، ضعف شاخص و نظام آماری مدون، حکمرانی نامناسب شهری) و (3) چالش‌‌های رفتاری (حاکمیت نگاه سیاسی به ورزش، تغییر سبک زندگی شهروندان) است. همچنین ارتقاء ورزش شهروندی استان کردستان کانون شبکه‌‌ای مضمونی است که در برگیرنده 3 مضمون فراگیر و 8 مضمون سازمان‌‌دهنده (1) حمایت زمینه‌‌ای (مشوق‌‌های کارآمد و هدفمند، افزایش کیفیت و کمیت زیرساخت‌‌های ورزشی استان)، (2) حمایت ساختاری (پشتیبانی مالی، سلامت‌‌محوری: محور طراحی شهری، یکپارچه‌‌سازی و وحدت رویه در ورزش شهروندی و پی‌‌ریزی نظام آماری مدرن و مدون) و (3) حمایت رفتاری (توسعه فرهنگ عمومی ورزش و آگاه‌سازی جامعه و اهتمام به ورزش شهروندی در مدیریت شهری) است تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارائه الگوی نهادینه سازی برابری جنستی در ورزش ایران
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401
    هدف این پژوهش ارائه الگوی نهادینه‌سازی برابری جنستی در ورزش ایران بود. این پژوهش به لحاظ روش-شناسی کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد روش نظام‌مند بود. جامعۀ آماری این پژوهش را صاحب‌نظران حوزه مدیریت ورزش زنان تشکیل می‌دادند. جهت نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده أکثر
    هدف این پژوهش ارائه الگوی نهادینه‌سازی برابری جنستی در ورزش ایران بود. این پژوهش به لحاظ روش-شناسی کیفی و از نوع نظریه داده بنیاد روش نظام‌مند بود. جامعۀ آماری این پژوهش را صاحب‌نظران حوزه مدیریت ورزش زنان تشکیل می‌دادند. جهت نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد و نمونه‌گیری تا رسیدن به حد اشباع نظری ادامه پیدا کرد، براین مبنا تعداد 16 مصاحبه انجام گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری نظری استفاده شد. با اقتباس از متن همه مصاحبه‌ها در مرحلۀ کدگذاری باز تعداد 213 مفهوم یا کد اولیه شناسایی شد که پس از تجمیع کدهای به 83 کد کاهش پیدا کرد. سپس در مرحله کدگذاری محوری با در نظر گرفتن قرابت معنایی مفاهیم شناسایی شده 21 مقولۀ فرعی تشکیل و در شرایط علی، زمینه-ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها دسته‌بندی شدند. بر مبنای نتایج تحقیق مشخص شد نهادینه‌سازی برابری جنسیتی موضوعی تک ساحتی نیست و برابری به‌عنوان یک ستاده تابع نهادهای مختلفی است که لازم مورد توجه دست‌اندرکاران مربوطه قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مدل اثربخشی هنر زیبایی‌شناسی در فضاهای ورزشی بر اراده مشتری مبتنی بر بازاریابی حسی
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 11 , السنة 4 , تابستان 1403
    روش تحقیق، آمیخته (کیفی-کمی) و مشارکت‌کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی صاحب‌نظران تشکیل می‌دادند که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی و برحسب اشباع نظری با 15 نفر از آن‌ها مصاحبه شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران اماکن ورزشی، مدیران فروشگاه‌های ورزشی، کارکنان ادارات ورز أکثر
    روش تحقیق، آمیخته (کیفی-کمی) و مشارکت‌کنندگان این پژوهش را در بخش کیفی صاحب‌نظران تشکیل می‌دادند که با روش نمونه‌گیری گلوله برفی و برحسب اشباع نظری با 15 نفر از آن‌ها مصاحبه شد. جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران اماکن ورزشی، مدیران فروشگاه‌های ورزشی، کارکنان ادارات ورزش و جوانان، رؤسای هیئت‌های ورزشی و مشتریان و مراجعه‌کنندگان به امکان ورزشی بودند که با توجه به فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، 384 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه بود. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی جهت ارزیابی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی و جهت آزمون ضرایب مسیر از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بخش کیفی منجر به شناسایی 16 در قالب 5 مفهوم اصلی تجربه مثبت مشتریان، قیمت مناسب ارائه خدمات، چیدمان مناسب تجهیزات، تعامل با مشتریان و تبلیغات دهان‌به‌دهان شد. با توجه به نتایج به دست آمده می‌توان دریافت که توجه به مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی فضاهای ورزشی، سبب ایجاد حس مثبت در مشتریان خواهد شد که این امر لزوم توجه به محیط، فضا، فرم، هارمونی، نور و رنگ را بیش از پیش نمایان می‌سازد. این مهم می‌تواند بر اراده مشتریان در استفاده از فضاهای ورزشی اثرگذار باشد. ایجاد هر چه بیشتر جاذبه‌های بصری اراده مشتریان و تمایل آن‌ها بهبود می‌یابد. تفاصيل المقالة