فهرس المقالات Mahdieh Raesi


  • المقاله

    1 - Contours Extraction Using Line Detection and Zernike Moment
    Journal of Computer & Robotics , العدد 8 , السنة 6 , تابستان 2013
    Most of the contour detection methods suffers from some drawbacks such as noise, occlusion of objects, shifting, scaling and rotation of objects in image which they suppress the recognition accuracy. To solve the problem, this paper utilizes Zernike Moment (ZM) and Pseu أکثر
    Most of the contour detection methods suffers from some drawbacks such as noise, occlusion of objects, shifting, scaling and rotation of objects in image which they suppress the recognition accuracy. To solve the problem, this paper utilizes Zernike Moment (ZM) and Pseudo Zernike Moment (PZM) to extract object contour features in all situations such as rotation, scaling and shifting of object inside the image. The proposed method consist of three steps: first step employs Line Detection with Contours (LDC) in order to find the object region based on the connected components objects inside the image. In the second step, PZM is applied on the detected object regions to extract feature vector. Regarding to investigate the effectiveness of classifier at the final stage, the SVM and KNN classifiers are employed to extract final object contours. Experimental results on Caltech-101 dataset shows that classification rate is improved to 96.46%. In comparison to the former contour detectors, that proves the ability of the proposed method to detect object boundary in the most of the contour’s changes such as rotation or scaling. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - استانداردسازی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در ایران
    روان سنجی , العدد 5 , السنة 8 , زمستان 1398
    هدف پژوهش حاضر استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در ایران است و سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در جامعه هنجاری ایران دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق را تمامی افراد در دامنه سنی 3 ت أکثر
    هدف پژوهش حاضر استانداردسازی نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در ایران است و سوال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در جامعه هنجاری ایران دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ جامعه تحقیق را تمامی افراد در دامنه سنی 3 تا 90 سال تشکیل می دهند که تعداد آنها 2000 نفر بوده و از پرجمعیت ترین استان های ایران انتخاب شده اند. در تحقیق حاضر با پیروی از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای سهمی نامساوی از هر استان تعداد 200 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش حاضر، نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز می باشد که در سال 2015 توسط رینولدز و کامپهاوس به منظور اندازه گیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف و گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال بر روی 2154 نفر در دامنه سنی 3 تا 94 سال طراحی و استانداردسازی شده است. دارای روایی و اعتبار مطلوبی می باشد. در راستای بررسی ویژگی های روان سنجی ابزار مذکور در ایران، با پیروی از تحلیل های آماری نسخه اصلی، به محاسبه ضرایب اعتبار با تاکید بر تجانس درونی (با دو روش آلفا کرانباخ و دونیمه کردن آزمون) و ضریب ثبات و همچنین روایی با تاکید بر روایی سازه (با روش تحلیل عاملی سلسله مراتبی متعامد) و روایی همزمان (با نسخه پنجم مقیاس های هوشی استنفورد-بینه) پرداخته شده است. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون در راستای محاسبه تجانس درونی بالاتر از 78/0 و همچنین ضریب ثبات که بالاتر از 82/0 بوده و نشان دهنده اعتبار مطلوب است و نشان دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می باشد. همچنین، با تحلیل عامل سلسله مراتبی متعامد مشخص گردید که هوش سیال و هوش متبلور را می توان در یک عامل به عنوان نیمرخ هوشی در افراد هنجاری مدنظر قرار داد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - روایی تشخیصی نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استنفورد- بینه در دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری شهر آمل در سال تحصیلی 94-1393
    روان سنجی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1397
    هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استفورد- بینه در دانش آموزان ناتوان یادگیری می باشد. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری شهر آمل در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می دهند. حجم نمونه برابر با 60 نفر بوده أکثر
    هدف پژوهش حاضر، تعیین روایی تشخیصی نسخه نوین هوش آزمای تهران- استفورد- بینه در دانش آموزان ناتوان یادگیری می باشد. جامعه آماری را تمامی دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری در مراکز ناتوانی یادگیری شهر آمل در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل می دهند. حجم نمونه برابر با 60 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های این پژوهش از نسخه نوین هوش‌آزمای تهران-استانفورد-بینه استفاده گردید. به ‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت تعیین روایی تشخیصی ابزار از روش فاصله اطمینان، نمودار نقاط پراکنش و محور ترکیبی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد این مقیاس در حیطه های دانش، حافظه فعال و استدال کمی از روایی تشخیصی مناسبی برخوردار است. با تکیه بر پایین بودن این عوامل در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری می توان نتیجه گرفت این سه شاخص از قدرت پیش بینی لازم برخوردار است و با تاکید بر میزان میانگین های عوامل تشکیل دهنده حیطه کلامی هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه مشخص گردید که در بین عوامل، حافظه فعال کلامی (با میانگین 08/5) پایین ترین میزان میانگین را در دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری به خود اختصاص داده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - روایی تشخیصی فرم بازسازی‌شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 (MMPI-2-RF) در اختلال دوقطبی
    روان سنجی , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1398
    در پژوهش حاضر به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-۲ (MMPI-2RF) در اختلال دوقطبی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا فُرم بازسازی شده پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در افراد با اختلال دوقطبی از روای أکثر
    در پژوهش حاضر به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-۲ (MMPI-2RF) در اختلال دوقطبی پرداخته و سؤال اصلی تحقیق بدین ترتیب مطرح شده است که آیا فُرم بازسازی شده پرسشنامه ویژگی‌های شخصیتی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در افراد با اختلال دوقطبی از روایی تشخیصی برخوردار است؟ طرح تحقیق در حیطه طرح‌های روان سنجی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را 60 نفر از بیماران دوقطبی بستری در مرکز نگهداری از بیماران روانی مزمن سرای احسان تشکیل می‌دهند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد ۶۰ نفر از میان بیماران دوقطبی این مرکز و ۶۰ نفر نیز از افرادی که دارای اختلال دوقطبی نمی‌باشند و به‌شیوه غیرتصادفی دردسترس انتخاب شده‌اند، به‌عنوان گروه مقایسه مدنظر قرار گرفتند. بدین ترتیب، ۱۲۰ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. مدل آماری برای تعیین روایی تشخیصی، t تک گروهی، ضریب حساسیت، ضریب وضوح گرایی و ضریب صحت بوده که یافته‌های تحقیق نشان داد، با استفاده از روش ضریب حساسیت، ضریب وضوح‌گرایی و ضریب صحت، مقیاس‌های نارسایی رفتاری، نارسایی هیجانی، روان پریشی و فعالیت‌های هیپومانیک دارای روایی تشخیصی بوده و می‌توانند افراد دارای اختلال دوقطبی را از گروه‌های هنجاری تشخیص دهند. در نهایت، می توان مطرح نمود که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 در اختلال دوقطبی دارای روایی تشخیصی است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - روایی همزمان نسخه نوین هوش‌آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش‌آموزان پیش‌دبستانی شهرستان آمل
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1397
    تعیین روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش آموزان پیش دبستانی شهرستان آمل می باشد. روش پژوهش حاضر با بهره گیری از فناوری روان سنجی در حیطه پژوهش های روش شناختی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموز أکثر
    تعیین روایی همزمان نسخه نوین هوش آزمای تهران- استنفورد- بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی در دانش آموزان پیش دبستانی شهرستان آمل می باشد. روش پژوهش حاضر با بهره گیری از فناوری روان سنجی در حیطه پژوهش های روش شناختی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان و کودکان پیش دبستانی شهرستان آمل در سال تحصیلی 94-1393 می باشد که حجم جامعه بر اساس استعلام از اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، 1059 نفر برآورد شده است. حجم نمونه با توجه طرح پژوهشی، 60 نفر در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی خوشه ای می باشد. برای جمع‌آوری داده‌های این پژوهش از نسخه نوین هوش‌آزمای تهران-استانفورد-بینه و آزمون سنجش آمادگی تحصیلی استفاده شده است. به ‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت تعیین روایی همزمان از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است که یافته‌ها نشان داد، بین هوشبهر استدلال کمی با استدلال عددی، هوشبهر غیرکلامی با استدلال عددی، هوشبهر غیرکلامی، کل و استدلال سیال با تکرار جمله و عدد، هوشبهر غیرکلامی با آمادگی تحصیلی، هوشبهر دانش و استدلال کمی با آمادگی تحصیلی، نمره تراز استدلال کمی و غیرکلامی با تکرار جمله و عدد، نمره تراز استدلال کمی کلامی با اطلاعات عمومی و تکرار جمله و عدد، استدلال کمی کلامی با آمادگی تحصیلی و حیطه زبانی و در نهایت، نمره تراز استدلال کمی کلامی با استدلال عددی دارای روایی همزمان می باشند. لازم به ذکر است که تمامی ضرایب اعتبار بین نمرات دو ابزار مذکور، بالاتر از 60/0 بوده که نشان دهنده روایی همزمان معنی دار (از لحاظ آماری)، می باشد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس‌های رتبه‌بندی طیف اتیسم (ASRS) در کودکان با اختلال طیف اتیسم
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1398
    در پژوهش حاضر به ویژگی های روان سنجی مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم (ASRS) در کودکان با اختلال طیف اتیسم پرداخته شد و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین گردید که آیا مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم در کودکان با اختلال طیف اتیسم دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ پژوهش حاضر أکثر
    در پژوهش حاضر به ویژگی های روان سنجی مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم (ASRS) در کودکان با اختلال طیف اتیسم پرداخته شد و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین گردید که آیا مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم در کودکان با اختلال طیف اتیسم دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ پژوهش حاضر در حیطه طرح های روان سنجی جای می‌گیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی کودکان با طیف اتیسم که به مراکز استثنایی و بیمارستان های شهر تهران رجوع کرده اند، تشکیل می دهند. در این پژوهش با پیروی از روش نمونه گیری هدفمند در دسترس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و از فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم، استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب در نسخه اصلی می باشد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم با استفاده از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون به ترتیب 73/0 و 79/0 بوده که نشان دهنده تجانس درونی مطلوب است؛ همچنین، ضریب ثبات در پژوهش حاضر 82/0 به دست آمده که نشان دهنده ویژگی تکرارپذیری ابزار مذکور می باشد. با استفاده از ضریب همبستگی مشخص گردید که فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم با مقیاس اتیسم بهر کودکان، 62/0 بوده که نشان دهنده روایی همزمان از نوع ملاکی می باشد. به منظور بررسی روایی سازه از تحلیل عامل تأییدی استفاده و مشخص گردید با توجه به اینکه تمامی سؤالات با یکدیگر همپوشی بالایی دارد، می توان مطرح نمود تمامی 15 سؤال مقیاس های رتبه بندی طیف اتیسم را باید به عنوان یک عامل در نظر گرفت. در نهایت، با استفاده از مدل آماری t دو گروه مستقل مشخص شد که فرم کوتاه 2 تا 5 سال مقیاس رتبه بندی طیف اتیسم دارای روایی افتراقی بوده و می تواند نشانگان کودکان اتیسم و کودکان هنجاری را تفکیک کند تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش‌فعالی– نقص‌توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان
    روان سنجی , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1397
    در این پژوهش به ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان پرداخته شده است. روش پژوهش در حیطه تحقیقات روش شناختی بوده و روان سنجی می باشد. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر استان اصفهان تشکیل أکثر
    در این پژوهش به ویژگی های روان سنجی پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز در دانشجویان استان اصفهان پرداخته شده است. روش پژوهش در حیطه تحقیقات روش شناختی بوده و روان سنجی می باشد. جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر استان اصفهان تشکیل می دهند که در دامنه سنی 18 تا 19 قرار می گیرند و تعداد آنها 1163 نفر بوده و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز است که دارای روایی و اعتبار مطلوبی می باشد. به منظور تعیین ضرایب اعتبار با تأکید بر تجانس درونی سؤالات از دو روش آلفا کرانباخ و دو نیمه کردن آزمون (با اصلاح اسپیرمن-براون) و با تاکید بر تعیین ضریب ثبات از روش آزمون- بازآزمون استفاده شده که در این راستا از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید؛ همچنین، به منظور بررسی روایی ملاکی از مقیاس خودسنجی بیش فعالی و نقص توجه بزرگسالان (ASRS) استفاده شد. جهت بررسی روایی سازه نیز از روش تحلیل عامل از نوع سلسله مراتبی استفاده و یافته ها نشان داد که تمامی ضرایب اعتبار حاصله از روش آلفا کرانباخ بالاتر از 60/0 می باشند. همچنین، ضرایب اعتبار حاصل از روش دو نیمه کردن آزمون در تمامی مقیاس ها بالاتر از 70/0 بوده و مشخص گردید ضرایب اعتبار پرسشنامه مذکور، در حد مطلوب می باشند. ضرایب ثبات با استفاده از روش آزمون- بازآزمون در پرسشنامه مذکور نیز بالاتر از 60/0 به دست آمد. در بررسی روایی ملاکی مشخص گردید پرسشنامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی– نقص توجه بزرگسالان کانرز با مقیاس خودسنجی بیش فعالی و نقص توجه بزرگسالان (ASRS) در دانشجویان استان اصفهان دارای ضرایب همبستگی 59/0 است. در نهایت، با استفاده از مدل تحلیل عامل مشخص گردید که پرسشنامه مذکور با 26 گویه در 4 عامل کم توجهی/ مشکل حافظه، بیقراری/ بیش فعالی، مشکلات با تصور کلی از خود و بی ثباتی هیجانی/ تکانش گری جای گرفته اند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ساختار عاملی نسخه دوم مقیاس‌های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد
    روان سنجی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1397
    باتوجه به هدف اصلی پژوهش با یک سؤال در راستای بررسی روایی سازه نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد شهر تهران سروکار داشته که پیرامون ساختار درونی تدوین گردید. طرح پژوهش حاضر با تأکید بر فرایند تدوین و استانداردسازی، در حیطه تحقیقات روش شناختی بوده و أکثر
    باتوجه به هدف اصلی پژوهش با یک سؤال در راستای بررسی روایی سازه نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز در دانش آموزان سمپاد شهر تهران سروکار داشته که پیرامون ساختار درونی تدوین گردید. طرح پژوهش حاضر با تأکید بر فرایند تدوین و استانداردسازی، در حیطه تحقیقات روش شناختی بوده و از نوع مطالعات روان سنجی می باشد و با استفاده از تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانش آموزان سمپاد شهر تهران بوده که از روش نمونه گیری طبقه ای سهمی مساوی 704 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز می باشد که به منظور اندازه گیری سنجش هوش با دو عامل هوش متبلور و هوش سیال با چهار آزمون کلمه هدف، گزینه متفاوت از هوش متبلور و تمثیل قیاسی و بخش گمشده از هوش سیال طراحی شده که در راستای روایی سازه از شیوه تحلیل عامل تأییدی سلسله مراتبی متعامد استفاده شده است. یافته ها نشان داد با توجه به الگوی ساختار درونی پیشنهادی در زمینه چهار آزمون به عنوان عوامل سازنده مراتب درجه اول (هوش متبلور و هوش سیال) می توان مطرح نمود که نسخه دوم مقیاس های سنجش هوش رینولدز دارای ساختار درونی دو عامل بوده و مطابق با مدل پیشنهادی کتل است. مدل سلسله مراتبی توانایی های شناختی کتل، هورن و کارول تحت عنوان دو توانایی عمده از ده توانایی عمده، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. در نتیجه می توان از هوش متبلور و هوش سیال به عنوان دو عامل سازنده توانایی عمومی صحبت به میان آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه‌سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی
    روان سنجی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1397
    در این پژوهش به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع رو أکثر
    در این پژوهش به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع روان سنجی بوده و در حیطه طرح های روش شناختی جای می گیرد. جامعه آماری را تمامی مردان زندانی تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس هدفمند تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای تحلیلداده‌ها و پاسخ به سؤال‌های پژوهش، از مدل‌ آماری t تک گروهی، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی، به منظور تعیین روایی تشخیصی استفاده شد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) با تأکید بر روش های شیوه تحلیل پراکنش آزمون، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی در مردان زندانی دارای روایی تشخیصی می باشد و می توان از ابزار مذکور به عنوان ابزاری معتبر در زمینه های تشخیصی استفاده نمود. تفاصيل المقالة