-
المقاله
1 - ویژگیهای روانسنجی نسخه سوم نوین مقیاس تواناییهای شناختی وودکاک – جانسون در دانشآموزان دبستانیروان سنجی , العدد 4 , السنة 6 , پاییز 1396در این تحقیق به ویژگی های روان سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک-جانسون در دانش آموزان دبستانیپرداختهشده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک- جانسون در دانش آموزان، دارای ویژگی های روان أکثردر این تحقیق به ویژگی های روان سنجی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک-جانسون در دانش آموزان دبستانیپرداختهشده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا دفترچه تکمیلی نسخه سوم نوین مقیاس توانایی های شناختی وودکاک- جانسون در دانش آموزان، دارای ویژگی های روان سنجی مطلوب است؟ تحقیق حاضر در حیطه طرح های روان سنجی جای میگیرد. جامعه تحقیق حاضر را تمامی دانش آموزان دبستانی شهر تهران تشکیل میدهند. در تحقیق حاضر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی تعداد 150دانش آموز (از هر 5 ناحیه شهر تهران یعنی شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز) که هر لایه 30 نفر را در برمی گرفت، به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از نسخه نوین سوم مقیاس توانایی های شناختی وودکاک- جانسون (10 آزمون تکمیلی)، به عنوان ابزار استفاده شده است که دارای روایی و اعتبار مطلوب می باشد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که با استفاده از روش آلفا کرانباخ آزمون نامگذاری سریع تصویر با ضریب 0/96، با استفاده از روش دو نیمه کردن آزمون با اصلاح اسپیرمن- براون آزمون های بازشناسی تصویر و نام گذاری سریع تصویر با ضریب0/97 بالاترین ضرایب را به خود اختصاص داده اند و دارای تجانس درونی می باشند؛ همچنین، با استفاده از روش آزمون- بازآزمون آزمون نامگذاری سریع تصویر با ضریب0/98 بالاترین ضرایب را داشته و دارای ثبات می باشد. با توجه به اینکه ضریب همبستگی در آزمون سلاست بازیابی و برنامه ریزی با استدلال سیال، آزمون اطلاعات عمومی با دانش، آزمون حافظه برای کلمات با حافظه فعال و آزمون توجه شنیداری با حیطه کلامی بالاتر از0/60 می باشد، از این رو، آزمون های نسخه سوم نوین وودکاک- جانسون (آزمون های تکمیلی) با نسخه نوین هوش آزمای تهران- استانفورد- بینه دارای روایی ملاک (از نوع همزمان) می باشند. در نهایت، ابزار مزبور با ا ستفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی دارای روایی عاملی بوده و می تواند 7 عامل نظریه کتل، هورن و کارول (CHC) را تبیین کند تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینهسوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانیروان سنجی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1397در این پژوهش به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع رو أکثردر این پژوهش به روایی تشخیصی فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) در مردان زندانی پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شده است که آیا فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) دارای روایی تشخیصی است؟ طرح پژوهش از نوع روان سنجی بوده و در حیطه طرح های روش شناختی جای می گیرد. جامعه آماری را تمامی مردان زندانی تشکیل می دهند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس هدفمند تعداد 120 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در راستای تحلیلدادهها و پاسخ به سؤالهای پژوهش، از مدل آماری t تک گروهی، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی، به منظور تعیین روایی تشخیصی استفاده شد. در نهایت، یافته های تحقیق نشان داد که فرم بازسازی شده پرسشنامه شخصیتی چندوجهی مینه سوتا-2 (MMPI-2RF) با تأکید بر روش های شیوه تحلیل پراکنش آزمون، ضریب حساسیت و ضریب وضوح گرایی در مردان زندانی دارای روایی تشخیصی می باشد و می توان از ابزار مذکور به عنوان ابزاری معتبر در زمینه های تشخیصی استفاده نمود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - طراحی چارچوب نظری مدارس امن در آموزش و پرورش ایران: یک پژوهش کیفیدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , تابستان 1401مقدمه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی و شناسایی مؤلفههای مدارس امن بود که به عنوان یک راهنما برای مدیران مدارس و تصمیمگیرندگان حوزه آموزش و پرورش قابل استفاده باشد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی و با أکثرمقدمه و هدف: هدف از این پژوهش، بررسی و شناسایی مؤلفههای مدارس امن بود که به عنوان یک راهنما برای مدیران مدارس و تصمیمگیرندگان حوزه آموزش و پرورش قابل استفاده باشد.
روش شناسی پژوهش: پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. گردآوری دادهها و استخراج مضامین مرتبط با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با آگاهیدهندگان کلیدی در این حوزه صورت گرفت. انتخاب مشارکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری بود که بر اساس آن تعداد 15 نفر از اساتید و متخصصان حوزه آموزش و پرورش و متخصصان معماری انتخاب شدند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش استفاده شد. دادهها به روش تحلیل مضمون بررسی شدند.
یافتهها: مدلی برای مدارس امن با دو دسته مولفهی اصلی تحت عنوان 1- مولفههای روانشناختی- جسمانی با مضامین سازماندهنده: امنیت روانی، امنیت جسمی، امنیت رفتاری، امنیت اجتماعی؛ با 17 مضمون پایه و 4 مضمون سازماندهنده و 2- مولفههای آموزشی- درسی با مضامین سازماندهنده: امنیت فیزیکی، امنیت رفاهی و امنیت آموزشی با 3 مضمون سازماندهنده و 8 مضمون پایه شناسایی و ماتریس مضامین مرتبط ترسیم گردید
بحث و نتیجهگیری: . با کاربرد مؤلفههای مدارس امن، دانشآموزان میتوانند به دور از دغدغههای جسمی، روانی و... و هم چنین مشکلات رفاهی و دشواریهای ناشی از امکانات و تجهیزات، درگیر در بحث و یادگیری باشند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - اعتباریابی مدل مدارس یادگیرنده ویاددهنده درآموزش و پرورشدوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , پاییز 1400چکیده مقدمه و هدف: در هزاره سوم تنها سازمانهایی دوام می آورند که بتوانند یاددهی و یادگیری را در کلیه فعالیتهای خود متمرکز کرده و به سازمان یاددهنده و یادگیرنده تبدیل شوند.هدف از انجام این پژوهش، اعتباریابی مدل مدارس یادگیرنده و یادده أکثرچکیده مقدمه و هدف: در هزاره سوم تنها سازمانهایی دوام می آورند که بتوانند یاددهی و یادگیری را در کلیه فعالیتهای خود متمرکز کرده و به سازمان یاددهنده و یادگیرنده تبدیل شوند.هدف از انجام این پژوهش، اعتباریابی مدل مدارس یادگیرنده و یاددهنده در آموزش و پرورش بود. روش شناسی: روش پژوهش از نوع آمیخته بود. در بخش کیفی، 12 نفر از اعضاء هیأت علمی و خبرگان آشنا به تعلیم و تربیت با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمّی از مجموع 460 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان خراسان شمالی، براساس فرمول کوکران 210 نفر به عنوان نمونه تحقیق با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات در بخش کیفی به روش داده بنیاد و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی به روش میدانی و با ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری گردید. که روایی آن با نظر متخصصان و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ 98/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از فرآیند کدگذاری راهبرد نظریه داده بنیاد و برای دادههای کمی از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرمافزار 21SPSS و 20 AMOS استفاده شد. یافته ها: یافتههای پژوهش منجر به شناسایی و تأیید 9 مقوله اصلی منابع انسانی، توانمندسازی، محیط یادگیری، ساختار، فرهنگی، سیاستگذاری، فناوری اطلاعات، پشتیبانی، اجتماع یادگیرنده و 25 مؤلفه فرعی در مدارس یادگیرنده و نیز 9 مقوله اصلی رهبری، زیرساخت، برنامهریزی درسی، مدیریت دانش، نگرش و ارزشها، بهداشتی روانی، مشارکت، نوآوری و اهداف و مأموریت و 36 مؤلفه فرعی تأثیرگذار در مدارس یاددهنده گردید و همچنین نتایج نشان داد که الگوی استخراج شده، از اعتبار درونی بالایی برخوردار میباشد. نتیجه گیری: ارائه مدل کاربردی مناسب برای مدارس ضروری است تا ضمن توجه به تمامی عوامل مؤثر در یاد دهندگی و یادگیرندگی ، بتوانند به مدرسه یادگیرنده ،یاددهنده تبدیل شوند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - طراحی الگوی افزایش اثربخشی یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی دانشگاههای بجنورد در سال 1399دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , زمستان 1402چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی افزایش اثربخشی یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی دانشگاههای بجنورد در سال 1399می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کمی- کیفی است که به لحاظ شیوه گردآوری داده ها به علت استفاده از دو روش کیفی و کمی در زمره روش های ترکیبی نیز قرا أکثرچکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی افزایش اثربخشی یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی دانشگاههای بجنورد در سال 1399می باشد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کمی- کیفی است که به لحاظ شیوه گردآوری داده ها به علت استفاده از دو روش کیفی و کمی در زمره روش های ترکیبی نیز قرار گرفت. جامعه ی آماری در بخش کیفی 20 نفر اعضای هیات علمی دانشگاه های بجنورد به طور تصادفی بود و در بخش کیفی نیز ۲۰۰نفر اعضای هیات علمی دانشگاه های بجنورد شامل آزاد اسلامی واحد بجنورد دولتی، علوم قرانی، اشراق، حکیمان، علوم پزشکی بود. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی به صورت پرسشنامه محقق ساخته بود که برای تجزیه وتحلیل اطلاعات ازنرم افزار در قسمت کیفی با استفاده از تحلیل مضمون (مکس کیودی) و در قسمت کمی از SPSS نسخه 22 و pls استفاده شد. طبق نتایج حاصل از پژوهش، مؤلفه های اصلی آموزش اثربخش یادگیری در سیستمهای آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد شامل مولفه های فعالیت های یاددهی- یادگیری، انعطاف پذیری، محتوای اموزشی و سازماندهی ان،تعامل و بازخورد، پشتیبانی کاربران، میزان حجم کاری، سامانه آموزش مجازی، آموزشگاهی، تربیتی، مدیریت و ارزشیابی شناسایی شدند. تفاصيل المقالة