فهرس المقالات بهمن نقدی


  • المقاله

    1 - مدل بومی رفتار مصرف‌کننده در بازار کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) مبتنی بر تئوری ارزش
    اقتصاد مالی , العدد 5 , السنة 17 , زمستان 1402
    چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی رفتار مصرف کالاهای بادوام مبتنی بر تئوری ارزش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد انجام پذیرفته است. در همین راستا از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل اساتید حو أکثر
    چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بومی رفتار مصرف کالاهای بادوام مبتنی بر تئوری ارزش با بهره گیری از رویکرد داده بنیاد انجام پذیرفته است. در همین راستا از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی بهره گرفته شد. جامعه آماری شامل اساتید حوزه بازاریابی و خبرگان و صاحب نظران بخش لوازم خانگی می باشند. داده ها نیز با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شده و الگوی پارادایمی با 10 مقوله اصلی، 22 مقوله فرعی و 116 مفهوم طراحی گردید. در این الگو، ارزش های خرید به‌عنوان عوامل علی رفتار مصرف کننده و ارزش های فرهنگی و اجتماعی، در کنار عوامل فردی و بیرونی، به عنوان عوامل زمینه ساز معرفی شدند. ویژگی های بازار مصرف نیز عوامل مداخله گر در این زمینه هستند که بر رفتار مصرف کننده ایرانی تاثیر می گذارند. استراتژی های بهبود نیز راهبردهایی هستند که در نهایت، به شکل‌گیری پدیده‌‌ای به نام اسارت زدایی و وفادارسازی مصرف کننده منجر می شوند. نتایج مطالعه حاضر می تواند به تولیدکنندگان و سیاستگذاران در شناخت رفتار مصرف کننده ایرانی نسبت به کالاهای بادوام ایرانی به ویژه در صنعت لوازم خانگی کمک کند تا استراتژی های مناسبی را برای مدیریت بازار مصرف ایرانیان در مورد کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) در شرایط تحریم اقتصادی کشور، تدوین نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مدل ساختاری رفتار مصرف کننده کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 62 , السنة 16 , تابستان 1403

    با توجه به تحولات بزرگی که در بازار کالاهای بادوام مصرفی (مانند لوازم خانگی) رخ داده است، رفتار تصمیم گیری، خرید و مصرف محصولات از سوی مصرف کنندگان نیز دچار تحول شده که با تغییراتی در استراتژی های بازاریابی، عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی همراه خواهد بود. این در حالی أکثر

    با توجه به تحولات بزرگی که در بازار کالاهای بادوام مصرفی (مانند لوازم خانگی) رخ داده است، رفتار تصمیم گیری، خرید و مصرف محصولات از سوی مصرف کنندگان نیز دچار تحول شده که با تغییراتی در استراتژی های بازاریابی، عوامل اجتماعی، فرهنگی و محیطی همراه خواهد بود. این در حالی است که ارزش های مصرف در رفتار مصرف کننده نیز در این بین نقش بسیار مهمی بازی می کند. با توجه به این مهم، پژوهش حاضر به دنبال بررسی "مدل ساختاری رفتار مصرف کننده کالاهای مصرفی بادوام (لوازم خانگی) " می باشد. رویکرد این پژوهش کمی بوده که با روش توصیفی- پیمایشی انجام پذیرفته است. روش گردآوری اطلاعات میدانی است که به کمک پخش پرسشنامه بین 384 نفر از شهروندان شهر تهران بر اساس نمونه گیری خوشه ای توزیع و سپس از طریق روش معادلات ساختاری و به کمک نرم افزار پی ال اس مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد ارزش های خرید بر رفتار مصرف کننده تأثیرگذار بوده و تاثیر رفتار مصرف کننده، ارزش های بسترساز و شرایط بازار مصرف بر استراتژی های بهبود نیز تایید می گردد. در نهایت نیز مشخص گردید استراتژی های بهبود بر اسارت زدایی مصرف کننده و وفادارسازی مصرف کننده تاثیرگذار است.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر میل به ماندگاری کارکنان در سازمانها و ادارات دولتی ( مطالعه موردی شهرستان ایلام)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 7 , زمستان 1394
    امروزه کارکنان نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانها، به ویژه کیفیت خدمات آنها دارند. بنابراین حفظ و نگهداری کارکنان بیش از پیش مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. از این رو در دهه های اخیر مباحث مربوط به بازاریابی داخلی و نگاه به کارکنان به عنوان مشتریان داخلی مطرح شده است. ب أکثر
    امروزه کارکنان نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانها، به ویژه کیفیت خدمات آنها دارند. بنابراین حفظ و نگهداری کارکنان بیش از پیش مورد توجه سازمانها قرار گرفته است. از این رو در دهه های اخیر مباحث مربوط به بازاریابی داخلی و نگاه به کارکنان به عنوان مشتریان داخلی مطرح شده است. بازاریابی داخلی را می توان تلاش شرکت برای ارضای نیازهای کارکنان ”موثر بر مشتری “( بری و همکاران، 1976) و یا مدیریت اثربخشتر زنجیره ارزش– خدمت و ارتباطات بین همکاران ( گامسون، 1987) تعریف نمود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بازاریابی داخلی و مولفه های آن ((متغیر مستقل)) برمیل به ماندگاری((متغیر وابسته)) کارکنان سازمانهای دولتی شهرستان ایلام می باشد. با توجه به عنوان پژوهش، هفت فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی در نظر گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش تعداد 1200 نفر از کارکنان ادارات ایلام می باشد و نمونه ای با حجم 193 نفر از کلیه پرسنل به طور تصادفی طبقه ای نسبی به روش توصیفی استفاده شده و از جهت نوع نیز جنبه کاربردی دارد. از روش کتابخانه‌ای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات استفاده شده است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت به اتفاق، روایی پرسشنامه را تایید نمودند. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش پایایی پرسشنامه را مطلوب نشان داده است و پس از بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه رسیدیم که رابطه مثبت ومعنی داری بین متغیر مستقل ((بازاریابی داخلی)) و متغیر وابسته (( میل به ماندگاری )) وجود دارد. در پایان با توجه به نتایج بدست آمده پیشنهادهایی در این زمینه ارائه می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - نقش مدیریت کیفیت و مسائل زیست محیطی در کسب مزیت رقابتی مؤسسات هتل داری مناطق شمالی کشور
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1395
    محیط بین المللی گردشگری تغییرات اقتصادی و اجتماعی را ایجاد نموده که منجر به عدم اطمینان بیشتری گردیده است. چنین تحولاتی الزاماً نیاز به بهبود مستمر در کیفیت و پایداری سیستم خدماتی را در صنایع گردشگری امری ضروری می سازد. هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت کیفیت و مسائل زی أکثر
    محیط بین المللی گردشگری تغییرات اقتصادی و اجتماعی را ایجاد نموده که منجر به عدم اطمینان بیشتری گردیده است. چنین تحولاتی الزاماً نیاز به بهبود مستمر در کیفیت و پایداری سیستم خدماتی را در صنایع گردشگری امری ضروری می سازد. هدف از این پژوهش بررسی نقش مدیریت کیفیت و مسائل زیست محیطی بر مزیت رقابتی مؤسسات هتل داری می باشد. روش تحقیق آن توصیفی - پیمایشی و از نوع اسنادی – میدانی است و جامعه آماری این پژوهش را مدیران عالی و میانی مؤسسات هتل داری در مناطق شمالی ایران تشکیل می دهد. که برای تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 224 نفر از مدیران هتل ها به روش تصادفی ساده جهت انتخاب تعیین شدند. جمع آوری داده ها از دو طریق کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و روایی همگرایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین در بررسی و تجزیه و تحلیل آماری داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های پژوهش در مجموع نشان می دهد که شدّت رابطه عملکرد زیست محیطی با مزیت رقابتی تمایزی در میان سایر روابط معنی دار حاکم بر مدل ساختاری پژوهش از بالاترین سطح برخوردار بوده است. همچنین عملکرد زیست محیطی و عملکرد کیفی خدمات هتل نیز رابطه معنی دار مثبتی با مزیت رقابتی هزینه ای داشته اند و از طرف دیگر مدیریت کیفیت هتل نیز بر عملکرد کیفی خدمات هتل و مدیریت زیست محیطی هتل نیز رابطه معنی دار داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی رفتار خرید آنی مشتریان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای (مورد مطالعه: فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 9 , تابستان 1396
    شناخت چگونگی و چرایی خرید افراد، علاقه روزافزونی در پژوهشگران برای مطالعه سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کننده به وجود آورده است. تنوع رفتار مصرف‌کننده بـه‌دلیـل گونـاگونی عوامـل اثرگذار بر رفتار و انگیزة فرد برای خرید است. به‌کارگیری دانـش رفتـار مصرف‌کننده برای توسعه راهبـرد أکثر
    شناخت چگونگی و چرایی خرید افراد، علاقه روزافزونی در پژوهشگران برای مطالعه سبک‌های تصمیم‌گیری مصرف‌کننده به وجود آورده است. تنوع رفتار مصرف‌کننده بـه‌دلیـل گونـاگونی عوامـل اثرگذار بر رفتار و انگیزة فرد برای خرید است. به‌کارگیری دانـش رفتـار مصرف‌کننده برای توسعه راهبـرد بازاریـابی، نـوعی هنـر اسـت. خرید آنی ریشه در رفتار مصرف‌کننده دارد و از مفاهیم ارزشمند محیط بازار محسوب می‌شود؛ زیرا مدیران بازاریابی با شناسایی محرک‌های تأثیرگذار بر خرید آنی می‌توانند فروش و سودآوری خود را افزایش دهند. هدف این تحقیق بررسی عوامل تعیین‌کننده خرید آنی در زمینه برنامه‌ریزی و آمادگی بیشتر برای خرید است. جامعه آماری این پژوهش را خریداران فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه تشکیل می‌دهند که 285 نفر به‌عنوان نمونه آماری به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و از یک رویکرد دو‌مرحله‌ای قبل و بعد از خرید برای پاسخگویی به پرسشنامه استفاده شد. روش تحقیق بر اساس مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار لیزرل 8 صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که گرایش قبل از خرید تأثیر مستقیم و معنا‌داری بر خرید آنی دارد؛ همچنین آمادگی پیش از خرید بالاتر رابطه مستقیم و معکوسی با خرید آنی دارد. نتایج نشان دادند که ویژگی‌های فردی (گرایش به لذت‌بردن از خرید و گرایش به خرید آنی) بر خرید آنی از طریق اثر مثبت و تمایل خرید تأثیر می‌گذارند و درنهایت سطوح بالاتر تمایل به خرید آنی به سطوح بالاتر خرید آنی منجر می‌شود. تفاصيل المقالة