نظام ها و خدمات اطلاعاتی
,
العدد5,السنة
3
,
زمستان
1392
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اهمیت توسعه توانایی سواد اطلاعاتی در دانشآموزان با تاکید بر ملاحظات اجرای فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی کشور بوده است. روششناسی: روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی می باشد. جامعه پژوهش اسناد و مدارک موجود (کتابها، طرح أکثر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اهمیت توسعه توانایی سواد اطلاعاتی در دانشآموزان با تاکید بر ملاحظات اجرای فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی کشور بوده است. روششناسی: روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل اسنادی می باشد. جامعه پژوهش اسناد و مدارک موجود (کتابها، طرحهای پژوهشی، مقالات، سایتهای معتبر) در حوزه مورد مطالعه بوده است. یافتهها: در این پژوهش به بررسی جایگاه فناوری اطلاعات در توسعه سواد اطلاعاتی پرداخته شده است. در این راستا، پژوهش حاضر اسناد پشتیبان آموزش و پرورش را در زمینه فناوری اطلاعات بررسی و سپس به اقدامات این نهاد در پیادهسازی فناوری اطلاعات در مدارس اشاره نموده، و در نهایت عمدهترین موانع اجرای فناوری اطلاعات و ارتباطات را در نظام آموزشی کشور بر شمرده است. نتیجهگیری: بررسی اسناد و آمار و پژوهشهای پیشین نشان میدهد که با توجه به فراهمنبودن زیرساختهای لازم برای آموزش سواد اطلاعاتی در مدارس، سواد اطلاعاتی در بین دانشآموزان ایرانی از جایگاه مناسبی برخوردار نمیباشد و باید اقدامات اساسی در جهت بهبود جایگاه سواد اطلاعاتی در مدارس صورت گیرد.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد2,السنة
11
,
تابستان
1393
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفههای برنامه درسی پنهان با ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 91 ـ 90 بوده است. از جامعه آماری دانشجویان مذکور در 6 دانشگاه دولتی شهر تهران شامل؛ علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مؤلفههای برنامه درسی پنهان با ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 91 ـ 90 بوده است. از جامعه آماری دانشجویان مذکور در 6 دانشگاه دولتی شهر تهران شامل؛ علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران، تربیت معلم (خوارزمی)، شاهد و الزهرا با حجم 596 نفر، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان، تعداد 234 نفر نمونه برآورد و به شیوه طبقهای تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و به منظور گردآوری دادهها از دو ابزار محقق ساخته؛ مقیاس سنجش ابعاد برنامه درسی پنهان دانشگاهی و همچنین مقیاس سنجش ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان، استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین مجموع مؤلفههای مثبت برنامه درسی پنهان دانشگاهی با ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی و نیز مجموع ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان، رابطه معنادار و مستقیم برقرار است. همچنین رابطه مذکور بین مجموع مؤلفههای منفی برنامه درسی پنهان دانشگاهی با ابعاد شناختی، عاطفی و عملکردی و نیز مجموع ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان، معنادار و غیر مستقیم بوده است. تحلیل سهم نسبی هر یک از جنبههای مثبت و منفی مؤلفههای برنامه درسی پنهان دانشگاهی در پیشبینی ابعاد سهگانه و نیز کل ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان نشان داد که متغیرهای پیشبین در مجموع توانستهاند 4/28 درصد از واریانس کل ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان را به نحو خاص خود اعم از رابطه معنادار منفی (معکوس) و مثبت (همسو)، تبیین نمایند.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1395
هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکرد برنامه درسی غالب اعضای هیأت علمی (تمرکزی، مصالحه جویانه و تمایزی) دانشگاه شاهد بوده است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و از نوع پیمایشی و از ابزار، پرسشنامه محقق ساخته متناسب سازی شده، حسب دیدگاه سعد شاور ( (Sad Shawer, 2010استفاده شده است. از أکثر
هدف پژوهش حاضر، بررسی رویکرد برنامه درسی غالب اعضای هیأت علمی (تمرکزی، مصالحه جویانه و تمایزی) دانشگاه شاهد بوده است. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و از نوع پیمایشی و از ابزار، پرسشنامه محقق ساخته متناسب سازی شده، حسب دیدگاه سعد شاور ( (Sad Shawer, 2010استفاده شده است. از جامعه آماری اعضای هیأت علمی دانشکدههای هشت گانه دانشگاه با حجم 279 نفر، نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی پس از محاسبه حجم جمعیت در زیرگروههای هشت دانشکده و دو گروه جنسی، تعداد 161 نفر نمونه برآورد شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار مورد تأیید صاحب نظران و پایایی آن نیز در آلفای کرونباخ 71/. بوده است. تحلیل آماری دادههای به کمک، شاخصهای: میانگین، انحراف معیار و نیز آزمون های استنباطی؛ t تی تک متغیره و دو گروه مستقل، F تحلیل واریانس یک راهه، آزمون تعقیبی توکی و فریدمن، انجام شده است. یافتهها نشان دادکه نوع ماهیت رشتههای علمی، میزان به روز بودن سرفصلهای آموزشی و نوع محتوای برنامه درسی دورههای آموزشی دکتری اجرا شده برای اعضای هیأت علمی در فرایند تحصیلات آنها، بر شکل گیری رویکرد برنامه درسی غالب آنان، مؤثر واقع شده و در طیفی از؛ مراعات کننده دقیق سرفصلهای آموزشی (تمرکزی) تا فعال در عرصه برنامه ریزی درسی کلاسی دانشگاهی (تمایزی) قرار میگیرند.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد1,السنة
13
,
بهار
1395
پژوهش در پی تقویت ادبیات کاربردی و ارائه نمونه محاسباتی عینی سنجش سطح خوانایی، کتابهای درسی است. این مقاله از معرفی صرف روشهای موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روشهای رایج بین المللی محاسباتی سطح خوانایی ا أکثر
پژوهش در پی تقویت ادبیات کاربردی و ارائه نمونه محاسباتی عینی سنجش سطح خوانایی، کتابهای درسی است. این مقاله از معرفی صرف روشهای موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روشهای رایج بین المللی محاسباتی سطح خوانایی از جمله؛ فلش، فرای، گانینگ، مک لافلین، پاور سامنر کرل و فلش کینکید، محاسبه نموده تا در مقایسه نتایج حاصل از روشها به اعتبار سنجی روشهای مذکور اقدام نماید. روش پژوهش تحلیلی و از نوع پژوهش ارزشیابانه بوده است. نتایج نشان داد؛ نتایج روشهای فلش و فرای همسویی داشت به طوری که هر دو روش، کتابهای مورد بررسی را مناسب با همان پایه تعیین نمودند.روشهای گانینگ و مک لافلین در نتایج هر دو پایه، همسویی دارند به طوری که هر دو، کتاب بخوانیم پایه چهارم را مناسب پایه اول راهنمایی و کتاب بخوانیم پایه پنجم را مناسب پایه سوم راهنمایی، تعیین نمودند. دو روش پاور سامنر کرل و فلش کینکید، قابلیت تفکیک پذیری کمتری داشته به طوری که روش پاور سامنر کرل هر دو کتاب چهارم و پنجم را مناسب پایه دوم راهنمایی و روش فلش کینکید نیز هر دو کتاب را مناسب پایه اول دبیرستان، معرفی نمود. بر این اساس روشهای؛ فلش و فرای بیشترین همسویی را با کاربرد کتابهای کنونی درسی بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی داشتهاند.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1394
پژوهش حاضر، درصدد تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی برحسب مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور ارائه ملاحظاتی کاربردی برای دانشگاه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که طی آن از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهومپردازی مجدد، استفاده شده است. جامعه پ أکثر
پژوهش حاضر، درصدد تبیین بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشگاهی برحسب مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان به منظور ارائه ملاحظاتی کاربردی برای دانشگاه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی بوده که طی آن از استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهومپردازی مجدد، استفاده شده است. جامعه پژوهش، مجموعه متون نظری مرتبط با عنوان پژوهش بوده که به کمک فرم فیش برداری، اطلاعات لازم استخراج شده است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ مؤلفههای ناهمسوی برنامههای درسی پنهان آموزش عالی میتوانند در تثبیت پایگاه و منزلت بازتولید فرهنگی ـ طبقاتی دانشجوی طبقه خاص مؤثر بوده و بالعکس در نومیدی از تغییر وضعیت کنونی برای دانشجویان طبقههای متوسط و پایین، مؤثر باشند. تبلور عینی این رخداد متأثر از مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان آموزش عالی در تعدادی از استنادهای پژوهشی مطالعه حاضر محسوس است. براین اساس؛ در پایان فهرستی از ملاحظات عملی نمونه در راستای ابعاد مختلف مؤلفههای ناهمسوی برنامه درسی پنهان موردتوجه واقعشده که از آن جمله میتوان به برقراری عدالت آموزشی، تأکید بر روشهای انتقادی و گفتگو محور، کاهش دیوانسالاری به منظور بروز قابلیتهای طبقات مختلف در فعالیتهای دانشگاهی (علمی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی)، تأکید بر برنامه درسی چندفرهنگی، توجه به شیوههای کیفی به جای شیوه کمی در ارزشیابی، کاربرد و اجرای راهبردهای تدریس فعال و مشارکتی و تغییر در محیطهای آموزشی اشاره نمود.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد1,السنة
18
,
بهار
1400
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تدریس خلاق مبتنی بر مؤلفههای معرفتشناختی ژیل دلوز و فیلیکس گاتاری به روش تحلیل مفهومی و نیز استنتاجی و با استفاده از مطالعۀ منابع مرتبط با اندیشههای دلوز و گاتاری انجام شده است. بر مبنای تحلیل مفهومی، مؤلفههای معرفتشناختی دلوز و گاتاری أکثر
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی تدریس خلاق مبتنی بر مؤلفههای معرفتشناختی ژیل دلوز و فیلیکس گاتاری به روش تحلیل مفهومی و نیز استنتاجی و با استفاده از مطالعۀ منابع مرتبط با اندیشههای دلوز و گاتاری انجام شده است. بر مبنای تحلیل مفهومی، مؤلفههای معرفتشناختی دلوز و گاتاری شامل؛ اتصال و ناهمگونی، کثرت، گسست نادلالتگر، نقشهنگاری، فولدینگ و درونبودگی میباشند. بر این اساس الگوی تدریس خلاق با بهرهگیری از معرفتشناختی دلوز و گاتاری در قالب عناصری چون؛ معلم بهعنوان راهنما، تسهیل گر، همکار و عامل تغییر، دانشآموز بهعنوان محقق، کوچگر، خلاق، مشارکتجو، پرسشگر و نقاد، اهداف متأثر از تفکر افقی و واگرا، یادگیری مبتنی بر مدلهای یادگیری فعال، مشارکتی، کارآموزی، خدماترسانی، فعالیتهای یادگیری مبتنی بر تولید اندیشههای خلاق، محتوا مبتنی بر ویژگی کثرتگرایی، بینرشتهای، تداخل و درهمتنیدگی دیسیپلینها و غیره طراحی شده است.
تفاصيل المقالة
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
العدد5,السنة
18
,
زمستان
1400
این پژوهش درصدد استنتاج مبانی و اصول برنامه درسی روئیدنی در دوره پیش دبستان بوده است. برای این منظور پس از تحلیل اسنادی و مفهومی ماهیت این برنامه، با بهرهگیری از روش پژوهش استنتاج پسرونده به استنباط مبانی این برنامه پرداخته شده است. در طرح پسرونده در ابتدا کلیه مصادی أکثر
این پژوهش درصدد استنتاج مبانی و اصول برنامه درسی روئیدنی در دوره پیش دبستان بوده است. برای این منظور پس از تحلیل اسنادی و مفهومی ماهیت این برنامه، با بهرهگیری از روش پژوهش استنتاج پسرونده به استنباط مبانی این برنامه پرداخته شده است. در طرح پسرونده در ابتدا کلیه مصادیق این برنامه از 60 سند معتبر ملی و بینالمللی (کتب، مقالات، رسالههای مکتوب و الکترونیکی) از سال 1994 تا سال 2020 استخراج شدند، سپس به منظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوری شده در سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و گزینشی دادهها دستهبندی و حدود 31 مبنا احصاء شد. در ادامه با بهرهگیری از روش استنتاج پیشرونده اصول ناظر به هر مبنا استنتاج شدند. نمونهگیری مورد استفاده در این پژوهش، از نوع هدفمند بوده است؛ چراکه به بررسی اسناد موثر در فهم مسئله پژوهش پرداخته شده است. جهت اعتباربخشی نتایج حاصل از این پژوهش، مراحل کدگذاری در تعامل با متخصصین برنامهریزی درسی و فلسفه تعلیم و تربیت، حدود 10 بار مورد بازنگری دقیق قرار گرفتند. اهم یافتهها پیرامون ماهیت برنامه درسی روئیدنی عبارتند از پدیدهای منعطف، پویا و مارپیچ چندبعدی با سطح مقطعهای متفاوت. مهمترین مبانی برنامه درسی روئیدنی در دوره پیشدبستان عبارتند از اینکه کودک موجودی منعطف با ابعاد همهجانبه، دارای هویت اجتماعی و استعدادهای منحصربفرد است و معرفت نیز اکتشافی، پویا، بدیع و متناظر با علایق کودکان است. برخی از اصول اساسی برنامه درسی روئیدنی نیز شامل جامعنگری به کودک، توجه به تفاوتهای فردی، تدارک امکان کندوکاو، ارتباط با پدیده موردمطالعه و فرضیهسازی هستند.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد1,السنة
3
,
بهار
1393
زمینه: امروزه بدیهی است که خلاقیت آموزش دادنی است و مختص برخی اشخاص نیست. هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر محتوای برنامه درسی خلاقیت محور، بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی منطقه دو شهر تهران بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش، از نوع تجربی مقدماتی یا طرح یک گروهی پیشآزمو أکثر
زمینه: امروزه بدیهی است که خلاقیت آموزش دادنی است و مختص برخی اشخاص نیست. هدف: هدف پژوهش حاضر، تعیین تأثیر محتوای برنامه درسی خلاقیت محور، بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی منطقه دو شهر تهران بوده است. روش پژوهش: روش پژوهش، از نوع تجربی مقدماتی یا طرح یک گروهی پیشآزمون- پسآزمون، است. جامعه آماری این پژوهش شامل، کلیه کودکان پیشدبستانی منطقه دو شهر تهران، با جمعیتی بالغبر 2433 نفر بوده است. از بین مناطق جامعه آماری موردنظر، منطقه دو و از بین مجموعه مراکز پیشدبستانی آن منطقه، یک مرکزپیشدبستانی بهتصادف انتخاب و در مرکز مذکور، کلاس پیشدبستانی دو، شامل 18 دانشآموز دختر و پسر، بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. یافتههای پژوهش: اجرای طرح برنامه درسی خلاقیت محور بر رشد درک خلاق کودکان دوره پیشدبستانی در بعدهای سیالی و ابتکار تأثیر معنادار مثبت داشته است. از سوی دیگر، اجرای طرح برنامه درسی خلاقیت محور بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی در بعد تخیل، تأثیر معناداری نداشته است. نتیجهگیری: درنهایت، فرضیه اصلی مبنی بر تأثیر اجرای طرح برنامه درسی خلاقیت محور بر رشد درک خلاق کودکان پیشدبستانی در دو بعد سیالی و ابتکار تأیید گردید که نشانگر تأثیر مثبت برنامهٔ مذکور بر میزان خلاقیت کودکان در جامعة یادشده است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications