از آنجا که خداوند متعال قرآن کریم را برای هدایت بشر نازل کرده است، در بیان معارف این کتاب آسمانی از روشهای متعدد و متنوعی استفاده نموده است. یکی از رایجترین روشهای بیان معارف قرآن استفاده از قالب قصه است. قصص قرآن علاوه بر آنکه سرشار از حکمت و عبرتآموزی هستند، از نظ أکثر
از آنجا که خداوند متعال قرآن کریم را برای هدایت بشر نازل کرده است، در بیان معارف این کتاب آسمانی از روشهای متعدد و متنوعی استفاده نموده است. یکی از رایجترین روشهای بیان معارف قرآن استفاده از قالب قصه است. قصص قرآن علاوه بر آنکه سرشار از حکمت و عبرتآموزی هستند، از نظر ساختاری هم از قواعد خاصی پیروی می کنند. از این رو محققان داستان های قرآنی را از جهات گوناگون همچون کوتاهی و بلندی، ایجاز، تکرار، تنوع اسلوب، نظم ویژه در بیان حوادث، وجود تشابه و تفارق و ... بررسی کردهاند. از میان داستان های قرآن، سرگذشت پیامبران از اهمیت والایی برخوردار بوده و پژوهشهای بسیاری بر این مبنا انجام پذیرفته است. مقاله حاضر به بررسی وجوه اشتراک ساختار سلوک داستان زندگی حضرت آدم(ع) و حضرت موسی(ع) از ابتدا تا بعثت این دو پیامبر پرداخته است.
تفاصيل المقالة
بدیهی است ما به آنچه برایمان قابل اهمیت و احترام و تکریم است قسم میخوریم. خداوند نیز چون با انسانها به زبان خودشان حرف زدهاند، در آیات مبارک در جاهای مختلف به پدیدههای مختلفی همچون تین، زیتون، شب، روز و... قسم خوردهاند. این نکته ما را متوجه میکند که در جهانی زندگ أکثر
بدیهی است ما به آنچه برایمان قابل اهمیت و احترام و تکریم است قسم میخوریم. خداوند نیز چون با انسانها به زبان خودشان حرف زدهاند، در آیات مبارک در جاهای مختلف به پدیدههای مختلفی همچون تین، زیتون، شب، روز و... قسم خوردهاند. این نکته ما را متوجه میکند که در جهانی زندگی میکنیم که از تقدس خاصی برخوردار است. در این مقاله سعی شده است با توجه به تقدیس جهان از سوی خداوند و به واسطه قسمهای مختلف ایشان، مشخص شود از آن رو که ما در جهانی مقدس زندگی میکنیم که خالق آن به تمام پدیدههایش سوگند خورده و به آن تقدس دادهاند؛ بنابراین ما به خودی خود مالک هیچ چیز نیستیم و بدون اذن الهی نمیتوانیم به دخل و تصرف در جهان بپردازیم. اما خداوند در چند مرحله به ما این اذن را داده است. موارد کلی اذن شامل این موارد است: اهمیت وجودی انسان به عنوان خلیفة الله؛ همچنین حلال و حرامهایی که در شرع بیان فرمودهاند و آیات مربوط به اجازه ضمنی به تسخیر جهان توسط انسان.
تفاصيل المقالة
تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی
,
العدد2,السنة
9
,
تابستان
1396
در این مقاله سعی بر آن است تا با روش تحلیل ساختارشکنانهی دریدا باب اول مرزبان نامه را – که به شیوهی حکایت در حکایت است_ ساختارشکنی کنیم و پیوندش را با دیالکتیک هگل نشان دهیم. شخصیّتهای اصلی این باب، مرزبان و دستور هستند. نگرش ساختارشکنانهی دریدا برای ما روشن م أکثر
در این مقاله سعی بر آن است تا با روش تحلیل ساختارشکنانهی دریدا باب اول مرزبان نامه را – که به شیوهی حکایت در حکایت است_ ساختارشکنی کنیم و پیوندش را با دیالکتیک هگل نشان دهیم. شخصیّتهای اصلی این باب، مرزبان و دستور هستند. نگرش ساختارشکنانهی دریدا برای ما روشن میسازد که بین این دو شخصیّت به ظاهر متضاد، ضدیتی وجود ندارد. در واقع این دو همچون دو همکار یا دو هم بازی هستند که وجود آنها برای کامل شدن متن ضروری است. حکایات و سخنان ایراد شده توسط این دو شخصیّت، دیالکتیکی را میسازد که تزها، آنتی تزها و سنتزهایش را قاببندی کردهایم. این باب دارای دوازده وضعیت در هم تنیده است که همان سخنان ملک زاده و دستور است که در نه قاب مشخص و نشان داده شده است که جنگی بین ملک زاده و دستور نیست. بلکه خویشکاری این دو همکار این است که متن را به سرانجام برسانند. بنابراین دو شخصیت دستور و مرزبان، دو شخصیت حقیقی متضاد نیستند بلکه دو تمثیل از نیروهای متفاوت در جهان هستند که به وسیله این دو نیروی متضاد، جهان در گردش و تکامل است.
تفاصيل المقالة
چکیده
شاهنامۀ فردوسی دربردارندۀ باورها، اعتقادات و اندیشههای مردمان ایران است و می توان هویت ایرانی را در آن بخوبی جستوجو کرد. یکی از مسایل با اهمیّت، رابطۀ زشترویی و ویرانگری در شاهنامه است. از آن جا که این باور در شاهنامه بارها آمده است، نمیتوان بسادگی از آن گذش أکثر
چکیده
شاهنامۀ فردوسی دربردارندۀ باورها، اعتقادات و اندیشههای مردمان ایران است و می توان هویت ایرانی را در آن بخوبی جستوجو کرد. یکی از مسایل با اهمیّت، رابطۀ زشترویی و ویرانگری در شاهنامه است. از آن جا که این باور در شاهنامه بارها آمده است، نمیتوان بسادگی از آن گذشت. با توجّه به اهمیّت این موضوع، در این مقاله سعی شده است ابتدا ژرف ساخت این رابطه بیان گردد، سپس بازتاب آن در شاهنامه بررسی شود. توأم بودن زشتی و ویرانگری، ریشه در دینها و کیشهای مختلف ایران باستان دارد، زیرا وقتی اهریمنِ تیره و بدبو، در جایگاه خالق موجودات معرّفی می شود - آن هم موجودات موذی و مضر- به تبع آن، هر آنچه زشتی، بدی، نقص، کژی و کاستیست، به او بازمیگردد. بنابراین چون اهریمن ویرانگر است، مخلوق او نیز ویرانگر است. این بن مایه در شاهنامه بارها آمده است و در همه جا افراد زشت روی، اهریمنی و ویرانگر شناسانده شده اند. این اندیشه آن چنان در شاهنامه عمیق است که در بسیاری از موارد ویرانگران نیز زشت رو و اهریمنی معرّفی شده اند.
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد2,السنة
3
,
تابستان
1392
هدف پژوهش بررسی اثربخشیمداخله شناختی رفتاری مدیریت استرسبر کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای در زنان مبتلا به سرطان پستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود. از بین بیماران دچار سرطان پستان مراجعهکننده به مراک أکثر
هدف پژوهش بررسی اثربخشیمداخله شناختی رفتاری مدیریت استرسبر کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای در زنان مبتلا به سرطان پستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، گروه گواه و پیگیری بود. از بین بیماران دچار سرطان پستان مراجعهکننده به مراکز آنکولوژی که واجد شرایط ورود به پژوهش بودند، 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش 10 جلسهی 90 دقیقهای طی 10 هفته در درمان مدیریت استرس شناختی رفتاری شرکت داشتند و در گروه گواه مداخلات روانشناختی صورت نگرفت. ابزارهای پژوهش شامل ویراست سوم پرسشنامهی کیفیت زندگی سازمان پژوهشهای اروپایی(آرنسون،1987) و همچنین پرسشنامهی راهبردهایمقابلهای لازاروس و فولکمن بود. نتایج حاکی از بهبودی و تفاوت معنیدارگروه آزمایش در تمامی ابعاد مقیاسهای کیفیت زندگی و راهبردهای مقابله در مقایسه با گروه گواه بود. پیگیری بعد از 2 ماه، نتایج بهدست آمده دردو گروه را تایید کرد. در پایان نتیجهگیری میشود که مداخله شناختی رفتاری مدیریت استرس باعث بهبود کیفیت زندگی و راهبردهای مقابلهای بیماران دچار سرطان پستان میشود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications