فهرس المقالات فریبا کریمی


  • المقاله

    1 - شناسایی و اعتباریابی آسیب های مرتبط با انتصاب آموزگاران در آموزش و پرورش
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 66 , السنة 17 , زمستان 1402
    هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی و اعتبار یابی آسیب های مرتبط با انتصاب آموزگاران در آموزش و پرورش بود. روش: بدین منظور، پژوهش در دو سطح کیفي و کمي انجام گرفت. در بخش کیفي از روش پدیدارشناسي و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی، متخصصان ح أکثر
    هدف: هدف از این پژوهش، شناسایی و اعتبار یابی آسیب های مرتبط با انتصاب آموزگاران در آموزش و پرورش بود. روش: بدین منظور، پژوهش در دو سطح کیفي و کمي انجام گرفت. در بخش کیفي از روش پدیدارشناسي و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی، متخصصان حوزه جذب و استخدام نیرو در آموزش و پرورش بودند که با روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. پس از 22 مصاحبه، یافته ها به اشباع نظری رسید. مصاحبه¬ها، ضبط و پیاده سازی گردید و بر اساس روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. باورپذیری یافته های بخش کیفی از طریق بازگشت به مشارکت کنندگان و اطمینان پذیری از طریق بازآزمون مورد تأیید قرار گرفت. به منظور اعتباریابی یافته های بخش کیفی، در بخش کمی پرسشنامه ای با 29 گویه تنظیم شد. جامعه آماری در بخش کمی، آموزگاران شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان بودند، که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970)، 384 نفر تعیین و با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده گردید. یافته ها: نتایج پژوهش منتج به شناسایی29 آسیب در قالب 7 واحد مفهومی (کم توجهی به فعالیت های پژوهشی، کم توجهی به امکانات رفاهی و معیشتی، مشکلات آموزگاران مناطق محروم، ضعف در بکار گیری فناوری های نوین، ضعف در ساماندهی آموزگاران، ضعف در ارزشیابی و بازخورد، ضعف در نگهداشت آموزگاران) گردید. نتیجه گیری: نظام آموزشی زمانی موفق به حل مشکلات انتصاب آموزگاران خواهد بود که بتواند بخش قابل توجهی از کم توجهی ها به فعالیت های پژوهشی و رفاهی و معیشتی را حل کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه
    رهبری و مدیریت آموزشی , العدد 64 , السنة 17 , تابستان 1402
    هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه بود. روش: روش این پژوهش تحلیل مضمون بر پایه روش استرلینگ بود. با مطالعه دقیق منابع معتبر داخلی و خارجی و یادداشت برداری از نکات کلیدی و مرتبط، مصادیق درهم تنیدگی شغلی با کمک نرم افزار Maxqda10 ا أکثر
    هدف: هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه بود. روش: روش این پژوهش تحلیل مضمون بر پایه روش استرلینگ بود. با مطالعه دقیق منابع معتبر داخلی و خارجی و یادداشت برداری از نکات کلیدی و مرتبط، مصادیق درهم تنیدگی شغلی با کمک نرم افزار Maxqda10 استخراج گردید. یافته ها: در بررسی اولیه متون و منابع، 572 مضمون پایه استخراج که پس از تخلیص و ادغام 134 مضمون پایه، در قالب 11 مضمون سازمان دهنده و چهار مضمون فراگیر سازمان دهی شدند. مضامین فراگیر شامل همراستایی ارزش ها، جامعه پذیری، عدالت محوری و حرفه گرایی بود. هم چنین مضامین سازمان دهنده به صورت توجه به ارزش های شخصی، توجه به ارزش های سازمانی، مشارکت سازمانی، تعامل پذیری فرد با اجتماع، تخصیص عادلانه منابع سازمانی، رعایت حقوق فردی، رعایت حقوق اجتماعی، رعایت حقوق سازمانی، حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های فردی، حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های سازمانی و حرفه گرایی مبتنی بر ویژگی های اجتماعی دسته بندی شد. نتیجه گیری: این پژوهش مدل کامل و جامع درهم تنیدگی شغلی دبیران مقطع متوسطه را ارائه کرد. این مدل می تواند، در دسترس مسئولین و مدیران آموزش و پرورش قرار گیرد و از نتایج آن به منظور بهبود درهم تنیدگی شغلی معلمان و دبیران استفاده شود. تفاصيل المقالة





  • المقاله

    7 - مدل روابط بین فضیلت و وفاداری سازمانی با بهزیستی روان‌شناختی و اشتیاق شغلی (مورد مطالعه: معلمان دوره متوسطه دوم شهر اصفهان)
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 20 , پاییز 1398
    هدف از این پژوهش، تعیین مدل روابط بین فضیلت و وفاداری سازمانی با بهزیستی روان‌شناختی و اشتیاق شغلی معلمان دوره متوسطه دوم شهر اصفهان بود که به شیوة همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعة آماری پژوهش، معلمان دوره متوسطه دوم شهر اصفهان به تعداد 2234 بود أکثر
    هدف از این پژوهش، تعیین مدل روابط بین فضیلت و وفاداری سازمانی با بهزیستی روان‌شناختی و اشتیاق شغلی معلمان دوره متوسطه دوم شهر اصفهان بود که به شیوة همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعة آماری پژوهش، معلمان دوره متوسطه دوم شهر اصفهان به تعداد 2234 بودند که حجم نمونه 327 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای از بین آن‌ها انتخاب شد. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های اشتیاق شغلی (شائوفلی و همکاران، 2002)؛ بهزیستی روان‌شناختی (ریف، 2002)؛ فضیلت سازمانی (کامرون و همکاران، 2004) و وفاداری سازمانی (علی و الکاظمی، 2007) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمون کای اسکور و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین فضیلت و وفاداری سازمانی با اشتیاق شغلی و بهزیستی روان‌شناختی معلمان دوره متوسطه دوم شهر اصفهان رابطة مثبت معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تأثیر آموزش مدیریت زمان بر خودراهبری در یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه
    پژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1394
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مدیریت زمان بر خودراهبری در یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای بود. به این منظور یکی از مدارس متوسطه دخترانه منطق أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر آموزش مدیریت زمان بر خودراهبری در یادگیری دانش‌آموزان دختر پایه اول متوسطه انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پژوهش پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بوده است. روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای بود. به این منظور یکی از مدارس متوسطه دخترانه منطقه فلاورجان که به صورت تصادفی انتخاب شد، دو کلاس اول 30 نفره انتخاب و به صورت تصادفی یک کلاس در گروه آزمایش و دیگری در گروه کنترل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خودراهبری در یادگیری (Fisher et al ,2001) بود که روایی سازه، محتوایی و صوری آن در سوابق پژوهشی بررسی و تأیید شده بود، روایی صوری مجدداً نیز بررسی و تأیید شد. پایایی آن برحسب ضریب آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. هر دو گروه به پرسشنامه خودراهبری در یادگیری به عنوان پیش آزمون پاسخ دادند. سپس مدیریت زمان در 8 جلسه 5/1 ساعته طی یک ماه به گروه آزمایش آموزش داده شد و در پایان هر دو گروه در معرض پس آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها حاکی از آن بود که میانگین نمرات کل خودراهبری در یادگیری و مؤلفه‌های آن (خودمدیریتی، رغبت برای یادگیری و خودکنترلی) در گروه آزمایش در پس آزمون نسبت به پیش آزمون افزایش یافته است. در نتیجه آموزش مدیریت زمان بر افزایش خودراهبری در یادگیری و مؤلفه‌های آن تأثیر داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - شناسایی مؤلفه های نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1398
    هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه های نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از تحلیل مضمون و به شیوه استقرایی، مؤلفه های نوآوری باز، شناسایی و استخراج شدند. حوزه پژوهش، مقالات و کتب مربوط به أکثر
    هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مؤلفه های نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از تحلیل مضمون و به شیوه استقرایی، مؤلفه های نوآوری باز، شناسایی و استخراج شدند. حوزه پژوهش، مقالات و کتب مربوط به نوآوری باز در بازه زمانی سال‌های 2007 تا 2018 بود. تحلیل مضمون، روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده های کیفی است. تحلیل مضمون از روشهای مختلفی انجام می شود. در این پژوهش از شبکه مضامین استفاده شد. روایی پژوهش، با روش ممیزی کردن از سوی داور، مورد تأیید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر منابع منتخب و به صورت دستی توسط دو نفر به صورت جداگانه انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی استفاده شد. یافته ها: پس از مطالعه و انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با نوآوری باز، تعداد 54 مضمون پایه ای از بخش های مختلف متون مقالات استخراج گردید. از این مضامین پایه ای تعداد 10 مضمون سازمان دهنده و در نهایت سه مضمون اصلی و فراگیر عوامل سازمان نگر ، عوامل مشتری نگر و عوامل رابطه نگر استخراج شدند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مضمون و شناسایی مؤلفه های نوآوری باز استخراج شده، مدلی برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه ارائه شد که این مدل مؤلفه های تأثیرگذار بر پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه را در سه گروه عوامل مرتبط با سازمان و ساختار سازمانی دانشگاه، عوامل مرتبط با مشتریان دانشگاه و عوامل مرتبط با ارتباطات داخلی و بیرونی دانشگاه دسته بندی کرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - آسیب شناسی مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی
    پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مدارس دوره ابتدایی بود. روش پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی مصاحبه‌ها انجام شد. داده‌ها با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و معیار اشباع نظری در بین 13 نفر از متخصصان آموزش ابتدایی و ا أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، آسیب‌شناسی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان مدارس دوره ابتدایی بود. روش پژوهش به شیوه کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای کیفی مصاحبه‌ها انجام شد. داده‌ها با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و معیار اشباع نظری در بین 13 نفر از متخصصان آموزش ابتدایی و اساتید روان شناسی حوزه کودک و نوجوان انجام شد. و ضمن تحلیل محتوا و مضامین نسبت به استخراج مؤلفه‌ها و عناصر آسیب شناسی مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان اقدام شده است. جامعه آماری کلیه مدیران، معلمان و کارشناسان دوره ابتدایی در استان‌های تهران، اصفهان و یزد بودند که از بین آن‌ها به صورت تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم تعداد 480 نفر انتخاب گردید. یافته‌های به‌دست آمده شامل 98 کد مفهومی بود که در 6 مفهوم اصلی با مفاهیم فرعی متفاوت دسته‌بندی گردید. مفهوم اصلی شامل آسیب‌های مربوط به نظام آموزشی با 2مفهوم فرعی و 12 کد مفهومی، آسیب‌های مربوط به آموزشگاه با 2 مفهوم فرعی و 16 کد مفهومی، آسیب‌های مربوط به خانواده با 4 مفهوم فرعی و 33 کد مفهومی، آسیب‌های مربوط به دانش‌آموز با 2 مفهوم فرعی و 18 کد مفهومی، آسیب‌های مربوط به فضای مجازی با 2 مفهوم فرعی و 9 کد مفهومی، و عوامل فرهنگی و تربیتی با 2 مفهوم فرعی و 10 کد مفهومی به دست آمد. بنابراین، نتیجه‌گیری می‌شود که آسیب‌شناسی وضعیت موجود مسئولیت‌پذیری در مدارس نظام آموزش و پرورش کشور، ضرورتی اجتناب-ناپذیر است؛ چرا که بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری و در نتیجه موفقیت دانش‌آموزان به میزان مسئولیت-پذیری و پذیرش تعهد در جنبه‌های مختلف آموزشی و اجتماعی وابسته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - الگوی روابط بین راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با قصد و رفتار تسهیم دانش در بین دبیران متوسطه اول شهر اصفهان
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 57 , السنة 15 , بهار 1403
    این پژوهش با هدف تبیین رابطه راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش بین دبیران متوسطه اول انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش را دبیران نواحی شهر اصفهان به تعداد2234 نفر تشکیل داد. با أکثر
    این پژوهش با هدف تبیین رابطه راهبردهای مقابله با تعارض و سرمایه اجتماعی با تسهیم دانش بین دبیران متوسطه اول انجام شد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری پژوهش را دبیران نواحی شهر اصفهان به تعداد2234 نفر تشکیل داد. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) 327 نفر به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش 6 پرسشنامه راهبردهای تعارض پوتنام و ویلسون (1994) با30 گویه، پرسشنامه سرمایه اجتماعی لی و همکاران (2014) با 12 گویه و رفتار تسهیم دانش چناماننی (2006) با 7 گویه ، قصد تسهیم دانش با 5 گویه ، هنجارهای ذهنی پیرامون تسهیم دانش با 6 گویه و نگرش به تسهیم دانش بوک و همکاران (2005) با 5 گویه که روایی صوری و محتوایی و روایی سازه آن تایید شد و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 78/0 ، 83/0، 92/0 ، 90/0، 81/0 و87/0 برآورد شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون کالموگروف اسمیرونف، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای spss و Amos انجام شد. نتایج نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (شناختی، ساختاری، رابطه ای) با قصد تسهیم دانش (p<0/01)رابطه مستقیم وجود داشت. بین استراتژی راه‌حل‌گرایی و قصد تسهیم دانش رابطه مستقیم و بین استراتژی عدم مقابله و قصد تسهیم دانش (p<0/01) رابطه معکوس وجود داشت. بین استراتژی کنترل و قصد تسهیم دانش رابطه معناداری مشاهده نشد. مدل تحلیل مسیر نشان داد راهبردهای مقابله با تعارض، ابعاد سرمایه اجتماعی، نگرش به تسهیم دانش و هنجارهای ذهنی بر قصد تسهیم دانش و قصد تسهیم دانش بر رفتار تسهیم دانش موثر بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - رابطه بین سقف شیشه ای با احساس توانمندی کارکنان زن دانشگاه
    زن و مطالعات خانواده , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1398
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سقف شیشه ای با احساس توانمندی کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) بود. پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) که شامل 110 نفر بودند.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد أکثر
    هدف از انجام این پژوهش، تعیین رابطه سقف شیشه ای با احساس توانمندی کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) بود. پژوهش به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان زن دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) که شامل 110 نفر بودند.حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران به تعداد 75 نفر بر آورد گردید که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های توانمند سازی اسپریتزر (1995) و پرسشنامه محقق ساخته سقف شیشه ای بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها تایید شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 82/0، 84/0 برآورد گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام) انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سقف شیشه ای با احساس توانمند سازی و مولفه های آن استقلال، موثر بودن و اعتماد رابطه معنا داری وجود داشت. بین موانع فردی از سقف شیشه ای و مولفه شایستگی از احساس توانمندی، موانع خانوادگی با احساس توانمندی و مؤلفه ی شایستگی، موانع فرهنگی و مولفه اعتماد، موانع اجتماعی با احساس توانمندی و مولفه های استقلال، موثر بودن و اعتماد رابطه معکوس معنا دار وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که موانع خانوادگی از سقف شیشه ای قابلیت پیش بینی احساس توانمندی کارکنان را دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - بررسی وضعیت تعهد شغلی و اعتماد درون سازمانی در دبیرستان های شهر اصفهان
    آموزش و ارزشیابی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1388
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اعتماد درون سازمانی و تعهد شغلی مدیران دبیرستان های شهر اصفهان با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دبیرستان های دولتی شهر اصفهان، در سال تحصیلی 88-87 به تعداد 138 مدیر و 4130 دبیر بوده ک أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی وضعیت اعتماد درون سازمانی و تعهد شغلی مدیران دبیرستان های شهر اصفهان با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران دبیرستان های دولتی شهر اصفهان، در سال تحصیلی 88-87 به تعداد 138 مدیر و 4130 دبیر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 94 مدیر و تعداد 282 دبیر، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامه تعهد شغلی بلاو شامل 40 گویه و پرسشنامه محقق ساخته اعتماد با 30 گویه بسته پاسخ با مقیاس 5 درجه ای لیکرت بوده است. ضریب پایایی پرسش نامه با استفاده از آلفای کرونباخ با اجرای مطالعه مقدماتی برای تعهد شغلی 89/0 و برای اعتماد 98/0 به دست آمده است. داده های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی شامل مشخصه های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون هایt ، آزمون تحلیل واریانس و آزمون شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج ویژگی های جمعیت شناختی نشان داد که بین مولفه های تعهد شغلی در مدیران بر حسب سن و ناحیه محل خدمت در سطح 0.01≥ p و بر حسب رشته در سطح 0.05≥ p تفاوت معناداری وجود دارد. اما بر حسب جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معناداری در سطح 0.05≥ p مشاهده نگردید. نتیجه دیگر پژوهش نشان دهنده آن بود که بین اعتماد درون سازمانی در دبیران بر حسب جنسیت، مدرک، سابقه خدمت، سن و ناحیه محل خدمت تفاوت معناداری در سطح 0.05≥ p وجود ندارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - سنجش مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پایه اول متوسطه
    آموزش و ارزشیابی , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1392
    هدف پژوهش حاضر تعیین سطح مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پایه اول به تعداد 1270 نفر بودند که حجم نمونه‌ای برابر با 100 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونه‌گی أکثر
    هدف پژوهش حاضر تعیین سطح مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان پایه اول به تعداد 1270 نفر بودند که حجم نمونه‌ای برابر با 100 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای از بین آنها برگزیده شد. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه استاندارد مهارت‌های زندگی شامل مهارت‌های حل مسأله، همدلی، تفکر خلاق، تصمیم‌گیری، مقابله با هیجانات، مقابله با استرس، تفکرانتقادی، برقراری ارتباط مؤثر، خود آگاهی، برقراری روابط بین‌فردی بود. روایی صوری و محتوایی ابزار اندازه‌گیری توسط صاحب‌نظران تأیید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر85/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره، t مستقل) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل یافته‌ها نشان داد که میزان برخورداری دانش‌آموزان پایه اول در مهارت‌های تصمیم‌گیری، حل مسأله، تفکر انتقادی و برقراری روابط بین‌فردی در حد متوسط و در بقیه مهارت‌ها کم‌تر از حد متوسط است. بالاترین میزان برخورداری دانش‌آموزان در مهارت تفکر انتقادی و پایین‌ترین میزان برخورداری آنان در مهارت تفکر خلاق بوده است. مهارت برقراری ارتباط مؤثر دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معنی‌دار وجود داشت و میانگین نمرات دخترها در این مهارت بالاتر از پسران بود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - رابطه‌ رهبری تحولی، تعاملی و عدم مداخله با مدیریت تعارض مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان
    آموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 5 , بهار 1391
    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سبک‌ رهبری با مدیریت تعارض مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بود که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 141 نفر بودند که 102 نفر نمونه با روش نمونه‌گی أکثر
    هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین سبک‌ رهبری با مدیریت تعارض مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-1389 بود که با روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری پژوهش مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 141 نفر بودند که 102 نفر نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. جهت گردآوری داده‌ها از دو پرسش نامه استاندارد سبک رهبری بس و اولیو که سه سبک رهبری: تحـولی، تبـادلی و عدم مداخله را بررسی می‌نمود و پرسش‌نامه مدیریت تعارض پوتـنام و ویلسـون استفاده‌ گردید. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ها توسط صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت. پاپایی پرسش‌نامه‌ها از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، به ترتیب 84/0 و 85/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و t با دو گروه مستقل) استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین سبک رهبری تحولی و تبادلی با راهبرد راه حل گرایی، سبک رهبری عدم مداخله با راهبرد عدم مقابله و کنترل معنا‌دار بوده است. ولی بین سبک رهبری تحولی و تبادلی با راهبرد عدم مقابله و کنترل، سبک رهبری عدم مداخله با راهبرد راه‌حل‌گرایی رابطه معنا‌دارمشاهده نشد. یافته‌ها نشان داد سبک رهبری تحولی و تبادلی بر حسب جنس معنا‌دار بوده است ولی بر‌حسب تحصیلات تفاوت معنا‌دار بین گروه‌ها وجود نداشت. در سبک رهبری عدم مداخله بر حسب جنس و تحصیلات تفاوت معنادار بین گروه‌ها مشاهده نشد. همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود که در راهبرد کنترل بر حسب جنس تفاوت معنادار بین گروه‌ها وجود داشت ولی در راهبردهای عدم مقابله و راه‌حل گرایی بر حسب جنس و تحصیلات تفاوت معنا‌دار مشاهده نشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - بررسی ابعاد استرس شغلی دبیران دوره متوسطه
    آموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1390
    هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد استرس شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 89- 1388 بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 3856 بودند. حجم نمونه 355 نفر با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه و به صورت نم أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد استرس شغلی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 89- 1388 بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 3856 بودند. حجم نمونه 355 نفر با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه و به صورت نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله ای متناسب با حجم انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه استرس شغلی کریاکو وساتکلیف استفاده گردید. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه به وسیله محاسبه ضریب آلفای کرانباخ90/0 محاسبه شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره، t مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که هر یک از ابعاد استرس شغلی یعنی حجم زیاد کار، فقدان رشد حرفه ای، عدم منزلت اجتماعی، روابط سرد و نامناسب میان همکاران، مسائل مربوط به دانش آموزان و کمی حقوق و مزایا بیش از حد متوسط در ایجاد استرس شغلی دبیران مؤثر بوده است. معلمان مرد بیش از معلمان زن از داشتن احساس عدم منزلت در شغل خود دچار استرس می شدند. دبیران ناحیه1 از روابط سرد و نامناسب همکاران خود بیشتر و از کمی حقوق و مزایا کمتر از دبیران سایر نواحی دچار استرس می شدند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - الگوی روابط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با گرایش های کارآفرینانه کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان
    مدیریت بهره‌وری , العدد 36 , السنة 10 , بهار 1395
    پژوهش حاضر به بررسی روابط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با گرایش های کارآفرینانه کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان پرداخته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول نمونه گیری أکثر
    پژوهش حاضر به بررسی روابط بین سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با گرایش های کارآفرینانه کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان پرداخته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان (1970) تعداد 200 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای اندازه گیری، پرسشنامه های سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، مدیریت دانش فونگ و چوی (2009)، کارآفرینی صمد آقایی (1378) بودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن شناختی، ساختاری، ارتباطی با گرایش های کارآفرینانه رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. بین مدیریت دانش و تعدادی از ابعاد آن از جمله کسب، خلق، ذخیره، توزیع دانش با گرایش های کارآفرینانه رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی بر گرایش های کارآفرینی تأثیر مستقیم با ضریب 52/0 و غیرمستقیم از طریق مدیریت دانش با ضریب 19/0 داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - الگوی ساختاری روابط بین سرمایه اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی با نوآوری کارکنان
    مدیریت بهره‌وری , العدد 27 , السنة 7 , زمستان 1392
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی با نوآوری کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان پرداخته است. روش پژوهش همبستگی علّی است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان به تعداد 195 نفر م أکثر
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و قابلیت یادگیری سازمانی با نوآوری کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان پرداخته است. روش پژوهش همبستگی علّی است. جامعه مورد مطالعه، کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان به تعداد 195 نفر می باشد که با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان، تعداد 130 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، قابلیت یادگیری سازمانی چیوا و همکاران (2007)، نوآوری دورابجی (1998) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سرمایه اجتماعی و مؤلفه های آن با نوآوری و همچنین بین قابلیت یادگیری سازمانی و مؤلفه های آن با نوآوری، رابطه معنادار وجود دارد. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که سرمایه اجتماعی برقابلیت یادگیری سازمانی اثر مستقیم و بر نوآوری اثر غیرمستقیم داشته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - The Identification of Components of Customer Orientation Culture in Iranian Educational System
    Biannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 1 , بهار 2019
    The purpose of this study was to identify components of customer orientation culture in the educational system of Iran. The method of research was qualitative. The scope of study included all articles submitted to reputable databases and websites from 2000 to 2015, rega أکثر
    The purpose of this study was to identify components of customer orientation culture in the educational system of Iran. The method of research was qualitative. The scope of study included all articles submitted to reputable databases and websites from 2000 to 2015, regarding the customer orientation culture, which were indexed therein. The complete research scope consisted of 52 articles from databases and websites as follows: thirty-nine articles, nine theses, and four books. All resources were examined through a survey method. Data collection was carried out by making use of thematic analysis, and 608 themes were identified. Research reliability of 0.99 was obtained by making use of Holsti’s method. Finally, two comprehensive themes of parameters were identified: first, optimization Strategy with such organizing themes such as strategic approach to customers, developing organizational knowledge, improving customer service, employee recruitment and enhancement, management attitude, adopting proper procedures and addressing complaints; and second, customer intimacy strategy with such organizing themes such as valuing customers, creating the sense of reliance in customers, considering moral issues, encouragement and persuasion, cooperation culture, and tangible factors were identified. A total of 57 basic themes and 13 organizing themes were derived. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    20 - ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی
    پژوهشنامه ادبیات تعلیمی , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1400
    مطالعۀ حاضر با هدف ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی به انجام رسید. روش پژوهش، تحلیل مضمون به‌عنوان یکی از روش‌های رویکرد کیفی است. داده‌های پژوهش شامل منابع و متون مرتبط با فرهنگ و ادبیات ایرانی است که از طریق تکنیک تحلیل متن و ب أکثر
    مطالعۀ حاضر با هدف ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد از طریق واکاوی مضامین شادی در ادبیات و فرهنگ ایرانی به انجام رسید. روش پژوهش، تحلیل مضمون به‌عنوان یکی از روش‌های رویکرد کیفی است. داده‌های پژوهش شامل منابع و متون مرتبط با فرهنگ و ادبیات ایرانی است که از طریق تکنیک تحلیل متن و با توجه به فرایند تحلیل داده در روش تحلیل مضمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که شادی در فرهنگ و ادبیات ایرانی دربارۀ دو مضمون فراگیر اصلی شادی بیرونی (آفاقی) و شادی درونی (انفسی) قابلیت صورت‌بندی دارد. شادی بیرونی شامل زیست جهان شاد و بهْ زیستن و شادی درونی دربرگیرندۀ ایستار، منش و پویش معطوف به شادی است. ارائۀ الگوی مدرسۀ شاد بر مبنای مضامین شادی در فرهنگ و ادبیات ایرانی مستلزم توجه به ابعاد و مؤلفه‌های شادی بیرونی و شادی درونی و لحاظ نمودن این ابعاد در رابطه با ارکان و مؤلفه‌های اصلی مدرسه است که در قالب برنامۀ درسی معطوف به شادی، کارکنان آموزشی و اجرایی مدارس به‌مثابۀ آموزشگران شادی، محیط مدرسه با نشاط و دانش‌آموزان شاد زیست نمود پیدا می‌کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    21 - ارایه مدل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1399
    پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی به سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. محیط پژوهش ، شامل منابع دست اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در حوزه مطالعات کیفیت زندگی دانشگاهی که مقالات خارجی در فاصله ی زمانی أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی به سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. محیط پژوهش ، شامل منابع دست اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در حوزه مطالعات کیفیت زندگی دانشگاهی که مقالات خارجی در فاصله ی زمانی سال های1992 تا 2019 و مقالات داخلی در فاصله زمانی سال های1390 تا 1398 نمایه شده. ابزار مصاحبه از جامعه آماری اعضای هیات علمی و روش نمونه گیری هدفمند در دسترس است، پس از کد گذاری و دسته بندی 74 سوال اولیه، روایی محتوایی آنها به دو روش، کیفی (نظر 10 نفر از متخصصان) و کمی(بررسی میزان توافق هر سوال با استفاده از ضریب روایی محتوایی CVR) انجام شد. بعضی سوالات که روایی آنها پایین بود حذف و نهایتا 62 سوال مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی پرسشنامه 91/0 براورد شد. تجزیه و تحلیل دادها با روش تحلیل محتوای با رویکرد استقرایی نشان داد چهار مولفه محتوای آموزشی ، فرصت های یادگیری ، ارزشیابی و خدمات آموزشی از عوامل تشکیل دهنده کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی هستند. با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در پیشبرد اهداف جامعه و مدیریت آینده کشور و نیز اهمیت کیفیت زندگی دانشگاهی آنان به عنوان عاملی مهم در موفقیت دانشگاهها در انجام مأموریت خود؛ توجه و بکارگیری ملاکهای ارائه شده در مدل پیشنهادی برای تصمیم گیرندگان میتواند یکی از راههای بهبود کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    22 - رابطه ادراک از رهبری موثق با رفتارهای انحرافی کارکنان ستادی آموزش و پرورش شهر اصفهان
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1395
    این پژوهش با هدف تعیین رابطه ادراک از رهبری موثق با رفتارهای انحرافی در کارکنان اداره های آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه کارکنان اداره های آموزش و پرورش است که تعداد آنها 663 نفر بودند. براساس فرمول حجم ن أکثر
    این پژوهش با هدف تعیین رابطه ادراک از رهبری موثق با رفتارهای انحرافی در کارکنان اداره های آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه کارکنان اداره های آموزش و پرورش است که تعداد آنها 663 نفر بودند. براساس فرمول حجم نمونه کوکران 243 نفر به‌عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه های رهبری موثق والومبا و همکاران و رفتارهای انحرافی بنت و رابینسون استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری موثق (0/85) و رفتار انحرافی (0/73) محاسبه شد.تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون تحلیل واریانس انجام شد.نتایجنشان داد که بین رهبری موثق (0/285-=p< 0/01,r)، مؤلفه های شفافیت رابطه ای(0/226-=p< 0/01,r)، جنبه های اخلاقی درونی شده (0/160-=p<0/05,r) و پردازش متوازن (0/196-=p<0/01,r)با رفتارهای انحرافی رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد. همچنین، از بین مؤلفه های رهبری موثق به ترتیب مؤلفه های شفافیت رابطه ای، پردازش متوازن، جنبه های اخلاقی درونی شده قادر به پیش بینی رفتارهای انحرافی کارکنان ستادی بود. همچنین نتایج نشان داد که بین نمره های رهبری موثق و رفتارهای انحرافی برحسب جنسیت، سن تفاوت معنی‌دار وجود ندارد. تفاوت بین نمره های رفتارهای انحرافی برحسب سابقه خدمت معنی‌دار نبوده ولی تفاوت نمره های رهبری موثق برحسب سابقه خدمت معنی‌دار بود. همچنین نتایج نشان داد بین نمره های رهبری موثق افراد باسابقه خدمت کمتر از 10 سال، سابقه 10 تا 20 سال و بیشتر از 20 سال تفاوت معنی‌دار بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    23 - رابطه بین سبک‌ رهبری با راهبردهای مقابله با تعارض مدیران مدارس متوسطه
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1392
    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌ رهبری با راهبردهای مقابله با تعارض مدیران بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 141 نفر بودند که 102 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. جهت گرد أکثر
    چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک‌ رهبری با راهبردهای مقابله با تعارض مدیران بود که با روش توصیفی از نوع همبستگی انجام گردید. جامعه آماری مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به تعداد 141 نفر بودند که 102 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده از بین آنها انتخاب شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسش نامه سبک رهبری بس و اولیو[1] (2000) و پرسش نامه مدیریت تعارض پوتـنام و ویلسـون[2] (‌1994) استفاده‌ گردید. روایی محتوایی پرسش نامه‌ها توسط صاحب‌نظران مورد تأیید قرار گرفت و پایاپی از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 85/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و t مستقل استفاده گردید. یافته‌های پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی بین سبک رهبری تحولی و تبادلی با راهبرد راه حل گرایی، سبک رهبری عدم مداخله با راهبرد عدم مقابله و کنترل معنا‌دار بوده است. بین سبک رهبری تحولی و تبادلی با راهبرد عدم مقابله و کنترل و بین سبک رهبری عدم مداخله با راهبرد راه‌حل‌گرایی رابطه معنا‌دار مشاهده نشد. بهترین پیش بینی کننده راهبرد عدم مقابله سبک رهبری عدم مداخله، راهبرد راه حل گرایی سبک رهبری تحولی و راهبرد کنترل در گام اول سبک رهبری عدم مداخله و در گام دوم سبک رهبری تبادلی بوده است. [1] . Bass & Avolio [2] . Putnam & Wilson تفاصيل المقالة

  • المقاله

    24 - ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مش أکثر
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ارتقاء مسئولیت پذیری دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی براساس آسیب شناسی وضعیت موجود بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی از روش پیمایشی استفاده شده است. مشارکت کنندگان بخش کیفی، متخصصان آموزش ابتدایی و روان‌شناسان آموزش و پرورش بودند که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. مصاحبه با مشارکت کنندگان به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت و تا رسیدن به اشباع داده‌ها به تعداد 15 نفر ادامه یافت. جامعه آماری در بخش کمی کلیه مدیران، معلمان و کارشناسان دوره ابتدایی کشور بودند که از بین آنها به صورت تصادفی چند مرحله ای تعداد 480 نفر انتخاب گردید. ابتدا با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش تحلیل محتوای کیفی، آسیب‌ها در زمینه مسئولیت پذیری دانش‌آموزان ابتدایی شناسایی و پس از تأیید روایی محتوایی لاوشه، پرسشنامه 77 گویه‌ای برمبنای آن طراحی و با روش پیمایشی و استفاده از تحلیل عامل تأییدی الگوی مسئولیت پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی اعتباریابی گردید. جهت روایی گویه‌های پرسشنامه از دو معیار روایی همگرا و روایی افتراقی و برای پایایی ابزارها از دو معیار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از تحلیل عامل تاییدی و ‌نرم‌افزار‌Smart PLS استفاده ‌شده ‌است با توجه به کدگذاری یافته‌های حاصل از مصاحبه با اساتید و صاحب‌نظران، مسئولیت پذیری دانش‌آموزان دوره ابتدایی در شش بعد شناسایی شد. شاخص‌های الگو از برازش مطلوبی برخوردار بودند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    25 - تدوین الگوی مفهومی مشارکت والدین و بررسی اثربخش آن درمدیریت مدرسه: پژوهش ترکیبی
    نوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 72 , السنة 18 , پاییز 1402

    هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مشارکت والدین و بررسی اثربخشی آن درمدیریت مدرسه بود که با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. محیط پژوهش مرحله کیفی کلیه مقالات علمی – پژوهشی خارجی، داخلی ،کتب، پایان نامه، همایش های بین المللی و اسناد بالا دستی بود. نمونه گ أکثر

    هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مشارکت والدین و بررسی اثربخشی آن درمدیریت مدرسه بود که با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی انجام شد. محیط پژوهش مرحله کیفی کلیه مقالات علمی – پژوهشی خارجی، داخلی ،کتب، پایان نامه، همایش های بین المللی و اسناد بالا دستی بود. نمونه گیری هدفمند و تا رسیدن پژوهشگر به اشباع نظری ادامه یافت. روایی با روش ممیزی کردن از سوی داورانجام شد برای روایی محتوایی از نظر متخصصان برای بررسی کیفی محتوا استفاده گردید. سنجش پایایی با ضریب پایایی هولستی انجام شد. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون (آتراید-استرلینگ) استفاده شد، نتایج تحلیل یافته ها منجر به شناسایی مضمون فراگیر (تعامل والد – مدرسه)، پنج مضمون سازمان دهنده( رهیافت عملی تعامل، فرهنگ سازی تعامل، تمهیدات سازمانی، مدیریت تعامل، همسوسازی نگرش و عملکرد) و سی مضمون پایه گردید.جامعه آماری در بخش کمی، مدیران دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم بود. نمونه گیری خوشه ای با استفاده از فرمول کوهن مانیون انجام و 535 نفر از مدیران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات سیاهه محقق ساخته بر اساس یافته های بخش کیفی، شامل 120 گویه بود. در بخش کمی از روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، روایی صوری و محتوایی استفاده گردید.برای سنجش پایایی از روش پایایی آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد. ارزيابي الگو با استفاده از الگوی معادله ساختاری و تحلیل عاملی مرتبه دوم انجام شد. نتایج نشان داد الگوهای اندازه گیری از برازش مطلوب برخوردارند، با قرار گرفتن همه این عوامل در مدل اصلی، مدل مذکور نیز از برازش مطلوب برخوردار بود.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    26 - رابطه اعتماد و سکوت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان)
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1397
    هدف از پژوهش حاضر­، تعیین رابطه  اعتماد سازمانی و سکوت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد (خوراسگان) است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) به تعداد ۳۴۰ نفر که با است أکثر
    هدف از پژوهش حاضر­، تعیین رابطه  اعتماد سازمانی و سکوت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد (خوراسگان) است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) به تعداد ۳۴۰ نفر که با استفاده از جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان (۱۹۷۰) تعداد ۱۸۰ نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب گردید. در این پژوهش، پرسشنامه های اعتماد سازمانی الونن و همکاران (۲۰۰۸) و پرسشنامه های سکوت سازمانی و رضایت شغلی واکولا و بوراداس ( ۲۰۰۵) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، تحلیل واریانس چندراهه استفاده شده است. بین اعتماد سازمانی و مؤلفه های آن با رضایت شغلی رابطه معنادار وجود داشت. همچنین رابطه بین سکوت سازمانی و مولفه های آن با رضایت شغلی معکوس و معنادار بود. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد، بهترین پیش بینی کننده های رضایت شغلی ، اعتماد مؤسسه ای و اعتماد بین کارکنان بوده است. همچنین بهترین پیش بینی کننده های رضایت شغلی، نگرش سرپرست به سکوت، نگرش مدیریت به سکوت و فرصت های ارتباطی بودند. بین نظرات پاسخگویان در مورد اعتماد سازمانی، سکوت سازمانی و رضایت شغلی با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی (سن، جنس، سابقه ی خدمت و مدرک تحصیلی) تفاوت وجود نداشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    27 - مقایسه آسیب های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی
    دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 11 , تابستان 1399
    هدف مقاله حاضر مقایسه آسیب های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد ایران بوده است. پژوهش به شیوه کمی و با استفاده از روش توصیفی- مقایسه ای انجام  شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه آسیب های اخلاق حرفه‌ای 119 گویه ای محقق ساخته، که دارای سه ب أکثر
    هدف مقاله حاضر مقایسه آسیب های اخلاق حرفه‌ای در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و آزاد ایران بوده است. پژوهش به شیوه کمی و با استفاده از روش توصیفی- مقایسه ای انجام  شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه آسیب های اخلاق حرفه‌ای 119 گویه ای محقق ساخته، که دارای سه بعد فردی، سازمانی و فراسازمانی بود، استفاده شد. روایی محتوایی و صوری پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ، 84/0 به دست آمد. جامعه آماری شامل همه اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی شامل پیام نور، علمی کاربردی و روزانه و هم چنین همه واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی سراسر کشور بود که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و نرم افزار spss نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد بین دانشگاه آزاد و دولتی در زمینه آسیب ها در زمینه عوامل فردی در همه ابعاد شامل مفهوم شناسی اخلاق حرفه‌ای، شخصیت و مهارت ها تفاوت معنادار بود هم چنین در زمینه عوامل سازمانی در ابعاد ساختار سازمان، جذب و نگهداشت، اخلاق شغلی و نظارت و کنترل تفاوت معنادار و در ابعاد مدیریت و رهبری و عامل فرهنگ سازمان تفاوت معنادار نبود. هم چنین نتایج نشان داد بین دانشگاه آزاد و دولتی در زمینه آسیب های مربوط به اخلاق حرفه‌ای در بعد فرا سازمانی در ابعاد اقتصاد و فرهنگی- اجتماعی تفاوت معنادار و در بعد سیاست گذاری تفاوت معنادار وجود نداشت. تفاصيل المقالة