-
المقاله
1 - تبیینی نو از مولفه های تربیت شهروندی با تاکید بر برنامه درسی پنهان در دوره دبیرستانمدیریت فرهنگی , العدد 44 , السنة 13 , تابستان 1398مقدمه و هدف پژوهش: شهروندی مفهومی است که به افراد جامعه هویت رسمی و قانونی میبخشد و از یک طرف متضمن وظایف و مسئولیتها و از طرف دیگر متضمن حقوق و خواستههای افراد است. پژوهش حاضر با هدف توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیستهی دانشآموزان از مولفههای تربیت شهروندی موثر انجا أکثرمقدمه و هدف پژوهش: شهروندی مفهومی است که به افراد جامعه هویت رسمی و قانونی میبخشد و از یک طرف متضمن وظایف و مسئولیتها و از طرف دیگر متضمن حقوق و خواستههای افراد است. پژوهش حاضر با هدف توصیف، تبیین و تفسیر تجارب زیستهی دانشآموزان از مولفههای تربیت شهروندی موثر انجام شده است. روش پژوهش: جامعه پژوهش شامل تعداد 54000 نفر دانش آموزان پسر و دختر سالهای سوم و چهارم رشتههای متوسطه نظری استان سیستان و بلوچستان در 6 منطقه آموزشی سال تحصیلی 96-1395 بود. که با روش نمونهگیری هدفمند همگن انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادها، مصاحبهی نیمه ساختاریافته بود که مصاحبه ها حد اشباع دادهها ادامه یافت. روش تجزیه و تحلیل دادها، روش کدگذاری موضوعی و تحلیل تفسیری بود. یافتهها: پس از تجزیه و تحلیل دادهها و حذف کدهای مشترک، کدمفهومی که بیانگر تجارب مشارکت کنندگان بود استخراج گردید که در 5 دسته اصلی به این شرح دستهبندی شدند: 1ـ بهداشت فردی و جمعی 2ـ قدرشناسی از میراث فرهنگی 3ـ مشارکت 4ـ قانون 5ـ توانایی حل مسئله. نتیجه گیری: این یافتهها نمایانگر آن است که دانشآموزان در ارتباط با مهارتهای شهروندی تجارب مثبت و منفی زیادی را کسب کردهاند که مبین تغییرات در نگرش، اخلاق و... میباشد که آگاهی از آن، برنامهریزی برای مسئولین جامعه را آسانتر میکند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - ارایه الگوی مدرسه آینده با تاکید بر مؤلفههای فرهنگیمدیریت فرهنگی , العدد 4 , السنة 16 , پاییز 1401هدف پژوهش: جایگاه فرهنگ به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه مدارس آینده به عنوان یک دغدغه بنیادین مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی این جایگاه به دنبال تدوین الگوی فرهنگی مدرسه آینده است. روش پژوهش: روش پژوهش کمی، از نوع توصیفی و از طریق مدل معادلات ساختاری است. ابزار گرد أکثرهدف پژوهش: جایگاه فرهنگ به واسطه نقش راهبردی آن در توسعه مدارس آینده به عنوان یک دغدغه بنیادین مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی این جایگاه به دنبال تدوین الگوی فرهنگی مدرسه آینده است. روش پژوهش: روش پژوهش کمی، از نوع توصیفی و از طریق مدل معادلات ساختاری است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که بر پایه مصاحبه با متخصصان به دست آمد؛ نمونه آماری این پژوهش به دلیل نامعلوم جامعه آماری از طریق فرمول نمونهگیری جامعه نامعلوم کوکران 400 نفر برآورد گردید، اعتبار ابزار از طریق روایی صوری و محتوایی و همچنین پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ اندازهگیری شد. تجزیه و تحلیل با استفاده از مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافته ها: یافتهها نشان داد مدل مدرسه آینده در 21 مقوله کلی شامل (توسعه فرهنگ فناوری سیاستهای مشارکت فرهنگی، توسعه سرمایهای، تاکتیکهای نهادی، تفکر آیندهنگرانه، گفتمان نمایشی، تنازع نهاد قدرت، مدیریت تفاوتهای فرهنگی، وابستگی منابع، فرهنگ یادگیری، سرمایههای اجتماعی و فرهنگی، حساسیت فرهنگی هنری، توسعه گفتمان صنایع خلاق، احیای فرهنگ مدرسهای، پذیرش چند فرهنگ گرایی، بازآرایی محیطی، بازاندیشی آموزشی، بسط فرهنگ شفافیت، فرهنگ یادگیری مستمر، فرهنگ تحولپذیری، توسعه فرهنگ دانایی محوری) و در قالب مدل پارادایمی اشتراوس و کوربین قابل تبیین است؛ یافتهها همچنین نشان داد همه ضرایب مدل بالاتر از 0.3 برآورد و ضرایب برازش مدل از مطلوبیت کافی برخوردار است. نتیجه گیری: مدرسه آینده را میتوان بر پایه مولفههای فرهنگی تبیین نمود. نتایج این پژوهش برای توسعه گفتمان فرهنگ در مدارس و همچنین تقویت نقش مولفههای فرهنگی در آموزش و پرورش کاربرد دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - شناسایی مولفههای دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاهها با استفاده از روش آمیختهرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1398پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاهها با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. بر اساس مولفههای به دس أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاهها با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. بر اساس مولفههای به دست آمده در بخش کیفی، پرسشنامه 176 گویه ای ساخته شد. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، از روایی صوری، روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد. نمونه آماری در بخش کمی از 181 نفر از اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی در دانشگاههای آزاد اسلامی کل کشور تشکیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور استفاده شد. یافتهها نشان داد که ابزار سنجش از اعتبار عاملی برخوردار بود. همچنین مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ به منظور سنجش همبستگی درونی مضامین پایه بالاتر از 7/0 گزارش شد، در نتیجه ابزار سنجش مربوط به این مفاهیم از دقت اندازه گیری کافی برخودار بود. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون منجر به طراحی مدل دانشگاه آینده با 12 مضمون سازمان دهنده و 26 مضمون پایه گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - رابطة بین یادگیری خود راهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیمدانشپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1397پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین یادگیری خودراهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیمدانش در بین دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ناحیة دو شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-93 به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعة آماری تعداد 4995 پسران مقطع متوسطه ناحیة دو بود که أکثرپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین یادگیری خودراهبر، خودکارآمدی و سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیمدانش در بین دانشآموزان پسر مقطع متوسطه ناحیة دو شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-93 به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعة آماری تعداد 4995 پسران مقطع متوسطه ناحیة دو بود که از این میان با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری خوشهای تعداد 356 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات 4 پرسشنامة یادگیری خودراهبر Fisher,2001)) با 40 گویه، پرسشنامه خودکارآمدی (Shererr &Maddux,1982) با 17 گویه، پرسشنامة سواد اطلاعاتی با 18 گویه و پرسشنامة تسهیمدانش با 15 گویه بود که روایی صوری، محتوایی و سازه آن تأیید و پایایی آنها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی، رگرسیون گامبهگام و تحلیل واریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیههای اصلی نشان داد که بین یادگیری خودراهبر با رفتار تسهیمدانش، خودکارآمدی با رفتار تسهیمدانش و بین سواد اطلاعاتی با رفتار تسهیمدانش رابطة معناداری وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که بین بعد رغبت برای یادگیری، بعد خودمدیریتی و بعد خودکنترلی با رفتار تسهیمدانش رابطة معنادار وجود داشت. همچنین بین بعد میل به آغازگری رفتار از خودکارآمدی، بعد میل به گسترش تلاش برای کارآمد کردن تکلیف از خودکارآمدی، بعد مقاوم در رویارویی با موانع از خودکارآمدی با رفتار تسهیمدانش رابطة معنادار وجود داشت. نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد ابعاد رغبت و خودمدیریتی از یادگیری خودراهبر توان پیشبینی رفتار تسهیمدانش را داشته است. همچنین بعد میل به گسترش تلاش برای کارآمد کردن تکلیف توان پیشبینی رفتار تسهیمدانش را داشته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - ارائه الگوی برنامه درسی آموزش جنسی و اعتبارسنجی آن بر مبنای تجربیات مربیان بهداشت مدارس متوسطه شهر اصفهانپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 78 , السنة 20 , پاییز 1402آموزش جنسی تلاش برای جامعهپذیری جنسی و تنظیم الگوها و رفتارهای جنسی است. این پژوهش باهدف ارائه الگوی برنامه درسی آموزش جنسی و اعتبارسنجی آن با استفاده از رویکرد ترکیبی و استراتژی اکتشافی– متوالی به انجام رسیده است. روش مورداستفاده در بخش کیفی پژوهش نظریه زمینه¬ای و در أکثرآموزش جنسی تلاش برای جامعهپذیری جنسی و تنظیم الگوها و رفتارهای جنسی است. این پژوهش باهدف ارائه الگوی برنامه درسی آموزش جنسی و اعتبارسنجی آن با استفاده از رویکرد ترکیبی و استراتژی اکتشافی– متوالی به انجام رسیده است. روش مورداستفاده در بخش کیفی پژوهش نظریه زمینه¬ای و در بخش کمی پیمایش بوده است. افراد موردمطالعه در دو بخش کیفی و کمی پژوهش مربیان بهداشت مدارس متوسطه شهر اصفهان بوده-اند. تکنیک گردآوری داده¬ها در بخش کیفی مصاحبه عمیق و در بخش کمی پرسشنامه بوده است. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده¬ها در مرحله کیفی از تکنیک کدگذاری و در مرحله کمی از رویکرد مدل¬سازی معادله ساختاری واریانس¬محور استفاده گردید. یافته¬های پژوهش در بخش کیفی پژوهش نشان داد که الگوی برنامه آموزشی جنسی شامل هشت مقوله اصلی ازجمله «واقعی نمودن فهم جنسی»، «رفع محدودیت گفتمانی»، «تکثرگرایی منابع»، «واقعیت¬پذیری آموزشی»، «بازسازی نظام خانوادگی»، «بازسازی نظام آموزشی»، «تعامل¬گرایی نهادی» و «همراستایی فرهنگی» است. نتایج بخش کمی پژوهش نیز دلالت بر اعتبار و پایایی الگوی ارائه شده در مرحله کیفی پژوهش دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - Identifying the Components of Competitive Intelligence in Order to Provide a Curriculum ProgramCurriculum Research Journal , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1399Purpose: The aim of the present research was to identify the components of competitive intelligence in order to provide a curriculum.Methodology: The present study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of its method. The research population included v أکثرPurpose: The aim of the present research was to identify the components of competitive intelligence in order to provide a curriculum.Methodology: The present study was applied in terms of purpose and qualitative in terms of its method. The research population included valid Persian and Latin books and articles published during the years 2000 to 2019. A total of 29 cases were selected by the census sampling method after the primary review. Data were obtained through a review of books and articles and were analyzed by thematic analysis using a deductive approach.Findings: The results showed that the components of competitive intelligence had 99 basic themes, 13 organizing themes, and 4 global themes. Four global themes include market awareness (consisting of two organizing themes customer acquisition strategies and market environment engineering), socio-strategic awareness (consisting of six organizing themes of education management, cultural management, financial management, human resource management, change management, and excellence management), awareness of the competitors’ status (consisting of three organizing themes competitive strategy, competitive planning, and competitive evaluation) and technological awareness (consisting of two organizing themes technological engineering and technological strategy).Conclusion: According to the results of the present study, to design curriculum, competitive intelligence components and themes can be used the quality of the curriculum can be improved accordingly. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - تحلیلی بر مولفه اخلاق مداری شخصیت برند در آموزش عالیمطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1402هدف پژوهش حاضر تحلیل مولفه اخلاق مداری شخصیت برند در آموزش عالی به روش تحلیل مضمون است. مضامین شخصیت برند در فاز اول پژوهش(کیفی)با روش تحلیل مضمون در محیط پژوهش منابع اطلاعاتی در حوزه برند و شخصبت برند در پایگاه های اینترنتی معتبر به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور63عنو أکثرهدف پژوهش حاضر تحلیل مولفه اخلاق مداری شخصیت برند در آموزش عالی به روش تحلیل مضمون است. مضامین شخصیت برند در فاز اول پژوهش(کیفی)با روش تحلیل مضمون در محیط پژوهش منابع اطلاعاتی در حوزه برند و شخصبت برند در پایگاه های اینترنتی معتبر به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور63عنوان مقاله و کتاب شناسایی گردید.در فاز دوم(کمی)جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه های جامع ازاد اسلامی ایران با روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس تعداد 32دانشگاه انتخاب گردید.ابزار پژوهش،پرسشنامه123گویه ایی محقق ساخته تنظیم شد. جهت تحلیل استنباطی داده های پرسشنامه از روش تحلیل عاملی تاییدی استفده که بر این اساس مضمون سازمان دهنده اخلاق مدار شامل دو مضمون پایه ارزش قائل بودن برای فضیلت و باز آفرین اخلاقی است.نتایج تحلیل عاملی جهت اعتبار یابی مدل، مضمون ارزش قائل بودن برای فضیلت با بار عاملی90/0نشان از اثربالا تبیین کنندگی است و نیز همه ی مضامین با بار عاملی بالا مورد تایید قرار گرفتند که نشان از اعتبار بالای مدل بود.همچنین مقادیر ضریب آلفای کرنباخ 82/0در سنجش پایایی که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در معرف های مضامین است.نتایج می تواند به عنوان الگویی مناسب از شخصیت برند با ویژگی اخلاق مداری برای ایجاد مزیت استراتژیک و تاکتیک راهبردی در موفقیت معطوف به آینده آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد زیرا دانشگاه دارای شخصیت برند اخلاق مدار، تأثیر چشمگیری بر نتایج دانشگاه دارد وباعث افزایش بهره وری و بهبود ارتباطات می گرددو نیز درجه خطرپذیری کاهش می یابدچون با وجود اخلاق در سازمان آموزشی جریان اطلاعات به راحتی تسهیل میگردد تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با توانمندسازی روانشناختی کارکنانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1395پژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر اداره کل میراث فرهن أکثرپژوهش حاضر، با هدف تعیین رابطه مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی انجام گرفت. این تحقیق، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه کارکنان دارای مدرک فوق دیپلم و بالاتر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر اصفهان میباشند که تعداد آنها در سال 1393 مشتمل بر 165 نفر بود. از بین افراد مذکور، با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران، 103 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات با پایایی 85/0 و پرسشنامه استاندارد توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1996) با پایایی 81/0، مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک روشهای آمار استنباطی شامل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چندراهه از طریق نرمافزار SPSS انجام شد. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین مهارتها و صلاحیتهای بهکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات و توانمندسازی روانشناختی کارکنان رابطه معناداری وجود داشت (01/0P<، 269/0=r). همچنین، بین بعد مهارتهای عمومی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 247/0=r)، بین بعد مهارتهای تخصصی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 195/0=r)، صلاحیتهای شناختی با توانمندسازی روانشناختی (01/0P<، 283/0=r)، صلاحیتهای عملکردی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 253/0=r) رابطه معناداری وجود داشت. اما، بین بعد صلاحیتهای عاطفی با توانمندسازی روانشناختی (05/0P<، 052/0=r) رابطه معناداری مشاهده نشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - تأثیر آموزشهای شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشتساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرمافزارهای چندرسانهای)فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1392پژوهش حاضر، با هدف سنجش تأثیر آموزشهای شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرمافزارهای چندرسانهای) به روش شبه تجربی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآم أکثرپژوهش حاضر، با هدف سنجش تأثیر آموزشهای شهروندی بر افزایش آگاهی شهروندی کودکان هشت ساله شهر اصفهان (با تأکید بر نرمافزارهای چندرسانهای) به روش شبه تجربی در قالب طرح دو گروهی (آزمایش و کنترل) با پیشآزمون و پسآزمون انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق را کلیه دانشآموزان پایه دوم دبستانهای شهر اصفهان به تعداد 26572 نفر، تشکیل میدهد. که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، ابتدا دو مدرسه دخترانه و پسرانه انتخاب شد. سپس از بین کلاسهای دوم موجود در هر مدرسه دو کلاس در قالب یک گروه آزمایش و یک گروه گواه (جمعاً 78 نفر) انتخاب شدند. پس از اجرای پیشآزمون، دو گروه آزمایش (دختر و پسر) به مدت 5 هفته تحت آموزش با استفاده از مولتی مدیای آموزش فرهنگ شهروندی قرار گرفتند، سپس از هر دو گروه کنترل و آزمایش پسآزمون بهعمل آمد. ابزارگردآوری اطلاعات، آزمون محققساخته ترکیبی در 5 حیطه هویت ملی، آموزههای دینی و مذهبی، آشنایی با قانون و مقررات، رفتار و روابط اجتماعی و حفظ محیط زیست بوده است که روایی آن تأیید شد و پایایی آن با استفاده از روش دو نیمهسازی، معادل 85/0 برآورد گردید. یافتههای پژوهش نشان داد، بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون شرکتکنندگان در کلیه ابعاد، آموزش تفاوت وجود دارد. همچنین، نتایج حاکی از آن بود که تأثیر آموزشهای شهروندی مبتنی بر نرمافزار چندرسانهای برگروه پسران بیشتر از دختران بوده است، این آموزشها بیشترین تأثیر را در بعد حفظ محیط زیست وکمترین تأثیر را در بعد آموزههای دینی و مذهبی داشته است. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - رابطه پذیرش فنآوری اطلاعات با خلاقیت کارکنان در ذوبآهن اصفهانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 5 , تابستان 1394پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین پذیرش فنآوری اطلاعات با خلاقیت کارکنان در ذوب آهن اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری را کلیه کارکنان بخش اداری این شرکت به تعداد 800 نفر تشکیل میدهد. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونهگیری در د أکثرپژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین پذیرش فنآوری اطلاعات با خلاقیت کارکنان در ذوب آهن اصفهان به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری را کلیه کارکنان بخش اداری این شرکت به تعداد 800 نفر تشکیل میدهد. با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 259 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، دو پرسشنامه شامل پرسشنامه محققساخته پذیرش فنآوری اطلاعات با استفاده از ابعاد مدل دیویس و پرسشنامه تعدیل یافته خلاقیت سازمانی رندسیپ بود، که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که بین ابعاد پذیرش فنآوری اطلاعات با خلاقیت کارکنان رابطه معنادار (577/0=r و 0/01>P) وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که از بین ابعاد پذیرش فنآوری اطلاعات در گام اول بعد متغیرهای بیرونی و در گام دوم بعد سودمندی درک شده بهترین پیشبینی کننده خلاقیت کارکنان بوده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - ارایه مدل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشینوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1399پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی به سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. محیط پژوهش ، شامل منابع دست اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در حوزه مطالعات کیفیت زندگی دانشگاهی که مقالات خارجی در فاصله ی زمانی أکثرپژوهش حاضر با هدف ارایه مدل کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی به سنت پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام شد. محیط پژوهش ، شامل منابع دست اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در حوزه مطالعات کیفیت زندگی دانشگاهی که مقالات خارجی در فاصله ی زمانی سال های1992 تا 2019 و مقالات داخلی در فاصله زمانی سال های1390 تا 1398 نمایه شده. ابزار مصاحبه از جامعه آماری اعضای هیات علمی و روش نمونه گیری هدفمند در دسترس است، پس از کد گذاری و دسته بندی 74 سوال اولیه، روایی محتوایی آنها به دو روش، کیفی (نظر 10 نفر از متخصصان) و کمی(بررسی میزان توافق هر سوال با استفاده از ضریب روایی محتوایی CVR) انجام شد. بعضی سوالات که روایی آنها پایین بود حذف و نهایتا 62 سوال مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی پرسشنامه 91/0 براورد شد. تجزیه و تحلیل دادها با روش تحلیل محتوای با رویکرد استقرایی نشان داد چهار مولفه محتوای آموزشی ، فرصت های یادگیری ، ارزشیابی و خدمات آموزشی از عوامل تشکیل دهنده کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی هستند. با توجه به اهمیت نقش دانشجویان در پیشبرد اهداف جامعه و مدیریت آینده کشور و نیز اهمیت کیفیت زندگی دانشگاهی آنان به عنوان عاملی مهم در موفقیت دانشگاهها در انجام مأموریت خود؛ توجه و بکارگیری ملاکهای ارائه شده در مدل پیشنهادی برای تصمیم گیرندگان میتواند یکی از راههای بهبود کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان با تاکید بر بعد تسهیلات آموزشی باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالینوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 72 , السنة 18 , پاییز 1402هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالی در راستای بهبود عملکرد وضع موجود است. از لحاظ روششناسی پژوهش حاضر به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش أکثر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالی در راستای بهبود عملکرد وضع موجود است. از لحاظ روششناسی پژوهش حاضر به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانهای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئت علمی، مدیران و مسئولین مربوطه بودند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل پانزده سال سابقه تدریس، پژوهش و مدیریت در دورههای مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 30 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالی شامل32 مؤلفه و 5 بعد (بهزیستی فردی، بهزیستی شغلی، بهزیستی مدیریتی، بهزیستی فرایندها، بهزیستی محیطی) میباشد. ضمناً مشارکتکنندگان بیشتر به ابعاد بهزیستی فردی و بهزیستی شغلی اشاره کردند، اما در اسناد بالادستی به ابعاد بهزیستی مدیریتی، بهزیستی فرایندها، بهزیستی محیطی بیشتر پرداخته شده بود. با نگاهی سیستماتیک به پژوهش حاضر میتوان دریافت که مفهوم بهزیستی سازمانی نقش مهم و موثری در بهبود فرایند کار دارد و متغیرهای فردی، شغلی و سازمانی و ... به عنوان پیشایندهای بهزیستی وضعیت مطلوبی بر اساس ویژگیهای شغلی، رهبری خدمتگزار، اخلاق سازمانی و ... به عنوان پیشایندهای مطلوب بهزیستی دارند. لذا طراحی مدل بهزیستی سازمانی در مسائل آموزش عالی جهت دستیابی به الگویی منسجم و ساختارمند مورد نیاز است.
تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - شناسایی مولفههای شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه-های آزاد اسلامی ایراننوآوری های مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1397پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی ایران به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در فاز اول (کیفی) از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده شد. محیط پژوهش آن شامل منابع دسته اول بانک های اطلا أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های شایستگی مدیران در دانشگاه آینده به منظور ارائه یک مدل مناسب برای دانشگاه آزاد اسلامی ایران به روش آمیخته اکتشافی انجام شد. در فاز اول (کیفی) از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده شد. محیط پژوهش آن شامل منابع دسته اول بانک های اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی2000 تا 2017 در حوزه مطالعات شایستگی های مدیران آینده بود. جهت جمع آوری مضامین اولیه، به روش نمونه گیری هدفمند ملاک محور به روش متوالی تعداد 134 عنوان مقاله و کتاب داخلی-خارجی مورد مطالعه قرارگرفت که با این تعداد محقق به اشباع نظری رسید. پس از کدگذاری و دسته بندی 100 مضمون اولیه، روایی محتوایی آن به دو روش کیفی و کمی انجام شد. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی مضامین 85/0 برآورد شد. شبکه مضامین مشتمل بر 3 مضمون فراگیر، 9 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه ترسیم گردید. در فازدوم (کمی)، محیط پژوهش شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی جامع ایران، به تعداد 11554 نفر که با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزارپژوهش سیاهه 100 گویه ای محقق ساخته بود و روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان تایید شد، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی، و سنجش پایایی آن بااستفاده از آلفای کرونباخ انجام شد. مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ برای مضامین بالاتر از 75/0 گزارش شدند که نشان دهنده همبستگی درونی بالا در معرف های مضامین پایه است. با توجه به شاخص های برازش مدل، مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. شایستگی های ارزش آفرین، تعالی گرا و پیشران با بار عاملی 97/0، 94/0 و 92/0 به ترتیب از بیشترین اثر تبیین کنندگی در این الگو برخوردار بوده اند. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - ارایه مدل مدرسه کارآمد برای دوره ابتدایی آموزش و پرورش دولتی ایرانپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 79 , السنة 20 , زمستان 1402این تحقیق با هدف ارایه مدل مدرسه کارآمد برای آموزش و پرورش در قالب سنت پژوهش کیفی بارویکرد داده بنیاد انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و مشارکت کنندگان تحقیق مشتمل بر خبرگان فعال در حوزه آموزش و پرورش (اعم از اساتید دانشگاه ، د أکثر
این تحقیق با هدف ارایه مدل مدرسه کارآمد برای آموزش و پرورش در قالب سنت پژوهش کیفی بارویکرد داده بنیاد انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و مشارکت کنندگان تحقیق مشتمل بر خبرگان فعال در حوزه آموزش و پرورش (اعم از اساتید دانشگاه ، دبیران، مدیران مدارس، سرگروهان آموزشی و کارشناسان) و روش نمونه گیری به شیوه غیراحتمالی، از نوع نظری بود. پس از انجام مصاحبه اکتشافی با خبرگان، داده های جمع آوری شده به کمک روش داده بنیاد مبتنی بر مدل اسـتراوس و کـوربین در سه مرحلۀ کدگذاري باز، محوري و انتخابی مورد تحیلی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد الگوی مفهومی شکل گیری مدرسه کارآمد از حیث شرایط علی شامل ابعاد تغییر سپهر آموزش کنونی، مدرسه به مثابه اجتماع، توسعه گفتمان های آموزشی و توسعه عدم تجانس هاست. از حیث شرایط زمینه ای شامل ابعاد مساله مندی مدرسه و رشد گرایش تحول گرایانه ،از حیث شرایط مداخله گر شامل ابعاد بازاندیشی انتقادی در آموزش و پرورش و بنیادگرایی آموزش ،از حیث راهبردها مشتمل بر 4 راهبرد تسهیل گیری جریان آموزش، نهادینه سازی سیستم باز، معناآفرینی آموزشی و بازآرایی محیطی و نهایتا از حیث پیامدها دارای 3 پیامد فردی، اجتماعی و سازمانی است.
تفاصيل المقالة