-
المقاله
1 - تحلیل محتوای کتابهای ریاضی دوره اول ابتدایی براساس مولفههای آموزش پایداری با تکنیک آنتروپی شانونعلوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 8 , السنة 23 , پاییز 1400زمینه و هدف: وجود چالشهای منحصر به فرد در عصر حاضر موجب نیاز تغییرات واقعی در طرز تفکر و عملکردی کاملاً جدید در جامعه شده است. لذا استفاده از آموزش پایداری در تولید منابع انسانی کاملاً آگاه، به ویژه با توجه به مهارتهای اساسی درک و دانش مورد نیاز در قرن بیست و یکم، حیا أکثرزمینه و هدف: وجود چالشهای منحصر به فرد در عصر حاضر موجب نیاز تغییرات واقعی در طرز تفکر و عملکردی کاملاً جدید در جامعه شده است. لذا استفاده از آموزش پایداری در تولید منابع انسانی کاملاً آگاه، به ویژه با توجه به مهارتهای اساسی درک و دانش مورد نیاز در قرن بیست و یکم، حیاتی است. براین اساس هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای ریاضی دوره اول ابتدایی براساس مولفههای آموزش پایداری است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. واحد تحلیل (تصاویر، متن، فعالیت کلاسی و تمرین و کار در کلاس) است. جامعه آماری کتابهای ریاضی دوره اول ابتدایی (پایه اول، دوم و سوم) است. که در این پژوهش کل محتوای آن براساس سه مولفه آموزش پایداری (اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی) تحلیل شد. حجم نمونه با جامعة آماری یکسان و بهصورت سرشماری در نظر گرفته شد. برای تایید روایی چک لیست از روایی صوری و محتوایی با نظرات صاحبنظران استفاده شد و پایایی آن 92/0 از روش هولستی بدست آمد و برای پردازش دادههای گردآوری شده از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد، تصاویر محیطزیستی در هر سه پایه دارای فراوانی بیشتری نسبت به دیگر واحد تحلیل است و در بین مجموع مولفههای آموزش پایداری، مولفه محیطزیستی در کلیه دورههای اول ابتدایی بیشترین و اقتصادی کمترین فراوانی را دارا بود. همچنین بر اساس معیار بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت، معیار محیط زیستی در پایه اول و معیار اجتماعی در پایه های دوم و سوم بیشترین مقدار را دارا است. همچنین آموزش پایداری در پایه دوم و سوم با هم یکسان بودهاند. بحث و نتیجهگیری: یافتهها بر این امر تاکید دارند که که تعادل و انسجام لازم بین سه مولفه آموزش پایداری برقرار نبوده و در محتوای کتابهای ریاضی دوره اول آنگونه که شایسته است به مولفههای آموزش پایداری توجه نشده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تبیین جایگاه ادراک زیباشناسانه در تعالی ذهنی یادگیرندگان و ارائة الگویی مفهومی برای برنامة درسی هنرپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1396تقویت ادراک زیباشناسانه و تحقق ذهنیت فلسفی بهعنوان دو هدف غایی نظامهای آموزشی مورد واکاوی اندیشمندان تربیتی میباشند، اما نسبت میان این دو هدف در طراحیهای آموزشی و برنامهریزیهای درسی مورد بازبینی نظری واقع نشده است. در این مقاله نقش ادراک زیباشناسانه در تعالی نشان أکثرتقویت ادراک زیباشناسانه و تحقق ذهنیت فلسفی بهعنوان دو هدف غایی نظامهای آموزشی مورد واکاوی اندیشمندان تربیتی میباشند، اما نسبت میان این دو هدف در طراحیهای آموزشی و برنامهریزیهای درسی مورد بازبینی نظری واقع نشده است. در این مقاله نقش ادراک زیباشناسانه در تعالی نشان اولِ بعد جامعیتِ ذهنیت فلسفی آشکار شده و نیز ماهیت عناصر اصلی طراحی آموزشی در برنامه درسی هنر بر اساس نقش آشکارشده فوق تبیین گردیده است. برای این منظور ابتدا ادراک زیباشناسانه و مراحل آن و محمل تحقق این ادراک، یعنی تربیت هنری تبیین شده، سپس ذهنیت فلسفی مورد تبیین قرار گرفته است. در ادامه به روش توصیفی تحلیلی، روابط مفهومی و جغرافیای منطقی میان ادراک زیباشناسانه و نشان اول بعد جامعیتِ ذهنیت فلسفی، کشف و تبیین گردیده است. این پژوهش دارای جهانبینی ساختن گرایانه و راهبرد کیفی میباشد. روش پژوهش، تحلیلی و از نوع استعلایی فرارونده بوده و روش اسنادی برای جمعآوری اطلاعات برگزیده گردیده است. یافتهها و نتایج این مقاله نشان داد که یک شبکة مفهومیِ از پیش نایافته و جغرافیای منطقی کشف نشده، میان ادراک زیباشناسانه و نشان اول بعد جامعیت ذهنیت فلسفی وجود دارد که میتواند زمینهای برای برنامهریزی درسی و طراحی آموزشی با رویکرد زیباشناختی باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Identifying the Point of View of the Reconstructionism Theory in Relation to Ethics Training and Lawfulness to StudentsCurriculum Research Journal , العدد 11 , السنة 4 , بهار 1402Purpose: The main purpose of this research is to identify the reconstructionism theoretical perspective on Ethics training and Lawfulness to students.Methodology: From a purpose perspective, the research method is fundamental and theoretical, and from an implementation أکثرPurpose: The main purpose of this research is to identify the reconstructionism theoretical perspective on Ethics training and Lawfulness to students.Methodology: From a purpose perspective, the research method is fundamental and theoretical, and from an implementation perspective, it is of the philosophical research type. The required data were collected by document analysis and using the note-taking tool, and analyzed by the descriptive-interpretive method. The community under study consists of written books and electronic resources that present the theoretical perspective of reconstructionism, as well as research backgrounds related to the research topic.Findings: Research findings indicate that the reconstructionism theoretical perspective in the field of teaching ethics and law acceptance to students has specific educational elements. Reviewing the content of the curriculum with an emphasis on critical thinking, strengthening effective social relationships, employing new technologies, learning the culture of peace, providing a platform for obtaining firsthand social experiences, teaching problem-solving skills, striving to dignify individuals in society and cultivating worthy citizens - each of these theories has educational foundations and principles, goals, content, and instructional methods about moral and legal education, which share similarities and differences.Conclusion: In explaining the findings of the current research, it can be said that from the point of view of pragmatism, real education and training takes place more effectively in an open or democratic environment, an environment that is free from absolutes that hinder the freedom of research. Old and new individualism, stubbornindividualism,has been rejected as a historical remnant. Pragmatism strongly suggests planning and social action to adapt the emerging organized social system to human goals and purposes. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در بین دانشجویان دانشگاه پیامنورفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1392هدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان أکثرهدف اصلی این تحقیق، شناسایی عوامل تأثیرگذار بر پذیرش فنآوری آموزش از دور در کلاس درس دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور بود. این پژوهش، از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، متشکل از 1384 نفر بوده که از میان افراد مذکور، 248 نفر از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از جدول مورگان انتخاب و به پرسشنامهای که با استفاده از نظرات 30 کارشناس و خبره آموزش از راه دور ساخته شده، پاسخ دادند. برای تأمین روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات به ترتیب از نظرات متخصصان آموزش از دور و آلفای کرانباخ (84/0) استفاده شده است. پاسخهای دانشجویان با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی با نرمافزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که 5 عامل، به ترتیب: خودکفایی در فنآوری، تبحر در کار با فنآوری، مفید بودن، دسترسی آسان و حمایت همه جانبه در پذیرش فنآوری، دارای بیشترین بار عاملی تعیین کننده بوده است. همچنین، نتیجه به دست آمده، با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی (97/0CFI=) و (067/0RMSEA=)، (98/0ACFI=) و (98/0=NFI) میباشد. به عبارت دیگر، میتوان، از این عوامل به عنوان معیاری برای عوامل تأثیرگذار در پذیرش فنآوری آموزش از دور در دانشگاه پیام نور ایران استفاده کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در دانشگاه پیام نورفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1390هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور ایران میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 45 نفر از استادان و 1129 نفر از دانشجویان دک أکثرهدف اصلی پژوهش حاضر طراحی مدل ارزیابی اثربخشی نظام آموزش از راه دور در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور ایران میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی بوده که با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از 45 نفر از استادان و 1129 نفر از دانشجویان دکتری تخصصی (Ph.D) بود. از میان افراد مذکور، 115 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای انتخاب و به پرسشنامه محقق ساخته پاسخ دادند. پاسخها پس از جمعآوری با استفاده از فنون آمار توصیفی و استنباطی و بهکارگیری نرمافزار SPSS و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که میزان اثربخشی خدمات ارایه شده در مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور در شاخص حمایتهای یاددهی-یادگیری دانشجویی با میانگین (05/3) درحد متوسط، ولی در شاخص توسعه برنامهدرسی با میانگین (83/2) و شاخص پشتیبانی از اعضای هیأت علمی با میانگین (64/2) پایینتر از حد انتظار؛ یعنی در حد ضعیف بوده است. همچنین نتیجه بهدست آمده با استفاده از تحلیل عاملی نشاندهنده مناسب بودن شاخصهای برازندگی (87/0CFI=) و (06/0RMSEA=) میباشد. به عبارت دیگر میتوان از این مدل به عنوان معیاری برای ارزیابی اثربخشی خدمات ارایه شده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مبتنی بر فنآوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - هیبریدموکها و عوامل تقویت کننده و تضعیف کننده عملکردآنها در یادگیریفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 56 , السنة 14 , تابستان 1403با توجه به جایگاه هیبریدموکها در عصر حاضر، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در عملکرد آنها، سعی در معرفی این فنآوری و تحکیم جایگاه آن را داشتهاست. بدین منظور عوامل تقویتکننده و تضعیفکننده عملکرد، در موکهای اجرا شده در یافته های پژوهشی آنها بررسی أکثر
با توجه به جایگاه هیبریدموکها در عصر حاضر، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در عملکرد آنها، سعی در معرفی این فنآوری و تحکیم جایگاه آن را داشتهاست. بدین منظور عوامل تقویتکننده و تضعیفکننده عملکرد، در موکهای اجرا شده در یافته های پژوهشی آنها بررسی گردیده است. هدف این پژوهش کاربردی بوده و از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده گردیده است. جامعه آماری، پژوهشهای الکترونیکی انجام شده در حوزه موک بین سالهای 2017 تا 2022 میلادی بوده و براي انتخاب نمونه هاي آماری از روش نمونهگیری هدفمند متوالی تا رسیدن به اشباع نظري استفاده و 41 پژوهش داخلی و خارجی انتخاب شدهاند. پس از آن داده ها با مصاحبه با 7 نفر از صاحبنظران در دسترس در این حوزه، به اشباع نظری رسیدهاند. داده های جمعآوری شده در برنامه مکس کیودا تحلیل و مضامین مرتبط کدبندی و مقوله بندی و نتایج حاصله، 10 مؤلفه شامل: جذابیت و سهولت کاربرد نرم افزار، افزایش آگاهی یادگیرندگان، بازی سازی، تبلیغات، تخصص، در دسترس بودن، شایسته سالاری و مشوقها، طراحی مناسب، ایجاد علاقه و ایجاد بسترمشارکت را در مقوله عوامل تقویت کننده و مؤلفه های یپشتیبانی نامناسب، محدودیت زمانی، زیرساخت نامناسب، عدم پذیرش، عدم مهارت فنی و عدم صدور مدرک معتبر را در مقوله عوامل تضعیف کننده نشان داد.
تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - طراحی مدلی برای بازگشت سرمایه در نظام آموزش عالی از دوردوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 9 , پاییز 1397بررسی بازگشت سرمایه همیشه از پیچیده ترین و مبهم ترین و در عین حال ضروری ترین گامهای بخشهای مختلف اقتصادی و بخصوص اقتصاد آموزش است. براین اساس و با توجه به ویژگی های خاص دوره های آموزش از دور در مورد کیفیت و بازگشت سرمایه در این دوره ها سوالات جدی مطرح است لذا هدف این أکثربررسی بازگشت سرمایه همیشه از پیچیده ترین و مبهم ترین و در عین حال ضروری ترین گامهای بخشهای مختلف اقتصادی و بخصوص اقتصاد آموزش است. براین اساس و با توجه به ویژگی های خاص دوره های آموزش از دور در مورد کیفیت و بازگشت سرمایه در این دوره ها سوالات جدی مطرح است لذا هدف این پژوهش بررسی نرخ بازگشت دورههای آموزش از دور دانشگاه پیام نور با استفاده از مدل استاندارد مینسر و الگوی بسط یافته آن، با در نظر گرفتن متغیرهای کنترلی شامل جنسیت و نوع تاهل می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده است که با استفاده از تحلیل رگرسیون انجام گرفته است. همچنین ضرایب مدل با حداقل مربعات معمولی و در چارچوب روش داده های تابلویی برآورد گردیده است. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دورههای آموزش از دور برگزار شده در دانشگاه پیام نور از ابتدای سال 1390 تا پایان سال 1394 می باشد که از میان آنها 125 دوره با روش حذف سیستماتیک انتخاب شده است. اطلاعات مورد استفاده در این پژوهش براساس اطلاعات ثبت نامی دانشجویان دانشگاه پیام نور جمع آوری شده است. نتایج بدست آمده بیانگر آن بود که سطح مقاطع تحصیلی بر روی دریافتی آتی افراد اثر بیشتری نسبت به دیگر متغیرها دارد. از سوی دیگر نتایج پژوهش حاکی از آن است که نرخ بازگشت آموزش در زنان بیشتر از مردان است و همچنین نرخ بازگشت آموزش متاهلین نسب به افرادمجرد بیشتر است. بنابراین می توان گفت به طور کلی علی رغم شک و گمانه های مطرح شده در مورد بازگشت سرمایه و کیفیت دوره های آموزش از دور، در دانشگاه پیام نور نرخ بازگشت سرمایه مثبت بوده است که به نوعی می توان کیفیت این دوره ها را تایید کند. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - تاثیر باورهای تربیتی و ویژگی های فناوری شغل بر قصد استفاده از یادگیری تحت وب در بین اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نوردوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی , العدد 1 , السنة 3 , زمستان 1391این پژوهش، به بررسی تاثیر باورهای تعلیم و تربیتی و ویژگیهای شغل و فناوری بر تمایل به استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور پرداخته است. بدین-منظور تعداد 343 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاغل در استانهای یزد، آذربایجان شرقی، خراسان أکثراین پژوهش، به بررسی تاثیر باورهای تعلیم و تربیتی و ویژگیهای شغل و فناوری بر تمایل به استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور پرداخته است. بدین-منظور تعداد 343 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور شاغل در استانهای یزد، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان و فارس به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه پژوهش بین ایشان توزیع گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و نظر متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی ابزار سنجش نیز با معیار اندازه آلفای کرونباخ محاسبه گردید و مشخص شد که ابزار سنجش از پایایی قابل قبول (بالای 7/0) برخوردار است. پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از بسته نرم افزاری SPSS19 و لیزرل استفاده شد. در ابتدا، جهت حصول اطمینان از مناسب بودن روش تحلیل مسیر کجی و کشیدگی دادهها و ضریب همبستگی بین متغیرها محاسبه گردید. با توجه بوجود همبستگی بین متغیرهای پژوهش و قرار داشتن ضرایب کجی و کشیدگی در سطح قابل قبول (بین 1- و 1+) و اطمینان از نرمال بودن توزیع دادهها، تحلیل مسیر انجام شده و فرضیات اصلی پژوهش آزمون گردیدند. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که باورهای تعلیم و تربیتی، ویژگیهای شغل و ویژگی-های فناوری تاثیر معنیداری بر قصد استفاده از آموزش تحت وب در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه پیام نور داشتند. تفاصيل المقالة