فهرس المقالات سیده زهرا شمسی پاپکیاده


  • المقاله

    1 - تحلیل محتوای کتاب‌های ریاضی دوره اول ابتدایی براساس مولفه‌های آموزش پایداری با تکنیک آنتروپی شانون
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 8 , السنة 23 , پاییز 1400
    زمینه و هدف: وجود چالش‌های منحصر به فرد در عصر حاضر موجب نیاز تغییرات واقعی در طرز تفکر و عملکردی کاملاً جدید در جامعه شده است. لذا استفاده از آموزش پایداری در تولید منابع انسانی کاملاً آگاه، به ویژه با توجه به مهارت‌های اساسی درک و دانش مورد نیاز در قرن بیست و یکم، حیا أکثر
    زمینه و هدف: وجود چالش‌های منحصر به فرد در عصر حاضر موجب نیاز تغییرات واقعی در طرز تفکر و عملکردی کاملاً جدید در جامعه شده است. لذا استفاده از آموزش پایداری در تولید منابع انسانی کاملاً آگاه، به ویژه با توجه به مهارت‌های اساسی درک و دانش مورد نیاز در قرن بیست و یکم، حیاتی است. براین اساس هدف اصلی این پژوهش تحلیل محتوای کتاب‌های ریاضی دوره اول ابتدایی براساس مولفه‌های آموزش پایداری است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است. واحد تحلیل (تصاویر، متن، فعالیت کلاسی و تمرین و کار در کلاس) است. جامعه آماری کتاب‌های ریاضی دوره اول ابتدایی (پایه اول، دوم و سوم) است. که در این پژوهش کل محتوای آن براساس سه مولفه آموزش پایداری (اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی) تحلیل شد. حجم نمونه با جامعة آماری یکسان و به‌صورت سرشماری در نظر گرفته شد. برای تایید روایی چک لیست از روایی صوری و محتوایی با نظرات صاحب‌نظران استفاده شد و پایایی آن 92/0 از روش هولستی بدست آمد و برای پردازش داده‌های گردآوری شده از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، تصاویر محیط‌زیستی در هر سه پایه دارای فراوانی بیشتری نسبت به دیگر واحد تحلیل است و در بین مجموع مولفه‌های آموزش پایداری، مولفه محیط‌زیستی در کلیه دوره‌های اول ابتدایی بیشترین و اقتصادی کمترین فراوانی را دارا بود. همچنین بر اساس معیار بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت، معیار محیط زیستی در پایه اول و معیار اجتماعی در پایه های دوم و سوم بیشترین مقدار را دارا است. همچنین آموزش پایداری در پایه دوم و سوم با هم یکسان بوده‌اند. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها بر این امر تاکید دارند که که تعادل و انسجام لازم بین سه مولفه آموزش پایداری برقرار نبوده و در محتوای کتاب‌های ریاضی دوره اول آن‌گونه که شایسته است به مولفه‌های آموزش پایداری توجه نشده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل برنامه‌های آموزش زیست محیطی برای شناسایی قوت ها و ضعف ها در آموزش عالی
    علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 10 , السنة 19 , زمستان 1396
    زمینه و هدف: درک مشکلات زیست محیطی و فهم اولیه آن شرط لازم برای اقدامات اساسی در جهت تخریب‌زدایی محیط زیست در اثر توسعه بی‌رویه است. از مهم‌ترین اقدامات آن توسعه و گسترش دانش زیست محیطی از طریق حوزه‌های خدماتی دانش‌گاه‌ها و موسسات آموزش عالی هر جامعه است که از نقشی بی‌ب أکثر
    زمینه و هدف: درک مشکلات زیست محیطی و فهم اولیه آن شرط لازم برای اقدامات اساسی در جهت تخریب‌زدایی محیط زیست در اثر توسعه بی‌رویه است. از مهم‌ترین اقدامات آن توسعه و گسترش دانش زیست محیطی از طریق حوزه‌های خدماتی دانش‌گاه‌ها و موسسات آموزش عالی هر جامعه است که از نقشی بی‌بدیل در توسعه یافتگی جوامع برخوردار است. این پژوهش به تحلیل برنامه‌های آموزش زیست‌محیطی در آموزش‌عالی می‌پردازد. روش بررسی: روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری اساتید و دانشجویان زیست‌محیطی در دانش‌گاه‌های کشور شامل 40 نفر اساتید و 719 نفر دانشجو می‌باشد. روش نمونه‌گیری به‌طور تصادفی ساده بوده که بنابر جدول کرجیسی و مورگان 250 نفر دانشجو را شامل می‌شد و برای اساتید از شیوه سرشماری استفاده گردید. در این پژوهش از پرسش‌نامه‌ پژوهش‌گر ساخته و برای تعیین روایی از نظرات صاحب‌نظران استفاده شد که براساس فرمول لا‌و‌شه 8/0 و پایایی آن براساس ضریب آلفای‌کرونباخ برابر 806% به‌دست آمد. تحلیل و تفسیر داده‌ها براساس ماتریس IFE می‌باشد. یافته ها: با استناد به نتایج حاصل از 6 قوت و 7 ضعف از میان مولفه‌های مورد پژوهش در استراتژی کنونی نظام آموزش‌عالی، برنامه‌درسی زیست‌محیطی وضعیت نسبتاً متعادل بین قوت‌ها و ضعف‌های پیش‌روی سازمان دارد. بحث و نتیجه‌گیری: با استفاده از قوت‌ها به منظور پیشبرد اهداف سازمان پیش می‌رود. اینگونه استراتژی، استراتژی مطلوب می‌باشد. تفاصيل المقالة