در این پژوهش زیبایی شناسی عنصر پیرنگ رمان های منتخب از سه نویسنده معاصر(عباس معروفی، زویا پیرزاد و منیرو روانی پور) برمبنای ساختار آن (شروع و پایانبندی داستان، کشمکش، تعلیق و...) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی مقایسه زیبایی شناسی و میزان کاربست أکثر
در این پژوهش زیبایی شناسی عنصر پیرنگ رمان های منتخب از سه نویسنده معاصر(عباس معروفی، زویا پیرزاد و منیرو روانی پور) برمبنای ساختار آن (شروع و پایانبندی داستان، کشمکش، تعلیق و...) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی مقایسه زیبایی شناسی و میزان کاربست تکنیک های ادبی در انواع طیف پیرنگ رمان های منتخب است. این پژوهش از نوع نظری است که با رویکرد توصیفی – تحلیلی انجام شده است. در بخش توصیفی اطلاعات ازطریق منابع کتابخانهای گردآوری شده است و در بخش تجزیه وتحلیل محتوا، زیبایی شناسی عنصرپیرنگ رمانهای منتخب مورد مطالعه دقیق قرار گرفته است. با مطالعه زیبایی شناسی عنصر پیرنگ رمانهای منتخب و تاکید ویژه برساختار آن، این نتیجه حاصل شده است که زیبایی شناختی پیرنگ رمان های منتخب درطیفی به پنج نوع قابل تقسیم است: الف) پیرنگ پیچیده با استفاده از تکنیکهای ادبی. ب) پیرنگ پیچیده بدون استفاده از تکنیکهای ادبی. ج) پیرنگ متوسط. د) پیرنگ ساده با استفاده از تکنیکهای ادبی. ه) پیرنگ ساده بدون استفاده از تکنیکهای ادبی. زیبایی شناسی در پیرنگ رمان "پیکر فرهاد" سبب ایجاد پیرنگ پیچیده با استفاده از تکنیکهای ادبی فراوان شده است. در رمانهای "ذوب شده" و "فریدون سه پسر داشت" پیرنگ رمانها پیچیده بدون استفاده از تکنیکهای ادبی قرار دارد. "رمان کولی کنار آتش" رمانی با پیرنگ متوسط است. رمانهای "تماماً مخصوص" و "چرغها را من خاموش میکنم" رمانهایی با پیرنگ ساده با استفاده از تکنیکهای ادبی است و درنهایت رمان "عادت میکنیم" دارای پیرنگی ساده اما بدون استفاده از تکنیکهای ادبی می باشد.
تفاصيل المقالة
هدف از این پژوهش، آشنایی با پترارک1 و شناخت سبک و سیاق و نگاه این شخصیت به معشوق و جلوههای آن در شاخهی ادبیات غنایی و پیدا کردن وجوه مشترک و افتراق آن با سعدی که از بزرگان ادبیات زبان پارسی است، میباشد. در این مقاله با استفاده از منابع موجود، نظیر غزلیات سعدی و أکثر
هدف از این پژوهش، آشنایی با پترارک1 و شناخت سبک و سیاق و نگاه این شخصیت به معشوق و جلوههای آن در شاخهی ادبیات غنایی و پیدا کردن وجوه مشترک و افتراق آن با سعدی که از بزرگان ادبیات زبان پارسی است، میباشد. در این مقاله با استفاده از منابع موجود، نظیر غزلیات سعدی و ترجمهی بخشی از سرودههای فرانچسکو پترارک و دیگر منابع قابلدسترسی و با استفاده از گردآوری دادهها، تجزیهوتحلیل، بررسی تطبیقی صورت گرفته است. آشنایی با سبکی از ادبیات غربی و با هدف ارتقاء فرهنگ و زبان و ادبیات فارسی و شناخت بیشتر سنتهای ادبی از اهداف دیگر این پژوهش میباشد. در نتیجه این تحقیقات و پژوهش، مشترکات و تفاوت دیدگاههای این دو شاعر نسبت به معشوق و جلوههای آن شناخته خواهد شد. صعبالوصول بودن معشوق، شایستگی مقام معشوق و نگاه یکسان و مشترک آنان به معشوق در بعضی جهات از بارزترین شباهتها و کلیت داشتن و جفاکار بودنِ معشوقِ سعدی و فردیت داشتن و مهربان بودنِ معشوقِ پترارک از تفاوتهای اشعار این دو شاعر بزرگ میباشد.
تفاصيل المقالة
در این مقاله گفتمان عرفانی حافظ و سپهری در دو سطح برجسته سازی و حاشیه رانی با رویکرد کاربردشناسی و زبانشناسی بر اساس نظریه های گفتمانشناسی، بویژه نظریه گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف بررسی مقایسهای شده است تا رازها و رازناكيهاي انديشههاي عرفاني، سياسي، فلسفي و اجتماعي أکثر
در این مقاله گفتمان عرفانی حافظ و سپهری در دو سطح برجسته سازی و حاشیه رانی با رویکرد کاربردشناسی و زبانشناسی بر اساس نظریه های گفتمانشناسی، بویژه نظریه گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف بررسی مقایسهای شده است تا رازها و رازناكيهاي انديشههاي عرفاني، سياسي، فلسفي و اجتماعي اين شاعران بیش از پیش آشکار شود. نتایج این پژوهش حاصل «مطالعه متن» شعر حافظ و سپهری است که در مطالعات فرهنگی ادبی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این پژوهش از روش تحلیل ایدئولوژیک محتوای کیفی استفاده شده است زیرا روشهای کمی تحلیل محتوا بویژه در مطالعه متن و گفتمان نتایج آماری و شمارشی را حاصل میکند که ممکن است مقصود اصلی مورد نظر پژوهندگان از این راه فراهم نشود. نتیجه آنکه حافظ، رندانه مکتب رندی گفتمان عارفانه را در حاشیهرانی و برجستهسازی برمیآفریند و سهراب با محوری انسانگرایانه و با تمایلات عرفانی و پناه جستن به طبیعت، انسان را به دگرگونی در نگریستن به هستی و رهایی از قیل و قال زمانه پرآشوب فرامیخواند.
کلیدواژهها:برجسته سازی، غیریت پردازی، حاشیه رانی، گفتمان عرفانی، گفتمان انتقادی.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications