تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)
,
العدد3,السنة
15
,
پاییز
1402
پیتر بلاو یکی از نظریهپردازان مکتب مبادله بود که تلاش داشت نظریهای را بپروراند که تلفیقی از رفتارگرایی و واقعیتگرایی اجتماعی باشد. هدف بلاو، فهم ساختار اجتماعی بر پایة تحلیل فراگردهای اجتماعی حاکم بر روابط میان افراد و گروهها بود. تأکید بلاو بر فراگرد تبادل است که ب أکثر
پیتر بلاو یکی از نظریهپردازان مکتب مبادله بود که تلاش داشت نظریهای را بپروراند که تلفیقی از رفتارگرایی و واقعیتگرایی اجتماعی باشد. هدف بلاو، فهم ساختار اجتماعی بر پایة تحلیل فراگردهای اجتماعی حاکم بر روابط میان افراد و گروهها بود. تأکید بلاو بر فراگرد تبادل است که به نظر او بیشتر رفتارهای بشری را جهت میدهد و بر روابط میان انسانها و نیز روابط گروهها تسلط دارد. بررسی آثار نویسندگان در هر عصر و دورهای و در هر ملتی، بیانگر نوع نگاه و اندیشة آن ها نسبت به محیط اطراف و مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... است. در این پژوهش که به روش توصیفی– تحلیلی و بر پایة منابع کتابخانه ای نگاشته شده است؛ داستان های مرزباننامه، به عنوان یکی از آثار داستانی ادب کلاسیک، از منظر نظریة تبادل اجتماعی بلاو، مورد بررسی قرار خواهندگرفت تا به این پرسش پاسخ داده شود که شخصیت های داستانی در دو گروه رعیت و پادشاه، در این اثر در طی چه فرایندی از مبادلات اجتماعی در مقابل یکدیگر، رفتار خود را جهت می دهند؟ نتایج حاکی از آن است که از نگاه نویسندة این اثر داستانی، تصاویر گوناگونی از رفتار اجتماعی شخصیت ها به عنوان افراد یک جامعه آشکار میشود که ساختار مبادله، باعث سامان دهی آنها گشته است؛ سامان هایی نیرومند که هرچند در سطح فردی نمایان است، اما در ورای آن، یک ساختار قدرتمند نهفته است که خود را در فراگرد مبادله میان اعضای جامعه نشان می دهد.
تفاصيل المقالة
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا)
,
العدد1,السنة
12
,
بهار
1399
رئالیسم، مکتبی ادبی، تاثیرگذار، عینی و بیرونی است که در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد و به سرعت گسترشیافت و شاعران، نویسندگان و هنرمندان را به سوی خود کشاند. در ایران نیز همگام با حرکت مشروطهخواهان، در عرصۀ هویّتی نیز دگرگونیهایی در عناصر أکثر
رئالیسم، مکتبی ادبی، تاثیرگذار، عینی و بیرونی است که در اواسط قرن نوزدهم در فرانسه ظهور کرد و به سرعت گسترشیافت و شاعران، نویسندگان و هنرمندان را به سوی خود کشاند. در ایران نیز همگام با حرکت مشروطهخواهان، در عرصۀ هویّتی نیز دگرگونیهایی در عناصر هویّتبخشی ایرانی بهوجودآمد و شاعران و نویسندگان به هویّت ملّی و انحطاط و عقبماندگی کشور توجّه نشاندادند. فرّخی یزدی و عارف قزوینی شاعران انقلابی این عصر، با گرایش شدید به آزادیخواهی و حمایت از کارگران و کشاورزان، به اوضاع کشور توجّه نشاندادند. مقالۀ حاضر درصدد است با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا، (توصیفی- تحلیلی) میزان توجّه به مولّفههای هویّتی رئالیسم انقلابی در اشعار دو شاعر رئالیست عصر مشروطه را مورد تحلیل و تبیین قراردهد. بدین منظور، مولّفههای هویّتی رئالیسم در شعر آنان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتهاست. یافتههای این بررسی نشان میدهد شاعران رئالیست عصر مشروطه توجّه ویژهای به شاخصهها و عناصر هویّتی رئالیسم انقلابی داشتهاند و با بهرهگیری از جلوههای گوناگون ادب پایداری آیینی(اسلامی) و ملّی، مخاطبان خود را به مبارزه و پایداری ترغیب و تشویق مینمایند.
تفاصيل المقالة
چکیده کاریکلماتور یکی از جریانهای نو ظهور ادبیات معاصر است که از زیر مجموعههای طنز و مطایبه به شمار میرود. پیروان این جریان برای ایجاد فضاهای طنزآمیز، از بازیهای زبانی به عنوان شگردی ویژه بهره میبرند. این شگرد ،در سایهی آرایههای بیانی و بدیعی شکل میگیرد. نویسندگ أکثر
چکیده کاریکلماتور یکی از جریانهای نو ظهور ادبیات معاصر است که از زیر مجموعههای طنز و مطایبه به شمار میرود. پیروان این جریان برای ایجاد فضاهای طنزآمیز، از بازیهای زبانی به عنوان شگردی ویژه بهره میبرند. این شگرد ،در سایهی آرایههای بیانی و بدیعی شکل میگیرد. نویسندگان کاریکلماتور، با بهرهگیری از تصاویر و ایماژهای شاعرانه ، موقعیتهای طنز میآفرینند. این پژوهش ، بر آن است تا ارتباط بازیهای زبانی را با تصاویر و فضاهای کاریکلماتوری ، بررسی کند و تأثیر آنها را در ایجاد مفاهیم طنزآمیز ، به شکل آماری تحلیل کند. نویسندگان با بررسی پنج مجموعه کاریکلماتور دهه ی نود ، شگردهای ایجاد طنز را در مقولههای کنایه ، ایهام ، تضاد ، جناس ، تلمیح ، نقیضه ی شعر و ضربالمثل ، حسنتعلیل و تجسّم دانستهاند که از بین این عناصر تصویرساز و طنزآفرین ، کنایه و ایهام، بیشترین فراوانی را در مجموعه کاریکلماتورهای دهه ی نود دارند.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد1,السنة
15
,
بهار
1402
طرحواره های تصوری یکی از مفاهیم مهم در زبان شناسی شناختی است که اصل مسألة آن این است که از ما، در این جهان، اعمال و رفتارهایی بروز می کند و از این طریق، ساخت های مفهومی بنیادینی پدید می آیند که برای اندیشیدن دربارة امور انتزاعی به کار می روند. پژوهش حاضر، با روش توصیفی أکثر
طرحواره های تصوری یکی از مفاهیم مهم در زبان شناسی شناختی است که اصل مسألة آن این است که از ما، در این جهان، اعمال و رفتارهایی بروز می کند و از این طریق، ساخت های مفهومی بنیادینی پدید می آیند که برای اندیشیدن دربارة امور انتزاعی به کار می روند. پژوهش حاضر، با روش توصیفی – تحلیلی به بررسی انواع طرحواره های تصوری (حجمی، حرکتی و قدرتی) موجود در واژة عشق در قصاید فرخی سیستانی می پردازد. هدف این پژوهش شناخت این طرحواره ها در تغزل های فرخی و چگونگی عینیت یافتن واژة عشق در آنهاست. نتایج حاکی از آن است که در میان سه طرحوارة تصوری، طرحوارة قدرتی بسامد بیشتری در تغزلات فرخی دارد؛ زیرا فرخی در سروده های خود نشان می دهد که عشق با نیروی فراوان خود عاشق را تحت تأثیر خویش قرار داده است. بعد از طرحوارة تصوری قدرتی، طرحوارة حرکتی بیشترین بسامد را در تغزلات فرخی به خود اختصاص داده که برای نشان دادن همراهی عشق با عاشق در طی مسیر عاشقی به کار رفته است. طرحوارة حجمی پایین ترین بسامد را به خود اختصاص داده است و شاعر به کمک این طرحواره، رنجهای عاشق را در مسیر عشق نشان میدهد.
تفاصيل المقالة
زبان و ادب فارسی واحد سنندج
,
العدد2,السنة
14
,
تابستان
1401
در آثار داستانی، بنمایه میتواند از عوامل سبکآفرین باشد و مضمون یا موضوعات مسلط بر سبک را برای خواننده آشکار سازد. زنان داستاننویس از این امکان زبانی زیاد استفاده میبرند و علاوه بر ایجاد حساسیت مداوم در خواننده، متن را به سمت نوعی زبان خاص هنری سوق میدهند. رمان خوف أکثر
در آثار داستانی، بنمایه میتواند از عوامل سبکآفرین باشد و مضمون یا موضوعات مسلط بر سبک را برای خواننده آشکار سازد. زنان داستاننویس از این امکان زبانی زیاد استفاده میبرند و علاوه بر ایجاد حساسیت مداوم در خواننده، متن را به سمت نوعی زبان خاص هنری سوق میدهند. رمان خوف اثر شیوا ارسطویی، یکی از این نمونههاست که به تنهایی و ترس انسان در دوران مدرن میپردازد و روایتی زنانه از این تنهایی و ترس را بیان میدارد. در این مقاله برآنیم مهمترین بنمایههای موجود در رُمان خوف را مورد بررسی قرار دهیم و نشان دهیم که نویسنده از این طریق چه مفاهیمی را بیان کرده است. این بنمایهها از این لحاظ که بیانگر حساسیتهای یک نویسنده زن است، از ویژگیهای سبک زنانه نیز به شمار میآید. روش کار در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است؛ یعنی ابتدا دادههایی از رمان خوف توصیف میشود و سپس بر اساس آنها، تجزیه و تحلیل انجام میگیرد و به جمعبندی منتهی میشود.
تفاصيل المقالة
در آثار داستانی، بنمایه میتواند از عوامل سبکآفرین باشد و مضمون یا موضوعات مسلط بر سبک را برای خواننده آشکار سازد. زنان داستاننویس از این امکان زبانی زیاد استفاده میبرند و علاوه بر ایجاد حساسیت مداوم در خواننده، متن را به سمت نوعی زبان خاص هنری سوق میدهند. رمان خوف أکثر
در آثار داستانی، بنمایه میتواند از عوامل سبکآفرین باشد و مضمون یا موضوعات مسلط بر سبک را برای خواننده آشکار سازد. زنان داستاننویس از این امکان زبانی زیاد استفاده میبرند و علاوه بر ایجاد حساسیت مداوم در خواننده، متن را به سمت نوعی زبان خاص هنری سوق میدهند. رمان خوف اثر شیوا ارسطویی، یکی از این نمونههاست که به مسئله تنهایی و ترس انسان در دوران مدرن میپردازد و روایتی زنانه از این تنهایی و ترس را بیان میدارد. در این مقاله برآنیم مهمترین بنمایههای موجود در رُمان خوف را مورد بررسی قرار دهیم و نشان دهیم که نویسنده از این طریق چه مفاهیمی را بیان کرده است. این بنمایهها از این لحاظ که بیانگر حساسیتهای یک نویسنده زن است، از ویژگیهای سبک زنانه نیز به شمار میآید. روش کار در این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است؛ یعنی ابتدا دادههایی از رمان خوف توصیف میشود و سپس بر اساس آنها، تجزیه و تحلیل انجام میگیرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications