فهرس المقالات حسین قره بیگلو


  • المقاله

    1 - کلان داده و تاثیر آن بر دستیابی صنعت بانکداری ایران به مزیت رقابتی
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 2022
    چکیدهافزایش حجم و پیچیدگی داده های دیجیتال و نقش آن بعنوان ابزاری برای پشتیبانی از کسب مزیت رقابتی برای بانک ها، نیاز به استفاده از ابزار و تکنیک های نوین در کسب ارزش داده، تحلیل و پردازش آن را افزایش داده است و در این شرایط دسترسی به جریان داده در مبادلات نوین مالی دشو أکثر
    چکیدهافزایش حجم و پیچیدگی داده های دیجیتال و نقش آن بعنوان ابزاری برای پشتیبانی از کسب مزیت رقابتی برای بانک ها، نیاز به استفاده از ابزار و تکنیک های نوین در کسب ارزش داده، تحلیل و پردازش آن را افزایش داده است و در این شرایط دسترسی به جریان داده در مبادلات نوین مالی دشوارتر شده است و این امر ضرورت استفاده مدیران بانکی از راهبرد کلان داده در جهت حل چالش‌های مالی و بهره‌برداری از فرصت‌های پیش رو برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار دوچندان ساخته است. هدف پژوهش حاضر شناسایی اثرات راهبرد کلان داده بر دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بانکداری ایران است و از این رو در پژوهش حاضر تلاش شده تا مدل کلان داده با مدنظر قرار دادن مسائل اخلاقی و حریم شخصی مشتریان و تأثیرات آن‌ها در دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت بانکداری ارائه گردد. فرضیه‌های مدل مذکور با استفاده از نظرات نمونه پژوهش، شامل مدیران عامل، مدیران و کارکنان فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیران و کارکنان بازاریابی 20 بانک از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرارگرفته است و نتایج بدست آمده نشان از این دارد که بانک ها با بکارگیری راهبرد کلان داده به کسب مزیت رقابتی دست می‌یابند. بعلاوه، مسائل اخلاقی و حریم شخصی مشتریان بر رابطه راهبرد کلان داده با دستیابی به مزیت رقابتی تأثیر می‌گذارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - یکپارچه‌سازی زنجیره تأمین و تأثیر آن بر پایداری توسعه صادرات و بازاریابی در صنعت گردشگری با تکیه‌بر نقش آژانس‌ها (مطالعه‌ای در آژانس‌های مسافرتی شهر تبریز)
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1398
    امروزه توجه به گردشگری به‌عنوان یکـی از بخش‌های مهـم و تأثیرگذار در اقتصـاد جهان و کشورها به‌سرعت در حـال گسـترش اسـت. محیط به‌شدت رقابتی صنعت، بنگاه‌های فعال درزمینه گردشگری را وادار می‌کند تا به دنبال روش‌های جدیـدی بـرای بهبـود مزیت‌های رقـابتی خـود باشـند و مـدیریت أکثر
    امروزه توجه به گردشگری به‌عنوان یکـی از بخش‌های مهـم و تأثیرگذار در اقتصـاد جهان و کشورها به‌سرعت در حـال گسـترش اسـت. محیط به‌شدت رقابتی صنعت، بنگاه‌های فعال درزمینه گردشگری را وادار می‌کند تا به دنبال روش‌های جدیـدی بـرای بهبـود مزیت‌های رقـابتی خـود باشـند و مـدیریت زنجیره تأمین گردشگری اثربخش، یکی از استراتژی‌هایی است که بنگاه‌های فعال درزمینه گردشـگری می‌توانند بـرای افـزایش مزیـت رقـابتی خـود مورداستفاده قـرار دهند. مقاله حاضر به بررسی "یکپارچه‌سازی زنجیره تأمین و تأثیر آن بر پایداری توسعه صادرات و بازاریابی در صنعت گردشگری " به‌عنوان عاملی برای رونق تولید گردشگری و افزایش گردشگران ورودی و اهمیت درآمدزایی آن می‌پردازد. جامعه هدف این پژوهش کارمندان آژانس‌های مسافرتی شهر تبریز با استفاده از جدول مورگان و به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و ازنظر هدف کاربردی می‌باشد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS21 و آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون استفاده‌شده است .آزمون فرضیات از آزمون رگرسیون استفاده‌شده است.بر اساس نتایج پژوهش مشخص گردید که متغیر یکپارچه سازی زنجیره تامین67 درصد متغیر وابسته پایداری توسعه صادرات و60 درصد متغیر وابسته بازاریابی در صنعت گردشگریرا می تواند پیش بینی کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مطالعه ی اثرگذاری عوامل فرهنگی بر توسعۀ صنعت گردشگری در استان آذربایجان شرقی
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 1 , السنة 8 , بهار 1398
    گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است. تحت تأثیر انگیزه‌ها، گردشگران انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند و نتایج آن در تعیین راهبردهای توسعه‌ای مقصد بسیار قابل توجه بوده و به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران این شناخت را می‌دهد که مقصدهای عمده گردشگری کجاست و چه ویژگی‌هایی با أکثر
    گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است. تحت تأثیر انگیزه‌ها، گردشگران انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند و نتایج آن در تعیین راهبردهای توسعه‌ای مقصد بسیار قابل توجه بوده و به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران این شناخت را می‌دهد که مقصدهای عمده گردشگری کجاست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. توسعه پایدار گردشگری مجموعه‌ای از اصول، خط‌مشی‌ها و روش‌های مدیریتی برای ترسیم مسیر توسعه‌ی گردشگری به گونه‌ای است که رفاه جوامع انسانی و سلامت اکوسیستم‌های طبیعی در درازمدت تضمین شود. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر ابعاد فرهنگی بر توسعه و تقویت گردشگری در استان آذربایجان شرقی می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی، روش جمع‌آوری اطلاعات میدانی و ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر گردشگران استان آذربایجان شرقی هستند که از بین آن ها بر طبق جامعه نامحدود نمونه‌ای به تعداد 276 نفر جهت پخش پرسش نامه انتخاب شده‌اند. روش نمونه گیری احتمالی در دسترس، و روش آزمون فرضیه‌ها رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss21 می باشد. نتایج ، نشان دهنده تایید کلیه فرضیه‌های پژوهش می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - ارتباط استراتژی های مالی و حاکمیت شرکتی بر رفتار تونل وار سهامداران بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397
    استراتژی مالی بعدی از استراتژی شرکت است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین می کند. هدف نهایی هر شرکت تجاری افزایش ثروت سهامداران است و عملکرد مطلوب باعث افزایش ارزش شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران می شود. شرکت ها بدون داشتن استراتژی صحیح نمی توانند به اهداف أکثر
    استراتژی مالی بعدی از استراتژی شرکت است که ماهیت و جهت امور مالی سازمان را تعیین می کند. هدف نهایی هر شرکت تجاری افزایش ثروت سهامداران است و عملکرد مطلوب باعث افزایش ارزش شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران می شود. شرکت ها بدون داشتن استراتژی صحیح نمی توانند به اهداف خود برسند و تدوین استراتژی در نتیجه ارزیابی عملکرد از ابعاد مختلف است. ابعاد حاکمیت شرکتی(کفایت و توانایی) مجموعه ای از مکانیزم های کنترلی درون شرکتی و برون شرکتی است که تعادل مناسب بین حقوق صاحبان سهام از یکسو و نیاز ها و اختیارات هیات مدیره را از سوی دیگر برقرار می کند.روش تحقیق بر مبنای نتیجه، توسعه ای و بر مبنای هدف، توصیفی-تبیینی و بر مبنای روش، پس رویدادی است. جامعه آماری این پژوهش شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که 25 شرکت به روش قضاوتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، تحلیل صورت های مالی حسابرسی شده شرکت ها می باشد و از آزمون های t، لونز، کولموگردف- اسمیرنوف و یومن- ویتنی، آزمون های چاو و هاسمن و نیز مدل رگرسیونی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که بین رفتار تونل وار سهامداران بر عملکرد شرکت (میانگین بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، نسبتQ توبین و حاشیه سود) با، استراتژی مالی هماهنگ با حاکمیت شرکت، بیشتر و معنادارتر از شرکت های ناهماهنگ است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی تأثیر فناوری اطلاعات وارتباطات(فاوا) بر عملکرد صنعت توریسم در کشورهای منتخب و ایران
    اقتصاد توسعه و برنامه ریزی , العدد 1 , السنة 7 , پاییز 1397
    توجه به صنعت توریسم و عوامل مؤثر بر گسترش آن برای استفاده از مزایای بیشمار اقتصادی آن در کشورها، تحقیق پیرامون شناسایی عوامل مؤثر بر صنعت توریسم را ضروری نموده است. به دلیل نیاز این صنعت به گسترش یکی از مهمترین ابزارهای اطلاعاتی یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی رابط أکثر
    توجه به صنعت توریسم و عوامل مؤثر بر گسترش آن برای استفاده از مزایای بیشمار اقتصادی آن در کشورها، تحقیق پیرامون شناسایی عوامل مؤثر بر صنعت توریسم را ضروری نموده است. به دلیل نیاز این صنعت به گسترش یکی از مهمترین ابزارهای اطلاعاتی یعنی فناوری اطلاعات و ارتباطات بررسی رابطه این دو به‌عنوان هدف اصلی این کار تحقیقی بیان می‌شود. صنعت توریسم به دلیل گسترش بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی‌شدن به‌عنوان صنعتی پایدار مورد توجه سیاست‌های اقتصادی در هزاره سوم محسوب می‌شود. گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای گسترش عرضه و تقاضای گردشگری سبب گردیده تا گردشگران قبل از سفر به بررسی و ارزیابی وضعیت مقصد‌های سفر بپردازند. در این مقاله به بررسی اثرات متغیرهای مربوط به شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهانی‌شدن، تولید ناخالص داخلی سرانه واقعی و سرمایه انسانی بر شاخص عملکرد صنعت توریسم در 28 کشور مختلف جهان در طی دوره زمانی 2003 تا 2012 با روش داده های تابلویی پرداخته شد. براساس نتایج رگرسیونی، شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، جهانی‌شدن، تولید ناخالص داخلی و سرمایه انسانی دارای تأثیرات مثبتی بر تعداد گردشگران وارد شده به کشورها می باشند. براساس یافته‌های تحقیق آزادی و گسترش استفاده از نمادهای فاوا برای شفاف‌سازی و بهبود عملکرد اقتصاد کشور پیشنهاد می‌شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - نقش رشد اقتصادی بر محیط زیست بر اساس رویکرد نظریه منحنی زیست‌محیطی کوزنتس
    اقتصاد توسعه و برنامه ریزی , العدد 1 , السنة 9 , تابستان 1401
    برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درزمینه ی رشد اقتصادی به‌عنوان یکی از اهداف کلان اقتصادی، نیازمند توجه ویژه به بخش انرژی، محیط‌زیست و ارتباط آن‌ها با تولید است. بی‌شک تولید و افزایش آلودگی، نتیجه رشد اقتصادی کشورهاست. این مسئله را می‌توان در مبحث اقتصاد محیط‌زیست، در قالب منح أکثر
    برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درزمینه ی رشد اقتصادی به‌عنوان یکی از اهداف کلان اقتصادی، نیازمند توجه ویژه به بخش انرژی، محیط‌زیست و ارتباط آن‌ها با تولید است. بی‌شک تولید و افزایش آلودگی، نتیجه رشد اقتصادی کشورهاست. این مسئله را می‌توان در مبحث اقتصاد محیط‌زیست، در قالب منحنی زیست‌محیطی کوزنتس بیان نمود که در آن فرآیند تخریب محیط‌زیست با توجه به ماهیت و مراحل مختلف رشد اقتصادی توضیح داده می‌شود. جامعه آماری پژوهش حاضر استان‌های منتخب صنعتی کشور( آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، تهران، مرکزی، خوزستان) می‌باشد که با استفاده از روش داده‌های تابلویی طی دوره‌ی زمانی 1396-1389، اثر رشد اقتصادی بر انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا در موردبررسی قرار گرفت. بدین منظور اثر تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه ، مصرف سرانه انرژی، سهم ارزش‌افزوده بخش صنعت از GDP واقعی و ارزش‌افزوده سرانه تولیدات کارخانه‌ای بر میزان انتشار سرانه گاز دی‌اکسید کربن( به‌عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای) برآورد گردید. نتایج حاکی از وجود یک رابطه Nشکل بین تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه و میزان انتشار سرانه گاز دی‌اکسید کربن و تائید نظریه زیست‌محیطی کوزنتس در این استان ها است. همچنین شواهد نشان می‌دهد متغیرهای مصرف سرانه انرژی، سهم ارزش‌افزوده بخش صنعت از GDP واقعی و ارزش‌افزوده تولیدات کارخانه‌ای بر انتشار سرانه گاز دی‌اکسید کربن تأثیر مثبت دارند. تفاصيل المقالة