-
المقاله
1 - طراحی مدل ارزیابی عملکرد در سازمان تأمین اجتماعیحسابداری مدیریت , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1401ارزیابی عملکرد، به عنوان ابزاری برای آگاهی از میزان موفقیت سازمان ها در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و عاملی در تصمیم گیری های مدیران،یکی از نیازهای همیشگی سازمان ها بوده است.هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخص های ارزیابی عملکرد و تبیین مدل مناسب ارزیابی عملکرد در ساز أکثرارزیابی عملکرد، به عنوان ابزاری برای آگاهی از میزان موفقیت سازمان ها در دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده و عاملی در تصمیم گیری های مدیران،یکی از نیازهای همیشگی سازمان ها بوده است.هدف اصلی این پژوهش شناسایی شاخص های ارزیابی عملکرد و تبیین مدل مناسب ارزیابی عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی می باشد. پژوهش حاضر براساس هدف پژوهش کاربردی و همچنین براساس روش پژوهش با رویکرد آمیخته و یا ترکیبی با راهبُرد اکتشافی متوالی است. گردآوری دادههای مورد نیاز از طریق ابزارهای پژوهش کیفی (مصاحبه) و پژوهش کمی (پرسشنامه) انجام گردید. در بخش کمّی میتوان پژوهش حاضر را از نوع پژوهش های غیرآزمایشی (توصیفی) و از نوع پیمایشی دانست. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه این پژوهش در چهار فاز انجام گرفته است فاز اول شناسایی و رتبه بندی نقاط قوت و ضعف سازمان تأمین اجتماعی و فاز دوم آزمون دلفی برای شناسایی شاخص های موثر بر ارزیابی عملکرد در تأمین اجتماعی و فاز سوم تحلیل عاملی اکتشافی و تعیین ابعاد ارزیابی عملکرد در تأمین اجتماعی و نهایتا فاز چهارم معادلات ساختاری و تحلیل مسیر.نتایج نشان داد با توجه به اینکه آماره تی برای تمامی متغیرها بزرگتر از 96/1 می باشد و همچنین با توجه به مثبت بودن ضرایب مسیر، متغیرهای (ارتباط با جامعه، خدمات بیمه ای و درمانی، رعایت حقوق گیرنده خدمت، مدیریت زیرساخت، مدیریت و رهبری و نیروی انسانی) از عوامل تشکیل دهنده سیستم ارزیابی عملکرد در سازمان تأمین اجتماعی می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تدوین الگوی مدیریت یکپارچه ناب بر چالش توسعه پایدار در بعد زیست محیطی (نمونه پژوهی: صنایع تولیدی استان قزوین)علوم و تکنولوژی محیط زیست , العدد 142 , السنة 26 , بهار 1403زمینه و هدف: سازمان ها تحت تاثیر نیازهای در حال تغییر و رقابتی، قوانین و مقررات منطقه ای و جهانی، الزامات مشتری و همچنین انتظارات ذینفعان قرار دارند و برای دسترسی و حصول به نتایج مورد نظرشان، نیازمند روش ها و سیستم هایی اثربخش و کارا هستند از این رو استقرار یک سیستم مدی أکثرزمینه و هدف: سازمان ها تحت تاثیر نیازهای در حال تغییر و رقابتی، قوانین و مقررات منطقه ای و جهانی، الزامات مشتری و همچنین انتظارات ذینفعان قرار دارند و برای دسترسی و حصول به نتایج مورد نظرشان، نیازمند روش ها و سیستم هایی اثربخش و کارا هستند از این رو استقرار یک سیستم مدیریت یکپارچه با رویکردهای مختلف نظیر کیفیت، محیط زیست، ایمنی و سایر موضوعات مورد نیاز سازمان راه حل مطلوبی خواهد بود. سیستم های مدیریت یکپارچه در واقع با هدف تلفیق و یکپارچه سازی سه سیستم ؛ مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی و مدیریت ایمنی در جهت رسیدن به یک سیستم جامع مدیریتی مطرح شده است. سازمان هایی با تفکر بهبود مستمر و نگرش برتر و خلاق در مدیریت علمی و صحیح منابع به پیاده سازی این سیستم نیاز دارند. روش بررسی: روش تحقیق ترکیبی و مبتنی برآمیخته اکتشافی (کیفی –کمی) است. جامعه آماری دربخش کیفی 40 نفراز اساتیدونخبگان رشته مدیریت ودر بخش کمی 560 نفر از صنعتگران استان قزوین بوده است. در بخش کیفی با استفاده ازروش گلوله برفی تارسیدن به اشباع نظری با 25 خبره،مصاحبه عمیق انجام و در بخش کمی، برای سنجش مدل پرسشنامه محقق ساخته ای باروش نمونه گیری خوشه¬ای نسبی دربین 350 نفر از نمونه هاتوزیع گردید. روایی پرسشنامه باروش صوری و محتوایی وپایایی آن باروش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. یافته ها: نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که الگوی ارتقاء مدیریت یکپارچه ناب مبتنی بر توسعه پایدار در 4 بعد برنامه، اجرا، کنترل و اصلاح مبتنی بر 5 محور است بحث و نتیجه گیری: عناصر ارتقاء مدیریت یکپارچه ناب شامل سه سطح: الف)کلان: ارتقای سطح فرهنگی، ارتقای تکنولوژیکی، یکپارچه سازی نظام های مدیریتی، نگرش سیستمی، توجه به اکولوژی زیستی سازمان، ب) سطح میانی:ارتباطات هدفمند با سایرصنایع، تدوین استراتژی های یکپارچه، توجه به تغییرات سازمانی در تصمیمات مدیریت مؤسسات، همسوکردن سازمان برای رسیدن به اهداف،ایجاد تعلق سازمانی، پاسخگویی و تعهد مدیریت، هدفگذاری، پ) سطح خرد: توانمندسازی نیروهای انسانی، عدالت سازمانی، استقرارمدیریت دانش مشارکت کارکنان، مدیریت عملکرد، بهبود مستمر، 2- عوامل زمینهای: ویژگیهای مدیریتی، شرایط اقتصادی، شرایط محیط زیستی سازمان، فرهنگ اجتماعی 3- عوامل مداخلهگر:عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، عوامل زیستی، 4-پیامدها : اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی 5- راهبردهای بهبود مستمر. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل- دالالارهبری و مدیریت آموزشی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1398پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل – دالالا صورت گرفته است. روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بوده است. جامعه آماری پژوهش17 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که باتوجه به تعداد کم جامعه آماری از روش سرشماری اس أکثرپژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل آموزش سبز با تکیه بر توسعه پایدار با استفاده از تکنیک دیمتل – دالالا صورت گرفته است. روش تحقیق، آمیخته (کمی و کیفی) بوده است. جامعه آماری پژوهش17 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که باتوجه به تعداد کم جامعه آماری از روش سرشماری استفاده شد. برای شناخت ابعاد مدل، ابتدا با بهره گیری از تکنیک دلفی و نظرسنجی از خبرگان اقدام به شناخت مولفههای مرتبط با آموزش سبز در محیطهای آموزشی شده و سپس با بهره گیری از تکنیک DEMATEL – DALALA به سنجش وضعیت ارتباطی و شناسایی روابط علی معلولی برای مولفهها اقدام شد. در ادامه با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری به ارزیابی مدل پرداخته شد. نتایج قسمت کیفی تحقیق منجر به شناسایی 14 شاخص آموزش سبز شد. علاوه براین، تمامی شاخصهای آموزش سبز با چهار عامل توسعه پایدار (سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیستی) ارتباط مستقیم و مثبت داشته و بالاترین شدت ارتباط نیز مرتبط با بعد سیاسی بوده است. براساس تکنیک دیمتل، آموزش سبز بر تمام ابعاد اثرگذار است و از بعد اقتصادی تاثیر میپذیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - Investigating the Factors Affecting Iran's Tourism Industry Through Sustainable Development ApproachJournal of Tourism Hospitality Research , العدد 1 , السنة 9 , بهار 2022The purpose of this research is to investigate the factors affecting Iran’s tourism industry with a sustainable development approach. The statistical population in the qualitative research includes experts and specialists in the tourism organization and professors أکثرThe purpose of this research is to investigate the factors affecting Iran’s tourism industry with a sustainable development approach. The statistical population in the qualitative research includes experts and specialists in the tourism organization and professors with proficiency in the field of tourism, and the quantitative research comprises the experts of tourism development in the tourism organizations of Iran. The sampling methods in the qualitative and quantitative studies are purposeful and random stratified, respectively. The method of data collection in this research is based on library studies, a review of relevant texts and literature, and field-based and data collection is performed through interviews and questionnaires. Non-probability purposive sampling was applied to select the interviewees, and during this process, experts were tried to have practical experience in addition to theoretical knowledge. The results of the research demonstrate that based on the Dalala technique, the institutional criterion is the most effective and the sustainable human resources index has a very high level of effectiveness, and the criteria of sustainable human resources have the most interactions with other criteria studied. Furthermore, based on the structural equation technique, it was determined that all the identified factors have a significant impact on the development of the tourism industry. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - An Appropriate Corporate Governance Model at Iran Insurance CompanyJournal of System Management , العدد 1 , السنة 7 , زمستان 2021Insurance Corporate Governance Code 93 was communicated to the insurance industry of Iran in 2017. However, as the only Iranian governmental insurance organization, Iran Insurance Company has a different corporate governance structure in the insurance industry of Iran. أکثرInsurance Corporate Governance Code 93 was communicated to the insurance industry of Iran in 2017. However, as the only Iranian governmental insurance organization, Iran Insurance Company has a different corporate governance structure in the insurance industry of Iran. The present study aims to propose a good corporate governance model at Iran Insurance Company. This study is applied research in terms of objectives and descriptive-survey research based on a combined methodology in terms of data collection. Semi-structured interviews were performed with fifteen experts. The final model was proposed through thematic analysis and the Delphi model with five components, including board effectiveness, transparency and disclosure, ownership institution, beneficiary management, and monitoring. The model was examined by delivering questionnaires to a total of 201 senior and middle-level managers and agency directors at Iran Insurance Company. The Kolmogorov–Smirnov test was utilized to determine data distribution, while the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and Bartlett’s test were used to examine measurement sample suitability. Also, the partial least square (PLS) method was employed for modeling in Smart PLS. The components were ranked through the Shannon entropy approach. The results demonstrated that board effectiveness had the largest importance among other components. The board structure and composition showed the highest weight. Among the components of board effectiveness, the separation of the chairman and CEO had the highest importance. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - شناسایی شاخصه ها ی مدیریت استعداد در سازمان گمرک ج.ا.ا ( به روش آمیخته)پژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1399در این پژوهش، هدف ارائه مدلی جامع مدیریت استعداد برای سازمان گمرک میباشد. برای انجام پژوهش با توجه نیاز به استخراج شاخصههای بومی و تخصصی سازمان گمرک، پس از دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تجربی موجود از یک تحقیق کیفی داده بنیاد نیز استفاده شد. لذا پس از انجام مصاحبه به أکثردر این پژوهش، هدف ارائه مدلی جامع مدیریت استعداد برای سازمان گمرک میباشد. برای انجام پژوهش با توجه نیاز به استخراج شاخصههای بومی و تخصصی سازمان گمرک، پس از دسته بندی مبانی نظری و پیشینه تجربی موجود از یک تحقیق کیفی داده بنیاد نیز استفاده شد. لذا پس از انجام مصاحبه به روش نمونهگیری هدفمند 139 مؤلفه یافت شد که جهت غربالگری با استفاده از نظر خبرگان با توجه به مزیتهای روش دلفی-فازی آن انتخاب نمودیم. با روش هدفمند 20 نفر از خبرگان انتخاب شدند. پس از 4 مرحله فازی زدایی تعداد 54 شاخصه باقی ماند. جهت ارائه مدل از الگوی سهشاخهای میرزایی اهرنجانی اقتباس گردید که با اضافه نمودن یک بعد دیگر به شکل چهار لایهای ارائه شد. مدل در سازمان گمرک از طریق نمونهگیری تصادفی ساده بین کارکنان توزیع شد که 367 نمونه برگشتی مورد ارزیابی قرار گرفت. از طریق تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و نرمافزار اکسپرت چویس: 1. شناختی/ادراکی (467/0) 2. ساختاری/ نهادی (277/0) 3. محیطی/ موقعیتی (16/0) 4. رفتاری/ کارکردی (095/0) رتبهبندی شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهیمطالعات سیاسی , ستأتي المقالات قريبًاهدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و کارکنان دانشگ أکثرهدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط علی معیارهای توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را اعضای هیات علمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه3 کشور در بخش کمی و کیفی به تعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. مطابق با نتایج 2 معیار راهبردی و ساختاری به ترتیب با ضرایب 958/0 و 917/0 شناسایی شد. همچنین برای معیار راهبردی، 5 زیر معیار مدیریت دانش(923/0)، تجاریسازی دانش(904/0)، بینالمللیسازی(863/0)، استراتژی دانشگاه(822/0) و استعدادیابی پژوهشی (811/0) و برای معیار ساختاری، 5 زیرمعیار منابع مالی(825/0)، فرهنگ سازمانی آیندهگرا(810/0)، زیرساختهای دانشگاه(798/0)، ساختار سازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - توسعه مدل برند شهری با هدف ایجاد توسعه پایدار با رویکرد منابع انسانیمدیریت سبز , العدد 7 , السنة 3 , تابستان 1402توسعه پایدار یکی از مهمترین اهداف پیش روی مدیران شهری است و از طرفی امروزه گردشگری شهری نیز یکی از ارکان اصلی و محرک اقتصادی بسیاری از شهرهاست که نقش مهمی در اشتغال، درآمـد و توسعه پایدار شهری بر عهده دارد. لهذا هدف تحقیق، توسعه مدل برند شهری با هدف توسعه پایدار با در ن أکثرتوسعه پایدار یکی از مهمترین اهداف پیش روی مدیران شهری است و از طرفی امروزه گردشگری شهری نیز یکی از ارکان اصلی و محرک اقتصادی بسیاری از شهرهاست که نقش مهمی در اشتغال، درآمـد و توسعه پایدار شهری بر عهده دارد. لهذا هدف تحقیق، توسعه مدل برند شهری با هدف توسعه پایدار با در نظر گرفتن متغیر مدیران شهری می باشد که به عنوان عامل انسانی می تواند بسیار اثرگذار باشد. جامعه آماری در این پژوهش در بخش مرور سیستماتیک ادبیات تحقیق شامل کلیه پژوهشهای موجود در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی، در بخش پانل دلفی شامل اساتید خبره دانشگاه و صاحبنظران در حوزه موضوع پژوهش جامعه آماری در مرحله آزمون مدل، شامل مدیران تمامی دوایر شهرداری ، اعضای شورای شهر می باشند که در سه شهر آمل ، بابل ، محمودآباد فعالیت می کنند. نمونه گیری برای تعیین پانل به روش غیر احتمالی قضاوتی و گلولی و در مرحله آزمون مدل به روش خوشهای تصادفی به روش خوشه ای صورت گرفت. ابزارگردآوری پرسشنامه است. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوایی، تحلیل عاملی، روایی همگرایی و افتراقی استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ بیش از 0.70 بدست آمد. جهت توسعه مدل در گام اول از روش مطالعات سیتماتیک ادبیات موضوعی تحقیق و سپس روش دلفی استفاده شد و در گام دوم جهت تعیین درجه تناسب مدل مفهومی از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته ها نشان داد که روابط مثبت و معنی داری بین متغیرهای مدل وجود داشته و مدل مورد ادعا از برازش مناسبی برخوردار بوده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایرانمدیریت سبز , العدد 8 , السنة 3 , پاییز 1402هدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) ا أکثرهدف از اجرای این پژوهش طراحی الگوی استقرار سازوکار فناوری اطلاعات سبز در سازمان توسعه تجارت ایراناست. پژوهش حاضر به لحاظ هدف توسعهای، به لحاظ گردآوری دادهها پیمایشی و از نظر زمانی مقطعی بوده و در سال 1400 انجام شده است. این مطالعه براساس دو رویکردکمی وکیفی (آمیخته) انجام شد، جامعه آماری در مرحله کیفی اساتید دانشگاه و مدیران ارشد سازمان یاد شده ، و در مرحله کمی شامل 340 نفر ازکارشناسان میباشد. در مرحله کیفی تحلیل نتایج مصاحبه های نیمه ساختارمند با روش تحلیل مضمون (با نرم افزار MaxQDA ) انجام گرفت در ادامه برای تجزیه و تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل تماتیک استقرایی استفاده شد. نتیجه مصاحبهها با 12 نفر از خبرگان، که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند 9 تم اصلی برای طراحی الگو بود. در مرحله کمی از مدل-سازی تفسیری استفاده و 9 عامل حاصله سطحبندی گردیده و گراف ISM با 9 عامل طراحی شد. در ادامه با استفاده از ابزار پرسشنامه و با کمک نرم افزار Smart PLS معنیداری روابط میان عوامل بررسی گردید. اعتبار دادهها و پرسشنامه از دیدگاه اساتید، و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرانباخ تایید شد. نتایج: 2 عامل برون سازمانی و خطمشی سبز از مدل حذف و 7 عامل: درون سازمانی، اجتماعی و اقتصادی، تغییرات محیطی، ارزیابی سبز، ارزشهای استراتژیکی، ارزشهای بلند مدت، الزامات سازمانی در طراحی الگوی استقرار ساز وکار فناوری اطلاعات سبز تائید شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایرانمدیریت سبز , العدد 9 , السنة 3 , زمستان 1402مفهوم سبز مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیمگیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیتهای محیطی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران انجام شده است. جامعهآماری تحقیق تعدا أکثرمفهوم سبز مفهوم جدیدی در مدیریت سازمان هاست. تصمیمگیری سبز بر تصمیماتی که در محدودیتهای محیطی با تاکید بر حفاظت از منابع طبیعی در بهبود کیفیت زندگی است، اشاره دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه مدیریت سبز در شعب بانک تجارت ایران انجام شده است. جامعهآماری تحقیق تعداد 32 نفر از خبرگان شعب بانک تجارت میباشد. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 4 متغیر اصلی و 11 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 4 بعد، 11مؤلفه است که بعد نوآوری سازمانی شامل مولفههای (تجهیزات، آموزش، حمایت) و تعهد سازمانی شامل مولفههای(تعهد عاطفی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر) ، بعد رهبری سازمانی ( عملکرد، تصمیم گیری، مدیریت) و بعد استراتژی سازمانی شامل مولفههای(استراتژی راهبری و فرهنگ سازی) می باشد و در پایان پیشنهاد شده است شعب بانک تجارت با بکارگیری رهبری درست و صحیح و مدیریت کارکنان و مشتریان و استفاده از ایدههای نوآورانه و تنظیم استراتژی متناسب با اهداف سازمان و بالابردن تعهد کارکنان میتواند در جهت پیاده سازی مدیریت سبز در شعب بانک تجارت در کل کشور گام موثر بردارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - بررسی عوامل موثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیکمطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 8 , السنة 3 , بهار 1403در مقاله، روش پیمایشی مقطعی استفاده شده که هدف ، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در تأمین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک است. جامعه آماری تحقیق 1500 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بود . بر اساس جدول مورگان 306 نفر نمونه انتخاب شدهاند. ابزارهای جمع أکثردر مقاله، روش پیمایشی مقطعی استفاده شده که هدف ، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در تأمین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک است. جامعه آماری تحقیق 1500 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بود . بر اساس جدول مورگان 306 نفر نمونه انتخاب شدهاند. ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بودکه شامل 33 بُعد و 104 سوال بوده و برای بررسی دادهها از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و آزمون تناسب مدل و مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیههای بیان شده در مطالعه استفاده شد. روش تحلیل دادهها نیز با استفاده از smart.PLS و SPSS بوده و در بخش کیفی از تحلیل داده بنیاد استفاده شدو کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی استفاده شد. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه با ده نفر افراد صاحب نظر و خبره در حوزه روابط عمومی انجام و نتایج نشان داد که مقولهها شامل ارتباط مؤثر با مخاطب، ارزیابی عملکرد سازمانی، استراتژی رقابتی، اطلاعرسانی، اعتمادسازی، آموزش کارکنان، انگیزه کارکنان، اهداف و چشم انداز سازمانی، برنامهریزی سازمانی، بهبود عملکرد، پاسخگویی سازمان، تأمین منافع کارکنان، تدوین و اجرای استراتژی، تصمیم-گیری سازمانی، تعهد سازمانی، تغییر سازمانی، توانایی کارکنان، تیم سازمانی، فرهنگ سازمانی، حمایت مدیران ، دانش ارتباطی، ذیفنعان ، ساختار ، شرایط سازمانی، شناخت و مدیریت افکار عمومی، عوامل اقتصادی ،تکنولوژیکی، سیاسی، فرهنگی و قانونی، مشارکت کارکنان، منابع و زیرساخت سازمانی، منافع سازمانی، وفاداری به سازمان شناسایی گردید. شاخص کلی برازش (GOF) در بخش کمی برابر 581/0 به دست میآید که شاخصی قوی و نشان کیفیت بالای مدل دارد. نتایج نشان داد شدت اثر روابط بین متغیرها معنادار است. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - بررسی روابط میان مولفههای ساختاری توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آینده پژوهیفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1402هدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط میان مولفههای بعدساختاری توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، اعضای هیاتعلمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و د أکثرهدف کلی تحقیق حاضر، بررسی روابط میان مولفههای بعدساختاری توسعه نظام آموزش عالی ایران با رویکرد آیندهپژوهی بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی، اعضای هیاتعلمی و خبرگان پنل آیندهپژوهی و در بخش کمی، اعضای هیاتعلمی و کارکنان دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه3 کشور بهترتیب بهتعداد 20 نفر و 5878 نفر تشکیل دادند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 15نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و براساس فرمول کوکران تعداد 361 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و پایایی ترکیبی و ضریب آلفایکرونباخ مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر استفاده شد. مطابق با نتایج برای بعدساختاری 5 مولفه منابع مالی(825/0)، فرهنگسازمانی آیندهگرا(810/0)، فناوریاطلاعات و ارتباطات(798/0)، ساختارسازمانی چابک(760/0) و استقلال دانشگاه(756/0) شناسایی گردید. بیشترین اثرگذاری را مولفه منابع مالی بر ساختارسازمانی چابک و مولفه منابع مالی بر فناوریاطلاعات و ارتباطات دارد و کمترین تاثیر بین مولفهها مربوط به اثرگذاری مولفه فرهنگسازمانی بر استقلال دانشگاه و مولفه منابع مالی بر استقلال دانشگاه دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1399هدف از انجام تحقیق، اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی است و با توجه به انواع مختلف تحقیق توصیفی ، در این طرح از نوع پیمایشی یا زمینه یابی است. جامعه آماری تحق أکثرهدف از انجام تحقیق، اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی است و با توجه به انواع مختلف تحقیق توصیفی ، در این طرح از نوع پیمایشی یا زمینه یابی است. جامعه آماری تحقیق، خبرگان می باشند که با شرایط عضویت 32 نفر به عنوان خبره به عنوان نمونه انتخاب شده اند. عوامل مدل توانمندسازی جامع دارای 2 بعد(فردی و جمعی) و 11 مولفه و 28 شاخص گردید و بعد از تشکیل مدل نهایی به طبقه بندی و اولویت بندی مولفه ها بر مبنای تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و تشکیل جدول مقایسات زوجی گروهی و بر مبنای نرم افزار Expert Choice آنالیز انجام گردید. نتایج نظرسنجی سلسله مراتبی مقایسات زوجی نشان داد که مولفه آموزش خلاقیت محور در بعد فردی بیشترین نقش را در توانمندسازی ایفا می کند که نشان می دهد این مولفه باید بیشتر در برنامه های سازمان قرار گیرد و در بخش جمعی نیز مولفه رهبری مشارکتی بیشترین اهمیت را در این بعد داشته است که نشان می دهد جهت تعالی سازمان در تیم ها و گروه ها رهبری نقش ارزنده ای خواهد داشت. که نشان از اهمیت این شاخصها و لزوم توجه به این موارد در توانمندسازی جامع دارد. لذا درکل لزوم توجه به مقولات میتواند سطح توانمندسازی را در حد قابل قبولی بالا ببرد و لازم است مدیران و متولیان در سازمانها بیشتر به مولفه های توانمندسازی و شاخصهای مؤثر بر آن اهمیت بدهند. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - ارائه مدل توسعه پایدار در سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفترهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401هدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی مولفههای مدل توسعه پایدار در سازمانهای مردم نهاد با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. این تحقیق به لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) است که در مرحله کیفی از تحلیل مضمون و درمرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جا أکثرهدف از انجام پژوهش حاضرشناسایی مولفههای مدل توسعه پایدار در سازمانهای مردم نهاد با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. این تحقیق به لحاظ نوع دادهها، از نوع تحقیقات آمیخته (کیفی - کمی) است که در مرحله کیفی از تحلیل مضمون و درمرحله کمی از روش پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان و مدیران مؤسسات مردم نهاد همکار کمیته امداد میباشد. که تعداد 30 نفر آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. و در بخش کمی، جامعه آمار تحقیق شامل کلیه مدیران سازمانهای مردم نهاد تحت نظارت کمیته امداد میباشد که تعداد آنها 258 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر 155 نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه است که از نظرات خبرگان و آلفای کرانباخ برای بررسی روایی و پایایی استفاده شد نتایج: ابعاد و مولفه های مدل توسعه پایدار در سازمان های مردم نهاد (NGOs) با رویکرد الگوی اسلامی ایرانی شامل 6 بعد: عدالت، نگاه فرا ملی، زیرساخت، فرهنگ ، بهداشت ، بومی - اسلامی است . تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - شناسایی ابعاد و مؤلفههای عدم نشاط سازمانی در سازمانهای دولتی باتکنیک دلفی فازیمطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای عدم نشاط سازمانی در سازمانهای دولتی در استان گیلان میباشد.روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی میباشد. همچنین براساس طرح تحقیق و از حیث نحوه گردآوری دادهها، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و برای گردآوری اطلاع أکثرپژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای عدم نشاط سازمانی در سازمانهای دولتی در استان گیلان میباشد.روش پژوهش با توجه به هدف آن، کاربردی میباشد. همچنین براساس طرح تحقیق و از حیث نحوه گردآوری دادهها، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و دلفی فازی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 10 نفر از خبرگان، صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی (اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت) میباشند که به روش هدفمند از آنها نمونهگیری شده و با استفاده از روش دلفی فازی نظرات آنها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفتهاست.با توجه به تحلیلی که از روش دلفی فازی جهت تعیین ابعاد و مؤلفههای عدم نشاط سازمانی در سازمانهای دولتی به اجرا درآمده، و درمجموع برای عدم نشاط سازمانی در سازمانهای دولتی 3 بعد، 12 مؤلفه و 84 شاخص شناسایی، و تائید شده است. بعد فردی شامل دو مؤلفه، بعد گروهی شامل دو مؤلفه، بعد سازمانی شامل سه مؤلفه، بعد محیطی شامل دو مؤلفه، بعد انسانی و آموزشی شامل دو مؤلفه شناسایی گردیده است. نشاط در سازمانهای دولتی نقش مهمی را در ارتقاء بهرهوری و بالا بردن انگیزش کارکنان دارد. لذا به منظور ساختن فضایی پر نشاط در سازمانهای دولتی باید اقدامات همه جانبهای صورت گیرد تا اهداف سازمانی بهتر و سریعتر محقق شوند. بدون تردید، وجود شادی و نشاط در سازمانها پیامدهای مثبت متعددی به همراه دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - طراحی الگوی جامع هوش استراتژیکبه عنوان ابزار برنامهریزی راهبردی مالی ( مطالعه موردی شهرداری تهران )اقتصاد مالی , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1399این پژوهش مولفههای مرتبط با هوش استراتژیک شامل هوش مدیریت اطلاعات، هوش کسب و کار، هوش رقابتی، هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کلان محیطی، هوش مرتبط با بازار و مدیریت دانش را بررسی نموده و در نهایت مدل جامعی برایتسهیل برنامهریزی راهبردی مالی در شهرداری تهر أکثراین پژوهش مولفههای مرتبط با هوش استراتژیک شامل هوش مدیریت اطلاعات، هوش کسب و کار، هوش رقابتی، هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کلان محیطی، هوش مرتبط با بازار و مدیریت دانش را بررسی نموده و در نهایت مدل جامعی برایتسهیل برنامهریزی راهبردی مالی در شهرداری تهران ارائه مینماید. جهت دستیابی به مدل تحقیق، با استفاده از روش فراترکیب و بررسی مبانی نظری مولفههای مرتبط با هوش استراتژیک مشخص شده،سپسبا روش تحلیل محتوا و انجام مصاحبه با استفاده از تکنیک نمونهگیریهدفمند و دستیابی به اشباع نظری و حذف مولفههای غیرمرتبط، مدل جامعی برایتسهیل برنامهریزی راهبردی مالی در شهرداری تهران ارائه گردید. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. پرسشنامهای که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ0.80 اندازهگیری شده، در نمونه آماری متشکل از 265 نفر که به روش طبقهای/نسبتی در دسترس نمونهگیری شده است توزیع گردید و تحلیل دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار AMOS صورت گرفت. یافتههانشان داد، مولفههای هوش فرآیندهای سازمانی، هوش منابع انسانی، هوش کسب و کار، هوش مدیریت اطلاعات، مدیریت دانش و هوش کلان محیطی اجزای مدل هوش استراتژیک در درون شهرداری تهران بوده و رابطه معنیداری بین هوش استراتژیک و مولفههای مذکور وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - شناسایی عوامل موثر بر بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدلپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 11 , پاییز 1400هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدل بود. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکنشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با أکثرهدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان و ارائه مدل بود. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکنشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با سابقه (پردیس دانشگاه فرهنگیان استان مازندران) بودند که به صورت هدفمند و بر اساس قانون اشباع به تعداد 20 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل شامل اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی که تعداد آنان در پردیس دانشگاه فرهنگیان استان مازندران 256 نفر بودند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران 153 نفر تعیین گردید، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و در بخش کیفی به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه (82/0=α) بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. 173 مفهوم اولیه تعیین شد که با دسته بندی این مفاهیم 79 مقوله فرعی شکل گرفت. در مرحله کدگذاری محوری، متغیر عدالت پنج بعد دارد: 1. عدالت رویه ای 2. عدالت مراوده ای 3. عدالت معوض 4. عدالت اطلاعاتی و 5. عدالت توزیعی. همچنین متغیر بالندگی سازمانی، 9 بعد مجزا دارد که عبارتند از: 1. بازخورد از درون به بیرون ، 2. کم لایه بودن ساختار سازمانی ، 3. اعتماد به دیگران ، 4. مشارکت با دیگران، 5. خود سازی، 6. تئوری انگیزش 7. سرویس های مدیریت اطلاعات MIS. 8. گشودگی و شفاف بودن نظام 9. پروردن و اختیار کردن شناسایی شد. یافته های این پژوهش نشان داد که: بین بالندگی سازمانی و زیر مولفههای آن، مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان اثر مثبت و معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشورپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 13 , پاییز 1402مدیریت منابع انسانی یک رشته پویاست که بشدت با رفتار افراد مرتبط است و می تواند در استراتژی سازمان و رسیدن به اهداف استراتژی استراتژیک سازمان تأثیر گذاراست. هدف این تحقیق، ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور بوده و روش تحقیق أکثرمدیریت منابع انسانی یک رشته پویاست که بشدت با رفتار افراد مرتبط است و می تواند در استراتژی سازمان و رسیدن به اهداف استراتژی استراتژیک سازمان تأثیر گذاراست. هدف این تحقیق، ارائه مدل جامع عوامل مؤثر بر مدیریت استراتژیک منابع انسانی در سازمان مالیاتی کشور بوده و روش تحقیق توصیفی و از نظر هدف، کاربردی و جامعه آماری شامل کارکنان و کارشناسان ادارات مالیاتی که بر اساس جامعه نامحدود نظر گرفته شده است که تعداد 348 نفر به عنوان نمونه آماری بوده است. به دست آوردن داده های خام از طریق پرسشنامه های معتبر مدیریت استراتژیک صورت پذیرفت و روش تجزیه و تحلیل تمام متغیرهای اصلی و فرعی با استفاده از مدل سازی ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. نتایج نشان داد که عوامل ارائه شده برای مدل مدیریت استراتژیک منابع انسانی شامل ابعاد (آموزش منابع انسانی، تحول سازمانی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی، مدیریت، نیروی انسانی) می باشد در پایان پیشنهاد شده است سازمان امور مالیاتی کشور با پیاده سازی و بکارگیری این شاخص ها در پیشبرد اهداف استراتژیکی سازمان تأثیر مثبت بگذارد تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - شناسایی عوامل مالی اثرگذار در نظام ارزیابی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوای متنیپیشرفت های مالی و سرمایه گذاری , العدد 2 , السنة 4 , پاییز 1402هدف: طی دهه اخیر، بسیاری از سازمانها دریافتهاند که در عمل فاقد نظام ارزشیابی عملکردی که بتوان از طریق آن اولویتها و اهداف خود را به کارکنان انتقال داد و بهسازی آنها را پی گرفت، هستند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مالی اثرگذار در نظام ارزیابی عملکرد سازمان تأم أکثرهدف: طی دهه اخیر، بسیاری از سازمانها دریافتهاند که در عمل فاقد نظام ارزشیابی عملکردی که بتوان از طریق آن اولویتها و اهداف خود را به کارکنان انتقال داد و بهسازی آنها را پی گرفت، هستند. هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل مالی اثرگذار در نظام ارزیابی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد تحلیل محتوای متنی است که از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی میباشد.روششناسی پژوهش: جامعه آماری اسناد و سوابق بالادستی و مقالات و پایاننامههای مرتبط با این حوزه بوده که متشکل شد از 12 مقاله فارسی و13 مقاله لاتین. روش نمونهگیری بهصورت گلوله برفی و روش گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانه ای و روش پژوهش تحلیل محتوای متنی است. اکثر روش شناسان کیفی به جای استفاده از واژگان روایی و پایایی که اساساً و از لحاظ مبانی فلسفی ریشه در پارادایم کمی دارند، از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده میکنند. در این پژوهش از استراتژیهای تأمین اعتمادپذیری، قابل قبول بودن، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تاییدپذیری استفاده شده است.یافتهها: پس از کدگذاری، مفهومسازی و مقولهبندی، در نهایت عوامل مالی شناخته شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل محتوی متنی مقالهها نشان از آن داشت که عوامل مالی اثرگذار بر ارزیابی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی داری 68 معیار میباشد.اصالت / ارزشافزوده علمی: مؤسسات و سازمانهای اجرایی با هر رسالت، هدف و چشمانداز ملزم به پاسخگویی به مشتریان، اربابرجوع و ذینفعان هستند. این امر محقق نمیشود مگر با اجرای کامل و دقیق وظایف و فعالیتها در جهت تحقق اهداف و توسعه و تعالی سازمان، بنابراین بررسی نتایج عملکرد یک فرآیند مهم راهبردی تلقی میشود. کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد، عامل تعیینکننده و حیاتی تحقق برنامههای توسعهسازمانی است. برای ارزیابی عملکرد سازمانها و تعیین میزان موفقیت در دستیابی به اهداف تعیین شده، معیار و ابزارهای متعددی وجود دارد که باتوجهبه طبیعت سیستمسازمانی و نحوه موفقیت آن انتخاب میشود. در این پژوهش بهصورت کاملاً کاربردی عوامل مالی که در نظام ارزیابی عملکرد سازمان تأمین اجتماعی مؤثر هستند شناسایی گردید. تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر بالندگی سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان)مدیریت عملیات , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1400هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر بالندگی سازمانی در دانشگاه فرهنگیان بود. روش تحقیق به شیوه تاییدی است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 79 سوال در مقیاس 5 ارزشی لیکرت استفاده شد (82/0=α). جامعه آماری شامل 256 نفر از اعضای هیات علمی، ا أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر بالندگی سازمانی در دانشگاه فرهنگیان بود. روش تحقیق به شیوه تاییدی است. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته با 79 سوال در مقیاس 5 ارزشی لیکرت استفاده شد (82/0=α). جامعه آماری شامل 256 نفر از اعضای هیات علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، 153 نفر انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدلیابی معادلات ساختاری از نرمافزارهای SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج نشان داد ضرایب بدست آمده از مولفهها و زیر مولفههای بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت در دانشگاه فرهنگیان اثر دارد. پس می توان بیان نمود که عدالت سازمانی بر بالندگی سازمانی اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان اثر مثبت و معناداری دارد. با پیاده سازی مدل ارائه شده هماهنگی و انسجام میان عملکردها فعالیت ها و اهداف سازمان افزایش می یابد. با ایجاد بالندگی سازمانی مبتنی بر عدالت و نیز توجه به این دو مقوله در ترسیم اهداف و سیاست گذاری سازمانی می توان حس مشارکت پذیری و روحیه نوع دوستی و رفتار فرانقش تعهد و تعلق کارکنان را در موسسات آموزش عالی ارتقاء بخشید. تفاصيل المقالة