فهرس المقالات مهرداد متانی


  • المقاله

    1 - طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 42 , السنة 12 , تابستان 1400
    زمینه: امروزه همه اندیشمندان و صاحبنظران به ضرورت وجودی سازمان‌های تربیتی و اولویت آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیت‌های اجتماعی رسیده اند. از آنجایی که خط‌مشی‌ها نقشه راه و الگوی عمل حاکمیت وسازمان‌های تابعه محسوب می‌شوند، لذا اجرای درست خط‌مشی‌های آموزش و پرورش برای د أکثر
    زمینه: امروزه همه اندیشمندان و صاحبنظران به ضرورت وجودی سازمان‌های تربیتی و اولویت آموزش و پرورش نسبت به دیگر فعالیت‌های اجتماعی رسیده اند. از آنجایی که خط‌مشی‌ها نقشه راه و الگوی عمل حاکمیت وسازمان‌های تابعه محسوب می‌شوند، لذا اجرای درست خط‌مشی‌های آموزش و پرورش برای دست یابی به اهداف تعیین شده از اهمیت بسزایی برخوردار است.هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری انجام پذیرفت.روش ها: این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهش‌های کیفی و کمی و از نوع پژوهش‌های قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان وزارت آموزش و پرورش هستند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند 36 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود داده‌های پژوهش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری تحلیل شد.یافته ها: مهمترین یافته‌های پژوهش عبارتند از: تدوین خط‌مشی‌های پایدارمنطبق بر واقعیات ومتناسب زمان؛ تدوین خط‌مشی‌های انگیزه ساز و اهتمام به مشارکت ذینفع گرا؛ سنجش وارزیابی مدام؛ کفایت منابع و مشارکت عملی همه ی بخش‌های تخصصی و عمومینتیجه گیری: لزوم تدوین خط‌مشی‌های پایدارمنطبق برواقعیات، متناسب زمان وذینفع گرا با بهره گیری ازتکنولوژی را می‌توان مهمترین عامل اجرای بهینه خط‌مشی‌های وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ابعاد مدل توسعه چابکی استراتژیک سازمان بر مبنای اقدامات مدیریت منابع انسانی ( موردمطالعه: شرکت گاز استان گلستان)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1401
    ززمینه و هدف: چابکی استراتژیک، نوع توسعه یافته ای از چابکی است که علاوه بر پاسخگویی سریع، توجه ویژه ای به جنبه استراتژیک و پیش بینی تغییرات محیطی قبل از وقوع دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد مدل توسعه چابکی استراتژیک سازمان بر مبنای اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرک أکثر
    ززمینه و هدف: چابکی استراتژیک، نوع توسعه یافته ای از چابکی است که علاوه بر پاسخگویی سریع، توجه ویژه ای به جنبه استراتژیک و پیش بینی تغییرات محیطی قبل از وقوع دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد مدل توسعه چابکی استراتژیک سازمان بر مبنای اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرکت گاز استان گلستان انجام گرفته است.روش: پژوهش حاضر، از نظر روش توصیفی پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری در بخش کمی، کلیه کارکنان شرکت گاز استان گلستان به تعداد 846 نفر نمونه گیری پژوهش حاضر با توجه به جامعه آماری مورد نظر به صورت نمونه گیری خوشه ای نسبی چندمرحله ای با فرمول کوکران و به تعداد 264 نفر بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است.یافته ها : یافته های تحقیق نشان داد اضریب عاملی استاندارد متغیر برنامه‌ریزی منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار)، برابر با 52/0، مقدار t برابر با 455/5 بوده و مقدار P-Value کمتر از 05/0 است، نتیجه اینکه، از دیدگاه پاسخ‌گویان در تحقیق، برنامه‌ریزی منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار) موثر است. ضریب عاملی استاندارد متغیر توسعه منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار)، برابر با 69/0، مقدار t برابر با 296/5 بوده و مقدار P-Value کمتر از 05/0 است، نتیجه اینکه، از دیدگاه پاسخ‌گویان در تحقیق، توسعه منابع انسانی در تبیین راهبرد (راهکار) موثر است.نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بوده که مدل دارای ابعادی چون: شرایط علی، شرایط زمینه ای ، شرایط مداخله ای ، راهبرد و پیامد (افزایش یکپارچگی، کسب مزیت رقابتی و ارتقاء عملکرد سازمان) بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه: ارائه الگوی اثربخشی دانشگاه در توسعه کارآفرینی اجتماعی
    پژوهش های جامعه شناختی , العدد 2 , السنة 16 , تابستان 1401
    عدم توجه و پایبندی سازمان ها و مدیران تابعه به وظیفه و مسئولیت اجتماعی شان یکی از مسائل و مشکلات اجتماعی است که می‌تواند توسعه پایدار را با مشکل مواجه سازد. تغییر و تحول در شرایط و نیازهای جامعه موجب تغییر و تحول در رسالت دانشگاه‌ها شده است. هدف اصلی در این پژوهش مسئولی أکثر
    عدم توجه و پایبندی سازمان ها و مدیران تابعه به وظیفه و مسئولیت اجتماعی شان یکی از مسائل و مشکلات اجتماعی است که می‌تواند توسعه پایدار را با مشکل مواجه سازد. تغییر و تحول در شرایط و نیازهای جامعه موجب تغییر و تحول در رسالت دانشگاه‌ها شده است. هدف اصلی در این پژوهش مسئولیت پذیری اجتماعی دانشگاه: ارائه الگوی اثربخشی دانشگاه در توسعه کارآفرینی اجتماعی می باشد. این پژوهش از نوع هدف کاربردی است. داده ها بی کتابخانه ایی با فیش برداری و میدانی با استفاده از پرسشنامه استاندارد مولفه های دانشگاه کارآفرین براری و همکاران (1399) با تعداد 48 گویه جمع آوری شده است. جامعه آماری مورد نظر کلیه اساتید دانشگاه پیام نور استان مازندران به تعداد 164 نفر بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی در دسترس و جدول مورگان 115 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده‌های آماری با تشکیل جداول توزیع فراوانی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابعاد توانمندسازی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، ارتباطی، سازمانی و علمی به ترتیب بیشترین اهمیت را در بین ابعاد شناسایی شده دارند. در بین ابعاد شناسایی شده بعد حمایتی دانشگاه در توسعه کارآفرینی اجتماعی با بار عاملی 0.84، بعد سازمانی دانشگاه در توسعه کارآفرینی اجتماعی با بار عاملی 0.79، بعد ارتباطی دانشگاه کارآفرینی اجتماعی با بار عاملی 0.77، بعد توانمندسازی دانشگاه کارآفرینی اجتماعی با بار عاملی 0.75، بعد علمی دانشگاه کارآفرینی اجتماعی با بار عاملی 0.71، و به ترتیب میزان تعلق بیشتری نسبت به سایر ابعاد به مفهوم مدل دانشگاه در توسعه کارآفرینی اجتماعی داشته اند. وضعیت مناسب دانشگاه پیام نور از لحاظ مولفه‌های شناسایی شده برای دانشگاه در توسعه کارآفرینی اجتماعی در این پژوهش می‌تواند توانمند بودن این دانشگاه در عرصه کارآفرینی اجتماعی را تایید کند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - An Appropriate Corporate Governance Model at Iran Insurance Company
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 7 , زمستان 2021
    Insurance Corporate Governance Code 93 was communicated to the insurance industry of Iran in 2017. However, as the only Iranian governmental insurance organization, Iran Insurance Company has a different corporate governance structure in the insurance industry of Iran. أکثر
    Insurance Corporate Governance Code 93 was communicated to the insurance industry of Iran in 2017. However, as the only Iranian governmental insurance organization, Iran Insurance Company has a different corporate governance structure in the insurance industry of Iran. The present study aims to propose a good corporate governance model at Iran Insurance Company. This study is applied research in terms of objectives and descriptive-survey research based on a combined methodology in terms of data collection. Semi-structured interviews were performed with fifteen experts. The final model was proposed through thematic analysis and the Delphi model with five components, including board effectiveness, transparency and disclosure, ownership institution, beneficiary management, and monitoring. The model was examined by delivering questionnaires to a total of 201 senior and middle-level managers and agency directors at Iran Insurance Company. The Kolmogorov–Smirnov test was utilized to determine data distribution, while the Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) test and Bartlett’s test were used to examine measurement sample suitability. Also, the partial least square (PLS) method was employed for modeling in Smart PLS. The components were ranked through the Shannon entropy approach. The results demonstrated that board effectiveness had the largest importance among other components. The board structure and composition showed the highest weight. Among the components of board effectiveness, the separation of the chairman and CEO had the highest importance. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - Developing a Strategic Model of Public Relations Promotion with an Emphasis on Media Literacy System
    Journal of System Management , العدد 5 , السنة 7 , پاییز 2021
    Media literacy is a topic that is concerned with the audience's power of understanding of the way in which media works and how they make sense thereof, and seeks to make this analysis a habit and a task for the audience. In this regard, present research provides a model أکثر
    Media literacy is a topic that is concerned with the audience's power of understanding of the way in which media works and how they make sense thereof, and seeks to make this analysis a habit and a task for the audience. In this regard, present research provides a model for promotion of public relations with an emphasis on media literacy among managers and employees of Mazandaran Gas Company. In this paper, the data were sorted out through three stages after introduction of the concept media literacy using the qualitative method of grounded theory and holding 15 in-depth, semi-structured interviews with the academics and experts of the field, and following a content analysis. Based on the findings, the model is made up of five components: 1. The elements promoting media literacy at three macro (i.e. formulation of educational rubrics, changing educational methods, culture building with media literacy potential, adopting a problem-oriented approach, creating a national Internet, coherence and consistency in policy making and planning, and media content monitoring), intermediate (i.e. group interaction with colleagues and management training), and micro (i.e. technological knowledge, cognitive knowledge, media knowledge, and content production); 2. Decisive factors (categories of macro, intermediate, and macro level factors); 3. Interfering factors (including government intervention, lack of legislation or regulations); 4. Strategies (including policy and planning strategies, educational strategies, and culture- and discourse building strategies; 5. Consequences (i.e. economic, social, cultural, political, technological, communication, environmental, and individual-behavioral consequences). تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - Investigating the Factors Affecting Performance-Based Budgeting to Promote Commercial Public Transparency and Accountability
    Agricultural Marketing and Commercialization Journal , العدد 1 , السنة 4 , بهار 2020
    Governments' application of a new operational budgeting method requires that they and their subsidiaries be transparent, accountable to, and take responsibility against people. The commercial public concerned with health centers, hospitals, etc., and it is natural that أکثر
    Governments' application of a new operational budgeting method requires that they and their subsidiaries be transparent, accountable to, and take responsibility against people. The commercial public concerned with health centers, hospitals, etc., and it is natural that transparency and accountability of medical universities with regard to the costs incurred and revenues earned are seen to be their most basic demands. Therefore, this article aimed to investigate the factors affecting performance-based budgeting to improve public transparency and accountability. The present study was applied in terms of objectives, descriptive in terms of the nature of a survey correlation. The statistical population was comprised of the staff at Mazandaran University of Medical Sciences (1906 people). The sample volume was estimated to be 322 people based on Cochran's formula as they were selected by multi-stage relative stratified sampling method. To collect information, a researcher-made questionnaire was provided based on the literature review and research background, and a survey of subject-related experts was conducted involving 82 items. The face and content validity of the items were confirmed by experts. Cronbach's alpha was also estimated to be greater than 0.7, which indicated the internal consistency of the items and confirmed the reliability. To analyze the data, structural equation modeling (SEM) was used via Emus software. The findings illustrated that considering the value of t above 1.96, the standard path coefficients were as follows: causal condition variable on the main category was 0.40, main category variable on strategies (guidelines) 0.50, underlying condition variable on strategies (guidelines) 0.51, intervening variable conditions on strategies (guidelines) 0.32, and strategies variable (guidelines) on the results (outcomes) 0.83, indicating the positive and significance of these relationships. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی عوامل موثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در سازمان تامین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک
    مطالعات میان رشته ای مدیریت بازاریابی , العدد 8 , السنة 3 , بهار 1403
    در مقاله، روش پیمایشی مقطعی استفاده شده که هدف ، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در تأمین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک است. جامعه آماری تحقیق 1500 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بود . بر اساس جدول مورگان 306 نفر نمونه انتخاب شده‌اند. ابزارهای جمع أکثر
    در مقاله، روش پیمایشی مقطعی استفاده شده که هدف ، بررسی عوامل مؤثر بر توسعه عملکرد روابط عمومی در تأمین اجتماعی با رویکرد مدیریت استراتژیک است. جامعه آماری تحقیق 1500 نفر از مدیران و کارکنان سازمان بود . بر اساس جدول مورگان 306 نفر نمونه انتخاب شده‌اند. ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه بودکه شامل 33 بُعد و 104 سوال بوده و برای بررسی داده‌ها از تحلیل عاملی تأییدی (CFA) و آزمون تناسب مدل و مدل معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه‌های بیان شده در مطالعه استفاده شد. روش تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از smart.PLS و SPSS بوده و در بخش کیفی از تحلیل داده بنیاد استفاده شدو کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی استفاده شد. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه با ده نفر افراد صاحب نظر و خبره در حوزه روابط عمومی انجام و نتایج نشان داد که مقوله‌ها شامل ارتباط مؤثر با مخاطب، ارزیابی عملکرد سازمانی، استراتژی رقابتی، اطلاع‌رسانی، اعتمادسازی، آموزش کارکنان، انگیزه کارکنان، اهداف و چشم انداز سازمانی، برنامه‌ریزی سازمانی، بهبود عملکرد، پاسخگویی سازمان، تأمین منافع کارکنان، تدوین و اجرای استراتژی، تصمیم-گیری سازمانی، تعهد سازمانی، تغییر سازمانی، توانایی کارکنان، تیم سازمانی، فرهنگ سازمانی، حمایت مدیران ، دانش ارتباطی، ذیفنعان ، ساختار ، شرایط سازمانی، شناخت و مدیریت افکار عمومی، عوامل اقتصادی ،تکنولوژیکی، سیاسی، فرهنگی و قانونی، مشارکت کارکنان، منابع و زیرساخت سازمانی، منافع سازمانی، وفاداری به سازمان شناسایی گردید. شاخص کلی برازش (GOF) در بخش کمی برابر 581/0 به دست می‌آید که شاخصی قوی و نشان کیفیت بالای مدل دارد. نتایج نشان داد شدت اثر روابط بین متغیرها معنادار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - بررسی نقش و کارکرد انواع رسانه های جمعی در احساس امنیت اجتماعی شهروندان شهر تهران
    علوم اجتماعی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1396
    هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش انواع رسانه های جمعی در احساس امنیت اجتماعی شهروندان شهر تهران است .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان 18 سال به بالای شهر تهران می باشد که با استفاده از جدول کرجسی ومورگان به تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ناحیه ای انتخاب شدند پژ أکثر
    هدف اساسی این پژوهش بررسی نقش انواع رسانه های جمعی در احساس امنیت اجتماعی شهروندان شهر تهران است .جامعه آماری پژوهش شامل کلیه شهروندان 18 سال به بالای شهر تهران می باشد که با استفاده از جدول کرجسی ومورگان به تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ناحیه ای انتخاب شدند پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه است. به منظور روایی ابزار سنجش گویه های مناسبی برای هر یک از متغیرهای تحقیق از مبانی نظری تدوین گردید و پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ 84% به دست آمد.و برای آزمون فرضیه‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند گانه استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین میزان استفاده از تلویزیون و احساس امنیت اجتماعی همبستگی مثبت و معنی‌دار (p تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP)
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1399
    هدف از انجام تحقیق، اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی است و با توجه به انواع مختلف تحقیق توصیفی ، در این طرح از نوع پیمایشی یا زمینه یابی است. جامعه آماری تحق أکثر
    هدف از انجام تحقیق، اولویت بندی عوامل مدل توانمندسازی جامع در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی به روش تحلیل سلسله مراتبی(AHP) می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و تحلیلی است و با توجه به انواع مختلف تحقیق توصیفی ، در این طرح از نوع پیمایشی یا زمینه یابی است. جامعه آماری تحقیق، خبرگان می باشند که با شرایط عضویت 32 نفر به عنوان خبره به عنوان نمونه انتخاب شده اند. عوامل مدل توانمندسازی جامع دارای 2 بعد(فردی و جمعی) و 11 مولفه و 28 شاخص گردید و بعد از تشکیل مدل نهایی به طبقه بندی و اولویت بندی مولفه ها بر مبنای تحلیل سلسله مراتبی(AHP) و تشکیل جدول مقایسات زوجی گروهی و بر مبنای نرم افزار Expert Choice آنالیز انجام گردید. نتایج نظرسنجی سلسله مراتبی مقایسات زوجی نشان داد که مولفه آموزش خلاقیت محور در بعد فردی بیشترین نقش را در توانمندسازی ایفا می کند که نشان می دهد این مولفه باید بیشتر در برنامه های سازمان قرار گیرد و در بخش جمعی نیز مولفه رهبری مشارکتی بیشترین اهمیت را در این بعد داشته است که نشان می دهد جهت تعالی سازمان در تیم ها و گروه ها رهبری نقش ارزنده ای خواهد داشت. که نشان از اهمیت این شاخص‌ها و لزوم توجه به این موارد در توانمندسازی جامع دارد. لذا درکل لزوم توجه به مقولات می‌تواند سطح توانمندسازی را در حد قابل قبولی بالا ببرد و لازم است مدیران و متولیان در سازمان‌ها بیشتر به مولفه های توانمندسازی و شاخص‌های مؤثر بر آن اهمیت بدهند. تفاصيل المقالة