دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد1,السنة
23
,
بهار
1401
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای هیجانات اخلاقی و انگیزه اخلاقی، در تأثیر گسست اخلاقی بر قلدری بود. برای دستیابی به این هدف، از بین کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با استفاده از روش های خوشهای و تصادفی ساده 486 دانش آموز انتخاب گردید که شا أکثر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش واسطه ای هیجانات اخلاقی و انگیزه اخلاقی، در تأثیر گسست اخلاقی بر قلدری بود. برای دستیابی به این هدف، از بین کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهر تهران، با استفاده از روش های خوشهای و تصادفی ساده 486 دانش آموز انتخاب گردید که شامل 254 دانش آموز پسر و 232 دانش آموز دختر بود. شرکت کنندگان در این پژوهش به چهار پرسشنامۀ قلدری، گسست اخلاقی، هیجانات اخلاقی و پرسشنامۀ محققساختۀ انگیزۀ اخلاقی که همگی دارای روایی و پایایی بودند، پاسخ دادند. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مسیر و با کمک نرم افزارهای spss22 و PLS-SEM تجزیه و تحلیل شد. با توجه به سطح معناداری یافته ها و همچنین استاندارد بودن دیگر شاخص های مورد بررسی، هر دو فرضیۀ پژوهش تأیید شده و نشان داده شد که انگیزۀ اخلاقی و هیجانات اخلاقی هر دو نقش واسطه ای بین گسست اخلاقی و قلدری دارند (05/0≥α)؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که مطابق با مفهوم عاملیت اخلاقی از نظریۀ شناختی اجتماعی بندورا، برای بررسی رفتارهای اخلاقی افراد، علاوه بر عوامل شناختی و استدلال اخلاقی، می باید به عوامل هیجانی نیز توجه نمود.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد94,السنة
24
,
زمستان
1402
هیجانها در مرکز تمام جنبههای تجارب انسانی هستند و اجزای جداییناپذیر شغل و زندگی مدیران هستند. مدیران دبستان و دبیرستان با توجه به ماهیت شغلی خود، نیازمند آگاهی از هیجانات خود و دیگران و مدیریت هیجانات خود هستند؛ بنابراین، جنبه هیجانی رهبری و مدیریت، انجام تحقیقات بیش أکثر
هیجانها در مرکز تمام جنبههای تجارب انسانی هستند و اجزای جداییناپذیر شغل و زندگی مدیران هستند. مدیران دبستان و دبیرستان با توجه به ماهیت شغلی خود، نیازمند آگاهی از هیجانات خود و دیگران و مدیریت هیجانات خود هستند؛ بنابراین، جنبه هیجانی رهبری و مدیریت، انجام تحقیقات بیشتر را ضروری میکند. هدف این پژوهش اعتباریابی پرسشنامه هیجانهای مدیران (Chen, 2020) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران دبستان ها و دبیرستان های شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول مدیریت بودند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 450 نفر تعیین شد. پرسشنامه پس از ترجمه و رواسازی توسط متخصصان، بهصورت مداد و کاغذی و الکترونیکی تکمیل گردید. برای احراز روایی سازه ابتدا از تحلیل عاملی تأییدی و برای پایایی از ضریب آلفا استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازندگی مدل و ساختار روابط درونی گویهها را تأیید کرد. ضریب آلفا برای کل پرسشنامه هیجانهای مدیران برابر با 85/0 و برای عاملهای لذت (88/0)، افتخار (96/0)، ناکامی (86/0)، اضطراب (85/0) و ناامیدی (89/0) به دست آمد. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجانهای مدیران از ویژگیهای روانسنجی قابلقبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری معتبر در مطالعه هیجانهای مدیران استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد4,السنة
11
,
پاییز
1400
هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلوی أکثر
هدف پژوهش: هدف از پژوهش، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه خلاقیت هیجانی آوریل است.روش پژوهش: روش پژوهشی حاضر از نوع توصیفی – همبستگی است. شرکت کنندگان شامل501 معلم( 298 مرد و 203 زن) با دامنه سنی 24 تا 56 سال از بین جامعه آماری آموزش و پرورش شهرستانهای پارسیان، عسلویه، بخشهای شیبکوه، کوشکنار و چاه مبارک دراستانهای هرمزگان و بوشهر به روش تصادفی- طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه خلاقیت هیجانی پاسخ دادندیافته ها: روایی پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بررسی شد. تحلیل عامل اکتشافی به روش عامل یابی مؤلفه اصلی وچرخش به شیوه پروماکس اجرا شد و سه مؤلفه آمادگی، نوآوری و اصالت/ اثر بخشی استخراج شدند. شاخصهای برازش بدست آمده از تحلیل عامل تأییدی نشان داده که داده های تجربی پژوهش با مدل نظری سه عاملی خلاقیت هیحانی برازش قابل قبولی دارد. مقدار پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفا کرونباخ برای پرسشنامه کل،آمادگی، نوآوری و اصالت/اثربخشی به ترتیب مقدار 0/88، 0/80، 0/78 و 0/83 بدست آمد که مطلوب و قابل قبول بود.نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پرسشنامه خلاقیت هیجانی از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و قابلیت کاربرد در پژوهشهای آموزشی و روانشناختی جامعه معلمان دبیرستان ایران دارد.تعمیم نتایج پژوهش به معلمان ابتدایی و اساتید دانشگاه با احتیاط صورت گیرد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications