فهرس المقالات خدابخش احمدی


  • المقاله

    1 - تحلیل محتوای دیدگاه‌ مقام معظم رهبری در امر ازدواج و خانواده و ارائه یک مدل خانواده
    مطالعات اسلامی ایرانی خانواده , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه و تحلیل محتوای دیدگاه‌ مقام معظم رهبری در امر ازدواج و خانواده انجام شده است. به این امید که بتواند در شناخت خانواده‌ در الگوی اسلامی ایرانی و ارتقای استحکام آنها و در نیل به یک نظریه بومی یاری رسان باشد. روش: پژوهش یک مطالعه کیفی است و در أکثر
    هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه و تحلیل محتوای دیدگاه‌ مقام معظم رهبری در امر ازدواج و خانواده انجام شده است. به این امید که بتواند در شناخت خانواده‌ در الگوی اسلامی ایرانی و ارتقای استحکام آنها و در نیل به یک نظریه بومی یاری رسان باشد. روش: پژوهش یک مطالعه کیفی است و در آن از دو روش "تحلیل محتوا" و "نظریه داده بنیاد ( گراند تئوری)" استفاده شد. واحد پژوهش شامل مستندات موجود آرشیوی شامل نوشته‌ها و آثار مکتوب فرمایشات و بیانات و اوامر ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری در زمینه خانواده می‌باشد. یافته ها: مطابق نتایج، دیدگاههای مقام معظم رهبری در حوزه خانواده در محورهای ازدواج و تشکیل خانواده، ساختار و عملکرد خانواده، آسیب شناسی خانواده، بهداشت و سلامت خانواده، تربیت فرزند و خانواده و نظام آمده است. نتیجه گیری: امید است دیدگاه مقام معظم رهبری به عنوان یک مدل با الگوی اسلامی ایرانی مورد مطالعه و بهره‌برداری توسط متخصصان مشاوره و روان‌درمانی و پژوهشگران خانواده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - اثر بخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1392
    زمینه: پژوهش‌های زیادی به بررسی خلاقیت در بسترهای گوناگون پرداخته‌اند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، تعداد 80 نفر از کودکان مقطع پیش دبستانی، با رعایت همتاسازی بر مبنای آزمون أکثر
    زمینه: پژوهش‌های زیادی به بررسی خلاقیت در بسترهای گوناگون پرداخته‌اند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی آموزش تفکر واگرا بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش: در این مطالعه شبه آزمایشی، تعداد 80 نفر از کودکان مقطع پیش دبستانی، با رعایت همتاسازی بر مبنای آزمون هوش(آزمون هوش گودیناف- هریس)، به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی (40 نفر) و کنترل (40 نفر) قرار گرفتند.گروه آزمایشی تعداد 19 جلسه برنامه آموزشی تفکر واگرا به روش پویا دریافت نمودند. در هر دو گروه، آزمون خلاقیت (ژان لویی سلیه، 1988) قبل و بعد از آموزش اجرا گردید. یافته ها: نتایج پژوهش حاصل از آزمون آماری "تی" و تحلیل کوواریانس نشان داد، برنامه آموزش تفکر واگرا به روش پویا به طور معنا داری، خلاقیت کودکان و شاخص های سه‌گانه سیالی، انعطاف پذیری و ابتکار را افزایش داده است. نتیجه گیری: بنابراین به نظر می‌رسد اجرای برنامه آموزش تفکر واگرا به روش پویا، برای شکوفایی هر چه بیشتر خلاقیت کودکان به ویژه در سنین پیش از دبستان مؤثر است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - خشونت در روابط عاشقانه: مروری سیستماتیک
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1399
    مطالعه حاضر با هدف شناخت علل خشونت در روابط عاشقانه با بهره­گیری از روش مرور سیستماتیک انجام شد. این موضوع از آن­جایی اهمیت پیدا می­کند که خشونت در روابط زناشویی اگرچه تاثیرات مخرب و بلند مدتی دارد، معمولا از سوی زوجین نادیده گرفته می­شود. این مطالعه از أکثر
    مطالعه حاضر با هدف شناخت علل خشونت در روابط عاشقانه با بهره­گیری از روش مرور سیستماتیک انجام شد. این موضوع از آن­جایی اهمیت پیدا می­کند که خشونت در روابط زناشویی اگرچه تاثیرات مخرب و بلند مدتی دارد، معمولا از سوی زوجین نادیده گرفته می­شود. این مطالعه از نوع مطالعات ثانویه است و با توجه به روش اجرا مرور سیستماتیک تلقی می­شود. جامعه آماری پایگاه­های اطلاعاتی و مطالعاتی است که از جوانب مختلف به موضوع پرخاشگری زوجین در بازه­ی زمانی 1978 تــا 2018 میلادی پرداخته­اند. بر اساس معیار جداد، مطالعاتی که نمره 3 و یا بیشتر گرفتند وارد مطالعه شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت کیفی انجام شد .در نهایت64 کارآزمایی شامل 25 مقاله ایرانی و 39 مقاله خارجی که دارای معیار ورود به مطالعه بودند، بررسی شدند. نتایج چهار گروه عامل اصلی را نشان داد، که عبارتند از: عوامل «فردی» ­که افراد با  خود به رابطه می­آورند (مانند، مشاهده­ی پرخاشگری در دوران کودکی)، عوامل مربوط به «بافت تعاملی زوجین» و یا «عوامل بین فردی» (مانند، اختلاف در قدرت، جنسیت­گرایی، الگوهای ارتباطی­، دلبستگی و سلطهطلبی)، سوم، عوامل «­غیرفردی» هستند (مانند سطح تحصیلات، سن و مشکلات مالی و اقتصادی، روابط فرا زناشویی، چندهمسری)، که بیشتر مورد توجه پژوهشگران ایرانی بوده است. مطابق با نتایح، مطالعه حاضر با روش مرور سیستماتیک به سه دسته از عوامل «فردی»، «بین فردی»، و «­غیرفردی» اشاره کرد که مقالات مختلف در تبیین پرخاشگری به آن پرداخته­اند، در نتیجه می­توان گفت نقش عوامل ساختاری و کارکردی در تبیین پرخاشگری زوجین در مطالعات خالی است و نیاز به تلاش آتی دارد. تفاصيل المقالة