-
المقاله
1 - رابطۀ عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روانشناختی و رفتار ـ مدنی سازمانیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 4 , السنة 15 , پاییز 1393هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روانشناختی و رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. جامعه آماری را 7480 نفر از کارکنان سازمان تشکیل داد. با استفاده از جدول کرج سای و م أکثرهدف از این پژوهش بررسی رابطۀ عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روانشناختی و رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. جامعه آماری را 7480 نفر از کارکنان سازمان تشکیل داد. با استفاده از جدول کرج سای و مورگان، و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، تعداد 400 نفر از آنان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نوع تحقیق، توصیفی ـ همبستگی بود. ابزار پژوهش پرسشنامههای عدالت سازمانی (ینهوف و مورمن، 1993)، سلامت سازمانی (تمیمینژاد، 1386)، اشتیاق شغلی (سلانوا و شوفیلی، 2001)، جوّ سازمانی نوآورانه (سیگل و کایمر، 1978)، رفتار مدنی ـ سازمانی (لی و آلن، 2002) و توانمندسازی روانشناختی (اسپریتزر، 1995) بود. از روش آماری تحلیل همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو مجموعه متغیرهای ملاک و پیشبین در دو بعد با ضرایب همبستگی کانونی84/0 و 19/0 رابطه معناداری دارند. مطابق نتایج بهدست آمده، اشتیاق شغلی با ضریب (99/0) قویترین رابطه را با اولین متغیر کانونی داشت. سلامت سازمانی (77/0)، عدالت سازمانی (71/0) و جو نوآورانه سازمانی (51/0) به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند. در بعد دوم قویترین حضور مربوط به سلامت سازمانی (46/0-) بود و جو نوآورانه سازمانی (30/0)، عدالت سازمانی (24/0-) و اشتیاق شغلی (08/0) در سلسلهمراتب بعدی قرار داشتند. همچنین، مطابق نتایج بهدست آمده اولین متغیر کانونی، قویترین رابطه را با توانمندسازی روانشناختی (98/0) و سپس با متغیر رفتار مدنی سازمانی (78/0) داشت. دومین متغیر کانونی قویترین رابطه را با رفتار مدنی سازمانی (63/0) داشت و توانمندسازی روانشناختی با ضریب (20/0-) در رتبه بعدی قرار گرفتند. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر حس عاملیت، تنظیم هیجانی، میزان گرایش به خودارضایی و هرزهنگاری اینترنتی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم پایۀ دوازده شهر اهوازدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 92 , السنة 24 , تابستان 1402این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر حس عاملیت، تنظیم هیجانی، میزان گرایش به خودارضایی و هرزهنگاری اینترنتی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم پایۀ دوازده شهر اهواز انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بـا طرح پیشآزمون، پسآزمون و گـروه أکثراین پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بر حس عاملیت، تنظیم هیجانی، میزان گرایش به خودارضایی و هرزهنگاری اینترنتی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم پایۀ دوازده شهر اهواز انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بـا طرح پیشآزمون، پسآزمون و گـروه گواه بـود. جامعـۀ آمـاری ایـن پژوهـش، کلیۀ دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم پایۀ دوازده پسر شهر اهواز در سال تحصیلی 1399-1400 بودکـه از میان آنها 50 نفر، به روش نمونهگیری خوشهای مرحلۀای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه گواه (هر گروه 25 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش تحت آموزش ایمنسازی در برابر استرس مایکنباوم (2008) طی 8 جلسۀ 90 دقیقهای قرار گرفتند و برای گروه گواه مداخلهای انجام نشد. ابزارهای مـورد اسـتفاده شامل مقیاس حس عاملیت (Polito et al., 2013)، پرسشنامۀ سبکهای تنظیم شناختی هیجان فرم کوتاه (Garnefski et al., 2002)، پرسشنامۀ گرایش به خودارضایی (Jozak, 2017) و پرسشنامۀ ولع در هرزهنگاری اینترنتی (Kraus & Rosenberg, 2014) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS-23 تحلیل شدند. نتایـج تحلیل دادههـا نشـان داد کـه آموزش ایمنسازی در برابر استرس بـر حس عاملیت، تنظیم هیجان، میزان گرایش به خودارضایی و هرزهنگاری اینترنتی نسبت به گروه گواه در دانشآموزان پسر تأثیر مثبتی داشته است (001/0>P). نتایج در مرحلۀ پیگیری نیز پایدار بود. نتایـج نشـاندهندۀ اثربخشی آموزش ایمنسازی در برابر استرس بـر حس عاملیت، تنظیم هیجان، میزان گرایش به خودارضایی و هرزهنگاری اینترنتی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ دوم پایۀ دوازده بـود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - مقایسۀ اثربخشی رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر علائم کمبود توجه/ بیشفعالی و اضطراب در نوجوانان دختر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 22 , تابستان 1400هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر علائم کمبود توجه/بیشفعالی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 45 نفر از آ أکثرهدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر علائم کمبود توجه/بیشفعالی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 45 نفر از آنان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامۀ علائم کمبود توجه/ بیشفعالی (Conner Erhardt & Sparrow, 1999) و اضطراب کودکان (Bimaher, 1997) استفاده شد. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحلۀ پیگیری بود. گروههای آزمایش تحت رفتار درمانی دیالکتیکی (12جلسه 60 دقیقهای) و تنظیم هیجانی (8جلسه 45 دقیقهای) قرار گرفتند و پس از یک ماه مرحلۀ پیگیری انجام شد. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی برکاهش علائم کمبود توجه/ بیشفعالی و اضطراب دانشآموزان اثربخشند (0.01p<)، همچنین نتایج تحلیل بنفرونی نشان داد، رفتار درمانی دیالکتیکی نسبت به تنظیم هیجانی، دارای تأثیر بیشتری برکاهش علائم کمبود توجه/بیشفعالی و بهبود اضطراب دانشآموزان است (0.05p<). تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با سبک های یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازپژوهش در برنامه ریزی درسی , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1395هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با سبک های یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان(200 دختر و 200 پسر) که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چهار پرسشن أکثرهدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با سبک های یادگیری و موفقیت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 400 نفر از دانشجویان(200 دختر و 200 پسر) که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چهار پرسشنامه، تصویر ذهنی بدن( BICI )، خودپنداره بک(BSCT)، عزت نفس کوپراسمیت و اختلالات تغذیه اهواز(AEDI) استفاده شد. پژوهش حاضر همبستگی از نوع کاننی بوده و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی کاننی نشان داد که بین تفکر انتقادی و فراشناخت با سبک های یادگیری و موفقیت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و نیز قویترین رابطه بین فراشناخت از متغیرهای مجموعه اول (مستقل) و سبک یادگیری جذب کننده از متغیرهای مجموعه دوم (وابسته) می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - رابطه جهت گیری هدف و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دخترروانشناسی فرهنگی زن , العدد 28 , السنة 7 , تابستان 1395هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه جهت گیری هدف و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از، پرسشنامه جهت گیری اهداف پیشرف أکثرهدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه جهت گیری هدف و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از، پرسشنامه جهت گیری اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران (1998)، پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM) و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان (CASE) استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جهت گیری تبحری، جهت گیری عملکردی-رویکردی، جهت گیری عملکردی-اجتنابی و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد، همچنین تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیر جهت گیری تبحری و فراشناخت به ترتیب پیش بینی کننده مناسبی برای متغیر ملاک خودکارآمدی تحصیلی می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دخترروانشناسی فرهنگی زن , العدد 25 , السنة 7 , پاییز 1394هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالی أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا(CCTST)، پرسشنامه حالت فراشناختی(ESM) و شاخص معدل تحصیلی استفاده شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تفکر انتقادی و فراشناخت با موفقیت تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد و همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که از بین متغیرهای پیش بین، متغیر تفکر انتقادی و فراشناخت به ترتیب پیش بینی کننده مناسبی برای متغیر ملاک موفقیت تحصیلی می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - بررسی ابعاد شخصیتی و ساختار خانوادگی دختران فراریروانشناسی فرهنگی زن , العدد 7 , السنة 2 , بهار 1390فرار جوانان از خانه پدیده ای می باشد که تمام جوامع را درگیر کرده است. ولی در کلیۀ اجتماعات و تمام زمانها وجود داشته و دارد. پدیدۀ فرار از منزل یک مشکل اجتماعی، خانوادگی و فردی است که سلامت خانواده و جامعه را تهدید می کند. در کل تحقیقات نشان داده اند که؛ فقر مادی و فرهنگ أکثرفرار جوانان از خانه پدیده ای می باشد که تمام جوامع را درگیر کرده است. ولی در کلیۀ اجتماعات و تمام زمانها وجود داشته و دارد. پدیدۀ فرار از منزل یک مشکل اجتماعی، خانوادگی و فردی است که سلامت خانواده و جامعه را تهدید می کند. در کل تحقیقات نشان داده اند که؛ فقر مادی و فرهنگی، تأثیر والدین، نداشتن بینش و ندانستن شیوه های تربیتی مناسب از یک سو و ویژگیهای شخصیتی دختران فراری که برونگراتر و هیجان طلب تر از دختران عادی هستند از سوی دیگر موجبات گرفتاری آنان را در این زمینه فراهم کرده است. در همین راستا طی پژوهش حاضر به بررسی ابعاد شخصیتی و ساختارهای خانوادگی دختران فراری پرداخته و پیامدهای جدایی از خانواده یا فقدان آن، بررسی و راهکارهایی برای پیشگیری ارائه شده است. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - نقش حجاب زنان در سلامت روانی اجتماع و راهکارهای مقابله ای با فرهنگ بدحجابیروانشناسی فرهنگی زن , العدد 2 , السنة 1 , زمستان 1388زنان هر کشور نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند و سازندگان و پرورش دهندگان نسل آینده اند و در عین حال منبع انسانی بالقوه و مهمی در توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می شوند. بنابراین باید با در نظر گرفتن جایگاهشان در نظام اسلامی و شناخت موقعیت کنونی آنان به گونه أکثرزنان هر کشور نیمی از افراد جامعه را تشکیل می دهند و سازندگان و پرورش دهندگان نسل آینده اند و در عین حال منبع انسانی بالقوه و مهمی در توسعه علمی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می شوند. بنابراین باید با در نظر گرفتن جایگاهشان در نظام اسلامی و شناخت موقعیت کنونی آنان به گونه ای برنامه ریزی شود تا امکان پرورش کامل استعدادهای شان مهیا گردد و با کاهش فاصله بین قابلیت های عملی زنان و مردان، بسیاری از مشکلات روانی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حل شده و از طرفی تمام اعضای خانواده و اجتماع در بهره وری از این پدیده سهیم شوند. یکی از راه های رسیدن به چنین هدفی، حفظ حجاب بانوان در اجتماع است. حضور زنان و مردان در جامعه به صورتی که هیچ گونه تحریک و شائبه جنسی با آن همراه نباشد، آن جامعه را استوار و مستحکم می کند. در کل عفت ورزی زن و مرد در محیط تحصیل و کار و. . . زمینه ساز سلامت، پیشرفت و تعالی جامعه خواهد شد. در راستای مطالب بالا این مقاله سعی دارد با ذکر شواهد و دلایل، به تحلیل منطقی اشاعۀ فرهنگ حجاب در بین زنان پرداخته و از این طریق روش های چندی در زمینۀ بهبود جامعه و فضای روانی اجتماع را ارائه نموده و در پایان راهکارهای مقابله ای مناسب با بد حجابی را پیشنهاد نماید. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - رابطه جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنان زنروانشناسی فرهنگی زن , العدد 14 , السنة 4 , زمستان 1391هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنانزن یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. به کمک جدول مورگان و فرمول تعیین حجم نمونه و روش نمونهها از چهار پرسشنامۀ؛ گیری تصادفی ساده، تعداد 159 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار مدنی سازمانی در کارکنانزن یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. به کمک جدول مورگان و فرمول تعیین حجم نمونه و روش نمونهها از چهار پرسشنامۀ؛ گیری تصادفی ساده، تعداد 159 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهجو سازمانی نوآورانه سیگل و کایمر و اشتیاق شغلی سلانوا و شوفیلی و رفتار مدنی سازمانی لی و آلنها از ضریب همبستگی پیرسون و استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. برای تحلیل دادهها نشان دادند که بین جو سازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی با رفتار رگرسیون چندگانه استفاده گردید. یافتهمدنی سازمانی در کارکنان زن رابطۀ مثبت معنی داری وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که جوسازمانی نوآورانه و اشتیاق شغلی پیش بینی کننده بهتری برای متغیر ملاک یعنی رفتار مدنی سازمانی بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - رابطه تصویر ذهنی بدن، خودپنداره و عزت نفس با اختلالات تغذیه در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازروانشناسی فرهنگی زن , العدد 19 , السنة 5 , بهار 1393هدف از پژوهش حاضر، رابطه تصویرذهنی بدن، خودپنداره و عزت نفس با اختلالات تغذیه در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چهار پرسشنامه، تصویر ذهنی بد أکثرهدف از پژوهش حاضر، رابطه تصویرذهنی بدن، خودپنداره و عزت نفس با اختلالات تغذیه در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دختر بود که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از چهار پرسشنامه، تصویر ذهنی بدن(BICI)، خودپنداره بک(BSCT)، عزت نفس کوپراسمیت و اختلالات تغذیه اهواز(AEDI) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون نشان داد که بین تصویرذهنی بدن با اختلالات تغذیه، خودپنداره با اختلالات تغذیه و عزت نفس با اختلالات تغذیه رابطه معنی داری وجود دارد. تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که عزت نفس، تصویرذهنی بدن و خودپنداره به ترتیب پیش بینی کننده متغیر ملاک یعنی اختلالات تغذیه می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - مقایسة خوداثربخشی، سلطه گری و حمایت اجتماعی بین زنان ورزشکار و غیرورزشکار شهر اهوازروانشناسی فرهنگی زن , العدد 3 , السنة 1 , بهار 1389هدف این پژوهش مقایسة خوداثربخشی، سلطهگری و حمایت اجتماعی بین زنان ورزشکار و غیرورزشکار شهر اهواز بود. نمونة آماری 200 نفر بودند (100 نفر ورزشکار زن و 100 نفر غیر ورزشکار زن ) که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از سه مقیاس: خوداث أکثرهدف این پژوهش مقایسة خوداثربخشی، سلطهگری و حمایت اجتماعی بین زنان ورزشکار و غیرورزشکار شهر اهواز بود. نمونة آماری 200 نفر بودند (100 نفر ورزشکار زن و 100 نفر غیر ورزشکار زن ) که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از سه مقیاس: خوداثربخشی(GSE)، سلطه گری(F کالیفورنیا) و حمایت اجتماعی(فیلیپس) استفاده شد. تحقیق حاضر از نوع علی مقایسه ای بود. تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس یک راهه(آنوا)نشان داد که ؛ میزان خوداثربخشی، سلطه گری و حمایت اجتماعی زنان ورزشکار، بیشتر از زنان غیرورزشکار است، بنابراین فرضیه های پژوهش تأیید شدند. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - زن بزهکار و عوامل شخصیتی و فرهنگی مرتبط با آنروانشناسی فرهنگی زن , العدد 1 , السنة 1 , پاییز 1388بزهکاری یکی از مسائل مهم و در عین حال شایان توجه جوامع بشری است که ریشه در عوامل مختلف محیطی، فرهنگی و شخصیتی دارد. این پدیده در دهه های اخیر به دلایل گوناگون و با شکل های متنوع تر بروز کرده و ضربات جبران ناپذیری را به اشخاص و جوامع متحمل می کند. از سویی ش أکثربزهکاری یکی از مسائل مهم و در عین حال شایان توجه جوامع بشری است که ریشه در عوامل مختلف محیطی، فرهنگی و شخصیتی دارد. این پدیده در دهه های اخیر به دلایل گوناگون و با شکل های متنوع تر بروز کرده و ضربات جبران ناپذیری را به اشخاص و جوامع متحمل می کند. از سویی شیوع این مسئله در بین زنان جوامع به جهت وجود برخی عوامل آسیب زا، به شکلی روزافزونی گسترده شده است. در واقع، بزهکاری در گروه زنان، این قشر عظیم جامعه، به دلیل داشتن موقعیت های حیاتی در ساختار خانواده و جامعه و تأثیر شکل رفتاری بهنجار و نابهنجار آنها در زندگی آینده سازان جهان، می تواند به طوری ویژه فکر پژوهشگران و صاحبنظران را به خود جلب کند. از این رو توجه به این پدیده و شناخت ابعاد گوناگون آن به منظور تشخیص علل و عوامل مؤثر بر بزه و ایجاد دیدگاه جدید دربارۀ رفتارهای بزهکارانۀ زنان و جدا کردن آنها از رفتارهای بهنجار و متناسب با فرهنگ و شخصیت یک زن سالم می تواند به ما برای بهتر زیستن و ایجاد ارتقاء در تربیت نسل آینده کمک نماید. در همین راستا هدف از این تحقیق بررسی رفتار بزه و مطالعۀ شخصیت و محیط فرهنگی مؤثر بر بزهکاری زنان و مشخص کردن تفاوت آنها با افراد سالم جامعه می باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - رابطه سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جو سازمانی نوآورانه با توانمندسازی و روان شناختی در کارکنان شرکت نفتنشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1392 -
المقاله
14 - مقایسۀ اضطراب مرگ، رضایت از زندگی، نگرانی و امیدواری بین سالمندان معلول ساکن در خانواده و ساکن در سرای سالمنداننشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1393هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اضطراب مرگ، رضایت از زندگی، نگرانی و امیدواری بین سالمندان معلول ساکن در خانواده و ساکن در سرای سالمندان شهر اهواز بود. نمونه شامل 70نفر از معلولین سالمند سرای سالمندان(35زن و 35مرد) و 70نفر از معلولین سالمند نزد خانواده ها (35زن و 35مرد) بودند که أکثرهدف پژوهش حاضر مقایسۀ اضطراب مرگ، رضایت از زندگی، نگرانی و امیدواری بین سالمندان معلول ساکن در خانواده و ساکن در سرای سالمندان شهر اهواز بود. نمونه شامل 70نفر از معلولین سالمند سرای سالمندان(35زن و 35مرد) و 70نفر از معلولین سالمند نزد خانواده ها (35زن و 35مرد) بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و با مقیاسهای اضطراب مرگ (DAS)، رضایت از زندگی(SWLS)، نگرانی و امیدواری میلر مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحقیق حاضر از نوع علی-مقایسه ای بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش چندمتغیری مانوا در سطح معناداری 0001/0>p استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین سالمندان معلول ساکن در خانواده و ساکن در سرای سالمندان از لحاظ مؤلفه های اضطراب مرگ، رضایت از زندگی، نگرانی و امیدواری تفاوت معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - نقش یادگیری سازمانی و انگیزش شغلی در پیش بینی خودکارآمدی شغلی و کارآفرینی سازمان کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهوازنشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 5 , السنة 1 , زمستان 1392 -
المقاله
16 - مقایسه نوع دوستی، حس همدلی و مسؤولیت پذیری اجتماعی بین مشاوران زن و مردنشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 2 , السنة 2 , تابستان 1393هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه نوع دوستی، حس همدلی و مسؤولیت پذیری اجتماعی بین مشاوران زن و مرد شهر اهواز بود. آزمودنیها شامل 204 نفر(106 زن و 98 مرد) بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های؛ رفتار نوع دوستانه، مقیاس بهره همدلی أکثرهدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه نوع دوستی، حس همدلی و مسؤولیت پذیری اجتماعی بین مشاوران زن و مرد شهر اهواز بود. آزمودنیها شامل 204 نفر(106 زن و 98 مرد) بودند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های؛ رفتار نوع دوستانه، مقیاس بهره همدلی و مسؤولیت پذیری اجتماعی استفاده شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش واریانس چند متغیری مانوا(MANOVA) نشان داد که : از لحاظ مؤلفه های نوع دوستی، حس همدلی و مسؤولیت پذیری اجتماعی بین مشاوران زن و مرد تفاوت معنی داری وجود ندارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - تأثیر درمان بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی در مادران کودکان کم توان ذهنیتعالی مشاوره و روان درمانی , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1399هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و پایداری تأثیر درمان بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی در مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان کم توان شهر أکثرهدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی و پایداری تأثیر درمان بهزیستی روانشناختی بر تحمل آشفتگی در مادران کودکان کم توان ذهنی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران کودکان کم توان شهر تهران در سال 99- 1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر از آنان انتخاب و در گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر (2005) استفاده شد. گروه آزمایشی تحت درمان بهزیستی روانشناختی (10 جلسه 120 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آماره های توصیفی و آزمون آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر در سطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار Spss23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که اثربخشی درمان بهزیستی روانشناختی بر افسردگی در مادران کودکان کم توان ذهنی در طول زمان پایدار بود (001/0>P). نتیجه گیری: بهزیستی روانشناختی از طریق افزایش اعتماد به نفس، منجر به افزایش تحمل آشفتگی در مادران شده و این مساله احتمالاً توانسته است بر کاهش افکار و رفتارهای تنشزا اثر بگذارد تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - رابطه سلامت خانواده اصلی و ذهنآگاهی با رفتارهای فداکارانه، ادراک انصاف و تعهدزناشویی در دانشجویان زن متأهل شهر اهوازفصلنامه زن و جامعه , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401مقدمه: نهاد خانواده محل رشد و شکل گیری شخصیت انسان است و در طول زندگی انسان تأثیر ماندگاری دارد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت خانواده اصلی و ذهنآگاهی با رفتارهای فداکارانه، ادراک انصاف و تعهدزناشویی در دانشجویان زن متأهل شهر اهواز بود.
روششناسی: ج أکثرمقدمه: نهاد خانواده محل رشد و شکل گیری شخصیت انسان است و در طول زندگی انسان تأثیر ماندگاری دارد، از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سلامت خانواده اصلی و ذهنآگاهی با رفتارهای فداکارانه، ادراک انصاف و تعهدزناشویی در دانشجویان زن متأهل شهر اهواز بود.
روششناسی: جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان زن متأهل شهر اهواز در سال تحصیلی 98-1397 بود و نمونه شامل 320 نفر از دانشجویان زن متأهل بودند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای استاندارد بود که روایی و پایایی آنها تایید شد. پایایی پرسشنامهها بر اساس آلفای کرونباخ برای سلامت خانواده اصلی93/0، ذهن آگاهی 89/0، رفتارهای فداکارانه 94/0، ادراک انصاف 70/0، تعهد زناشویی 85/0 بهدست آمد. روش تحقیق از نوع هبستگی کانونی است و نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS محاسبه شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین سلامت خانواده اصلی با رفتارهای فداکارانه و تعهد زناشویی رابطه معنی دار وجود دارد و با ادراک انصاف رابطه معنیدار مشاهده نشد. بین ذهنآگاهی با رفتارهای فداکارانه و تعهد زناشویی رابطه معنیدار وجود دارد و با ادراک انصاف رابطه معنی دار مشاهده نشد. همچنین مشخص شد در مجموعه اول سلامت خانواده اصلی قویاً با متغیر کانونی اول مرتبط است (991/0). بنابراین به نظر میرسد که متغیر کانونی اول بیشتر نشان دهنده سلامت خانواده اصلی است. در مجموعه دوم رفتارهای فداکارانه بالاترین همبستگی را با متغیر کانونی اول دارا است (663/0).
نتیجهگیری: بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت فردی که سلامت خانواده اصلی بیشتری دارد، رفتارهای فداکارانه بیشتری نیز خواهد داشت. تفاصيل المقالة