-
المقاله
1 - موانع انجام پژوهش توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساریمدیریت فرهنگی , العدد 4 , السنة 5 , زمستان 1390مقدمه: آگاهی از موانع پژوهش جهت برنامه ریزی های مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش در دانشگاه های کشور ضروری به نظر می رسد؛ لذا پژوهش حاضر به منظور شناسایی موانع اصلی پژوهش و بررسی وضعیت موجود آنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری صورت پذیرفت. روش پژوهش: این پژوهش، أکثرمقدمه: آگاهی از موانع پژوهش جهت برنامه ریزی های مؤثر به منظور ارتقای کمی و کیفی پژوهش در دانشگاه های کشور ضروری به نظر می رسد؛ لذا پژوهش حاضر به منظور شناسایی موانع اصلی پژوهش و بررسی وضعیت موجود آنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری صورت پذیرفت. روش پژوهش: این پژوهش، مطالعهای توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری به تعداد 162 نفر در سال تحصیلی 90_89 بود که از این میان 113 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسش نامه محقق ساخته 26 سؤالی در طیف پنج گزینه ای لیکرت که روایی صوری و محتوایی آن تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 75/0 به دست آمده بود، استفاده گردید. داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی و t تک نمونه ای تحلیل گردیدند. یافتهها: عوامل فرهنگ پژوهشی جامعه و آموزش محوری به عنوان مهمترین و عامل سیستم حمایتی به عنوان کم اهمیتترین موانع پژوهشی از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری مطرح گردیدند. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مهم ترین مانع انجام پژوهش، فقر فرهنگ پژوهشی در جامعه می باشد. در واقع این امر سبب می شود تا پژوهش نه تنها به عنوان یک ضرورت در توسعه علمی و به تبع آن توسعه همه جانبه کشور، قلمداد نگردد بلکه به آن به عنوان کالایی تجملاتی نگریسته شود و به این ترتیب عزمی جدی در رفع موانع متعددی، که خود ناشی از همین فقر فرهنگ پژوهش هستند، وجود نداشته باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - دلایل ترجیح تدریس بر پژوهش توسط اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساریرهبری و مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 5 , تابستان 1390 -
المقاله
3 - Designing a Systemic Development Model Based on Knowledge Management (Case Study: Islamic Azad University)Journal of System Management , العدد 4 , السنة 9 , تابستان 2023The issue of proper career path development is important for employees in many organizations such as the education department according to the knowledge management model, so this study aims to design a career development model for female teachers based on the knowledge أکثرThe issue of proper career path development is important for employees in many organizations such as the education department according to the knowledge management model, so this study aims to design a career development model for female teachers based on the knowledge management model in the General Directorate of Education. Mazandaran province was done. The statistical population studied in this study consisted of all employees of the General Department of Education in Mazandaran province. Statistical sample size 269 people were selected through random sampling method through Krejcie Morgan table. In this study, Shine's career development and knowledge management questionnaire were used. The reliability of these two questionnaires using Cronbach's alpha was 0.75 and 0.78, respectively. For statistical analysis, SPSS software version 20 and pls3 were used and the alpha level was considered 05p 05 0.05. The results showed that the value of t in all paths between the research factors was equal to and greater than 2.58. As a result, there is a significant relationship between the main factors and their sub-factors in the conceptual-analytical model of the research and also the results showed that the fit of the general research model is appropriate and strong. In general, it can be said that between the first step of the career path with the second step of the career path, between the second step of the career path with the third step of the career path, and between the third step of the career path with the fourth step of the career path of teachers Employees of the General Department of Education of Mazandaran Province, in the conceptual-analytical model of career development path, there is a direct and significant relationship. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تحلیل شکاف مبتنی برتأثیر روش های آموزشی موثر بر توسعه پایدارآموزش و پرورش متعالی , العدد 1 , السنة 2 , بهار 1401مقدمه و هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی روش های آموزشی مؤثر بر توسعه پایدار و بررسی وضعیت موجود و مطلوب آن انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی، مبتنی بر روشهای تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمّی) بود.روش شناسی پژوه أکثرمقدمه و هدف:پژوهش حاضر با هدف بررسی روش های آموزشی مؤثر بر توسعه پایدار و بررسی وضعیت موجود و مطلوب آن انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی، مبتنی بر روشهای تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمّی) بود.روش شناسی پژوهش: مشارکتکنندگان بخش کیفی شامل 10 نفر از صاحبنظران و متخصصان نظام آموزش و پرورش بودند که به صورت هدفمند به روش متوالی از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه آماری در مرحله کمّی شامل ۴۴۰ نفر از مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 205 نفر محاسبه شد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای بر حسب پست سازمانی صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی، پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی تأییدی، تی همبسته و ویلکاکسون استفاده شد.یافته ها: نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد روش های آموزشی مؤثر بر توسعه پایدار شامل 7 مؤلفه می باشد و اختلاف وضعیت موجود و مطلوب معنادار و زیاد بوده است.بحث و نتیجه گیری: برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب توسعه پایدار لازم است نظام آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای نسبت به روش های آموزشی مؤثر بر توسعه پایدار داشته باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تأثیر هوش هیجانی و سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهیپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 5 , السنة 18 , زمستان 1401هدف پژوهش، تأثیر هوش هیجانی و سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان گلستان دارای حداقل مدرک دکترای تخصصی با مرتبه استادیاری که 638 نف أکثرهدف پژوهش، تأثیر هوش هیجانی و سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و بر اساس روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان گلستان دارای حداقل مدرک دکترای تخصصی با مرتبه استادیاری که 638 نفر بودند .حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 240 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب درجه واحد دانشگاهی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کارآفرینی دانشگاهی محقق ساخته و پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز و پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت بود. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط متخصصان بررسی و به تأیید رسید. پایائی پرسشنامه کارآفرینی دانشگاهی، هوش هیجانی و هوش سازمانی به ترتیب برابر 71/0، 72/0 و 80/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای، تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار SPSS و لیزرل استفاده شده است. بر اساس نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و بار عاملی محاسبهشده، کارآفرینی دانشگاهی دارای سه بعد سازمانی، فردی و گروهی و 10 مؤلفه جوسازمانی، شایستگی سازماندهی و قصد کارآفرینی؛ شایستگی ارتباطی، شایستگی راهبردی و شایستگی حرفهای؛ تمایل به کارآفرینی، شایستگی تعهدی، شایستگی شخصی و شایستگی مفهومی میباشد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین به دست آمده از بررسی وضعیت متغیرهای کارآفرینی دانشگاهی، هوش سازمانی و هوش هیجانی به طور معناداری پایینتر از میانگین نظری قرار دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد هوش هیجانی و سازمانی بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر داشته شاخص های برازندگی مورد تأئید قرار گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفتپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 2 , السنة 17 , تابستان 1401پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بود. این پژوهش از نوع پیمایشی، مبتنی بر روشهای تحلیل شکاف و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 10 أکثرپژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود و مطلوب نقش نظام آموزش و پرورش در توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بود. این پژوهش از نوع پیمایشی، مبتنی بر روشهای تحلیل شکاف و در گروه مطالعات آمیخته از نوع اکتشافی (کیفی و کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 10 نفر از متخصصان نظام آموزش و پرورش بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز مدیران، کارشناسان مسئول و کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 440 نفر و حجم نمونه 205 نفر بود. ابزار گردآوری داده ها، در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون ویلکاکسون و تی همبسته انجام گرفت. نتایج بخش کیفی پژوهش نشان داد عوامل موثر بر توسعه پایدار در نظام آموزش و پرورش با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت شامل 6 بعد و 45 مولفه بود. در بخش کمی، بررسی اختلاف وضعیت موجود و مطلوب در شش متغیر اصلی (فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی، اقتصادی، روش های آموزشی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)، معنادار و زیاد بوده است. بعد فرهنگی، زیست محیطی و سند تحول بنیادین در مقایسه با دیگر ابعاد از وضعیت بهتری برخوردار بودند. بنابراین برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب توسعه پایدار لازم است نظام آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای نسبت به آموزش مسائل اجتماعی، اقتصادی و روش های آموزشی موثر بر توسعه پایدار با رویکرد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت داشته باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - ارائه الگوی دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر رویکرد توسعه پایدارپژوهش های یاددهی و یادگیری (پژوهشنامه تربیتی سابق) , العدد 3 , السنة 19 , تابستان 1403هدف این پژوهش ارائه الگوی دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر رویکرد توسعه پایدار، است. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان مرتبط با مبحث تحقیق در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، تشکیل دادند. در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 16 نفرخبره استفاده شد. ه أکثرهدف این پژوهش ارائه الگوی دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر رویکرد توسعه پایدار، است. جامعه پژوهش حاضر را خبرگان مرتبط با مبحث تحقیق در دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، تشکیل دادند. در بخش کیفی این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 16 نفرخبره استفاده شد. همچنین، در بخش آماری تحقیق و بر اساس روش نمونه گیری در دسترس و روش تحلیل توان، از نظرات 288 نفر از کارشناسان مرتبط با مبحث تحقیق استفاده گردید. ابزار و روش تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی و کمی، به ترتیب مصاحبه - گرندد تئوری و پرسشنامه - مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد (PLS) است. نتایج تحقیق نشان داد، الگوی تحقیق دارای دارای پنج بُعد اصلیِ شرایط علی شاملِ لزوم آگاهی از نحوه تاثیرگذاری فرهنگ بر توسعه پایدار، اثر مثبت دانشگاه فرهنگساز بر توسعه محیطی، اجتماعی و اقتصادی، موضع تدافعی و انفعالی دانشگاه در مباحث فرهنگی؛ شرایط زمینهای شاملِ کارکنان دانشگاه و برنامههای درسی، تحقیقاتی و دورههای آموزشی فرهنگساز؛ شرایط مداخلهگرانه شاملِ سیاستگذاریها و قوانین ملی و فراملی؛ استراتژیها و راهبردها شاملِ شبکهسازی در راستای تعامل فرهنگی در حوزه محلی، منطقهای و جهانی، تحقیق در دانشگاهها با هدف فرهنگسازی در حوزه توسعه پایدار، آموزش در دانشگاهها با هدف فرهنگسازی در حوزه توسعه پایدار و جریان سازی و ارائه یک الگوی فرهنگساز؛ نتایج و پیامدها شاملِ ایجاد فرهنگ توسعه اقتصادی، ایجاد فرهنگ توسعه اجتماعی و ایجاد فرهنگ توسعه زیستمحیطی است. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - تبیین مؤلفههای اثرگذار بر ارتباط صنعت و دانشگاه؛ گامی به سوی دانشگاه کارآفرینمدیریت توسعه و تحول , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400این پژوهش به منظورشناسایی مؤلفههای اثرگذار بر ارتباط صنعت و دانشگاه در جهت ایجاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 1398 انجام شد. مقاله حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری را مدیران، اعضای هیئتعلمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی تشکیل میده أکثراین پژوهش به منظورشناسایی مؤلفههای اثرگذار بر ارتباط صنعت و دانشگاه در جهت ایجاد دانشگاه کارآفرین در دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 1398 انجام شد. مقاله حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری را مدیران، اعضای هیئتعلمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی تشکیل میدهند که به تعداد203 نفر میباشند که حجم نمونه به تعداد 133 نفر درنظرگرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته با 52 سوال براساس مقیاس لیکرت با دوازده بعد استفاده شد. تجزیه تحلیل دادهها با آزمون ویلکاکسون با بهرهگیری از نرمافزار SPSS21 انجام شد. در تمامی ابعاد و گویههای عوامل تقویتکننده ارتباط صنعت و دانشگاه شکاف وجود دارد. عوامل به ترتیب از بیشترین تا کمترین شکاف به عوامل مالی، عوامل صنعتی، عوامل آموزشی - پژوهشی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی، منابع انسانی، عوامل سیاسی، دانشگاهمحوری، عوامل اقتصادی، عوامل ساختاری، عوامل اجتماعی، عوامل بینالمللی مربوط بوده است. وضعیت موجود عوامل تقویتکننده ارتباط صنعت و دانشگاه از نظر خبرگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی برآوردهکننده انتظارات نمیباشد. ارتباط پایدار مستلزم تفکر راهبردی است که از طریق یک تجزیه و تحلیل جامع و دقیق از محیط داخل و خارج صنعت و دانشگاه و با تأکید بر اصول و ارزشهای حاکم بر جامعه، امکان همکاری پایدار بین آنها را ممکن میسازد. تفاصيل المقالة -
المقاله
9 - بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی جهت ارائه مدلمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 5 , السنة 9 , زمستان 1397هدف پژوهش، بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی جهت ارائه مدل بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به تعداد 638 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه گی أکثرهدف پژوهش، بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی جهت ارائه مدل بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به تعداد 638 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای بر حسب درجه واحد دانشگاهی و با فرمول کوکران، 240 نفر نمونه انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه کارآفرینی دانشگاهی محقق ساخته و پرسشنامه هوش فرهنگی انگ و همکاران با پایایی 71/0 و 83/0 بود. روایی پرسشنامه ها توسط متخصصان تأیید شد. جهت تجزیه وتحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای و معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش فرهنگی در وضعیت مطلوبی بود. بررسی وضعیت ابعاد تشکیل دهنده هوش فرهنگی حاکی از آن بود که بعد فراشناختی و بعد رفتاری هوش فرهنگی در حد متوسط و بعد شناختی و بعد انگیزشی هوش فرهنگی بالاتر از متوسط و در کل، هوش فرهنگی بیش از متوسط است. همچنین نتایج معادلات ساختاری نشان داد هوش فرهنگی بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیردارد. تفاصيل المقالة -
المقاله
10 - رابطه منابع استرسزای سازمانی با استرس شغلی کارکنان شرکت گاز استان مازندرانمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 1 , السنة 3 , بهار 1391هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه منابع استرسزای سازمانی با استرس شغلی کارکنان شرکت گاز استان مازندران بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. بدین منظور، از جامعه 423 نفری کارکنان شرکت گاز استان مازندران، به شیوه تصادفی طبقهای (برحسب نواحی جغرافیایی) 205 نفر به أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه منابع استرسزای سازمانی با استرس شغلی کارکنان شرکت گاز استان مازندران بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. بدین منظور، از جامعه 423 نفری کارکنان شرکت گاز استان مازندران، به شیوه تصادفی طبقهای (برحسب نواحی جغرافیایی) 205 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه منابع استرسزا و استرس شغلی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای مذکور توسط متخصصان بررسی و مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 84/0 و 83/0 به دست آمد. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین عوامل هشتگانه ایجاد استرس، شش عامل انتظارات سازمانی، ارتباطات، حمایت همکاران، ویژگیهای نقش، حمایت مسؤولین و تغییرات کاری با استرس کارکنان رابطه معنیداری داشتند و فقط بین دو عامل اختیارات و محیط فیزیکی با استرس کارکنان رابطه معنیداری وجود نداشت. همچنین از بین هشت عامل مذکور، سه عامل انتظارات سازمان، ارتباطات و ویژگیهای نقش، پیشبینی کنندههای معنیداری برای استرس کارکنان بودند. باید توجه داشت که پدیده استرس یکی از مسایل بسیار جدی در سازمانهای امروزی است که سلامت نیروی کار را به خطر انداخته و هزینههای سنگینی را به سازمانها تحمیل میکند، بنابراین، مدیران بایستی در عملی پیشگیرانه عوامل استرسزا را در محیط کار مورد شناسایی قرار داده و نسبت به رفع آن اقدامات لازم را به عمل آورند. تفاصيل المقالة -
المقاله
11 - واکاوی موانع مدیریت معنوی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندرانمهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1395پژوهش حاضر با هدف واکاوی موانع مدیریت معنوی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران انجام پذیرفت. روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و خبرگان در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. برای تعیین حجم نمونه از نمونهگیری أکثرپژوهش حاضر با هدف واکاوی موانع مدیریت معنوی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران انجام پذیرفت. روش پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش مدیران و خبرگان در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. برای تعیین حجم نمونه از نمونهگیری هدفمند (به تعداد 11 نفر) استفاده گردید. در ارتباط با موانع مدیریت معنوی مصاحبههای عمیق انجام پذیرفت و سپس براساس فرآیند کدگذاری باز و محوری دادههای حاصل از مصاحبههای عمیق و اکتشافی با مدیران و انجام عمل پالایش، کدهای مفهومی ارائه شد، نهایتاً پرسشنامه مستخرج از کدهای مفهومی در بین 100 نفر از خبرگان (اساتید گروه مدیریت) توزیع و جمعآوری و دادههای حاصل از آن از طریق تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که 7 عامل موانع مدیریت معنوی در دانشگاه میتواند نمود پیدا کند، که این 7 عامل عبارتند از: مادی گرایی، تمرکزگرایی، فردگرایی، موانع اقتصادی، منفعت گرایی، حاشیه بودن اساتید و زندگی بی هدف. تفاصيل المقالة -
المقاله
12 - نقش سرمایه های اجتماعی و فکری در افزایش بهره وری عملکردکارکنان (مورد مطالعه: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مازندران)آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1400هدف از پژوهش پیش بینی بهرهوری عملکردکارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مازندران بر اساس مؤلفههایسرمایهاجتماعی و فکری بود. روش تحقیق این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگیاست. جامعه آماری پژوهش شامل همهیکارکنان مرکز تحقیقات أکثرهدف از پژوهش پیش بینی بهرهوری عملکردکارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان مازندران بر اساس مؤلفههایسرمایهاجتماعی و فکری بود. روش تحقیق این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس گردآوری دادهها از نوع توصیفی- همبستگیاست. جامعه آماری پژوهش شامل همهیکارکنان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی مازندران به تعداد 168نفر بود که از این میان، بااستفاده از فرمول کوکران، 125نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی به عنوان نمونهآماری انتخاب شدند. گردآوری دادهها، بااستفاده از روش مطالعه اسنادی و کتابخانهای، جستجو از طریق منبعهای الکترونیک، مصاحبه و پرسشنامههای استاندارد سرمایه اجتماعیبر مبنای مدل ناهاپیت و گوشال ( )1998و سرمایه فکری بر مبنای مدل بونتیس و هولند ( )2002و پرسشنامه بهرهوری عملکرد تیلورو برنت ( )2013بود. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون و آزمون tبا بهرهگیری از نرم افزار spssاستفاده شد.یافتههای پژوهش نشان میدهد سرمایه های اجتماعی و فکری بهره وری عملکردکارکنان را پیش بینی میکند و هر یک از مؤلفههایمتغیرهای پیش بین، سرمایههای اجتماعی ( ) r= 0/33و فکری ( ) r= 0/31به طور مثبت و معنیدار متغیر ملاک را پیشبینی میکنند.نتیجه آنکه میتوان اذعان داشت؛ امروزه با توجه به تغییرات محیطی که سازمانها بهویژه سازمانهای تحقیقاتی و آموزشی با آن روبروهستند. مدیران مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی برای افزایش عملکرد و بهرهوری، باید سرمایههای فکری و اجتماعی را در کارکناننهادینه کنند. تفاصيل المقالة -
المقاله
13 - Challenges facing higher education in improving the quality of educational services (a study with a phenomenological approach)Biannual Journal of Education Experiences , العدد 1 , السنة 5 , زمستان 2022Todays education has gone beyond a social category and become an economic category that plays a key role in the hidden competition between different societies.Examining the challenges facing educational systems is one of the common ways to improve these systems. This st أکثرTodays education has gone beyond a social category and become an economic category that plays a key role in the hidden competition between different societies.Examining the challenges facing educational systems is one of the common ways to improve these systems. This study, if it is from the perspective of experts and specialists with experience in that field, can lead to better knowledge, planning, management and decision making in this field. Therefore, the present study was conducted with the aim of explaining the experiences of education professionals from barriers to improving the quality of higher education services.This study was conducted with a qualitative-phenomenological approach and qualitative content analysis. Thirteen education specialists who taught at Fars Farhangian University in the academic year 1399-1398 were selected for interviews based on purpose-based, criterion-based and theoretically saturated methods. Interviews were conducted in an unstructured and in-depth manner. In order to evaluate the research findings, continuous study and review of data, revision and analysis performed by colleagues were used. MAXQDA12 was used for data management.According to this study, barriers to the quality of higher education services in Farhangian University are mainly rooted in two general categories, including: "internal" and "external" factors. These factors were extracted in 8 main categories. "Professors and Staff", "Economics", "Facilities and Physical Structure", "Management and Organizational Structure", "Students", "Curriculum and Education", "Cultural and Social" and "Legislation and Politics" were the main classes.By being aware of these factors, stakeholders can make desirable changes to improve the quality of educational services. تفاصيل المقالة -
المقاله
14 - طراحی مدل تصویرسازی با رویکرد مدیریت زیست محیطی در سازمان تامین اجتماعیمدیریت سبز , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401تصویر سازمانى به عنوان یکى از با ارزشترین دارایىهاى هر سازمان، برآیند نظرها و تفکرات افراد چه در داخل و چه در خارج از سازمان است که آگاهى و شناخت از آن، مدیران را در تدوین برنامهها، راهبردهاى سازمان و کسب مزیت رقابتى پایدار یارى مىرساند، بنابراین هدف پژوهش طراحی مدل أکثرتصویر سازمانى به عنوان یکى از با ارزشترین دارایىهاى هر سازمان، برآیند نظرها و تفکرات افراد چه در داخل و چه در خارج از سازمان است که آگاهى و شناخت از آن، مدیران را در تدوین برنامهها، راهبردهاى سازمان و کسب مزیت رقابتى پایدار یارى مىرساند، بنابراین هدف پژوهش طراحی مدل تصویرسازی با رویکرد مدیریت زیست محیطی در سازمان تامین اجتماعی بود. تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی میباشد. در گام اول عوامل مؤثر بر تصویرسازی بر اساس مصاحبه با 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی، شناسایی شدند. خروجی این مرحله 25 مؤلفه در قالب 5 بعد (هویت سازمانی، شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری، سطح خدمات) بود. سپس در گام دوم ابعاد شناسایی شده با روش مدلسازی ساختاری تفسیری سطحبندی و با تحلیل میکمک خوشهبندی شدند که برای تحلیل آن از نرمافزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان دادند بعد هویت سازمانی در سطح اول و ابعاد (شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری و سطح خدمات) در سطح دوم قرار دارند و بعد هویت سازمانی در خوشه وابسته و ابعاد (شهرت سازمانی، نمادها و علائم ملموس، کارکنان رو در رو با مشتری و سطح خدمات) در خوشه مستقل قرار گرفتهاند. تفاصيل المقالة -
المقاله
15 - شناسایی ابعاد فنآوری اطلاعات مؤثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی مناسبفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1396دانشگاه ها با به کارگیری فن آوری های نوین و شناسایی عوامل مؤثر در آن، میتوانند در ایجاد تصویر سازمانی مثبت بکوشند و به درجات عالی پیشرفت دست یابند. لذا، تحقیق حاضر، با هدف شناسایی عوامل فنآوری اطلاعات مؤثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی، أکثردانشگاه ها با به کارگیری فن آوری های نوین و شناسایی عوامل مؤثر در آن، میتوانند در ایجاد تصویر سازمانی مثبت بکوشند و به درجات عالی پیشرفت دست یابند. لذا، تحقیق حاضر، با هدف شناسایی عوامل فنآوری اطلاعات مؤثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی، از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاههای استان گلستان میباشد. نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای بر حسب واحد دانشگاهی انجام شد که طی آن 379 دانشجو با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS و از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی شامل تحلیل عاملی با رویکرد اکتشافی استفاده شد. یافتهها نشان داد که از نظر دانشجویان عوامل فنآوری اطلاعات مؤثر بر ایجاد تصویر دانشگاهی مناسب در هفت بعد به این شرح قرار دارد: اینترنت و رسانه ها، و سیستم های هوشمند، وب سایت دانشگاه، نرم افزارهای آموزشی، اتوماسیون، محیط فیزیکی، و سیستم های نظارتی. در میان عوامل مذکور، بیشترین سهم متعلق به بعد اینترنت و رسانه ها (با واریانس 10/459) بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
16 - تأثیر بازیهای رایانهای بر سلامت روان دانشآموزان دوره متوسطه شهر گرگانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 7 , پاییز 1395هدف از انجام این تحقیق، شناسایی تأثیر استفاده از بازی های رایانه ای توسط دانش آموزان دوره متوسطه بر سلامت روان آنها میباشد. این تحقیق با استفاده از روش پس رویدادی انجام گرفت. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه گرگان بود. حجم نمونه، با استفاده از فر أکثرهدف از انجام این تحقیق، شناسایی تأثیر استفاده از بازی های رایانه ای توسط دانش آموزان دوره متوسطه بر سلامت روان آنها میباشد. این تحقیق با استفاده از روش پس رویدادی انجام گرفت. جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه گرگان بود. حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، ۴۵۶ نفر محاسبه گردید. جهت انتخاب نمونه، ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از میان نقاط چهارگانه مدارس متوسطه شهر گرگان، چند مدرسه به صورت تصادفی به عنوان خوشه انتخاب شدند و سپس، متناسب با جمعیت آماری هر مدرسه (بر حسب جنسیت و جمعیت دانش آموزان)، نمونه لازم به صورت تصادفی انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی GHQ28 در چهار بعد وضعیت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، میزان افسردگی و اختلال در کنش اجتماعی بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمونهای تی گروههای مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بازی های رایانه ای بر وضعیت جسمانی دانش آموزان مؤثر است، ولی تأثیری بر اضطراب و اختلالات خواب، میزان افسردگی، اختلال در کنش اجتماعی و در کل سلامت روانی دانش آموزان ندارد. همچنین، در مقایسه ویژگیهای جمعیت شناختی، بین وضعیت جسمانی، اضطراب و اختلال خواب و سلامت روان (در کل) دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار بود، ولی بر اساس پایه تحصیلی دانشآموزان، تفاوت معناداری به دست نیامد. تفاصيل المقالة -
المقاله
17 - تحلیل بازاریابی آموزشهای فناوری اطلاعات بانوان استان مازندرانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 10 , پاییز 1398هدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت بازاریابی آموزشهای فناوری اطلاعات ویژه بانوان استان مازندران بود. جامعه مورد مطالعه، شامل اطلاعات مرتبط با زنانی است که طی سالهای 1392 الی 1396، آموزشهای فناوری اطلاعات را در اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران را گ أکثرهدف از انجام این پژوهش، بررسی وضعیت بازاریابی آموزشهای فناوری اطلاعات ویژه بانوان استان مازندران بود. جامعه مورد مطالعه، شامل اطلاعات مرتبط با زنانی است که طی سالهای 1392 الی 1396، آموزشهای فناوری اطلاعات را در اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان مازندران را گذراند. آمار مذکور از واحد مشاوره و رهگیری اشتغال اداره کل آموزش فنی و حرفهای مازندران، اطلاعات زنان شاغل آموزش دیده در حوزه فناوری اطلاعات مورد رصد قرار گرفتند. در مرحله بعد با استفاده از نظرات 50 نفر از خبرگان؛ تجزیه و تحلیل SWOT در راستای بازاریابی آموزشهای فناوری اطلاعات بانوان استان مازندران انجام گرفت. یافتههای تحقیق با در نظر گرفتن ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و عوامل خارجی؛ 2 راهبرد اصلی در کنار 5 سیاست ارائه گردید؛ این راهبردها شامل: راهبرد 1: توسعه آموزش دورههای جدید مهارت محوری فناوری اطلاعات (همراه با سیاستهای اجرای دوره های جدید آموزشی برای فناوری اطلاعات ویژه بانوان و تدوین برنامه درسی دورههای کوتاه مدت در حوزه فناوری اطلاعات در مازندران)؛ راهبرد 2: توسعه فرهنگ و آموزش کسب و کار اینترنتی (همراه با سیاستهای در نظرگفتن محتوای اشتغال بازار فناوری اطلاعات در کتب درسی دوره متوسطه اول و دوم، پیادهسازی دوره های آموزشی کارآفرینی در فناوری اطلاعات و برنامه ریزی عملی صدا و سیما از ورود بانوان به بازار فناوری اطلاعات) بودند. تفاصيل المقالة -
المقاله
18 - نقش هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزانفن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397این تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در شهرگرگان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر گرگان میباشد. حجم نمونه، بر اساس ج أکثراین تحقیق با هدف بررسی تأثیر هوشمندسازی مدارس بر هوش اجتماعی، هوش معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در شهرگرگان انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی، از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دبیرستانهای شهر گرگان میباشد. حجم نمونه، بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 301 نفر برآورد شد که به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه هوش اجتماعی ترومسو و پرسشنامه هوش معنوی عبداللهزاده بود. پیشرفت تحصیلی نیز بر اساس معدل امتحان نهایی سال سوم دبیرستان بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری تی گروههای مستقل و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتهها نشان داد که بین هوش اجتماعی و هوش معنوی دانشآموزان مدارس عادی و هوشمند تفاوت وجود دارد، به طوری که دانشآموزان مدارس هوشمند دارای هوش اجتماعی و هوش معنوی بالاتری بودند؛ اما، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دو گروه مشاهده نشد. همچنین، یافتهها نشان داد که پیشرفت تحصیلی با هوش اجتماعی و ابعاد آن رابطه معناداری ندارد ولی با هوش معنوی و ابعاد آن همبستگی معناداری نشان داد. نتیجه آنکه حضور دانشآموزان در مدارس هوشمند میتواند موجب رشد بهتر هوش اجتماعی و هوش معنوی آنها شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
19 - تحلیل اجتماعی ارائه مدلی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلانعلوم اجتماعی , العدد 1 , السنة 12 , بهار 1397چکیدهپژوهش حاضر به منظور ارائه مدل جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل رؤسا، معاونین، رؤسای دانشکده ها،مدیران گروه و در بخش کمی اعضای هیات علمی می باشد. در بخش کیفی تعداد 13 نفر در فر أکثرچکیدهپژوهش حاضر به منظور ارائه مدل جهت ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها انجام گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل رؤسا، معاونین، رؤسای دانشکده ها،مدیران گروه و در بخش کمی اعضای هیات علمی می باشد. در بخش کیفی تعداد 13 نفر در فرآیند مصاحبه و در بخش کمی با حجم جامعه آماری 869 نفر، با استفاده از فرمول کوکران، 267 نفر به عنوان نمونه آماری مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج پژوهش در بخش کیفی بیانگر آن بود که در ایجاد شرکت های دانش بنیان در واحد دانشگاه ها، 4 عامل اصلی و 120 مؤلفه تاثیر دارند. یافته ها نشان داد که در بین عوامل فردی، مؤلفه خلاقیت و نوآوری فرد 0/77، در عوامل مدیریتی، مؤلفه حمایت مدیران دانشگاه از افراد مؤسس شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها 0/81، در عوامل سازمانی، مؤلفه انطباق ایجاد شرکت های دانش بنیان با توجه به نیاز های منطقه و رشته های موجود ب0/81، در عوامل محیطی، مؤلفه برنامه ریزی تجاری مناسب جهت تبدیل ایده به محصول توسط دولت 0/84 از کل واریانس ها را تبیین و سایر متغیرها نیز به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار گرفتند. همچنین مدل نهایی پژوهش، با شاخص های برازش و ضرایب استاندارد مورد تائید قرار گرفت. بیشترین ضریب تأثیر مربوط به عامل مدیریتی با0/89 و کمترین ضریب تأثیر مربوط به عامل فردی با0/72 بود. تفاصيل المقالة -
المقاله
20 - شناسایی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستانپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 8 , تابستان 1397هدف این پژوهش، شناسایی وبررسی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان است. پژوهش بارویکرد آمیخته، در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل همه اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می شود. از بین جامعه مذکو أکثرهدف این پژوهش، شناسایی وبررسی ابعاد کارآفرینی دانشگاهی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان است. پژوهش بارویکرد آمیخته، در دو بخش کیفی و کمی صورت پذیرفت. جامعه مورد مطالعه شامل همه اعضای هیأت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان می شود. از بین جامعه مذکور 14 نفر جهت شرکت در بخش کیفی پژوهش شرکت کردند تا ابعاد کارآفرینی دانشگاهی شناسایی گردد. سپس بر اساس جمعبندی های به عمل آمده، بخش کمی پژوهش به روش پیمایشی صورت پذیرفت. نمونه گیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش کمی تصادفی طبقهای بود. ابزار گردآوری دادهها به ترتیب ابتدا مصاحبه بود و بر اساس ابعاد و مؤلفههای شناسایی شده، پرسشنامهکارآفرینی دانشگاهی تدوین گردید. روایی پرسشنامه به وسیله متخصصان بررسی و پایایی آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 71/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی استفاده شد. یافته های این تحقیق حاکی از آن بود که کارآفرینی دانشگاهی دارای سه بعد سازمانی، فردی و گروهی است که متشکل از10 مؤلفه جوسازمانی، شایستگی سازماندهی و قصد کارآفرینی؛ شایستگی ارتباطی، شایستگی راهبردی و شایستگی حرفهای؛ تمایل به کارآفرینی، شایستگی تعهدی، شایستگی شخصی و شایستگی مفهومی است تفاصيل المقالة -
المقاله
21 - شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر توسعه پایدارپژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1403هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر توسعه پایدار، است. در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 16 نفر خبره شامل صاحب نظران، متخصصان و اعضای هیات علمی و معاونت¬های فرهنگی دانشگاه-های علوم أکثر
هدف این پژوهش شناسایی و رتبه¬بندی راهبردها و پیامدهای دانشگاه فرهنگساز با تاکید بر توسعه پایدار، است. در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند گلوله برفی، از نظرات 16 نفر خبره شامل صاحب نظران، متخصصان و اعضای هیات علمی و معاونت¬های فرهنگی دانشگاه-های علوم پزشکی مازندران استفاده گردید. فرایند تحلیل داده¬ها در دو مرحله¬ی شناسایی راهبردها از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل محتوا و نیز غربالگری و اولویت¬بندی راهبرد¬ها از طریق ابزار پرسشنامه و روش دلفی فازی انجام شد. ﺑﺮاي ﻣﺤﺎﺳﺒﮥ ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ، روش آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﯾﺐ آﻟﻔﺎي ﮐﺮوﻧﺒﺎخ در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ با استفاده از نرماﻓﺰار SPSS25 عدد 81/0 درصد بدست آمد که در محدوده قابل قبول(بزرگتر از 7/0) قرار دارد. نتایج تحقیق نشان داد، تحقیق در دانشگاهها با هدف فرهنگ سازی در حوزه توسعه پایدار بالاترین اولویت را در میان راهبردها دانشگاه فرهنگ ساز با تاکید بر توسعه پایدار به خود اختصاص داد و پس از آن آموزش در دانشگاهها با هدف فرهنگسازی در حوزه توسعه پایدار، شبکه¬سازی در راستای تعامل فرهنگی در حوزه محلی، منطقهای و جهانی، جریان سازی و ارائه یک الگوی فرهنگ ساز اولویت¬های دوم تا چهارم را کسب نمودند. همچنین، ایجاد فرهنگ توسعه اجتماعی، ایجاد فرهنگ توسعه اقتصادی و نیز ایجاد فرهنگ توسعه زیستمحیطی به ترتیب پیامدهای ناشی از فرهنگسازی دانشگاه با تاکید بر توسعه پایدار هستند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
22 - رابطه ادراک از سیاست سازمانی با فلات شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیانتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1398هدف از پژوهش حاضر عبارت بود رابطه ادراک از سیاست سازمانی با فلات شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائه مدل. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان منطقه 8 کشور که طبق آمار مأخو أکثرهدف از پژوهش حاضر عبارت بود رابطه ادراک از سیاست سازمانی با فلات شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائه مدل. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان منطقه 8 کشور که طبق آمار مأخوذه در سال 97-96 به تعداد 221 نفر بودند. حجم نمونه با توجه به حجم جامعه و با استفاده از فرمول کوکران 140 نفر بوده و نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ایی بر مبنای جنسیت در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه استاندارد ادراک سیاسی کاکمار و کارلسون(1997 و پرسشنامه استاندارد فلات شغلی میلیمن(1992) بود. روایی و پایایی ابزار مورد مطالعه مورد تایید قرار گرفته است. بهم منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، فراوانی و درصد در قالب جداول و نمودار و استنباطی شامل آزمون کلموگروف اسمیر نوف، تحلیل معادلات ساختاری در نرم افزار PLS ، روش وزنه ایی آنتروپی شانون، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی ساده و چند گانه و در نهایت با استفاد از برازش مدل معادلات ساختاری مدل تحقیق نهایی محاسبه شده و در نرم افزار spss و pls استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد وضعیت ادراک سیاسی سازمان و ابعاد آن، وضعیت فلات شغلی و ابعاد آن در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان شمال کشور در حد متوسطی بوده است. ارتباط مثبت و معنی داری بین ادراک سیاست سازمانی و ابعاد آن با فلات شغلی و ابعاد آن وجود دارد تفاصيل المقالة -
المقاله
23 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندرانتحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1400هدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران أکثرهدف کلی این پژوهش، شناسایی و رتبه بندی ابعاد نظام آموزش عالی پژوهش محور در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران گروهها و اساتید هیات علمی دانشگاه-های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه-ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آموزش عالی پژوهش محور با 123 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی همگرا آن نیز مورد تایید قرار گرفت. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ نظام آموزش عالی پژوهش محور دارای دو بعد ساختاری و اداری و آموزشی و پژوهشی است. بعد ساختاری و اداری دارای ده بعد و بعد آموزشی و پژوهشی دارای سیزده بعد میباشد که بعد ساختاری و اداری دارای بیشترین رتبه و بعد آموزشی و پژوهشی دارای کمترین رتبه است. تفاصيل المقالة