فهرس المقالات احمد شاهورانی1


  • المقاله

    1 - بدفهمی های دانش آموزان دختر پایه های ششم، هفتم و هشتم شهر پیشوا در ارتباط با مقایسه اعداد اعشاری
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1393
    اعداد اعشاری از مباحث پایه‌ای در ریاضیات مدرسه است که پس از معرفی این اعداد در دوره ابتدایی، در سال‌های بعد به عنوان یکی از مفهوم‌ها و ابزارهای مفید و قابل تعمیم، در برنامه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد..در این پژوهش بدفهمی‌های دانش‌آموزان پایه‌های ششم، هفتم و هشتم أکثر
    اعداد اعشاری از مباحث پایه‌ای در ریاضیات مدرسه است که پس از معرفی این اعداد در دوره ابتدایی، در سال‌های بعد به عنوان یکی از مفهوم‌ها و ابزارهای مفید و قابل تعمیم، در برنامه‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد..در این پژوهش بدفهمی‌های دانش‌آموزان پایه‌های ششم، هفتم و هشتم در ارتباط با مقایسه اعداد اعشاری بررسی و طبقه‌بندی و مقایسه شده‌اند. نمونه مورد بررسی در این مطالعه شامل 103 دانش‌آموز سال ششم، هفتم و هشتم است که از جامعه در دسترس انتخاب شده‌اند. داده‌ها با استفاده از آزمون مقایسه اعداد اعشاری جمع‌آوری شدند و پاسخ‌های دانش‌آموزان بر اساس معیارهای تعیین شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند .براساس نتایج بدست آمده دانش آموزان کلاس هشتم دارای بیشترین میزان بدفهمی در ارتباط با مفایسه اعداد اعشاری هستند و تفاوت معناداری از لحاظ آماری بین بدفهمی‌های دانش آموزان در هر سه پایه وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که اکثر بدفهمی‌های کشف شده در تحقیقات دیگر در بین دانش‌آموزان مورد بررسی وجود دارد و همچنین با گذشت زمان و افزایش سن بدفهمی دانش‌آموزان توسعه می‌یابد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری ریاضی دانش‌آموزان به کمک فراترکیب و نظرات متخصصین آموزش ریاضی
    آموزش و ارزشیابی , العدد 1 , السنة 15 , بهار 1401
    شورای ملی معلمان ریاضی آمریکا بر ارزش نهادن به ریاضی و اهمیت دادن به آن در جریانِ زندگی و در پرورش ذهن و اندیشه تأکید کرده‌است. تمام دانش‌آموزان باید بتوانند ارتباطات ریاضی‌وار برقرار کرده و ریاضی‌وار استدلال کنند و نسبت به ریاضی قدردانی داشته باشند. در این پژوهش که با أکثر
    شورای ملی معلمان ریاضی آمریکا بر ارزش نهادن به ریاضی و اهمیت دادن به آن در جریانِ زندگی و در پرورش ذهن و اندیشه تأکید کرده‌است. تمام دانش‌آموزان باید بتوانند ارتباطات ریاضی‌وار برقرار کرده و ریاضی‌وار استدلال کنند و نسبت به ریاضی قدردانی داشته باشند. در این پژوهش که با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری ریاضی دانش‌آموزان انجام شده‌است در گام نخست تحقیق، تکنیک فراترکیب[1] در 7 مرحله که توسط سندلوسکی و باروسو در سال 2007 ارائه شده بکار گرفته شده‌است. در مرحله اول فراترکیب سؤالات پژوهشی تعیین شد و در مرحله دوم به جستجوی مقالات با کلمات کلیدی مرتبط با سؤال پژوهش پرداختیم. در گام سوم بعد از فیلتر کردن 215 مقاله‌یافت شده با تکنیک ارزیابی انتقادی [2]CASP به 61 مقاله مرتبط با سؤال پژوهش دست یافتیم. در گام چهارم و پنجم فراترکیب، توسط نرم‌افزار MAXQDA به مطالعه و استخراج کدها و دسته‌بندی‌ها پرداخته شد و در گام ششم برای تأیید اعتبار کد گذاری، دو سند توسط یکی از اعضای پانل خبرگان مجدداً کد گذاری شد و شاخص کاپا برای این دو سند به ترتیب 64/0 و 68/0 به دست آمد. در گام هفتم نتایج خروجی نرم‌افزار منجر به تولید پرسشنامه‌ای شد که روایی آن بر اساس CVI و CVR تأیید و پایایی آن با روش دلفی در 3 مرحله توسط شاخص هماهنگی کندال انجام شد. انحراف معیار نظرات خبرگان در دور اول 856/0، دور دوم 8297/0 و دور سوم 7951/0 به دست آمد و ضریب هماهنگی کندال برای این سه مرحله برابر 5569/0، 6720/0و 7900/0 محاسبه شده‌است که نشان‌دهنده هماهنگی بالا در پاسخ‌های خبرگان می‌باشد. به‌این ترتیب 17 زیر معیار و 6 معیار اصلی یادگیری ریاضیات با تکنیک فراترکیب و بررسی نظرات خبرگان آموزش ریاضی، شناسایی شد.6. Meta-synthesis7. Critical Appraisal Skills Program (CASP) تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - خطاپذیری و قطعیت ریاضیات در دیدگاه قیاس‌گرایی
     پژوهشهای معرفت شناختی , العدد 1 , السنة 12 , زمستان 1402
    خطاپذیری و قطعیت ریاضیات در دیدگاه قیاس‌گرایی چکیدهاین پژوهش نشان می‌دهد که خطاپذیری با تمام دگرگونی‌های که ایجاد کرده است، تا حدودی قابل انعطاف است و امکان به وجود آوردن نسبتی میان آن با قطعیت مفاهیم ریاضی وجود دارد. این امکان از طریق احیای قیاس‌گرایی صورت می‌پذیرد. تم أکثر
    خطاپذیری و قطعیت ریاضیات در دیدگاه قیاس‌گرایی چکیدهاین پژوهش نشان می‌دهد که خطاپذیری با تمام دگرگونی‌های که ایجاد کرده است، تا حدودی قابل انعطاف است و امکان به وجود آوردن نسبتی میان آن با قطعیت مفاهیم ریاضی وجود دارد. این امکان از طریق احیای قیاس‌گرایی صورت می‌پذیرد. تمایز بین ریاضیات محض و کاربردی منجر به شکل غیر قابل بحثی از خطاپذیری ریاضی به ویژه در ریاضی محض می‌شود. علاوه بر این، این تمایز به خوبی با قیاس‌گرایی مطابقت دارد. زیرا با توجه نگرش انیشتین اثبات قطعیت ریاضی اگرچه در واقعیت امکان‌پذیر نیست اما در ریاضی محض ممکن است. در نتیجه قیاس‌گرایی با هدف اثبات قضایا و مفاهیم ریاضی می‌تواند برخی از خطاهای ممکن در ریاضیات را برطرف کند و اصلاحات به قیاس‌گرایی یکپارچه شده و ادعاهای خطاپذیری در اشکال غیرمناقشه‌آمیز خود بازگو می‌شوند.واژگان کلیدی: ریاضیات، خطاپذیری، قطعیت، قیاس‌گرایی، اثبات واژگان کلیدی: ریاضیات، خطاپذیری، قطعیت، قیاس‌گرایی، اثبات ,,واژگان کلیدی تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - مدیریت ترازنامه در یک بانک توسعه‌ای مبتنی بر الگوی مسائل کلامی ریاضی
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1397
    در این مقاله، کاربرد ریاضیات در مدیریت ترازنامه بر اساس مسائل کلامی ریاضی برای ارائه ی مناسب گزارش مدیریت دارایی و بدهی در یک بانک توسعه‌ای موردبررسی قرار گرفت. پس از مروری بر اهمیت مدیریت ترازنامه در بانک‌ها، معرفی بانک توسعه‌ای و مبانی نظری و پیشینه پژوهش در مورد مسائ أکثر
    در این مقاله، کاربرد ریاضیات در مدیریت ترازنامه بر اساس مسائل کلامی ریاضی برای ارائه ی مناسب گزارش مدیریت دارایی و بدهی در یک بانک توسعه‌ای موردبررسی قرار گرفت. پس از مروری بر اهمیت مدیریت ترازنامه در بانک‌ها، معرفی بانک توسعه‌ای و مبانی نظری و پیشینه پژوهش در مورد مسائل کلامی و کاربردهایی از مدل‌سازی ریاضی در مدیریت دارایی و بدهی، دو نمونه از مسائل کلامی(در زمینه حسابی و جبری) در مدیریت ترازنامه مطرح‌شده که در آن، به ترتیب بازنمایی و مدل‌سازی ریاضی برای حل مساله به‌کاررفته است. سپس نتایج حاصل در زمینه مالی، تفسیر شد. یافته ها نشان داد مدل‌سازی ریاضی در تفسیر اطلاعات ترازنامه بانکی به مدیریت دارایی و بدهی در یک بانک توسعه‌ای کمک می‌کند. بر اساس نتایج می‌توان مدیریت ترازنامه را از منظر مسائل کلامی ریاضی مطرح نمود و درنتیجه، تفسیر دقیق‌تری از اطلاعات مندرج در ترازنامه بانک به استناد بیان دقیق ریاضی و تحلیل آن مسائل در دنیای واقعی داشت. این پژوهش، ضرورت توجه به کاربردهای ریاضی در مدیریت ترازنامه را آشکار می‌کند. در پایان پیشنهاد شد درک مفهومی دانش ریاضی استفاده ‌کنندگان در حل مسائل کلامی مانند مدیریت ترازنامه، در پژوهش‌های آینده مورد آزمون قرار گیرد به‌طوری‌که قابل‌درک بودن آن مفاهیم، منجر به افزایش کاربرد ریاضیات در زمینه مالی و به‌تبع آن، تحلیل و ارزیابی دقیق‌تر داده‌های مالی شود. تفاصيل المقالة