-
المقاله
1 - شناسایی عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگیمدیریت بازاریابی , العدد 62 , السنة 19 , بهار 1403در این پژوهش به شناسایی عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگی پرداخته شده است. دادههای مورد نیاز این پژوهش در دو فاز کیفی و کمّی جمعآوری شدند. در فاز کیفی از روش مصاحبه عمیق به منظور جمعآوری اطلاعات لازم استفاده گردید. داده أکثردر این پژوهش به شناسایی عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگی پرداخته شده است. دادههای مورد نیاز این پژوهش در دو فاز کیفی و کمّی جمعآوری شدند. در فاز کیفی از روش مصاحبه عمیق به منظور جمعآوری اطلاعات لازم استفاده گردید. دادههای به دست آمده در این فاز از تحقیق، با روش تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شدند. همچنین در فاز کمّی، از روش میدانی برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد و با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، تجزیه و تحلیل شدند. به منظور پوشش اهداف تحقیق، در ابتدا با انجام مصاحبههای عمیق با افراد خبره در حوزه ارتباطات غیر کلامی، شاخصهایی که میتواند در پیشبینی رفتار خرید مشتریان تاثیرگذار باشند، شناسایی شدند و سپس بر اساس میزان اهمیت هر یک از این شاخصها، عواملی که در نهایت به عنوان عوامل درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان هستند، معرفی گردیدند. نتایج بهدست آمده در مصاحبه با خبرگان نشان میدهد که 33 شاخص را میتوان به عنوان شاخصهای درون فروشگاهی غیر کلامی تاثیرگذار بر رفتار خرید مشتریان در صنعت لوازم خانگی در نظر گرفت. بر اساس یافتههای این پژوهش، برندهای فعال در این صنعت، میتوانند فروشگاههای بهینهتری را برای مشتریان نهایی طراحی کنند که علاوه بر اینکه میتواند در تجربه خرید آنان تاثیر مثبت ایجاد کند، در برندسازی فعالین صنعت نیز میتواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - مدلسازی معیارهای موثر بر مکانیابی غرفه بازیافت پسماند خشک شهر تهران با استفاده از تلفیق روش های دلفی فازی و FAHPنگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400در کلان شهر تهران، مدیریت بازیافت پسماند شهری با تولید روزانه بیش از 6500 تن شامل 42% پسماند خشک، حائز اهمیت می باشد. یکی از مراکز خدمت رسانی جلب مشارکت های مردمی و تبلور عینی اجرای تفکیک پسماند خشک در جهت حفظ محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، غرفه بازیافت است. در این پژو أکثردر کلان شهر تهران، مدیریت بازیافت پسماند شهری با تولید روزانه بیش از 6500 تن شامل 42% پسماند خشک، حائز اهمیت می باشد. یکی از مراکز خدمت رسانی جلب مشارکت های مردمی و تبلور عینی اجرای تفکیک پسماند خشک در جهت حفظ محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، غرفه بازیافت است. در این پژوهش استفاده از نظرات صاحب نظران با هدف مدلسازی معیارهای موثر مکانیابی غرفه بازیافت شهر تهران با رویکرد اثر بخشی و کارایی آن مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به دلیل خصیصه فضایی مکانیابی و به خاطر ویژگی عدم قطعیت ذاتی مسائل شهری، جهت مشخص نمودن پارامترهای موثر بر مکان گزینی غرفه بازیافت از روش دلفی فازی و برای تعیین وزن معیارها و زیر معیارها از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد 5 معیار اصلی و 16 زیر معیار از شاخص های بارز محسوب می شوند و معیارهای مرکزیت ، کارایی و همپوشانی ، عوامل و ویژگی های بومی ، سازگاری و ناسازگاری و زیر معیارهای تراکم جمعیت ، قابلیت دسترسی ، پتانسیل اقتصادی غرفه ، مشارکت مردمی و عدم همجواری با مراکز نظامی و امنیتی به ترتیب در الویت های اول تا پنجم مولفه های موثر در مدل مکانیابی غرفه بازیافت پسماند خشک شهر تهران می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - Classifying the Customers of Telecommunication Company in order to Identify Profitable Customers Based on Their First Transaction, Using Decision Tree: A Case Study of System 780Journal of Optimization in Industrial Engineering , العدد 26 , السنة 12 , پاییز 2019Effective knowledge and awareness of customers require the market segmentation, through which the customers who have the same needs and purchasing patterns as well as the same response to marketing plans are identified. The selection of a proper variable is a requiremen أکثرEffective knowledge and awareness of customers require the market segmentation, through which the customers who have the same needs and purchasing patterns as well as the same response to marketing plans are identified. The selection of a proper variable is a requirement, among other, for a successful market segmentation. In today' world, on one hand, the consumers are bombarded with new goods and new services, and on the other hand, they face the varying qualities of the goods and services. Consequently, such uncertainties will lead to more vague decisions and cumulative data. The timely and accurate analysis of these cumulative data can bring about competitive advantages to the enterprises. Furthermore, thanks to new technology and global competition, the majority of organizations have focused on Customer Relationship Management (CRM), with the goal of better serving the customers. The customer relationship planning entails the facilitation and creation of interfaces related to market segmentation, which is considered as a requirement for predicting behavior of the prospective customers in the future. Market segmentation refers to the process of dividing the customers into some segments based on their common characteristics while different groups have the least similarity to each other. This is followed by the formulation of plans for new product production, advertisement and marketing in accordance with the characteristics of each group of customers. Current study aims at identifying the profitable customers of a telecom System, based on their first transaction, using binary tree. The customers of System 780 participated in this case study. The dependent variable and independent variable of the study were identified through mining the data of customers, registered in the databases of System 780. The results showed the acceptable calculation error in distinguishing the profitable customers from other customers. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - محاسبه کارایی زنجیره تامین پایدار در صنعت سیمان (کاربرد مدل تحلیل پوششی دادههای شبکهای)مدلسازی اقتصادی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1398هدف این مقاله ارائه مدل مناسب مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها با ساختار شبکهای برای ارزیابی کارایی زنجیره تامین پایدار شرکتهای سیمان حاضر در بورس ایران طی دوره زمانی 1393-95 و تعیین میزان بهره وری آن ها بر اساس شاخص مالمکوئیست می باشد. این مدل میکوشد با در نظر گرفتن م أکثرهدف این مقاله ارائه مدل مناسب مبتنی بر تحلیل پوششی دادهها با ساختار شبکهای برای ارزیابی کارایی زنجیره تامین پایدار شرکتهای سیمان حاضر در بورس ایران طی دوره زمانی 1393-95 و تعیین میزان بهره وری آن ها بر اساس شاخص مالمکوئیست می باشد. این مدل میکوشد با در نظر گرفتن محدودیتهای کمّی و کیفی و نیز خروجی های نامطلوب، معیارهای پایداری در شبکه تامین معرفی نماید و از طریق سنجه آنها بر زنجیره تامین، نتایج سازگارتری با واقعیت حاصل نماید. به طور کلی، نتایج حاکی از کاهش بهرهوری کل شرکتهای یاد شده است؛ در این میان، تنها 7 شرکت کارایی خود را حفظ کرده و سایر شرکتها نوسان عملکرد داشتهاند. تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - مدلسازی معیارهای موثر بر مکانیابی غرفه بازیافت پسماند خشک شهر تهران با استفاده از تلفیق روش های دلفی فازی و FAHPفصلنامه علمی و پژوهشی نگرش های نو در جغرافیای انسانی , العدد 2 , السنة 13 , تابستان 1400در کلان شهر تهران، مدیریت بازیافت پسماند شهری با تولید روزانه بیش از 6500 تن شامل 42% پسماند خشک، حائز اهمیت می باشد. یکی از مراکز خدمت رسانی جلب مشارکت های مردمی و تبلور عینی اجرای تفکیک پسماند خشک در جهت حفظ محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، غرفه بازیافت است. در این پژو أکثردر کلان شهر تهران، مدیریت بازیافت پسماند شهری با تولید روزانه بیش از 6500 تن شامل 42% پسماند خشک، حائز اهمیت می باشد. یکی از مراکز خدمت رسانی جلب مشارکت های مردمی و تبلور عینی اجرای تفکیک پسماند خشک در جهت حفظ محیط زیست و اهداف توسعه پایدار، غرفه بازیافت است. در این پژوهش استفاده از نظرات صاحب نظران با هدف مدلسازی معیارهای موثر مکانیابی غرفه بازیافت شهر تهران با رویکرد اثر بخشی و کارایی آن مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به دلیل خصیصه فضایی مکانیابی و به خاطر ویژگی عدم قطعیت ذاتی مسائل شهری، جهت مشخص نمودن پارامترهای موثر بر مکان گزینی غرفه بازیافت از روش دلفی فازی و برای تعیین وزن معیارها و زیر معیارها از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد 5 معیار اصلی و 16 زیر معیار از شاخص های بارز محسوب می شوند و معیارهای مرکزیت ، کارایی و همپوشانی ، عوامل و ویژگی های بومی ، سازگاری و ناسازگاری و زیر معیارهای تراکم جمعیت ، قابلیت دسترسی ، پتانسیل اقتصادی غرفه ، مشارکت مردمی و عدم همجواری با مراکز نظامی و امنیتی به ترتیب در الویت های اول تا پنجم مولفه های موثر در مدل مکانیابی غرفه بازیافت پسماند خشک شهر تهران می باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - شناسایی عوامل موثر بر ارتقا برند ملی در صنعت خودرو با رویکرد اقتصادیمدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 62 , السنة 16 , تابستان 1403هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر ارتقا برند ملی در صنعت خودرو با رویکرد اقتصادی با بهرهگیری از روش گرندد تئوری بپردازد. پژوهش حاضر به روش کیفی (تحلیل محتوای کیفی) و آنالیز دلفی فازی صورت گرفته است. در نهایت با بهرهگیری از تحلیل د أکثر
هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر ارتقا برند ملی در صنعت خودرو با رویکرد اقتصادی با بهرهگیری از روش گرندد تئوری بپردازد. پژوهش حاضر به روش کیفی (تحلیل محتوای کیفی) و آنالیز دلفی فازی صورت گرفته است. در نهایت با بهرهگیری از تحلیل دلفی فازی عوامل استخراج شده از مصاحبه با خبرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی کیفی طراحی گردید. براساس تجزیه و تحلیل دلفی فازی در بین مولفهها: انتخاب بهترین استراتژی انتقال تکنولوژی به صرفه و اقتصادی در جهت ارتقا برندسازی ملی در صنعت خودرو در راستای توسعه اقتصادی با عدد کریپس (917/0)، در نظر گرفتن عوامل کلیدی اقتصادی درکشور در جهت ارتقا برندسازی ملی در صنعت خودرو با عدد کریپس (903/0)، بیشترین میزان از نظر خبرگان در مجموع این مولفهها دارا میباشند. در نهایت 34 مولفه و 88 شاخص تأیید شده که در غالب عوامل علی یا پیش شرط، عوامل مداخلهگر، عوامل بسترساز، راهبردها و پیامدها شناسایی شدند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - مدیریت ترازنامه در یک بانک توسعهای مبتنی بر الگوی مسائل کلامی ریاضیمهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 1 , السنة 9 , بهار 1397در این مقاله، کاربرد ریاضیات در مدیریت ترازنامه بر اساس مسائل کلامی ریاضی برای ارائه ی مناسب گزارش مدیریت دارایی و بدهی در یک بانک توسعهای موردبررسی قرار گرفت. پس از مروری بر اهمیت مدیریت ترازنامه در بانکها، معرفی بانک توسعهای و مبانی نظری و پیشینه پژوهش در مورد مسائ أکثردر این مقاله، کاربرد ریاضیات در مدیریت ترازنامه بر اساس مسائل کلامی ریاضی برای ارائه ی مناسب گزارش مدیریت دارایی و بدهی در یک بانک توسعهای موردبررسی قرار گرفت. پس از مروری بر اهمیت مدیریت ترازنامه در بانکها، معرفی بانک توسعهای و مبانی نظری و پیشینه پژوهش در مورد مسائل کلامی و کاربردهایی از مدلسازی ریاضی در مدیریت دارایی و بدهی، دو نمونه از مسائل کلامی(در زمینه حسابی و جبری) در مدیریت ترازنامه مطرحشده که در آن، به ترتیب بازنمایی و مدلسازی ریاضی برای حل مساله بهکاررفته است. سپس نتایج حاصل در زمینه مالی، تفسیر شد. یافته ها نشان داد مدلسازی ریاضی در تفسیر اطلاعات ترازنامه بانکی به مدیریت دارایی و بدهی در یک بانک توسعهای کمک میکند. بر اساس نتایج میتوان مدیریت ترازنامه را از منظر مسائل کلامی ریاضی مطرح نمود و درنتیجه، تفسیر دقیقتری از اطلاعات مندرج در ترازنامه بانک به استناد بیان دقیق ریاضی و تحلیل آن مسائل در دنیای واقعی داشت. این پژوهش، ضرورت توجه به کاربردهای ریاضی در مدیریت ترازنامه را آشکار میکند. در پایان پیشنهاد شد درک مفهومی دانش ریاضی استفاده کنندگان در حل مسائل کلامی مانند مدیریت ترازنامه، در پژوهشهای آینده مورد آزمون قرار گیرد بهطوریکه قابلدرک بودن آن مفاهیم، منجر به افزایش کاربرد ریاضیات در زمینه مالی و بهتبع آن، تحلیل و ارزیابی دقیقتر دادههای مالی شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
8 - ارائه مدلی جدید برای محاسبه کارایی شرکتهای سیمان حاضر در بورس با ساختار شبکهای (کاربردی از تحلیل پوششی داده)مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 1 , السنة 10 , بهار 1398هدف این مقاله ارائه مدل جدید تحلیل پوششی دادهها با ساختار شبکهای جهت ارزیابی کارایی شرکتهای سیمان حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور، شرکتهای سیمان حاضر در بورس طی سالهای 93 - 95 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد مدل جدید قادر است کارایی این کار أکثرهدف این مقاله ارائه مدل جدید تحلیل پوششی دادهها با ساختار شبکهای جهت ارزیابی کارایی شرکتهای سیمان حاضر در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین منظور، شرکتهای سیمان حاضر در بورس طی سالهای 93 - 95 مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد مدل جدید قادر است کارایی این کارخانهها را که از ساختار شبکهای برخوردار بوده و نیز شامل شاخصهای متعدد هستند ارزیابی نماید و علاوه بر شاخصهای رایج مالی و فنی، خروجیهای نامطلوب و معیارهای پایداری را در شبکه تامین مدنظر قرار دهد. در ضمن، دیدگاه ذهنی تصمیم گیرندگان در خصوص اهمیت ترجیحی برخی از شاخصها نسبت به یکدیگر نیز در قالب محدودیتهای وزنی لحاظ شده است تا میزان کارایی حاصل شده به مقدار واقعی نزدیکتر باشد. بر اساس این مدل جدید، از بین 42 شرکت حاضر در بورس فقط 7 شبکه تامین سیمان توانستهاند در سه دوره تحت بررسی ، به مرز کارایی دست یابند. تفاصيل المقالة