فهرس المقالات ولی نوذری


  • المقاله

    1 - نقش مهارت‌های خودمدیریتی در اینرسی سازمانی با میانجی رهبری تحول آفرین در کارکنان وزارت ورزش و جوانان
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 10 , السنة 4 , بهار 1403
    هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین نقش مهارت‌های خودمدیریتی در اینرسی سازمانی با میانجی رهبری تحول‌آفرین در کارکنان وزارت ورزش و جوانان می‌باشد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود و به لحاظ استراتژی، پیمایشی (زمینه‌یابی) است. جامعه آماری پژو أکثر
    هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر، تعیین نقش مهارت‌های خودمدیریتی در اینرسی سازمانی با میانجی رهبری تحول‌آفرین در کارکنان وزارت ورزش و جوانان می‌باشد. روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، جزء تحقیقات کاربردی محسوب می‌شود و به لحاظ استراتژی، پیمایشی (زمینه‌یابی) است. جامعه آماری پژوهش حاضر را مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان به تعداد 830 نفر تشکیل می‌دهد. نمونه آماری تحقیق شامل 265 نفر از مدیران و کارکنان جامعه موردنظر می‌باشد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه سبک رهبری تحول‌آفرین باس و آولیو (2000) با ضریب آلفای کرونباخ 0.88، پرسشنامه مهارت‌های خود مدیریتی مانز (2009) با ضریب آلفای کرونباخ 0.82 و پرسشنامه اینرسی سازمانی گودکین و آلکورن (2008) با ضریب آلفای کرونباخ 0.95 می‌باشد. در ضمن جهت تعیین طبیعی بودن توزیع طبیعی داده‌ها از آزمون چولگی و کشیدگی، همگنی واریانس‌ها از آزمون لوین، مقایسه میانگین‌ها با میانگین معیار از آزمون t تک نمونه‌ای و تعیین تأثیر متغیرهای تحقیق بر یکدیگر از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید.یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین مهارت‌های خودمدیریتی، رهبری تحول‌آفرین و اینرسی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان بیشتر از متوسط می‌باشد. در ضمن مهارت‌های خودمدیریتی و رهبری تحول‌آفرین بر اینرسی سازمانی وزارت ورزش و جوانان تأثیر معنی‌داری دارد. نتیجه‌گیری: همچنین مهارت‌های خودمدیریتی بر اینرسی سازمانی با نقش میانجی رهبری تحول‌آفرین در کارکنان وزارت ورزش و جوانان تأثیر معنی‌داری دارد و با توجه به شاخص‌ها و خروجی‌های مدل، مدل مذکور دارای برازش مناسبی است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تحلیل مدل مدیریت عملکرد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 9 , السنة 3 , زمستان 1402

    هدف پژوهش، تحلیل مدل مدیریت عملکرد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و داده‌ها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان و در بخش کمّی، مدیران و کارشناسان فدراسیون شنا، أکثر

    هدف پژوهش، تحلیل مدل مدیریت عملکرد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی است و داده‌ها به صورت میدانی و به شیوه آمیخته (کیفی و کمی) جمع آوری شد. جامعه آماری در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان و در بخش کمّی، مدیران و کارشناسان فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو و باشگاه‌های لیگ‌های استانی و کشوری و مسئولان هیأت‌های استانی این رشته‌ها بود که ابتدا به صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس به صورت غیر تصادفی در دسترس تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ‌ساخته بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه و پایایی آن، علاوه بر بازنگری کدهای احصاء شده توسط دو کدگذار، از آزمون آلفای کرونباخ نیز استفاده شد و تأیید شد (928/0=α). یافته‌ها نشان داد که 39 شاخص در قالب مؤلفه‌های اهداف و استراتژی، اساسنامه‌ها و مقررات، قابلیت‌ها و ظرفیت فدراسیون، رهبری و مدیریت، توسعه فنی و تخصصی منابع انسانی، توسعه درآمدزایی و جذب منابع مالی، ساختار سازمانی، توسعه تعاملات و ارتباطات، فرایندهای اجرایی و ارزیابی بر عملکرد مدیریت عملکرد فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو اثرگذار است. می‌توان گفت که توانمندسازی فنی و مدیریتی فدراسیون و پایدارسازی درآمدها، بدون تکیه بر منابع دولتی، فرایندهای اجرایی را تسهیل خواهد کرد و مدیران را در دستیابی به اهداف و مأموریت‌های فدراسیون یاری خواهد داد.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مدل عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان ایران
    مدیریت دانش در ورزش , العدد 6 , السنة 3 , بهار 1402
    هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش مبتنتی بر روش شناسی کیفی است و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل آنها نیز بر اساس تحلیل مضمون انجام گرفت. روش‌شن أکثر
    هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل عوامل ایجاد کننده آنومی سازمانی در ادارات کل ورزش و جوانان ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش مبتنتی بر روش شناسی کیفی است و جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند و تجزیه و تحلیل آنها نیز بر اساس تحلیل مضمون انجام گرفت. روش‌شناسی: روش پژوهش توصیفی و گردآوری داده‌ها، به صورت میدانی بود. داده‌های مرحله کیفی بررسی 21 مقاله مرتبط، دو سند و مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 15 نفر خبرگان مدیریت سازمانی و ورزش با روش نمونه‌گیری هدفمند و اصل اشباع نظری به دست آمد و کدگذاری شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارکنان ادارت ورزش و جوانان ایران برابر با 2236 نفر بود که ابتدا به صورت تصادفی طبقه‌ای و سپس با استفاده از روش نمونه‌گیری غبر تصادفی در دسترس و براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 328 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی ابزار اندازه‌گیری به‌صورت روایی محتوا و سازه مورد تأیید قرار گرفت. یافته‌ها: نتیجه بررسی و استخراج داده‌ها، 142 مضمون پایه، 36 مضمون سازمان دهنده و مضامین فراگیر شامل عوامل درون سازمانی، عوامل نهادی، عوامل مدیریتی، عوامل محیطی و هنجارها بود. نتیجه‌گیری: تمرکز مدیران بر مضامین به دست آمده و تلاش در راستای رفع ناهنجاری‌ها، اهداف متناقض، رفع تعارض‌ها و اقدامات مدیریتی سنجیده که منجر به رضایتمندی و بهبود عملکرد شود، موجب کاهش ناهنجاری و آنومی در ادارات کل ورزش و جوانان خواهد شد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - طراحی مدل انتخاب و اجرای چرخه برنامه ریزی منابع انسانی در بین کارکنان سازمانهای ورزشی
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 3 , تابستان 1400
    مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل انتخاب و اجرای چرخه برنامهریزی منابع انسانی در بین کارکنان سازمانهای ورزشی استان فارسانجام شد. جامعه و نمونهی آماری این پژوهش را مدیران ارشد اداره کل ورزش و جوانان فارس تشکیل میدهند که تعداد آنها برابربا 11نفر میباشد. تکنیک مدلسازی ساختاری ت أکثر
    مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل انتخاب و اجرای چرخه برنامهریزی منابع انسانی در بین کارکنان سازمانهای ورزشی استان فارسانجام شد. جامعه و نمونهی آماری این پژوهش را مدیران ارشد اداره کل ورزش و جوانان فارس تشکیل میدهند که تعداد آنها برابربا 11نفر میباشد. تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری جهت طراحی مدل مورد استفاده قرار گرفت. بدین منظور از پرسشنامهیمحققساخته، استفاده شد. بر اساس مدل طراحی شده، جبران خدمات، برنامهریزی و کارمندیابی، ارزیابی عملکرد، روابط با کارکناندر سطح اول مدل طراحی شده قرار گرفتند. آزمون و استخدام، آموزش و توسعه در سطح دوم مدل قرار گرفتند و تجزیه و تحلیلنیازها در سطح سوم مدل قرارگرفت. همچنین بر اساس نمودار قدرت نفوذ- قدرت وابستگی، تجزیه و تحلیل نیازها در ناحیه 2قرارگرفت؛ جبران خدمات، برنامهریزی و کارمندیابی، آزمون و استخدام، آموزش و توسعه، ارزیابی عملکرد، روابط با کارکنان در ناحیه 3قرار گرفتند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - ارائه الگوی راهبری انطباق پذیری مسیر شغلی- ورزشی ورزشکاران: رویکرد نقش آفرینی بهینه اجتماعی
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 13 , السنة 4 , زمستان 1403

    هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبری ورزشکاران برای تاثیرگذاری اجتماعی با رویکرد انطباق پذیری مسیر شغلی- ورزشی انجام پذیرفت. روش پژوهش: طرح ﭘﮋوﻫﺶ از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی–کمی) بود. در بخش کیفی روش جمع آوری داده¬ها هدفمند و گلوله برفی بوده است. بدین أکثر

    هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبری ورزشکاران برای تاثیرگذاری اجتماعی با رویکرد انطباق پذیری مسیر شغلی- ورزشی انجام پذیرفت. روش پژوهش: طرح ﭘﮋوﻫﺶ از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی–کمی) بود. در بخش کیفی روش جمع آوری داده¬ها هدفمند و گلوله برفی بوده است. بدین منظور پس از مصاحبه با اولین خبره، متخصص بعدی توسط ایشان معرفی و مصاحبه تا رسیدن به درجه اشباع نظری ادامه یافت. تعداد خبرگان تا رسیدن به درجه اشباع نظری با 17 نفر خبره مصاحبه انجام شد. رویکرد مورد استفاده در بخش کیفی ساخت¬گرا استفاده شد. براساس رویکرد داده بنیاد استراوس و کوربین 5 بعد (عوامل علی، زمینه¬ای، مداخله¬گر و راهبردهای اجرایی و پیامدها) که نهایتا پس از پیاده سازی مصاحبه¬ها 102 مفهوم باز، 16 مقوله (کدگذاری محوری) و 7 مولفه (کدگذاری گزینشی) کشف شد. یافته های پژوهش: در نتیجه براساس اطلاعات بدست آمده در بخش کمی و کیفی، الگوی راهبری با رویکرد انطباق پذیری مسیر شغلی-ورزشی طراحی گردید. نتیجه گیری:باتوجه به نتایج پژوهش، به نظر مي¬رسد الگوی راهبری ضمن پایایی و روایی محتوایی مناسب، کاربردهاي آموزشی، اجرایی و پژوهشی داشته و در ارتقا انطباق پذیری مسیر شغلی- ورزشی ورزشکاران موثر می¬باشد.

    تفاصيل المقالة