خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد5,السنة
7
,
زمستان
1395
زمینه: در مشاغلی که افراد آن از هوش اخلاقی بالایی برخوردارند، در دست یابی به سطوح بالای رشد و توسعه، بهتر عمل میکنند. به همین دلیل در چند دهه اخیر، توجه به هوش اخلاقی به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل شده است چرا که از طریق هوش اخلاقی میتوانند شاخص های مزیت رقابتی خود أکثر
زمینه: در مشاغلی که افراد آن از هوش اخلاقی بالایی برخوردارند، در دست یابی به سطوح بالای رشد و توسعه، بهتر عمل میکنند. به همین دلیل در چند دهه اخیر، توجه به هوش اخلاقی به یک ضرورت غیرقابل اجتناب تبدیل شده است چرا که از طریق هوش اخلاقی میتوانند شاخص های مزیت رقابتی خود از جمله رفتارهای شهروندی سازمانی را بهبود و توسعه دهند.هدف: بررسی رابطه بین هوش اخلاقی و رفتار شهروند سازمانی در میان کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان روش: تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی محسوب می شود. یافته ها: پژوهش نشان داد که وضعیت هوش اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی در میان کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان، کمی بیشتر از سطح متوسط میباشد که به لحاظ آماری معنادار میباشد. علاوه براین، هوش اخلاقی و تمامی مؤلفه های آن(درستکاری، دلسوزی، مسئولیت پذیری و گذشت) با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنی داری دارد. نتیجه گیری: مدیران ارشد این سازمان می توانند با تقویت هوش اخلاقی کارکنان به بهبود رفتار شهروندی سازمانی کمک کنند.کلید واژه ها: هوش اخلاقی، رفتار شهروند سازمانی، سازمان صنعت، معدن و تجارت
تفاصيل المقالة
رفتار مشتریان در هنگام خرید از اینترنت همانند مدل رفتار خرید سنتی، ناشی از یک سری عوامل فرهنگی، اجتماعی، فردی، روان شناختی و . . . می باشد. محققان در طی چند سال گذشته رفتار خرید در محیط اینترنت را بررسی و ضمن شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن، مدل های مختلفی را برای رفتار م أکثر
رفتار مشتریان در هنگام خرید از اینترنت همانند مدل رفتار خرید سنتی، ناشی از یک سری عوامل فرهنگی، اجتماعی، فردی، روان شناختی و . . . می باشد. محققان در طی چند سال گذشته رفتار خرید در محیط اینترنت را بررسی و ضمن شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن، مدل های مختلفی را برای رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی طراحی نموده اند. هدف اولیه از این مقاله گردآوری و بررسی دیدگاه های مختلف به ظاهر نابرابر و ارائه ی یک مدل مفهومی یکپارچه از رفتار مصرف کننده الکترونیکی می باشد. این مقاله استدلالی بوده و بر پایه تجزیه و تحلیل و ترکیب و تلفیق ادبیات رفتار مصرف کننده استوار می باشد. یافته های این تحقیق نشان می دهد، با وجود طیف وسیع و تکراری تحقیقات و مطالعاتی که به بررسی رفتار مصرف کننده الکترونیکی پرداخته و می پردازند، هنوز هم حوزه هایی همچون، اعتماد، تعاملات الکترونیکی، تصویر ذهنی، عوامل برانگیزاننده، محرک هاو . . . می توانند حوزه هایی ارزشمند برای بررسی رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی باشند. این تحقیق با بهره گیری از ادبیات رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی و تحقیقات تجربی گذشته و با ارائه ی چندین عامل جدید موثر بر رفتار این نوع مصرف کننده، ضمن کمک به خرده فروشان در فهم رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی، یک مدل یکپارچه از رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی را نیز ارائه نموده است.
تفاصيل المقالة
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با کیفیت زندگی کاری از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش منطقه 10 شهر تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهر أکثر
مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با کیفیت زندگی کاری از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش منطقه 10 شهر تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95 - 94 میباشد که شامل 625 نفر بوده است. بر طبق جدول مورگان، حجم نمونه بدست آمده 235 نفر بوده است که تمامی این افراد به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. از روش تصادفی ساده برای نمونهگیری استفاده شده است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988) و رهبری اخلاقی عمادیفر (1388) استفاده شده است که برای تأیید پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای کرونباخ برای کیفیت زندگی کاری و رهبری اخلاقی مدیران به ترتیب 921/0 و 879/0 بدست آمده است. در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تی تک نمونهای و رگرسیون به سوالات تحقیق پاسخ داده شده است. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد از دیدگاه معلمان، رهبری اخلاقی مدیران کمی از حد متوسط بالاتر است اما کیفیت زندگی کاری از حد متوسط کمتر میباشد. علاوه بر این، نگرش معلمان نسبت به اخلاقی بودن سبک رهبری مدیرشان رابطه مثبت و معناداری با کیفیت زندگی کاری آنان دارد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این است که از میان متغیرهایی که وارد معادله رگرسیونی شدهاند، فقط متغیر اعتماد در مدل نهایی باقی مانده است که این متغیر در کل 5/31 درصد از تغییرات متغیر وابسته (کیفیت زندگی کاری) را تبیین میکند. نتیجهگیری: مدیران به عنوان رهبران آموزشی باید با برنامهریزی مناسب و مستمر و رفتار ترغیبی سعی نمایند تواناییها و استعدادهای نهفته کارکنان را کشف نمایند. این رهبران میتوانند با ارتقای کیفیت زندگی کاری در بین معلمان موجب خلق ایدههای نو، یادگیری مشارکتی، افزایش جو تفاهم، ارتقای سطح دانش حرفهای، به روز شدن علم و در نهایت پیشرفت مدرسه شوند
تفاصيل المقالة
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 11 تهران که 455 نفر بوده و براساس جدول مورگان، ت أکثر
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و انگیزش شغلی با اخلاق حرفهای میباشد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شهرداری منطقه 11 تهران که 455 نفر بوده و براساس جدول مورگان، تعداد 210 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988)، انگیزش شغلی هاکمن و اولدهام (1976) و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر (2002) استفاده شده است. قابلیت اعتبار پرسشنامهها با استفاده از روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که کیفیت زندگی کاری بر انگیزش شغلی کارکنان و بهبود اخلاق حرفهای در آنها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین انگیزش شغلی کارکنان نیز بر اخلاق حرفهای دارای تأثیر مثبت و معنادار میباشد. در مجموع با توجه به دادههای گردآوری شده و تحلیلهای انجام شده، تمامی فرضیهها و در نتیجه مدل مفهومی تحقیق پذیرفته شدند.
تفاصيل المقالة
مقدمه و هدف پژوهش: منابع انسانی به عنوان داراییهای هوشمند و مهمترین سرمایه هر سازمان میباشند که عملکرد کارکنان و سازمان از لحاظ کارایی و اثربخشی تا حد قابل ملاحظهای به کاربرد مناسب صحیح و موثر آن بستگی دارد؛ به همین منظور در سازمانهای امروزی توجه به منابع انسانی بی أکثر
مقدمه و هدف پژوهش: منابع انسانی به عنوان داراییهای هوشمند و مهمترین سرمایه هر سازمان میباشند که عملکرد کارکنان و سازمان از لحاظ کارایی و اثربخشی تا حد قابل ملاحظهای به کاربرد مناسب صحیح و موثر آن بستگی دارد؛ به همین منظور در سازمانهای امروزی توجه به منابع انسانی بیش تر از ابعاد مختلف دیگر مد نظر قرار گرفته و در حفظ و نگهداری منابع انسانی تلاش میکنند. شناسایی عوامل ایجاد رضایت و دلایل نارضایتی کارکنان و نیز ارزیابی رضایت شغلی آنان به عنوان اقدامی کلیدی در جهت اهداف سازمان، نقشی بسزا و چشمگیر دارد. از این رو این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل موثر بر بقاء و ماندگاری کارکنان شهرداری منطقه 13 تهران اجرا شده است.
روش پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی پیمایشی با اهداف کاربردی در بین 307 نفر از کارکنان شهرداری منطقه 13 تهران اجرا شده است برای این منظور 175 نفر به عنوان نمونه آماری به روش ساده تصادفی انتخاب شده و با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای با بیست گویه دادههای مورد نیاز در مورد عوامل موثر بر بقا و ماندگاری کارکنان جمعآوری گردید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از SPSS و با آزمونهای آماری تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتههای پژوهش: نتایج آزمون تحلیل عاملی، چهار دسته عامل مهم برای بقا و ماندگاری کارکنان منطقه 13 شهرداری تهران شناسایی نمود که امنیت شغلی، عدم تبعیض، حقوق و مزایای مناسب، احترام و حرمت به کارکنان، خدمات بیمه، انواع پاداشهای مالی، ارتقاء شغلی، سرپرست و سبک مدیریت، مسکن سازمانی، انواع وام، تفویض اختیار و همکاران خوب 29/32 درصد از واریانس کل گویهها را به خود اختصاص دادهاند و مهمترین عوامل موثر بر متغیر پژوهش تشکیل میدهند.
نتیجهگیری: عوامل شغلی و سازمانی مانند، امنیت شغلی، ارتقای شغلی، عدالت سازمانی و بیمه و تأمین اجتماعی و همچنین مباحث مالی و اقتصادی مانند حقوق و مزایا، پاداشهای مالی و تسهیلات وام جزو عوامل مهم در زمینه بوده و از نظر کارکنان نسبت به سایر عوامل در اولویت بیشتری قرار دارند.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد64,السنة
17
,
تابستان
1402
هدف: هدف پژوهش ارائه الگوی برنامه توسعه فردی مدیران سازمانی بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، در زمرۀ مطالعات کیفی قرار دارد. جامعۀ هدف پژوهش کلیه ی کارکنان شاغل در سمت های مدیریتی و تخصصی مجموعه ی بانک ملی ایران که جمعاً به تعداد 14560 أکثر
هدف: هدف پژوهش ارائه الگوی برنامه توسعه فردی مدیران سازمانی بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث شیوه اجرا، در زمرۀ مطالعات کیفی قرار دارد. جامعۀ هدف پژوهش کلیه ی کارکنان شاغل در سمت های مدیریتی و تخصصی مجموعه ی بانک ملی ایران که جمعاً به تعداد 14560 نفر می باشند، تشکیل داد. نمونه مورد نیاز پژوهش، با استفاده از دو روش نمونه گیری نظری و نمونه گیری گلوله برفی و در نهایت انتخاب تعداد 30 نفر بعنوان نمونه استحصال شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش را مصاحبه ای نیمه ساختار یافته تشکیل داد. روایی پژوهش با بهره گیری از روش هایی نظیر بررسی توسط اعضاء، مثلث سازی (سه سویه نگری)منابع داده ها، بازبینی توسط همکاران و بازنگری توسط ناظران ارزیابی و مورد تایید قرار گرفت بعلاوه بمنظور ارزیابی اعتبار پژوهش نیز محقق با کاربست راهبرد های پیتی و همکاران،چارمز، لینکلن و گوبا و در نهایت حصول تایید آن اقدام گردید.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده های پژوهش بیانگر آن بود که برنامه ی توسعه ی حرفه ای مدیران بانک ملی در قالب 6 بعد کلیدی(شایستگی های دانشی، نگرشی ، ارتباطی، حرفه ای ، رهبری، معنوی)بعنوان پدیده ی محوری، سه بعد کلیدی (سطح فردی، سطح سازمانی و سطح فراسازمانی) بعنوان عوامل علی که در سطح فردی مشتمل بر 6 مولفه کلیدی (انگیزش، تمایل به یادگیری، تفسیرپذیری، اشتیاق به پیشرفت، رهبری و تفکر چالشی)، در سطح سازمانی مشتمل بر3 مولفه کلیدی و در سطح فراسازمانی مشتمل بر 3مولفه کلیدی نقش آفرین بودند. همچنین عوامل ساختاری و محتوایی بعنوان بستر حاکم و عوامل موثر بر راهبردهای پژوهش در سه سطح معرفی و در نهایت راهبردهای دانش محور و مهارت محور بعنوان راهبردهای اصلی برنامه ی توسعه حرفه ای مدیران بانک اعلام و مهمترین پیامدهای اجرای راهبردهای مدل پژوهش در چهارچوب 4 عامل معرفی و احصاء گردید.
نتیجه گیری: الگوی برنامه توسعه فردی، ابزاری منسجم و موثری در جهت توسعه منابع انسانی و در همسویی با توسعه شایستگی های فردی و سازمانی مورد نیاز کارکنان برای تحقق توسعه حرفه ای آنان نقش شایانی را ایفا می نماید. بدین منظور، گسترش اجرای برنامه توسعه فردی می تواند یکی از شاخص های کیفی جهت توسعه حرفه ای کارکنان درسازمان ها محسوب گردد.
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد4,السنة
11
,
پاییز
1396
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نوآوری سازمانی در دانشگاههای شهر سمنان از طریق استقرار مدیریت کیفیت جامع است. پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ازنوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری 550 نفر که شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی سمنان، دانشگاه پی أکثر
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی نوآوری سازمانی در دانشگاههای شهر سمنان از طریق استقرار مدیریت کیفیت جامع است. پژوهش از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی ازنوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری 550 نفر که شامل کلیه کارکنان دانشگاه دولتی سمنان، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد بود و با استفاده از جدول مورگان تعداد 233 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. بهمنظور سنجش متغیرهای مورد استفاده در پژوهش از دو پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع(کومار و همکاران، 2011) و نوآوری سازمانی (چوپانی و همکاران، 1391/2012) استفاده گردید که پس از محاسبه روایی و پایایی، پرسشنامه در بین نمونههای پژوهش توزیع و جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای آماری23 Spss و 5/8 Lisrel انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مدیریت کیفیت جامع قابلیت پیش بینی نوآوری سازمانی را دارد و با نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معنیدار دارد. از بین ابعاد مدیریت کیفیت جامع ، بعد آموزش کارکنان با 89 /0 دارای بیشترین بار عاملی و بعد تمرکز بر مشتری با 80/0 دارای کمترین بار عاملی می باشند
تفاصيل المقالة
رهبری و مدیریت آموزشی
,
العدد5,السنة
10
,
زمستان
1395
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباطراهبردهای یادگیری و انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-94 انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گرداوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی بود. بر اساس فرمول حجم نمونه أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباطراهبردهای یادگیری و انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در سال تحصیلی 95-94 انجام شده است. روش پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر چگونگی گرداوری دادهها توصیفی ازنوع همبستگی بود. بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی از بین گروههای مختلف تحصیلی تعداد 400 نفر به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب شدند. که پس از توزیع پرسشنامه و جمع آوری، تعداد 374 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه راهبردهای یادگیری وین اشتاین و مایر، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل رگرسیون با نرم افزار SPSS انجام گردید. نتایج حاصل بیانگر آن است که استفاده دانشجویان از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری موجب عملکرد تحصیلی بالاتر میشود. همچنین بین انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد، استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری، انگیزه پیشرفت دانشجویان را افزایش میدهد. رابطه انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر مثبت و معنادار است. این در حالی است که همبستگی انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی در پسرها بیشتر از دخترها بوده است. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیر انگیزه پیشرفت بیشترین سهم پیش بینی عملکرد تحصیلی را دارد و نیز بین دانشجویان سالهای تحصیلی مختلف از نظر انگیزه پیشرفت تفاوت معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
,
العدد4,السنة
10
,
پاییز
1399
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و خلاقیت با یادگیری خودتنظیمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. روش پژوهش: این پژوهش از حیث هدف، یک پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ رابطه بین متغیرها از نوع پژوهش های همبستگی محسوب می شد. أکثر
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و خلاقیت با یادگیری خودتنظیمی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. روش پژوهش: این پژوهش از حیث هدف، یک پژوهش کاربردی با رویکرد کمی و از لحاظ رابطه بین متغیرها از نوع پژوهش های همبستگی محسوب می شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود(801 N=). نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای و با استفاده از جدول کرجسی مورگان از بین جامعه ی آماری انتخاب شد. ابزار اندازه گیری برای این پژوهش شامل پرسشنامه رهبری تحول آفرین باس و آولیو(2000) و رهبری تحول آفرین برنارد بس (1965)، پرسشنامه خلاقیت تورنس (1952) و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی(MSLQ) پنتریج و دی گروت (1992) بود. روایی پرسشنامه با توجه به نظر اساتید متخصص مورد تایید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ در تمامی متغیرهای پرسشنامه بیشتر از 8/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین رهبری تحول آفرین و خلاقیت با یادگیری خودتنظیمی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین مقدار ضریب تعیین(468/0r2 =) حاصل از مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که 46 درصد از واریانس یادگیری خودتنظیمی بوسیله رهبری تحولی و خلاقیت تبیین می شود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق می توان به این نتیجه رسید که با استفاده از سبک رهبری تحول آفرین و با بهره گیری از برنامه های آموزشی در دانشگاه می توان نقش چشمگیری در ارتقاء خلاقیت کارکنان دانشگاه داشت و در نتیجه آن، جو مناسبی برای رسیدن به مقاصدآموزشی، علمی و فرهنگی در دانشگاه وجود آورد.
تفاصيل المقالة
این تحقیق به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ورامین انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ورامین در سال أکثر
این تحقیق به منظور بررسی رابطه اعتیاد به اینترنت با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ورامین انجام گرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1394-95 به تعداد 6128 نفر میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 361 نفر برآورد شد که به صورت نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ جهت تشخیص دانشآموزانی که اعتیاد به اینترنت دارند استفاده شده است. از معدل پایان ترم و تعداد واحدهای افتاده دانشآموزان به عنوان شاخص های عملکرد تحصیلی استفاده شده است. تحلیل آماری داده ها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و درصد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون) انجام شده است. نتایج توصیفی نشان داد 7/1% درصد دانشآموزان اعتیاد ضعیف، 9/44% درصد نفر اعتیاد متوسط و 5/53% درصد دانشآموزان اعتیاد شدیدی به اینترنت داشتهاند. علاوه بر این، 33% دانش آموزان بین 4 تا 6 ساعت از اینترنت استفاده می کنند که بیشترین فراوانی را تشکیل می دهد و 6/3% نیز بیشتر از 10 ساعت از اینترنت استفاده می کنند که کمترین فراوانی را تشکیل می دهد. بررسی نتایج همبستگی بین اعتیاد به اینترنت با معدل تحصیلی دانشآموزان، نشان میدهد که بین این دو متغیر رابطه منفی و معناداری وجود دارد و نیز بین میزان اعتیاد به اینترنت با تعداد واحدهای افتاده دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. علاوه براین نتایج نشان داد بین میزان اعتیاد به اینترنت با سن دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
مقاله حاضر با هدف بررسی مقایسه ای امکانات آموزشی ازدیدگاه ذینفعان آموزشی دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی شهرستان گرمسار انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه استاد أکثر
مقاله حاضر با هدف بررسی مقایسه ای امکانات آموزشی ازدیدگاه ذینفعان آموزشی دانشگاه پیام نور، غیرانتفاعی و آزاد اسلامی شهرستان گرمسار انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه استادان و دانشجویان مؤسسات آموزش عالی شهرستان گرمسار (آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی) در سال تحصیلی 91-90 می باشند که تعداد آنها 13849 نفر می باشد. حجم نمونه مورد نیاز بر اساس جدول مورگان 375 نفر تعیین گردید که به منظور افزایش اعتبار تحقیق، این میزان به 415 نفر افزایش پیدا کرد. نمونه ها در این پژوهش به صورت طبقه ای- نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه 26 سؤالی و محقق ساخته می باشد. ابزار تحقیق از نظر روایی محتوایی و بر اساس نظر تعدادی از اساتید صاحبنظر در حوزة آموزش عالی مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین پایایی پرسشنامه نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب آن برابر 93/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد تمامی مؤلفه های پنجگانه امکانات آموزشی مورد بررسی در رضایتمندی ذینفعان موثر است اما بالاترین تأثیر مربوط به امکانات فناوری اطلاعات، سمعی- بصری و فضای فیزیکی کلاس درس است. نتایج همچنین نشان داد از نظر ذینفعان، امکانات آموزشی هر سه موسسه مورد بررسی رضایت بخش نیست درعین حال دانشگاه آزاد اسلامی در مقایسه با واحدهای پیام نور و غیرانتفاعی از شرایط بهتری برخوردار است.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین مهارت های رهبران آموزشی و با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و صاحبنظران متخصّص و دارای دستاورد علمی در حوزۀ رهبری و مدیریت آموزشی در داخل و خارج از کشور، و در بخش کمّی، تعداد 200 نفر از مدیران با سابقه أکثر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین مهارت های رهبران آموزشی و با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و صاحبنظران متخصّص و دارای دستاورد علمی در حوزۀ رهبری و مدیریت آموزشی در داخل و خارج از کشور، و در بخش کمّی، تعداد 200 نفر از مدیران با سابقه مدارس متوسطه شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 99-98 بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی از نوع گلوله برفی و حجم نمونه با اشباع نظری 15 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه ساختارمند بود که روایی آن از طریق ارائه به سه نفر از اساتید صاحبنظر در موضوع تحقیق تائید و اعتبار آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0 ) در حد مطلوب بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش کیفی از روش های کدگذاری باز، محوری و گزینشی، و در بخش کمّی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از اجرای این پژوهش نشان داد که از بین مهارت های رهبران آموزشی، مهارت های بین فردی بترتیب دارای بیشترین اولویت و مهارت های ذهنی-رفتاری، مهارت های سازمانی و مهارت های حرفه ای-تخصصی بترتیب در رتبه های بعدی طبقه بندی شده اند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications