هدف پژوهش حاضر شناسایی تعاملات اثربخش مربیگری سازمانی در بستر های چهارگانه اجتماعی-فرهنگی، سازمانی، شغلی و فردی و با تاکید بر رویکردهای سه گانه پیشنگر، یادگیری و حل بحران است. نوع این پژوهش بنیادی و از بعد هدف اکتشافی است. روش پژوهش، توصیفی(غیر آزمایشی) می باشد. جامعه آ أکثر
هدف پژوهش حاضر شناسایی تعاملات اثربخش مربیگری سازمانی در بستر های چهارگانه اجتماعی-فرهنگی، سازمانی، شغلی و فردی و با تاکید بر رویکردهای سه گانه پیشنگر، یادگیری و حل بحران است. نوع این پژوهش بنیادی و از بعد هدف اکتشافی است. روش پژوهش، توصیفی(غیر آزمایشی) می باشد. جامعه آماری پژوهش کارشناسان سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران است و نمونه در دسترس و مورد مطالعه پژوهشگر کارشناسان سازمان تربیت بدنی استان بوشهر با حجم نمونه 53 نفر است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با استفاده از طیف پنج گانه لیکرت است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که تعاملات اثربخش مربیگری کدامند و میزان اثربخشی آن ها در هر یک از بستر ها و رویکردهای پژوهش چقدر است. نهایتا الگوی مربیگری تعاملی ارائه شده است که برخلاف سایر الگوها، مربیگری اثربخش را تعاملی بین مربی و یادگیرنده می داند و آن را در بسترها و با رویکردهای متفاوت مطالعه می کند.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
10
,
زمستان
1397
امروزه سازمان ها به فراخور فعالیت خود، نیازمند شاخص های متفاوت عملکردی هستند و وجود مرجعی که شاخص ها را ارائه نماید، امری ضروری بنظر می رسد. این تحقیق با هدف شناسایی شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد کارکنان صف بیمارستان های دولتی استان گیلان و برای رسیدن به دو سوال اصلی که أکثر
امروزه سازمان ها به فراخور فعالیت خود، نیازمند شاخص های متفاوت عملکردی هستند و وجود مرجعی که شاخص ها را ارائه نماید، امری ضروری بنظر می رسد. این تحقیق با هدف شناسایی شاخص های اصلی ارزیابی عملکرد کارکنان صف بیمارستان های دولتی استان گیلان و برای رسیدن به دو سوال اصلی که این شاخص ها کدامند و چگونه اولویت بندی می شوند، انجام شده است . جامعه آماری این تحقیق کاربردی، تمام کارکنان صف بیمارستان های دولتی استان گیلان بوده و از دو نمونه گیری به روش های گلوله برفی با حجم نمونه۱۴و تصادفی ساده با حجم نمونه۶۰ استفاده شده است. روش گردآوری داده ها میدانی و ابزار گرد آوری، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته می باشد. واکاوی داده ها با نرم افزار Smart-PLS و SPSS انجام شده و زمان مربوط به گردآوری داده ها سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۶ می باشد. آموزش در زمینه امور بیمارستانی، رعایت قوانین مصوب توسط بیمارستان، رضایت شغلی، ابتکارو خلاقیت، مشارکت در انجام کارها و رعایت اخلاق و ارزش های اسلامی، شاخص های اصلی شناسایی شده در این تحقیق بوده که به ترتیب رتبه اول تا ششم را به خود اختصاص دادند. با اجرای این تحقیق میتوان با معرفی شاخص های اصلی، به مدیران بیمارستان های دولتی و مدیران ارشد وزارت بهداشت و درمان جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری کمک کرد.
تفاصيل المقالة
هدف نوشتار حاضر، طراحی الگوی اثربخش مدیریت دولتی ایران بوده و در این راستا، الگوی مدیریت دولتی شفریتز، راسل و بوریک و نیز رویکرد بوم شناسانه مورد توجه قرار گرفته است. اثربخشی در نوشتار حاضر به معنای تعیین ارزش بهینه چهار بعد مدیریتی، سیاسی، قانونی و حرفه ای در نظام ادار أکثر
هدف نوشتار حاضر، طراحی الگوی اثربخش مدیریت دولتی ایران بوده و در این راستا، الگوی مدیریت دولتی شفریتز، راسل و بوریک و نیز رویکرد بوم شناسانه مورد توجه قرار گرفته است. اثربخشی در نوشتار حاضر به معنای تعیین ارزش بهینه چهار بعد مدیریتی، سیاسی، قانونی و حرفه ای در نظام اداری ایران میباشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث راهبرد یک پژوهش پیمایشی و روش پژوهش از نوع ترکیبی است. جهت جمع آوری دادههای مورد نیاز از ابزار مصاحبه و روش دلفی به منظور شناسایی و کسب نظر خبرگان و پرسشنامه به منظور شناسایی ادراک مدیران استفاده شده و همچنین جهت تحلیل دادهها نیز از منطق فازی بهره گرفته شده است. نتایج بیانگر آن میباشد که بین وضع موجود و مطلوب ابعاد مدیریتی، حرفه ای و سیاسی اختلاف معنی دار وجود داشته و بین وضع موجود و مطلوب بعد قانونی اختلاف معنی داری مشاهده نمی گردد.
تفاصيل المقالة
در سازمان های مدرن امروزی تصمیم گیری گروهی امری اجتناب ناپذیر بوده و برای تسهیل در مشارکت مدیران و کارکنان، کاربردی فراگیر یافته است. دراین میان نمی تـوان از نقش تعارض در بین تصمیم گیرندگان به سادگی گذشت. امری که ارکان کلیـدی تصمیم را تحت الشعاع قرار می دهد. در تصمیم گی أکثر
در سازمان های مدرن امروزی تصمیم گیری گروهی امری اجتناب ناپذیر بوده و برای تسهیل در مشارکت مدیران و کارکنان، کاربردی فراگیر یافته است. دراین میان نمی تـوان از نقش تعارض در بین تصمیم گیرندگان به سادگی گذشت. امری که ارکان کلیـدی تصمیم را تحت الشعاع قرار می دهد. در تصمیم گیری های گروهی چندشاخصه فازی ممکن است تعارض در هر شاخص مشاهده شود. لذا مدیران برای برون رفت از چنین وضعیتی نیازمند رویکردی نوین در تصمیم گیری چندشاخصه فازی خواهند بود. سطح بندی تعارض و مواجهه با هر سطح در هر شاخص اساس روشی را تشکیل می دهد که در تحقیق جاری پیشنهاد شده است. این رویکرد نوعاً در محیط غیر قطعی بوده و نیازمند به کارگیری منطق حاکم بر محیط غیر قطعی یعنی فازی خواهد بود. این سطح بندی قادر است در کمیته تصمیم گیرندگان برای غربال معیارها و گـزینه ها از یک سو و مداخله شخص ثالث از سوی دیگر به تصمیم گیری یاری رساند. در پایان مقاله برای رویکرد پیشنهادی مثال عددی از انتخاب تکنولوژی آورده شده است.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد2,السنة
12
,
تابستان
1399
در این تحقیق، تأثیر اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت در سطوح مختلف مدل کرک پاتریک بر روی توانمندسازی کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور در مدل مفهومی تحقیق که برگرفته از مدل کرک پاتریک (1959) و ووتن و کمرون (1998) می باشد، تأ أکثر
در این تحقیق، تأثیر اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت در سطوح مختلف مدل کرک پاتریک بر روی توانمندسازی کارکنان اداره ثبت اسناد و املاک استان قزوین مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور در مدل مفهومی تحقیق که برگرفته از مدل کرک پاتریک (1959) و ووتن و کمرون (1998) می باشد، تأثیر اجرای آموزش ضمن خدمت (در سطوح واکنش، یادگیری و رفتار) بر توانمندسازی کارکنان (شامل ابعاد: احساس شایستگی، احساس خودساماندهی، احساس موثر بودن، احساس معنادار بودن و احساس اعتماد)، مورد بررسی و به طور تجربی مورد آزمون قرار گرفت. داده های مورد نیاز برای انجام این تحقیق از طریق نمونه گیری تصادفی در میان کارکنان و مدیران اداره ثبت اسناد استان قزوین و در قالب پرسشنامه ای دو بخشی (آموزش ضمن خدمت و توانمندسازی کارکنان) جمع آوری شد. سپس با بهره گیری از تحلیل های آماری مشتمل بر آمار توصیفی (توصیف متغیرها و توصیف ویژگی های جمعیت شناختی) و آمار استنباطی (مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق حاکی از اثرگذاری اجرای دوره های آموزشی بر توانمندسازی کارکنان به میزان 0.84 بود. علاوه بر این نتایج نشان داد که اجرای آموزش ضمن خدمت در سطح واکنش، بر توانمندسازی کارکنان اداره ثبت اسناد استان قزوین موثر نبوده، ولی در سطوح یادگیری (0.42) و رفتار (0.33) موثر بوده و میزان این اثرگذاری در سطح یادگیری بیشتر بوده است. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که دموگرافینیرویانسانیاداره ثبت اسناد و املاک استان قزویناز نظر جنسیت، پست سازمانی، سابقه کاری و میزان تحصیلات درمیزان توانمندی کارکنان بعد از طی دوره های آموزشیموثر نیست. به عبارت دیگر جنسیت، پست سازمانی، سابقه کاری و میزان تحصیلات، تأثیری در اثربخشی آموزش بر توانمندسازی کارکنان نداشته است.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد2,السنة
1
,
تابستان
1388
در پژوهش حاضر کارآفرینی در اداره کل تربیت بدنی استان زنجان و ارتباط عوامل فردی (شخصی)، شخصیتی و سازمانی با آن، با هدف تقویت و ارتقای سطح کارآفرینی طی بهمن ماه 1386 تا شهریور 1387 مطالعه گردید. در این تحقیق میزان رابطه بین متغیرهای ویژگیهای فردی (شخصی)، شخصیتی و سازمانی أکثر
در پژوهش حاضر کارآفرینی در اداره کل تربیت بدنی استان زنجان و ارتباط عوامل فردی (شخصی)، شخصیتی و سازمانی با آن، با هدف تقویت و ارتقای سطح کارآفرینی طی بهمن ماه 1386 تا شهریور 1387 مطالعه گردید. در این تحقیق میزان رابطه بین متغیرهای ویژگیهای فردی (شخصی)، شخصیتی و سازمانی با کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفتند.در نتیجة تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیهها بین هر یک از متغیرهای ویژگیهای فردی (شخصی)، شخصیتی و سازمانی با کارآفرینی رابطه معنیداری بدست آمد و همچنین دررابطه با اثر همزمان بین ویژگی های یاد شده وکارآفرینی رابطه معنیداری بدست آمد و مشخص شد که ویژگیهای شخصیتی به تنهایی قادر است 64/69 درصد تغییرات کارآفرینی را تبیین نماید و نیز آشکار گردید که کارآفرینی سازمان مورد مطالعه با کسب نمره 47/30 از حد متوسط (یعنی 50 درصد) پایینتر است.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
6
,
زمستان
1393
مدیریت که در تعریف خود بین علم و هنر در حرکت است، در مقایسه با سایر علوم مخصوصاً علوم مهندسی نتوانسته است ابزارهای ساده و کاربردی رابرای بهره برداران خود فراهم آورد و مسائل سازمانی به صورت کیفی، مبهم، ناشناخته و غیر ملموس باقیمانده و یا با روشهایی پیچیده مدلسازی شده اند أکثر
مدیریت که در تعریف خود بین علم و هنر در حرکت است، در مقایسه با سایر علوم مخصوصاً علوم مهندسی نتوانسته است ابزارهای ساده و کاربردی رابرای بهره برداران خود فراهم آورد و مسائل سازمانی به صورت کیفی، مبهم، ناشناخته و غیر ملموس باقیمانده و یا با روشهایی پیچیده مدلسازی شده اند.این در حالیست که استعارههای سازمانی به عنوان ابزاری موثر در شناخت سازمان موضوعات پیچیده را با تاکید بر نکات کلیدی، ساده و قابل درکمیسازند. در این تحقیق با تاکید بر استدلال استعارهای و با رویکردی اکتشافی، استعارهای جدید با عنوان سازمان به مثابه سازه مهندسی معرفی گردیده ودر ادامه علاوه بر استخراج ویژگیها و وجوه مشترک فیمابین و معرفی کاربردهای مدیریتی آن، تحقیق حاضر یک قدم از مطالعات مشابه فراتر رفته و ازقابلیتهای علم توسعه یافته سازه و نرم افزارهای کاربردی آن، برای مدلسازی و انتقال مفاهیم سازمانی بهره برده است. این امر ضمن پیشبرد بنیادهایفلسفی مدیریت، میتواند زمینه استفاده از نظریه های کاربردی و روش های رایج کمی در علم مهندسی سازه را، جهت پیشبرد مسائل کاربردی مدیریتفراهم آورده و سر فصل جدیدی را در مدیریت پایه گذاری نماید.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
4
,
زمستان
1391
شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خو أکثر
شرایط محیطی، سازمان های بزرگ را در وضعیتی قرار داده است که برخی برای حفظ بقای خود و برخی دیگر برای پیشرو شدن در صنعت باید به طور مستمر در حال تلاش و رقابت باشند. در این بین مدیریت تأمین و خرید نقش بسیار مهمی در رقابت ایفا می کنند. بنابراین سازمان های تولیدکننده قطعات خودرو به کمک ارزیابی عملکرد، شاخص های تأمین کننندگان خود، می توانند درجهت ارتقا و تعالی مشتریان (خودروسازها) کوشا باشند. مدل های سنتٌی ارزیابی عملکرد تأمین کنندگان، تنها بر کنترل هزینه های تولید و کارآیی مبتنی بودند، در حالی که در موقعیت فعلی، به دلیل تغییرات غیرقابل پیش بینی در محیط کسب و کار و دشواری های مدیریتی، فضای رقابتی بین بنگاه ها ایجاد شده و توجه به برخی شاخص های غیرمالی نیز لازم شده است. تحقٌق اهداف شاخص های صنایع خودروسازی نظیر (ممیزی فرآیند، ممیزی محصول، تحویل به موقع، هزینه های کیفیت، PPM4، برگشتی از مشتریان و تأمین کنندگان، اثربخشی کلی تجهیزات و رضایت سنجی مشتریان) باعث تحرک و پویایی سازمان ها و در نتیجه رضایت مشتریان می شود. پژوهش حاضر نیز ضمن طراحی یک مدل تلفیقی مناسب از مدل های تصمیم گیریTOPSIS & AHP و منطق رادار در مدل تعالی سازمانی (EFQM)و با استفاده از شاخص های فوق الذکر و هم چنین بهره گیری از یافته های علمی و مطالعات نظری، به اولویت بندی تأمین کنندگان شرکت قطعات خودروسازی، فرآوری و ساخت به صورت علمی و کاربردی پرداخته است.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد2,السنة
6
,
تابستان
1393
یکی از مهم ترین حوزه های کلیدی در زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل فعالیتهایى نظیر تهیه مواد، برنامه ریزى تولید و کنترل موجودى و عرضه کالاست. با برنامه ریزی هایی که در این حوزه انجام می گیرد، می توان مشخص نمود از هر محصول چه تعداد و چه زمانی تولید کرد. تولیدکنندگان بر أکثر
یکی از مهم ترین حوزه های کلیدی در زنجیره تأمین، مدیریت و کنترل فعالیتهایى نظیر تهیه مواد، برنامه ریزى تولید و کنترل موجودى و عرضه کالاست. با برنامه ریزی هایی که در این حوزه انجام می گیرد، می توان مشخص نمود از هر محصول چه تعداد و چه زمانی تولید کرد. تولیدکنندگان برای تولید محصولات اولویت هایی را مدنظر دارند که می تواند بر اساس ظرفیت خطوط، میزان منابع انسانی و... تعیین شود. علاوه بر این اولویت هایی نیز بر اساس خرید محصولات مختلف مدنظر مشتریان می باشد. در نتیجه تعیین میزان تولید هر محصول با توجه به اولویت مد نظر مشتری و ظرفیت خطوط از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. از سوی دیگر به دلیل ماهیت غیرقطعی داده ها در دنیای واقعی تولید، رویکرد منطق فازی در مورد ظرفیت، زمان پردازش و سود قابل استفاده است. لذا در این مقاله سعی شده است با استفاده از تئوری محدودیت های اصلاح شده فازی و اولویت های مدنظر مشتریان، ترکیب تولیدی مشخص شود که به کمک آن، تعادلی میان اولویت های تولیدکننده و مشتریان برقرار گردد. روش پیشنهادی به کمک مثال عددی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده کارایی این روش در مسائل دنیای واقعی می باشد.
تفاصيل المقالة
بحران های انرژی در جهان و تقاضای روزافزون منابع سوختی چالش های متعددی را در سطح بین المللی به وجود آورده است. آمار و اطلاعات منتشره در سال 2003 نشان می دهد که ایران با مصرف بنزین 19،889 میلیون لیتر در سال با سرانه مصرفی، بیش از دو برابر میانگین مصرف جهانى، رتبه دهم در ج أکثر
بحران های انرژی در جهان و تقاضای روزافزون منابع سوختی چالش های متعددی را در سطح بین المللی به وجود آورده است. آمار و اطلاعات منتشره در سال 2003 نشان می دهد که ایران با مصرف بنزین 19،889 میلیون لیتر در سال با سرانه مصرفی، بیش از دو برابر میانگین مصرف جهانى، رتبه دهم در جهان را به خود اختصاص داده است. افزایش بی سابقه قیمت سوخت در طی سال های اخیر، بهینه سازی و مدیریت بر مصرف سوخت را امری ضروری نموده است.
در این مقاله سعی می شود با ارایه طرح بهینه چیدمان برای جایگاه های سوخت رسانی، دو هدف افزایش ظرفیت استفاده از ایستگاه سوخت و رضایت مندی مشتریان را پوشش دهد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش تکنیک های تئوری صف و ابزارهای شبیه سازی هستند.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
12
,
زمستان
1399
مراکز رشد کسب و کار، ابزاری قدرتمند برای توسعه نوآوری و کارآفرینی به شمار میروند که به طور روزافزون بر تعداد آن ها در جهان افزوده میشود. یکن فقدان شناخت از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن ها، بهعنوان یک شکاف نظری در ادبیات مطرح شده است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی این أکثر
مراکز رشد کسب و کار، ابزاری قدرتمند برای توسعه نوآوری و کارآفرینی به شمار میروند که به طور روزافزون بر تعداد آن ها در جهان افزوده میشود. یکن فقدان شناخت از عوامل تاثیرگذار بر عملکرد آن ها، بهعنوان یک شکاف نظری در ادبیات مطرح شده است. در تحقیق حاضر با هدف شناسایی این عوامل، ابتدا با استفاده از روش فراترکیب و مطالعه نظام مند 40 پژوهش، عوامل موثر اولیه استخراج گردیده و سپس در راستای بسترمند سازی، با بهرهگیری از روش مطالعه موردی، نسبت به انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با خبرگان، در مراکز رشد شهر قزوین اقدام شده است. در نهایت با تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها، عوامل موثر بر عملکرد مراکز رشد، در قالب 6 زمینه اصلی و 33 عنصر مرتبط با آن ها شامل 2 عنصر در زمینه اصلی محیط خارجی، 2 عنصر در زمینه اصلی بستر محلی، 8 عنصر در زمینه اصلی مرحله پیش رشد، 9 عنصر در زمینه اصلی مرحله رشد، 2 عنصر در زمینه اصلی مرحله پس از رشد و 10 عنصر در زمینه اصلی سیاستهای کلی، با رویکرد فرایندی به رشد کسب و کارها، شناسایی و طبقه بندی شدهاند که پس از اعتبار سنجی با استفاده از روش های بررسی توسط اعضاء و گروه کانونی، در قالب مفاهیم کاربردی معرفی و تبیین گردیده اند.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
6
,
زمستان
1393
امروزه توانایی سازمانها در واکنش به تغییرات سریع محیط و پاسخگویی به خواستههای مشتریان، از مهمترین امتیازها به شمار میآید. چابکی سازمانی را میتوان بهعنوان کاملترین و عاقلانهترین واکنش به نیاز تغییرات پیش رو دانست. بهک أکثر
امروزه توانایی سازمانها در واکنش به تغییرات سریع محیط و پاسخگویی به خواستههای مشتریان، از مهمترین امتیازها به شمار میآید. چابکی سازمانی را میتوان بهعنوان کاملترین و عاقلانهترین واکنش به نیاز تغییرات پیش رو دانست. بهکارگیری چابکی در بخش دولتی نیز میتواند عرصه مناسبی برای رشد و بالندگی این مفهوم باشد. اگر بخش دولتی به چابکی دست یابد، بسیاری از سازوکارهای فرسوده و قدیمی را دور میریزد و به پیشرفت های خاص در خدماترسانی نائل میشود. متأسفانه کارهای کمی در مورد رتبه بندی ابعاد چابکی سازمان و شناسایی شاخص های مرتبط با هریک از این ابعاد انجام شده است. هدف از این تحقیق رتبه بندی ابعاد چابکی، شناسایی موانع اصلی بهبود چابکی، کمک به مدیران برای دستیابی بهتر به یک سازمان چابک است. از اینرو بررسی گستردهای در ادبیات صورت پذیرفت. در نتیجه این کار، 7 بعد اصلی و 83 شاخص مربوط به ابعاد چابکی، پس از تأیید نخبگان شناسایی شدند. ابتدا ابعاد وارد پرسشنامه و در اختیار خبرگان سازمان تأمین اجتماعی استان قزوین قرار گرفت، سپس با تکنیک فازی پس از تعیین سطح چابکی سازمان، ترتیب اثرگذاری بر چابکی و موانع اصلی چابکی سازمان (از منظرهریک از ابعاد) با رویکرد مدل سازی تفسیری ساختاری در این مطالعه موردی شناسایی شدند.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
10
,
زمستان
1397
طی سال های اخیر شاهد واگذاری بخش هایی از اقتصاد کشور به بخش خصوصی بوده ایم. یکی از صنایعی که طی چند سال گذشته وارد عرصه خصوصی سازی شده است، صنعت بیمه می باشد. روش خصوصی سازی با واگذاری مالکیت شرکت های بیمه دولتی از سال 1388، بر مبنای قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قان أکثر
طی سال های اخیر شاهد واگذاری بخش هایی از اقتصاد کشور به بخش خصوصی بوده ایم. یکی از صنایعی که طی چند سال گذشته وارد عرصه خصوصی سازی شده است، صنعت بیمه می باشد. روش خصوصی سازی با واگذاری مالکیت شرکت های بیمه دولتی از سال 1388، بر مبنای قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی شروع شد و به ترتیب شرکت های بیمه البرز، آسیا و دانا سهام خود را به بخش خصوصی واگذار کرده اند. در این تحقیق قصد بر آن بوده است که وضعیت این شرکت ها را بعد از خصوصی سازی مورد بررسی قرار دهیم تا نتایج ناشی از واگذاری شان به بخش خصوصی را بسنجیم. بدین منظور، ابتدا بر مبنای روش کارت امتیازی متوازن، شاخص های ارزیابی عملکرد شرکت های بیمه از چهار دیدگاه مالی ، بازار و مشتری ، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری شناسایی شد. سپس داده های دو شرکت بیمه آسیا و البرز مربوط به دو دوره قبل و بعد از خصوصی سازی و داده های شرکت بیمه دانا مربوط به یک دوره قبل و بعد از خصوصی سازی گردآوری شده و با استفاده از تکنیک TOPSIS مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده ها نشان داد، در مجموع عملکرد شرکت بیمه البرز قبل از خصوصی سازی بهتر از بعد از آن می باشد و شرکت های بیمه آسیا و دانا پس از خصوصی سازی عملکرد بهتری نسبت به قبل از آن داشته اند.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications